11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

*kl*
Min 11:a är 79½ cm hög :p Hade hoppats på att han skulle växa till runt 84 men får nog vara väldigt glad om han hamnar på 82 cm :D
Idag har vi varit ute på promenad igen. Denna gång gick vi lite längre så vi gick förbi en hage med 2 stora ston i. De tyckte han var väldigt intressanta så då stannade han och tittade på dem en stund, mullrade lite sedan sa jag att det var dax att gå igen så då följde han med så snällt :) Så han sköter sig väldigt snällt man man går med honom, i hagen far han runt desto mer :p

7636b893-f369-4e7f-9fd6-ff0722e5403b-136-0000000a1ad48be9_zps659ac8fa_51434f819606ee6e2e30f4c7.jpg

Tack alla.. Ja det är inget roligt beslut att behöva få och ta :cry: Nu väntar jag bara på besked från länstyrelsen/kommunen om mammahäst får sin sista vila i sommahagen under ett par stora ekar med utsikt över markerna som vetter hemåt...
istället för att bli insläpad med andra pållar i en liten kadaverbil och sen direktskjuts till den stora brännugnen i uppsala..

MEN det kommer att flytta hit en liten tjej född 2012 e. Pessoa på lån så snart jag bara kan få lite hjälp och hämta henne. Åker inte själv ifall det skulle hända ngt, kan ju inte hoppa in i transporten med en jättemage :angel:

Blir väl kanske inte jätteoptimalt ur vem som bestämmer och vem som ska lära dessa ungdomar allt men det får gå nån månad eller 2.. eftersom jag måste köpa mig lite tid! Men båda ungarna är supersnälla i grunden så jag hoppas att det kommer fortsätta så tills det kan flytta in en uppfostrare ;)
Kommer förhoppningsvis iväg i påskhelgen och ska träffa ett par andra uppfödare av en helt annan ras. Om jag inte får ha kvar min mammahäst så vill jag inte ha någon annan av samma ras förutom Reine.. så då gör jag ett besök och ser hur det känns i hjärtat! För det är helt förjävligt när hjärnan säger en sak och hjärtat en helt annan...

Roligt att läsa om dina (Och alla andras) framgångar och arbeten med hästarna. Jag har testat dubbla lösa skaklar på Calle idag. Det gick över all förväntan!

http://www.youtube.com/watch?v=cfu2G2IW4t8

Nu ska vi träna lite mer med släpvariant med, men sedan blir det nog en riktig skakelsläpa så snart underlaget i paddan är ok igen. :) Sååå roligt!

Det är inte lätt när det är svårt.. Men snart är sommaren här, och då tror jag att allt kommer att kännas lättare igen.

Styrkekram!

Åh vad jag lider med dig... Ändå himla bra att du hittat en kompis åt honom. Här ligger mamma häst och vilar i kanten av gården, tyvärr inte precis där jag ville att det skulle få bli, men ändå skönt att hon får vara kvar här hos mig.

Quimero: Underbart att se!!! Vad roligt att det går så bra! :laugh: Balder har aldrig varit fundersam mot att ha grejer kring rumpan och högt upp på sidan, det var när rep och skaklar (och händer för den delen) kom åt honom längre ner på benen som han blev skeptisk. Men vi ska också ta oss an körning med vagn med skaklar högre upp senare! ;)

KL
Idag är det lyckans dag!!! :bump:

Balder fick följa med farbror Prins ut på tur med stöttingen, som vanligt med en lös skakel på utsidan. Han fick börja gå på höger sida, gick längs skoterspår och väg och mötte lite bilar utan bekymmer. Travade en bit och gick upp för en lite brantare backe. Sen stannade vi och han fick byta sida. Hela hemvägen gick han alltså på vänster sida.
Hemma plockade jag av stöttingen och tömkörde farbror ett varv runt lägdan med Balder fortfarande kvar på sidan med sin lösa skakel. Sen kom sambon ut och hjälpte mig. Då bytte vi och kastade den lösa skakeln åt sidan, parkerade lilleman mellan de riktiga skaklarna och spände för! Ja, såklart inte allt på en gång, först lite slammer och rycka och dra i selen och greja på men han vred inte ens på ett öra. Så då spände jag för! :o Gjorde en väldigt enkel variant med seltungan genom skakeln och sen ett tunt balsnöre istället för selpinne som jag drog ett varv runt skakeln och knöt i en vanlig rosett, allt för att det skulle vara lätt att lossa och för att det skulle kunna gå av om han blev rädd. Sen flyttade jag över tömmarna till Balder och sambon höll i farbror Prins. Balder fick fortsätta sitta fast i farbror bara för säkerhets skull, men det var helt onödigt! :laugh:
Vi gick ett helt varv runt lägdan, och lilleman skötte sig som om han aldrig gjort annat! Helt lugn och stadig! Inte ett felsteg gjorde han, lyssnade klockrent, drog perfekt, flyttade benen precis så som han ska, struntade i att han råkade komma åt skaklarna ett par gånger och bara knallade vidare... Alltså jag är alldeles lyrisk! :love:

Efter ett varv avslutade vi, han stod helt stilla när jag kopplade loss med öronen spetsade och ett sådär mysigt intresserat uttryck som om han undrade vad det var att göra så stor grej av. :D Ville såklart ha ett bildbevis, men ville inte riskera nåt när det gått så bra, därför höll sambon i farbror tills jag var klar och sen blev vi förevigade med skaklarna på marken. ;)

001_zpscc4c8b39.jpg

JAG ÄR SÅ JÄKLA STOLT OCH GLAD!!! :banana:

Idag testade vi bara att sänka lite, men tidigare med en skakel så har vi lagt den mot benen, men han bryr sig inte om det. Samma sak med linorna. Det känns kanoners, eftersom han är lite nervigare i sinnelaget än vad Q var. (Han var lite mera av typen: jaha,ok. Calle är mera typen: jaha, oheeeeeeeej! :O . .. ;)

Men våren får gärna komma nu alltså.. Det suger i mig efter att få göra liiiiite mer.

Men tills dess (och vidare med) får du gääääärna fortsätta att inspirera med bra övningar! :D det är toppen! :)

KL

Jag var o hälsade på min uppfödning Conny som nu är såld när jag var i skåne på bruksprovet. Han har fortsatt o växa fint!

482165_10151369206595748_1691656812_n.jpg

149122_10151369206870748_1542815307_n.jpg

486464_10151369207045748_143297481_n.jpg

544145_10151369206580748_1971114793_n.jpg

Haha! :D Jag förstår vad du menar! Koronn var också stencool, men allt, medan Balder är faktiskt harigare. :p

Maria, han har verkligen utvecklats kanonfint!! Hoppas vi får se honom på bruksprov framöver! :laugh:

Maja_ Kandi: Åh vad roligt! Förstår att du är så glad :D

Quimero: Ser lugnt och fint ut :) Kul med film!

Gazque: Så tråkigt :( hoppas verkligen du får begrava henne hemma! Jag har aldrig behövt avliva en häst, min förra och första ponny (moster till Nangijala) bara låg död i hagen en morgon, men jag kan tänka mig att det är otroligt jobbigt!

Av hanteringsskäl, blir svårt o ha honom uppstallad som hingst. Synd, men det viktigaste är att han har det bra. Samt att han kan tävlas i både unghästklasser (3 års o kvaliten om han är redo) o även efter det. Att hålla hingst är kanske inte så stort problem, men att visa fram till godkännande kräver sina resurser.. Men skulle jag få ett fint hingstföl från Shamora en dag, då skulle jag nog ändå överväga saken noga om jag har möjlighet. Vore fantastiskt att iaf se sin uppfödning på ett hingstprov! Dock är det väl bara en dröm för oss flesta.

hmm ja att ta fram en hingst till godkännande kräver sina resurser och kanske snubblar man ändå på mållinjen..

Har aldrig tänkt på våra pojkar här hemma som hingstämnen, men efter årets bruksprov kanske de skulle kunnat hävda sig med proffs. Nu kastreras dom äntligen på onsdag!

Conny ser väldigt trevlig ut! Kul att se honom igen :)

Kl

Här kommer bilder som utlovat på min Julia. Mätte henne idag, 150mkh och 158 bak. Aningens ojämn...

DSC_0191_zps85447e88.jpg

DSC_0213_zps43aec325.jpg

DSC_0216_zps5201bdea.jpg

DSC_0230_zpsd1e3cb9e.jpg
[/QUOTE]

601345_10151387238404811_2133746971_n.jpg

Lurvig dammig 2 åring i sin finaste ålder :angel:

(Shooting Star-Bayron-Lambert-Prince Fair XX)

Vad roligt det är med alla bilder! Kul också att få se Conny så fin! Här kommer en bild på min donna:)
Imbrahuvud_zps79d0796d.jpg
[/IMG]

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 394
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård