11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

+ Alexandra_W: Vilka fina bilder! :)

KL
Här väntar vi på veterinär i eftermiddag. Imorse ville inte Balder gå ut, han stod bara och tittade på mig. Sen tog han väldigt konstiga steg med höger fram, han släpade tån i backen och flyttade det inte längre fram än andra foten. När han försökte kliva över tröskeln ut från stallet var han jättenära att vurpa, så jag stoppade honom och ställde in honom igen. Han stod jättesnällt i boxen även fast de andra var ute, inte ett knyst sa han! Jag behövde inte ens känna efter för att se vad som var fel, en stor svullnad på bogspetsen - AJ. Han ville inte alls att jag skulle klämma och känna utan försökte backa undan. Svullnaden är kanske stor som två handflator och ganska hård. Jag lyfte benet och drog det framåt och bakåt och ruckade lite på det men det gjorde tydligen inte ont, så det utesluter ju ordentlig skada iaf. Han står på det som han ska, det verkar bara vara svårt att lyfta och dra det framåt.

Ringde såklart vet, hon kommer ut i em. Fick råd att prova gå en promenad med honom, vilket lossade lite av stelheten och han kunde gå bättre och bättre efter bara några meter. Så han fick knalla ut i hagen. Gick ut senare och kikade och hittade ett sår mitt i svullnaden, ser ut som om han stuckit sig på nånting. Men han är så satans lurvig att man inte ser, och han vill inte att man ska peta på där. Så vi inväntar väl doktor då så får vi raka och se efter hur det ser ut.

Att du vågar och kan ha henne lös på promenader:) En gång för mer än 1 år sedan så kom Imbra lös utanför hagen när jag tog ut henne och en Frieser. Jag kunde inte släppa Frisern så där bara och Imbras mamma stod kvar i hagen och skrek som en galning på henne. Imbra bara gick iväg längs vägen i skritt och försvann, hon hade aldrig gått den vägen tidigare så den var väl spännande. Jag ringde sonen och bad honom skynda sig ut och leta rätt på Imbra och han hittade henne direkt och ledde tillbaks henne. Så för Imbras del blir det inte till att få vara lös, hennes mor kan jag ha lös till och från stall/hage ibland men hon kan också verkligen sticka, en gång smet hon och drog till sommarhagarna.

Alexandra
: FIna bilder!

Maja_ kandi: stackars Balder :( är det i hagen han skadat sig och så har det bara svullnat upp under natten eller?

Ekedal: Jag har haft Nangijala lös på gården under uppsikt sedan hon var liten så hon är rätt på det klara med var hon får gå + att hon följer efter mig :) Tror inte det skulle fungerat för någon annan att gå promenad med henne lös. Sen har vi ju tur att skogen vi gör lösturerna i inte har några bilvägar och de enda som brukar gå där (som vi dock aldrig stött på) är de närmsta grannarna. Idag stötte vi dock på en flock med 6 hundar och deras mattar. Jag red så fick hoppa av och leda Nangijala förbi, gå en bit framåt och sedan hoppa upp i sadeln igen. Nangijala ääälskar ju dock hundar så tokstollen sprang tillbaka och gick fram till hundarna för att hälsa, inte uppskattat av de rätt förfärade hundarna. Så det blev till att leda hästarna halvvägs hem innan jag vågade släppa trollet igen. Ja är man hundgalen så är man :grin:

*kl*
Gick en promenad med Rebel idag :D Han skötte sig super, gick förbi ett gäng fjordingar och då blev han väldigt snygg men inte det minsta att han skulle dra mot dom eller brumma/gnägga. En gång fick jag rycka till i grimskaftet då han började gå lite väl på mig annars gick han bredvid mig men löst grimskaft hela vägen :love:

EBF4A6BC-F39E-4BFF-85C3-15470C0BB64A-5313-00000925BFC3823E_zps0f10ddaa.jpg

772D85A3-5DFC-4027-AF78-036D12F93FF2-5313-00000925B8ECA045_zps6cdae644.jpg

39A7AABD-1135-4D01-9540-AC761EAF7AD4-5313-00000925B4FDA75F_zps2c1ad5c6.jpg

Hihi, söta buspållen. :)

KL
Veterinären kom hit och kikade. Hon rakade runt svullnaden så man såg ordentligt och vi hittade ett fint litet hål i huden... Det har redan hunnit bli infekterat, stackaren hade 39,9 graders feber (38,6 i morse). Han var superduktig hela tiden, men vi var tvungna att bremsa honom för att kunna raka och kika ordentligt. Ville inte ge nåt lugnande med tanke på tempen.

Spolade ur och fick ut ganska mycket äcklig gegga, fick kvar lite koksaltlösning så jag ska försöka hålla det öppet och skölja. Sen fick han lite smärtstillande intravenöst och första dosen av fem med penicillin i muskeln. Han var jättesnäll att spruta, ryckte inte ens till. :) Vet inte om han fått en spark så det är ett broddhål eller om han stuckit sig på nåt i hagen. Igår kväll kom han in med samma fart som vanligt, och i boxen finns inget att sticka sig på. Antagligen hände det igår kväll och iom stillastående över natten så svällde det upp.

Så nu är det penicillin fyra dagar till. Vi ska se hur det ser ut på måndag. Kanske måste lägga in en drän om det blir svårt att hålla öppet. Hålet är ganska högt upp på svullnaden så risken är ju att det vätskar neråt och blir som en stor sårficka, vå får väl se hur det utvecklas.

Usch och fy.. Sådana sår är aldrig kul.
Hur hade ni gjort i mitt fall. På tis ska jag iväg med avelsstoet till veterinären. Och tyvärr kommer Reine bli själv kvar hemma. Boxgallrerna har inte kommit så jag har boxar med ca höjd 135cm eller vinterhagen att tillgå. Sällskapet har precis flyttat och jag är sjukt orolig för att min 2 åring inte kommer stanna kvar i boxen utan klättra ut över. Är det bättre och ha honom ute, troligtvis springandes i hagen eller försöka tvinga iväg sambon på en promenad och komma hem till ett tomt stall? Jag måste verkligen åka med avelsstoet då hon har en rejäl skada som skall kollas... :(
Vet varken ut eller in?! Fans jävla helvete att sällskapet åkt... Tyvärr finns det ingen i närheten heller, har ringt runt och kollat..
Reine har varit själv, och hanterad själv men det har alltid funnits andra hästar på gården, i hagar etc och det gått bra.. Nu har jag stressat upp mig själv och ser alla hemska scenarion framför mig..

Mina har alltid varit lugnare ute själva. Det som blir bökigast är när sällskapet går ut från stallet och de blir själva kvar. Så har du ordentligt staket hade jag lämnat honom ute. :) Är han van att mamman tas in utan honom?

Jo han är van att tas in själv och bli kvar i hagen. Tyvärr inte utan se andra hästar som det kommer och bli nu! Kommer säkert och funka, men ute är bättre än överklättrandes inne eller hur?! Ensam måste de ju lära sig å vara men jag vill ju inte att de ska hända ngt och de små gör och tänker ju inte alltid som hästar gör ;) på gott och ont!

Då hade Jag lämnat honom ute. Hellre spring i hagen än att han blir hängandes över en boxvägg... Har de mat ute brukar de ju oftast lugna sig efter en stund och ställa sig vid käket.

Kl
Här har vi snöstorm idag, Yeey. :grin:

Om han är van vara inne själv, kan du inte prova i helgen? Prova både ta in själv, bli lämnad av mamma och tipset att sambon tar honom på promenad? Eller står stoet inne pga sin skada och du kan inte testa med tomt stall? Då kanske du kan testa ensam ute i hage och se?

Inga grannar med häst?

Personligen har jag hellre inne ensam än ute ensam om jag är tveksam (men det finns ju alltid undantag) - går det sätta upp brädor så han inte kan hoppa över?

kl

Efter år av slit med den ena projekthästen efter den andra, vissa tossigare än andra, så har jag nu en helt fantastisk harmonisk underbar unghingst som är precis som en häst ska vara :love:
Står snällt ensam i stallet, går in i trailern utan knot - står stilla och fint, hispar inte upp sig av plötsliga ljud och är världens kelgris :love:

Tänk att jag skulle behöva föda upp en själv för att få min drömhäst!!

IMAG0248_zps8afb1f25.jpg

Vad härligt det låter! Man är ju lite extra stolt när ens uppfödning sköter sig ;)

Maja_Kandi, ush det lär inte kul, stackarn... Hoppas det snart blir bättre!

kl
En liten bild på Dahlia, hon har lyckats bryta av en stor nit av ena bakhoven, och ena fram är 4 (!) sprickor i och ser ut som att där finns lite hålvägg underifrån, så hovis kommer en extra gång imorgon, får se vad hon säger..

23ut15f.jpg

Det där ser ju ut som en HÄST :eek: fusk!

Min liknar ett övervuxet skogsruss :mad: med päls som en luggsliten matta...:rofl:

KL

Jag hade tänkt att berätta om den kanonhelg vi hade förra helgen då jag och Tubbe åkte iväg ensamma (!) på inkörningskurs. Men eftersom den här helgen mest varit skit bleknar den där positiva känslan. Kaxe hade ett riktigt otäckt kolikanfall i fredags som inte släppte förrän veterinär kom och gav kramplösande. Jag har hört om flera som haft kolik under just torsdagen och fredagen, vet inte om det beror på allt som smälter fram i hagarna eller vad det är.

Nu verkar han i alla fall ok, men jag kände mig så himla hjälplös när jag satt med hans huvud i mitt knä och inte ens lyckades få upp honom för att promenera. :cry:

det låter som om du beskriver min 12:a :D hon är också helt underbar och har en vänlig inställning till alla. Och världens största myspropp :love:

Grandezza vad snygg hon är! Ser nästan färdig ut :)

thoora stackars Kaxe!! :(
Även jag har hört om flera ungar med magproblem nu, säkert som du säger att det har och göra med snön som smälter och fram kommer konstigheter att tugga på.

*kl*

Våra barn tränar på, tjejligan går nästan alltid tillsammans

http://stallmalmborg.se/2013-02-26 001 012 (880x589).jpg

De börjar så att säga "fatta galoppen", det bruna stoet börjar nog inse vad hon ska göra i framtiden, slappnar av som mest just i galopp och vill verkligen ta bettet.

Hingsten går sina turer med en äldre vallack, vilket numer verkar funka (I början var han lite väl intresserad av sällskapet)

http://stallmalmborg.se/2013-02-28 001 002 (880x586).jpg

Bonusbilder - här ser man hur mkt som händer på kort tid.

Oktober 2012 och så för någon vecka sedan
http://stallmalmborg.se/2013-02-288 (536x880).jpg
:)

Thora Vad otäckt med Kaxe Hoppas det aldrig mer händer. Kolik är skit.
Maja Hoppas Balder har kryat på sig nu, lurigt med sticksår.
I går hade jag lite hjälp i stallet och bestämde mig för att lastträna Imbra. Hon åkte ju som föl några gånger med sin mamma, sedan har jag lasttränat i somras men kunde då inte stänga luckan eftersom jag var själv. I går gick hon på på första försöket och brydde sig inte om att vi stängde luckan.
Imbralasttraumlning_zpsae626dca.jpg
[/IMG]

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 394
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar