11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Haha jag tar det som en komplimang ;) Den är nog roligare när jag tävlar och så, nu händer det ju inte lika mycket i mitt hästliv :D Men snart ska vi komma igång med Dillis igen och börja hoppa in henne tänkte jag! Den här jäkla isen ska bara ge med sig så vi kan rida någonstans! :(

Och tack för dina fina ord om Z :) Hon är mitt allt <3

Nej här är ingen dum och dömande, tycker vi har superbra gemenskap här i 11orna-tråden :) Och alla insatta hästmänniskor vet ju hur det går till inom galoppvärlden :)

Vad kul det är att läsa om alla 11:or och hur vi börjar aktivera dem! Men särskilt kul är det att läsa om Zolero och att se att det verkar gå åt rätt håll :)

Tycker även det är kul att läsa om inridningen av fullbloden!

kl*

Walle hade sitt sista löshoppningstillfälle för Sten Lindgren förra söndagen. Vi fick då protokoll från alla fem tillfällen och Walle har gått från lite spänd och överilad till glad och positiv med fina språng :laugh: Alla fick även välja ett schabrak var som en liten present.

Nu är det vila från löshoppning som gäller. Frank Kutscher skulle börja med löshoppning och uppsutten hoppning för unghästar här i närheten så vi kanske åker dit på skoj en gång innan han åker på sommarbete.

IMG_20130303_113215.jpg

20130309_122722.jpg

DSC_3988.JPG

Åh så duktig han är!! :love:

Här kommer dagens bild på brorsan :D

540859_320825051354054_9198155_n.jpg

Helt omöjligt att ta fina foton på min älgkalv!

Din Walle har en så fin färg! :laugh:

Ja, jag är jättenöjd med hela upplägget av löshoppningen och även walles utveckling. Nu gäller det bara att herrn växer lite till också... ;)

*kl

13030902_zpsb6b84638.jpg

Min lilla har haft sadel idag för första gången. Vem bryr sig liksom?! Fick en känsla av att det bara hade varit att hoppa och upp och skritta en sväng... Måste bara gå ner 30kg först... :crazy:

13030901_zps4dbea364.jpg

RebeccaJoli: Han är 154 cm än så länge... Född i juli så han ligger ju lite efter alla andra, men är rädd att han hamnar runt 160 som hans mamma.. Men jag tycker om honom ändå ;)

Kl

Jag är kass på att uppdatera men läser i princip varje dag både. Det är så roligt att följa ALLA! Så härligt att Zolero verkar må bättre, spännande med Balders inkörning, fullblodens inridning, löshoppningar och allt annat både stort och smått ni gör med era fina :) Hoppas att du får tag i sällskap till din lille Gasque! Beklagar.

I morgon ska jag lasta in mina 11-or Majken (e: Cartier RP164) och Victor (e: Verdi RP144) och åka iväg och löshoppa dom :) Det ska bli så kul att se hur det går! Victor har provat en gång förut och tyckte det va jätteroligt :) Majken har aldrig provat så det blir spännande att se vad hon tycker om det.

Ja det är akut.. :cry: öser i smärtstillande..
Men tyvärr vågar jag inte göra ngt innan alla papper är klara från försäkringsbolaget och jag hittat en till pålle! Men att hitta en relativt normal,frisk och sund häst utan olater verkar nästintill stört omöjligt.. detta gör att man påminns om varför man håller på med avel och väljer att föda upp sin egna unghäst och vänta alla år..

Kan du inte hitta någon annanstans att ha Reine en period då ? Borde väl vara väldigt mkt smidigare med tanke på att du är höggravid så slipper du risken med att hantera ny häst i det tillståndet och kan leta ny i lugn och ro utan stress. Borde väl dessutom vara rätt skönt att slippa stalljobbet med tjockismage och för den delen även med nyfödd.

Ska ringa och boka tid för en kastrering nu! Vi kör på stående hemma.

Så skönt att det går på rätt håll, har inte varit inne i denna tråden på evigheter.

Kolla dina försäkringsvillkor from ifjor var det flera bolag som har ändrat och nu ersätter komplikationer av kastrering MEN den måste vara utförd på klinik för att det skall gälla men spelar sen ingen roll vilket sätt. Med tanke på hans historik så hade jag helt klart valt klinik, han verkar ju vara lite smått otursförföljd om vi säger så :angel:

Så skönt att det går på rätt håll, har inte varit inne i denna tråden på evigheter.

Kolla dina försäkringsvillkor from ifjor var det flera bolag som har ändrat och nu ersätter komplikationer av kastrering MEN den måste vara utförd på klinik för att det skall gälla men spelar sen ingen roll vilket sätt. Med tanke på hans historik så hade jag helt klart valt klinik, han verkar ju vara lite smått otursförföljd om vi säger så :angel:

Ja jätteskönt!
Nu är det mestadels sviter i bakkärran kvar och speciellt ett bakben där det ser ut som han tuppar.. så han har en bit kvar.
Sedan får vi se hur det blir när han ska ridas in, kan ju komma fram mer där iom böja på nacken osv, som jag inte ser idag.
Det som är solklart är iaf att han blir mkt bättre av rörelse och stel av att stå still, skillnad vid utsläpp-insläpp ex.

har sveland och dom ersätter tyvärr inte.

vaddå tycker du han verkar otursdrabbad? Förstår inte alls ;):D

Vi resonerade som så att göra det hemma pga den enorma skillnaden i pris och att dom kan gå ut som vanligt eftersom rörelse bara är bra. Jag räknar med att z kommer behöva pencillin oavsett vilket alternativ jag än väljer (som sagt, otursdrabbad).

Sandra1989 tack :)
Kul med din Walle! fint omdöme.

Falcor Tack! Hoppas löshoppning går fint idag!

Gazque men fy, hoppas det löser sig snart både för ditt sto och för din skull!

Ja men han blir säkert 160 :) Min är oxå ganska sen, född i mitten på juni, men de blir hästar tillslut ändå :) Jag hoppas min blir iaf 5cm högre, jag är 179cm lång så behöver lite storlek på hästarna :)

Vilken fin hals han har! Kul att det gått så bra med löshoppningen! :laugh:

lil-sis: Jättekul med bilder!!! Hon ser väldigt lugn och trygg ut! :)

Vimsan: Sådär är mina också, alla ska komma och stoppa näsan i kameran. :p

RebeccaJoli: Himla tur att han läkte ihop så fint! Minns hur orolig du var (med all rätt!).

supercassie: Vilka härliga bilder, som alltid! :D

KL
Idag har Balder fått hänga med ut på tur igen! Han skötte sig KANON hela tiden! Hade en snubbe här idag som kan nordsvenskar, har fött upp i många herrans år, och han tyckte jag valt ut en jättebra som säkert skulle bli en kanonbra arbetshäst! :bump: Sånt blir man glad åt att höra! Han hade dessutom med sig en sele som han inte använder och den såg faktiskt ut att kunna passa när herr Balder blir lite äldre! :laugh:

Hur som helst. Lilleman fick på sig sele och sen spände jag för med en skakel på utsidan som vanligt. Nu var det ju ett tag sen han fick göra nånting, men inga som helst bekymmer! Han stod jättesnällt när jag fixade och tog bara några snabbare steg i början innan han slappnade av. :laugh: Vår infart är jättefin att åka på fortfarande, men grusvägen har tinat fram lite på sina ställen så medarna körde ju fast var och varannan meter. Skitjobbigt att sitta och försöka parrera varje hugg, ont i ryggen nu! Men vilken fantastiskt bra träning! Stöttingen hoppade och for åt båda sidor och några gånger råkade den fara mot Balder så han fick skakeln i benet, men han kliver bara på som om inget har hänt! Sen lever det ju om som satan när man kommer ut på grus, så snacka om träning i oljud!

Såhär såg det ut! En liten snutt från precis när vi gick från gården längs infarten (då gick jag fortfarande bakom) och sen en liten snutt när vi är påväg hem längs grusvägen (från kuskens point of view). :) Ni kommer höra skillnaden på ljudnivå. :p

sandra1989: vad skoj att det gått så bra :) jag blir med sugen ;)

lil-sis: vad söt! vad är det för ras? Ser väldigt ponnyaktig ut i ansiktet :)

Maja_kandi: så lugnt han går med skakeln! Känner att jag börjar önska att det plötsligt dök upp en trygg körhäst på gården, hjälp vid inkörning och så motion på köpet. Shettisen är ju ur-säker, men ack så liten :angel:

Kl
Idag var mitt troll lugn :confused: Glad och vaken men, tja lugn. Tog en löspromenad och hon gick så snällt bakom mig, sprang bara omkring lite då och då trots tre dagars vila. Kanske inne i en växtperiod? Bestämde mig för att utnyttja denna sällsynta lugnhet och introducera mina hemmagjorda skaklar. Hade henne bara i grimma men släpade en skakel mellan oss och höll den tillslut där den borde sitta i selen. Först var hon både förbryllad och lite misstänksam men sedan traskade hon snällt runt några varv åt varje håll :D Härligt att ha en otoppad tvååring för en gångs skull, jag hade nog kanske kunnat ha en medhjälpare som ledit henne utan att hon ballat ur ;)

Till alla: har era 11: or någon jobbig/konstig/rolig vana/ovana? :) Nangijala älskar att bita tag i kardborrebanden i slutet av jackans ärmar och sedan skaka på den, hon kan stå med det hur länge som helst.

Det är en connemara :)

Och hon är stencool, som släktingen jag hade förut. Är född och uppvuxen i travstall så hon har sprungit med på släp bakom travarna innan jag hämtade henne i höstas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 394
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar