11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Vilken tråkmåns. Fungerar det inte att backa henne och sedan visa vägen fram? Julia har gjort lite småprotester då har det fungerat :)

Vi lyckades backa in henne i hagen en gång.
Och har mutat in henne två gånger.

Men det går inte när man är själv, de andra ponnyerna är för närgångna :mad:

En sluss kan man ju ha öppen och slipper hålla på med grinden när man trixar med henne. Jag föredrar att vänta ut de när de krånglar sådär men det blir lite svårt när man är själv... Och ja, det ska absolut tas tag i för det är ju inte hållbart, alls.

Jaha ja, då hade ju en sluss varit att föredra. Har du möjlighet att stänga sv. En del av öppningen lr måste du slå i stolp?

Måste slå i stolp. Och det är ju lite hårt för det nu. Vi ska göra om hagarna helt i vår/sommar, så jag hinner klura på lösningar. Sen hanteras de ganska lite just nu och det gör ju sitt till! Hon har stått uppstallad innan hon kom hit så hon har ju gått in och ut ur hagen varje dag men nu går de på lösdrift.

Vad jobbigt läge! Hade en förut som var rädd för tråden och inte hade förstått att om grinden är öppen är det okej, det tog en evighet att få in honom (eller ut) i hagen varje gång. Det blev så att man fick slänga tråden åt sidan och sen bråka. Han parkerade tio meter ifrån och vägrade gå. Så jag förstår din frustration!

KL
Idag har jag tömkört! :laugh: Jätteduktig Balder skötte sig super från början till slut. Lite otålig var han när vi tränade på att kliva i skaklarna, men han förstod efter ett tag och väntade snällt medan jag smällde med skaklar och flaxade med seltungor och grejer. Sen tömkörde jag ett varv på lägdan och kände av styrning vilket funkade bra. Han är lite bekväm och har insett att det där med att stå still är rätt gött, så jag saknade pisken ett par gånger. :grin:

När han fått gå ett varv bara vanligt gick vi upp och övade på att kliva i skaklar igen. Spände för med en lös på höger sida och sen fortsatte vi. Samma som sist tog han nåt snabbare steg i början och sen struntade han fullständigt i den. Vi gick slalom längs spåret och sen gick vi lite åttvolter på lilla planen utan minsta bekymmer. Spände om och flyttade skakeln till vänster sida och gjorde samma sak igen. Nåt varv runt spåret och sen lite kringelkrokar på banan. Gick upp för att spänna ifrån men då blev han tjurig och gjorde inte alls som jag bad om så då fick han göra om. Gick ett litet varv runt gården och provade igen och då skötte han sig utmärkt! Stod helt stilla när jag lossade och väntade snällt tills jag bad honom komma med. :laugh:

Han tyckte det var så skönt i solen så jag fick tillochmed ett kort på honom nere på banan utan att han försökte kliva iväg.
012_zpsb262f769.jpg

Från stallet innan vi gav oss ut, visst är han tjusigt klippt. ;)
007_zps419d95ab.jpg

Om jag har hjälp på lördag tror jag vi ska försöka oss på regelrätta skaklar! :o

Senast ändrad:

Kommer inte ens fram till grinden... Hon tvärnitar och sen står hon där.

Hum... min är likadan :crazy:
Men jag har tragglat det så nu går det ganska bra.
Han kan även växa fast som en tjurig shettis när vi är ute och går, men jag är envisare och har vunnit alla gånger hittills.

Jag lägger bara lite tryck i grimmskaftet och håller där utan att göra något annat tills han ger med sig minsta lilla. Beröm och så jobbar vi vidare!
När vi ska in i hagen har jag ibland backat in, just för att de andra två hästarna inte ska smita ut.

han är såå duktig och sööööt! :love:

..hehe tänkte inte ens på klippningen innan jag läste och kollade en gång till ;)

KL.
Z hade idag ett varmt och svullet bakben! Han har alltså lyckats med något nytt :mad: nåväl behöver ju inte vara någon stor grej utan han har säkert bara halkat när dom lekt, får kolla imorgon.

Snygg är han iaf min klant
580930_10151349111941344_1236383829_n.jpg

Ja det är ett gissel att hålla alla i huvudet :) Då har jag ju dessutom alla våra galoppörer (och många av de som inte längre står hos oss) i huvudet, åtminstone e, u, ue...

Fin är ha n hursom, måste vara den första skimmeln jag ser e. Warsteiner...brukar väl mig veterligen vara mest röda va?

Hur stor är din?

och så våra barn;

Fuxan (Ivy) har vilat ett par dagar, eftersom hon varit svulleni fejset, vi avvaktade med att ta ut tandis (hon är kollad redan) då vi misstänkte att hon dängt i krubban eller liknande. Igår och idag osvullen och o-öm och reagerade inte på bett o.dyl. Så hon gick ut en tur med en 10:a från oss och just som de skulle cantra kom en tur med hästar från ett annat stall samtidigt, jättera träning för dem att gå med hästar de egentligen inte känner. hon skötte sig fint!

Hinsten hade vila idag, bara skrittmaskin och hage.

grållan (Nanook) och bruna (Bonnie) gick tillsammans och skötte sig fint och klassigt. Bonnie har verkligen börjat "ta bettet" och vi ska jobba mer med att få henne avslappnad i arbete. Det är positivt (tycker jag) att de är ivriga för att få arbeta, men vi vill ju ha dem reglerbara och koncentrerade alltid, även när de är taggade :)

Ansiktsbilderna:

Hearts and Bones
Eishin dunkirk - Blue Jean Baby/Spectacular Tide
http://stallmalmborg.se/2012-11-02 001 026 (586x880).jpg

Nanook
Funambule (enda avkomman f.11!) - Baby Dancer/Rambo dancer
http://stallmalmborg.se/2012-11-02 001 035 (709x880).jpg

Poison Ivy (som jag döpt :) )
Chinese Mandarin - Fantastic Reign/Muhtarram
http://stallmalmborg.se/2012-11-02 001 038 (586x880).jpg

Glück Zurück
Adlerflug - Garden Route/Monsun
http://stallmalmborg.se/2012-11-05 001 003 (728x880).jpg

*KL* Long time, no see... tidernas sämsta uppdaterade trampar in i tråden igen... :grin:

Charlottee: Vad glad jag blir av att läsa att Zolero är bättre! Svullet bakben var väl kanske inte så roligt men förhoppningsvis är det ju inget allvarligt. En riktigt liten oturskorp du har fått till, tom. min lilla korp ligger väl i lä.

Maja_Kandi: Duktiga Balder! Och söt så det förslår.

Supercassie: Kul att läsa om era fullblod! Så häftigt att få följa deras utveckling.

Quimero: Vad duktig han är din röda fina! Önskar så att jag hade tid att komma igång med tömkörning etc.

lil-sis: Kanske är det för roligt att hänga med matte? ;) Jobbigt är det iaf när de får för sig saker och är både envisa och starka.

Victovie: Vilka lååånga ben på fjärilsviol. Så snygg!

Grandezza: Jag säger som alla andra, vad färdig hon ser ut! Jätteläcker och härlig resning!

Gazque: Vad tråkigt med ditt sto. Jag hoppas det löst sig med sällskap till Reine.

Exotizc: Går du alltså med henne lös? Och hon följer med bara sådär? Häftigt. Nog för att Abbe hänger på för det mesta när jag kollar runt i hagen, men helt plötsligt hittar han på något som är mer spännande för stunden och försvinner iväg.

Tessalonica: Härligt när det går bra med transporten! Abbe har hela tiden vuxot med rumpan först, men har börjat räta ut sig sedan i vintras. Har mycket manke så jag förutsätter att han kommer bli som sin mor, dvs. högre mankhöjd än rumpa. För ett par månader sedan var han iaf 163 cm över både manke och rumpa. Såg då fortfarande överbyggd ut.

Vimsan & Sandra1989: Ni har båda väldigt fina killar. Kul att se lite andra färger än röd på Warsteiner-avkommor. Lite extra intresserad av era då Abbe ju är ue. Warsteiner.

Abbe gör inte så mycket alls mer än skrotar med kompis i hagen. Leds ju in och ut och visiteras varje dag, blir avborstad och får prova täcke, schabrak, träns eller något annat någon gång i veckan. Skoddes ju fram för ett tag sedan och det var verkligen behövligt. Han var ordentligt öm utan.

Han har dock börjat kaxa till sig det senaste, hagkompisen som bestämt tidigare verkar växa för tillfället och är lite trött och då passar Abbe på att bossa runt. Är dessutom väldigt pigg och alert och har fått för sig att det är ok att veva med frambenen så fort man blir uttråkad. Hovslagaren fick dessutom kämpa lite mer än han är van vid med Abbe sist eftersom han testar för fullt.

Lite bilder från i måndags:
B9513198-72A0-4212-B00E-3BA43F51F218-12483-00000ECBD6411499_zpsc9a006b0.jpg

6A76FABD-2C2B-4E69-A9D6-DCB60155E4D9-12483-00000ECBDD78CB15_zps6e84089a.jpg

3C06F560-F796-41A5-95FA-102F31747346-12483-00000ECBEA474B7F_zps294923a5.jpg

Så fin han är, Abbe:love: Kul att se bilder på honom igen!
Halvsyrran (e sir oldenburg) växer också hela tiden med rumpan först, jag hoppas också hon ska höja upp sig i framänden med i slutändan:grin:

Va fin Abbe är! Jag har sett en del som har Warsteiner som ue. och tycker de verkar vara/bli riktigt fina hästar :)

Om ändå Walleman varit en hon... :grin:

Snygga Z! han kommer bli en riktig hjärtekrossare på dressyrbanan :love:

haha hjärtekrossaren blir en "det" på onsd ;) hoppas allt går bra nu men med min lilla otursdrabbade krake så vet man aldrig..
531730_10151350455316344_942692235_n.jpg

Fina fullblod, gillar blicken på den sista speciellt :)

fia_lisa nemen hej kul att höra av från er! Tack angående Zolero! benet var bättre idag redan skönt nog.
Snygga Abbe ser ut att ha vuxit på sig! så härligt att han verkar repat sig från sin skada!

KL

I söndags så var jag iväg med mina små och löshoppade. Jag fick hjälp av min pojkvän och av stalltjejen soom brukar hjälpa till hemma :) Först lastade vi Victor och han behövde bara lite övertalning så knallade han in. Sen tog vi Majken och hon gick bara rakt in! :love:
Dom stod snällt hela vägen (ca 1h20min) och urlastningen gick bra. Vi skulle hoppa Victor först så vi fick låna en box till Majken under tiden.
Victor va ju tvungen att gnägga efter Majken och dom andra snygga brudarna men tyckte det va lattjo att få springa och hoppa :) Så det där med att killar inte kan göra två saker samtidigt gäller inte honom iaf för han kunde minsann både gnägga och hoppa och springa ;)
Sedan gick stalltjejen upp och hämtade Majken som stod helt lugnt i boxen trots att hon va på främmande plats och det va ganska tomt i stallet.
Jag ställde in Victor i boxen som fortfarande behövde prata med alla :angel:
Majken hade ju aldrig hoppat eller gått över bommar förut så jag gick med henne över första gången men sen kunde jag släppa henne. Hon va jätteduktig! Matte va mkt stolt över sina fina goa ponnyer :love: Majken fick även kommentarer om att hon va väldigt lik sin far och det va roligt för han är en läckerbit tycker jag :) Dom tyckte hon hade fin front :)
Vi gick glada och nöjda och hämtade Victor i stallet och allt var frid och fröjd till vi skulle lasta dom och åka hem.. Ingen av dom ville åka med hem! När vi äntligen fått in båda två så stod dom fint hela vägen hem igen.
Ska se om jag kan lyckas lägga in filmerna nån dag :)
Jag försökte lägga in bild så länge men det krånglade nu så jag får försöka senare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 394
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård