11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Kl

Is, is och mer is har vi här. Hopplöst att försöka rida för tillfället, den enda som går att motionera normalt av våra fyra hästar är min lilla bergsget. Hon och jag tog en 45min promenad i skogen idag och jag förstår inte hur hon klarar av att galoppera runt i full fart utan att dratta på ändan. Tycker ju hon borde halka när hon galopperar i full fart nerför en isig backe, men nej, hon uppför sig som om det inte var halt alls :crazy: I helgen fälldes en del ungträd i hagen så hästarna har mest stått och gnagt av barken och tuggat på grenar sedan dess. Det märktes på Nangijala kan jag lova, mer vildsinta rodeosprång har jag aldrig sett henne göra. Ska bli intressant om man lever efter inridningen nästa år ;)

Apropå trädfällningen så har jag nu fått tag i två ungträd som ska förvandlas till skaklar. Jag har bestämt att det inte ska bli mer snö nu efter att denna smält bort så när isen är borta börjar inkörningen på allvar :D

duktiga tjej och vad sött uttryck hon har!

Våra är ju "lite" släkt med Flamingo relativt nära ;)

supercassie oj vilken skillnad (sista bilden) händer verkligen massor på kort tid med dom små :)

KL.
Idag fick Z stå på gången och fick en avborstning! Han skötte sig fint men tycker fortfarande att det går utmärkt att bara borsta halva honom dvs frampartiet :devil: baken ska jag helst låta bli. Men envis matte ger sig inte och han tar tillsägelser bra skönt nog.

Sedan bjöd han faktiskt på lite pussar också :D

Ska ringa och boka tid för en kastrering nu! Vi kör på stående hemma.

Någon har blivit maskulin och tjusig :love:
529668_10151331871436344_769796829_n.jpg

Jösses vad fin han blivit!! :love:

kl

Jag var och hälsade på min lilla plutt i helgen. Han var lite tunn men annars välmående och fin! Hoppas han tar sig lite nu när våren och gräset kommer. Han är ju född rätt sent, i mitten på juni, så han är lite sen, men han når mig nu till hakan, vilket borde vara ca 160cm.

Upptäckte en rolig grej när jag kom hem och kollade igenom korten, tog en bild den 2 mars förra året, och då stod han på nästan exakt samma ställe i hagen!

1312_51360f0cddf2b335601981c0.jpg

Vänstra bilden är alltså tagen 3/3 2013 och högra bilden är tagen 2/3 2012! Lite kul!

Här kommer lite andra bilder från helgens besök!

img_2512_5133a496ddf2b3666d4b19c8.jpg

img_2500_5133a47eddf2b3666fee533c.jpg

img_2488_5133a477e087c36d4497c914.jpg

img_2518_5133a467e087c36d62f932fe.jpg

img_2502_5133a488e087c36d4ea5bf5d.jpg

Tack, det har verkligen hänt grejer med Z sedan han blev bättre igen!

Kul med bilder på din fina kille! Du har ingen uppställd bild från sidan?

Så härligt att se såna bilder på honom :love:
Han är verkligen läcker!!

Jag dammade av en gammal kapson som hängt länge i sadelkammaren och testade den på Walle.
Lite stor kanske men gör jag några fler hål kan den nog passa perfekt.

559889_319751904794702_742930423_n.jpg

44431_319751864794706_735862431_n.jpg

Sen vet jag inte riktigt hur den fungerar rent praktiskt. Tänkte ha den istället för grimman när han går med som handhäst.

Någon här som brukar använda sig av kapson?

Fans jävla skit... :( Skadan på mammahästen var så illa som jag misstänkte så nu blev ALLT skit. Var hittar man ett sällskap till Reine på mindre än 2 veckor som kan flytta hem till mig och en lösdrift OCH som är übersnäll i hanteringen med tanke på att jag själv är höggravid, har en kille på 2 år som älskar att mata hästarna med morötter och mocka.. För typ inga pengar alls?! Jag hade ju absolut inte kalkylerat med att köpa en ny familjemedlem och heller inte behöva avliva mitt bästa sto ur vår levnadssituation...
Helvetesjävlaskit :'(

Åh nej vad tråkigt! :cry: Usch och fy, lider verkligen med dig! Finns det inte nån häst i närheten som du kan få låna ett tag tills det hela får en bättre lösning? En gammal vallack som ändå bara skrotar nånstans? Jag hade ju tur och hittade en sån när min älskade mammahäst fick somna in, det kan gå för dig också! Jag skickade sms till alla jag kände med hästkoppling och förklarade läget och frågade efter vad jag sökte. Jag fick napp ganska omgående. Sedan finns ju den berömda ansiktsboken som når de flesta.

Lycka till! Styrkekramar!

Åååh vad han är fin! :love: Så himla roligt att se honom så!

Vimsan: Söt kille, han ser så himla reslig ut, fin hals! :)

RebeccaJoli: Kul att se bilder på din kille också! Ser inte ut att ha det minsta men efter sin skada? :)

ekedal: Kul att det gick bra med lastträningen, det är alltid ett aber det där med transporten. ;)

supercassie: Som vanligt jättekul att se bilder på era hästar!

Thoora: Nejmen stackars Kaxe! :( Hoppas verkligen har repat sig nu! Vi vill ändå höra om din utflykt med fina svarta! :)

Grandezza: Vad FIN hon är! :love: Ser så himla reslig och färdig ut! Väldigt jämn!

Hunter: Hihi, visst är det en skön känsla att få föda upp en egen drömhäst!

KL
Balder är på topp igen sen sin lilla skada. Han är pigg och glad och busar runt som vanligt. Han hade som mest 39,9 när vetten var här, men redan på kvällen efter hennes besök var febern borta och svullnaden MYCKET mindre. Nu har han mest en liten bula och har inte haft över 37,8 i temp sen i lördags. :) Har hållit såret öppet men nu ser det så fint ut så nu ska det få läka ihop. Fast när han och 10an busar som värst går det upp och blöder lite lite grann, men det är ju faktiskt bara bra.

Lägligt nog ligger såret inte ivägen för selen tror jag, ska prova i helgen om man kanske kan ta upp lite träning igen. :)

Idag kommer hovis, vi får väl se om lilleman tänker leka hare igen. :cool:

KL
Nejdå! Idag stod lilleman jättesnällt med hovis! :laugh: Han fick vara inne med de andra två och titta och lyssna och lära medan hovis skodde dem. Sen när det var hans tur hade han var helt lugn jättelänge och stod så snällt så! Försökte rycka åt sig nån fot nån gång men inget allvarligt. :laugh:

Hovis hjälpte mig även fixa min klippmaskin - äntligen! Och när det ändå var framme klippte vi lite snyggare på bringan så han slipper se ut som om han har jordens skav av täcke. :D Han fick först lyssna medan vi kollade maskinen och klippte äldre nordisen, sen tyckte han att det var lite äckligt och försökte gå undan, men accepterade det ändå efter en stund när hovis höll lite i grimman.

Duktig bebis idag! :laugh:

RebeccaJoli: vad lik han är fortfarande, hade problem att lista ut vilken bild som var nytagen innan jag läste det som stod under dem ;)

Maja_kandi: skönt att höra att det gick bra med hovis :) Hade själv besök av våran igår och jag känner att jag börjar bli en aning bortskämd nu. Detta är andra gången i rad som hovis konstaterar att hovarna är perfekt runda och lagom slitna av sig själva :D Väldigt skönt för plånboken!

Nangijala har dock blivit riktig oregerlig att ta in på kvällarna, har aldrig hänt innan att stallägaren sagt att vi måste hjälpa henne eftersom hästarna är för galna. Ledde själv in mitt troll igår och jag var måttligt road av hennes fasoner :devil: Dock såg jag idag att hon börjat brunsta för första gången så kan hoppas det kan bero lite på det.

Så snygg hon är! :d Gud va tråkigt med hovarna :(, hoppas det löser sig!

*kl*
Mina 3 småglin och kommande påläggskalvar (dressyress), -11:an Fjärilsviol längst till vänster uppfostrar -12:na ;)
69629_10151255998110951_230308195_n.jpg

Så himla gosig och mjuk är hon :love:
549814_10151256001275951_265518010_n.jpg

Åh vad fin hon är, lååånga ben :love:

Ja, hade ju hovis ute som sagt, o bakhoven var inte så farligt, men framhoven hade hon lyckats bryta/separera hela hornväggens yttre lager på framsidan, såg hemskt ut, men ingen röta (än), fasar för när leran kommer fram igen :eek:

Vad skönt att han är bättre, den lilla mjölmulen är så otroligt charmig :love:

https://m.facebook.com/?_rdr#!/phot...7.250295445093891&ref=stream&__user=752340564

Funkar den? Hingsten i utveckling

Nä, det gjorde den tydligen inte (knepigt när man sitter via mobilen)

http://stallmalmborg.se/2013-03-444 (2).JPG
Där är den iaf...

Här ser man skillnaden i storlek... 09:an Marius ( :love: ) till vänster är kring 164 och har satt en del massa under sin vila. Lillhingsten ser ju ut som en ponny :rofl:

http://stallmalmborg.se/2013-03-04 001 006 (880x590).jpg

Här har två av tjejerna varit på tur med lekfarbror chicago (den mörka längst fram) ... Grållan :love:

http://stallmalmborg.se/2013-03-444 (1).jpg

Chicago är verkligen en klippa, går med som förhäst, kan hjälpa till att träna startboxar utan att krypa ur skinnet... Och han startar faktiskt fortfarande.

Ja det är akut.. :cry: öser i smärtstillande..
Men tyvärr vågar jag inte göra ngt innan alla papper är klara från försäkringsbolaget och jag hittat en till pålle! Men att hitta en relativt normal,frisk och sund häst utan olater verkar nästintill stört omöjligt.. detta gör att man påminns om varför man håller på med avel och väljer att föda upp sin egna unghäst och vänta alla år..

Nej jag lyckades inte med det :P Var själv där och han är så sällskaplig så man får lixom inget avstånd till honom, och så fort kameran klickar så tycker han det är superspännande och ska gå fram och nosa på den :rofl:

Ska försöka ordna en bättre bild när jag har lite assistans :) Han är ändå inte alls lika fin som er andras just nu! Era ser ju ut som hästar!

Excotizc: Haha ja det är ingen tvekan om att det är samma häst iaf! Är förvånad att han inte skimmlat mer, men det kommer väl, han har rätt mycket vita hår i svansen nu, men den hade behövt ett bad för att synas på kort *visslar* och jag är glad så länge han är mörk om jag ska vara ärlig! Ser inte alls fram emot kissfläckar :crazy:

Maja: Nej han har inga som helst bekymmer! Har ett fult överben men annars är allt som det ska. Veterinären tror inte det kommer påverka hans hållbarhet heller, vilket känns jätteskönt! Jag har haft tur i oturen! Man tänker ju att fraktur i benet = död häst annars. Ser förresten ut att gå hur bra som helst med din lille prins ju! Han måste ju vara en av de sötaste i hela tråden! :love:

Så roligt att följa era små 11or! Saknar nästan galoppen lite :D Min ser ut som ett fullblod i kroppen, han är mamma upp i dagen!

Vad roligt att du tycker det ( var ju väldigt orolig för att få skit för "tidig inridning"-biten, men alla är så gulliga.

Blir superkul att följa z:s barn, hon är så otroligt fin :love:
Sen läser jag ju då och då fin blogg också, från början P.g.a dillis, sen fastnade jag ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 394
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg