11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

supercassie ekedal och Grandezza TACK!!!!
Idag hade även vi strålande sol och plusgrader, rena våren! :banana:

Här får ni smakprov på HUR fräsch Zolero är nu! Han verkar så glad!

14090_10151316227821344_2129902353_n.jpg

734909_10151316227456344_39592750_n.jpg

549399_10151316228936344_1351381958_n.jpg

528173_10151316227246344_1476922538_n.jpg

487164_10151316227056344_240442270_n.jpg

64178_10151316226011344_586743174_n.jpg

Ekedal Kul med bilder på Imbra! Vad fin hon ser ut i kroppen!
Kommer hon få ha kvar sina ljusa man tro?

Grandezza Du ser ut att ha samma härliga väder som vi idag! ;)
Fröken ser ut att börja fylla ut och se vuxen ut! Vacker!

Supercassie Vad menas med "stora banan"? :)

Stora banan är Täby Galopps huvudbana, så att säga... den där tävlingarna hålls.
I början lullade vi ju runt i skogen, hindergården och en ovalbana (som är mycket mindre än stora banan) men nu har de börjat gå på stora banan allt mer.

bland annat är det bra miljöträning för dem att se andra hästar gå förbi osv, men så är också underlaget just nu bättre på stora banan än på resten av området.

Der ids ju absolut inte varje dag, men när de rids blir det oftast där nuförtiden :)

såhär kan det se ut då:
http://stallmalmborg.se/2013-02-22 001 005 (880x535).jpg

Fiiina bilder på Z :love:

Senast ändrad:

Vad snygg han är!!

Ja, Dahlia ser nästan mer ut som en 3-åring nu :eek: Men det är ganska typiskt för Dezzas avkommor, de blir rätt färdiga tidigt :)

:love: Vad KUL med bilder på honom! Han ser himla pigg och fräsch ut! :laugh:

Grandezza: Fina Dahlia! :love: Kul att få se lite nya bilder på henne också!

ekedal: Vad fin hon är! Hade av nån konstig anledning fått för mig att hon var brun med stjärn. :angel: :D

supercassie: Alltid lika roligt med uppdateringar från dig! Härlig bild! :laugh:

KL
Idag hade vi också kanonväder! Vi har haft plusgrader tre dagar i rad nu så hästarna har äntligen kunnat ha vatten stående ute i hagen. Balder har som ny sport att ställa sig med frambenen i hinken och sen stå där och glo eller plaska. Rädd? Nej, inte ett dugg. :grin:

Idag fick han komma ut på tur igen bredvid farbror Prins. Vi var ute samma sträcka som sist, ca trettio minuter, men väl hemma var han fortfarande så pigg att han gick och drog och muppade sig mot farbror. Så vi tog ett par varv på lägdan också och passade på att prova trava, YAHOO sa Balder och försökte bocka och busa. Han har energi det lilla murmeldjuret! Numera bryr han sig inte ett skit om att han slår i skaklarna - inte ens när han råkar komma i kläm mellan båda samtidigt, han har fullt upp med allt kul runt omkring och att bråka med farbror för att han vill gå fortare. :grin:

Såhär såg det ut sista biten innan vi slutade, inte så mycket till film, men det syns bättre än när jag försöker ta kort. :)

Kul att se Zolero så glad och pigg, fina foton! Kul att se film på Balder också. Vilket gediget jobb du lägger på körningen! och det måste man ju också om det ska bli bra. Minns bara själv när jag och en kompis körde in min första häst, då tog vi väl allt på en vecka från lösa skaklar till vagn:) Men då var jag 19 år och idag är jag väl lite klokare. Hästen blev dock en duktig körhäst men det berodde nog mest på hennes fantastiska psyke än oss. Vi gjorde en del körningar mot betalning och var på körkurs på Strömsholm där hon fick testa och gå i par:) Mitt nuvarande sto är också inkörd men var det när jag köpte henne som 4 åring.
Tack Maja och Charlotte för berömmet om Imbra. Det kändes skönt för jag har flera gånger frågat mig själv om hon kan ha fått proteinbrist och det är därför hon är så liten. Men när jag tittar på henne tycker jag också hon ser bra ut i kroppen, men jag är ju rädd för att vara hemmablind. Jag älskar hennes ljusa man och hoppas verkligen den blir kvar, men jag kommer inte idas rycka den. Hon kommer få gå med ardennerfläta om hon ska visas.

KL

Då det varit så kallt här i norr har jag bara tagit det lugnt med mina russ.
Var ute igår med sele och huvudlag med den ena för första gången på länge. De märks att hon tycke de blivit lite ovant men skötte sig ändå hyffsat.
Dock har Dussi fått problem med hålväggar i en hov. Hovis som var här ville inte verka upp hålväggen och nu har den tyvärr blivit ännu större, vet inte riktigt hur jag ska få den att försvinna utan att man verkar upp dom helt. Tycker jag är där och gräver rent men då dom går på lösdrift är det svårt att hålla torrt och fint..
img_2859_512a47799606ee680c2850f0.jpg

Genova
img_2857_512a48fc9606ee67edef14d0.jpg

img_2982_512a494fddf2b340266c1970.jpg

Dussi
img_2927_512a48deddf2b34023fb5045.jpg

img_2862_512a48b8ddf2b34016074e7c.jpg

Verkar vara många med hovproblem, har precis haft min ute akut idag och verkat Reine! För att han hade början till röta och jag inte vill ha begynnande hålväggar etc :( Så nu bestämdes det att vi kör 6 veckors intervaller istället för normala 8.
Så jag hoppas verkligen att det återgår till normal hovstandard efter detta..

*kl*
Så här snygg var min lilla häst under all päls :love: Det är svårt att tro att han bara är 80 cm när man ser honom på bild för ha är verkligen en häst i miniformat :d Vi har tänkt börja ge oss på tömkörning nu :) Sedan så fort vägarna är bara ska han få springa med på cykelturer :D

DSC_7773.jpg

DSC_7799.jpg

DSC_7814.jpg

DSC_7832.jpg

Han är så cool :love:

Just det där att miniatyrerna inte är små ponnyer - utan verkligen små, små HÄSTAR.

Fast, varför klippa en 11a?

Vi kör alltid på sex veckors intervall, Xanadu har en vänster fram som sticker iväg lite om man inte passar på den.

Idag har hon haft bett i munnen, inga problem. Vi tömkörde lite på vägen och en sväng ut i skogen, har tömmarna i kapsonen.

jag var rädd att han skulle se ut som Ove= ballong då de har gått på begränsad fri tillgång på hö av bra värde hela vintern. Sedan är alla täcken jag har så pass tjocka till dom att de blev för varma innan, men var de utan så frös de men nu blir det lagom :D Sedan måste jag klippa huvudet (ögonen) på honom och då klippte vi liite mer :angel:

Lavinia: Han skiftar färg, i höstas var han korpsvart :d Huvudet är nu klippt med ett kortare skär så troligen hade hela han blivit mer melerad om jag klippt kroppen med det också :3

Rebel myser i sitt varma täcke.
pic_512d33879606ee70a6a8b077.jpg

Han är verkligen sockersöt :love:

Lite bilder från förra veckan på minigaloppisarna.

Hingsten har fått öva på att stå i startboxar...

http://stallmalmborg.se/2013-02-25 001 011 (880x599).jpg

han gick in snällt men tyckte sen att det var trist att stå still där inne, ville gärna iväg. (kan ju vara ett bra tecken för framtiden ;) )

Och småtjejerna har fått gå i grupp...

http://stallmalmborg.se/2013-02-25 001 018 (880x590).jpg

Det skötte de galant. :)
måste säga att den här årskullen hittills varit otroligt begåvade och jämna i utvecklingen. :banana:

Ja det är jättekul att hålla på! Det är så häftigt att se hur lillen lär sig mängder av farbror nordis, det går inte ens att jämföra hur mycket bättre det är för honom att lära sig av en äldre häst än av mig.

urkella: Lika söt som alltid!

supercassie: Vad duktiga dom är!!!

KL
Idag fick jag mycket lön för mödan! Balder fick komma in själv och stod stilla när jag borstade och pysslade i ordning honom, han var jätteduktig. :) Selen åkte på, lite trampar han runt just när man ska lyfta den över ryggen, men det blir bättre. Sen tränsade jag också knallade vi ut. Jag hade redan innan lagt fram stöttingen med skaklar samt den lösa skakeln som jag brukar använda på samma ställe där jag alltid spänner för, och tränade på att kliva i och stå stilla. Först ville han inte flytta rumpan men när han väl förstod gick det lätt! Han fick stå där emellan medan jag gick på båda sidor och fibblade och flaxade med seltungorna, jätteduktig var han!

Sen ledde jag ner honom på banan, stannade och tränade på att stå stilla tills jag gått bak och fixat klart med tömmarna. Han försökte gå iväg en gång men annars stod han still! Sen tömkörde jag ett varv på lägdan utan problem, lite halkigt var det efter några dagars töande men det var mest jag som slirade runt. :D

003_zps4e23e6ec.jpg

När vi gått ett varv gick vi tillbaka upp till skaklarna och gick i dem igen. Han var superduktig och gjort helt rätt direkt! Fibblade med seltungorna och lyfte även skaklarna och smällde med dem i backen på båda sidor utan att han reagerade. Han stod som ett ljus! Den lösa skakeln låg behändigt bredvid och jag plockade upp den och klappade som vanligt med den längs benet och satte fast den i selen. Sen fortsatte vi tömkörningen som om inget hade hänt. :bump: Balder kikade ner på den precis när den började släpa efter och gick lite åt sidan, sen struntade han i den! :banana:

Han fick ha den på höger sida i höger varv, och nu när det töat ihop så glider den bättre över snön samtidigt som den låter mer, alltså glider den även mer åt sidorna och tar emot benet oftare när marken lutar. Men lilla stjärnan tog bara lite snabbare steg när den kom åt honom, inga sparkar, inga skutt, inga öron bakåt, ingen stress - bara DUKTIG!!! :love:

006_zpsc3961bb6.jpg

Ett varv gick vi, sen traskade vi upp till samma ställe igen och stannade. Han stod som ett ljus medan jag rullade ihop tömmarna, kopplade loss skakeln och fipplade med seltungorna på båda sidor. Sen följde han snällt med och var en ängel i stallet!

Duktiga duktiga lilla pärlan! :love: Det märks så väl att träningen med farbror Prins har gett resultat! Varje gång vi är ut ska det spännas för på samma ställe. Farbror vet exakt vad det handlar om, kliver självmant i skaklarna och står helt stilla när det ska till. Sen har han lärt lillen att man ska uppföra sig mellan skaklarna, att man ska stå stilla när matte säger det och inte får gå förrän man fått signal, och att man återigen ska stå stilla på samma ställe när prylarna ska plockas av. Vilken guldklimp till farbror jag har! :bow: Det har verkligen funkat! Jag är så stolt och glad! :love:

Charlottee: Så roligt att han är bättre!

Urkella: Han är så söt Rebell, särskilt när manen har den där färgen mot pälsen :love: Men är nyfiken, varför klipper man bort manen närmast nacken?

Idag var jag inte glad på min trollunge. Stallägaren är bortrest 3 dagar så vi fixar allt åt henne och jag skulle ta in de fyra hästar ikväll. Börjar med att Nangijala ska krypa under översta tråden och smita när jag lossnar den undre för att krypa under. Sedan hinner jag få på två grimmor och dra lite i handtaget så ska hon dra sig ut. Tillbaka får jag henne, lossnar den övre grinden, släpper.... och iväg drar Nangijala och skiter fullständigt i att hon drar sönder nedersta grinden, suck.

I måndags hade vi en intressant tur i skogen, jag red hennes mamma så gick hon lös. Tvärs över stigen löper plötsligt ett slingrande, stort blodspår (mammas ponny blev smått hysteriskt där idag, det var en påkörd älg som gått där) men Nangijala knatar glatt omkring och nosar så intressant innan hon ställer sig och betar bredvid. Det är tur att hon tar lungt på såna saker precis som stoet :grin:

man klipper nacken för att halsen ska se längre och slankare ut, man ställer ut dom på samma sätt som araber :) Halva hans man & lugg är oxå klippt. Hans uppfödare hade gjort det till utställningen förra året så får göra lika dant nu om jag inte vill ha en 2 cm stubb bredvid XD Men när har fyllt 3 så ska hela manen få växa ut :)

Urkella: Jaha, då fattar jag :) Men så du har tänkt ställa ut han i år också men inte sen?

KL
Här kommer lite bilder från min och Nangijala senaste löspromenad. Jag pulsar fram i snön och trollet tycker jag är sölig som inte orkar springa mer. Inte världens lättaste att fota en svart häst som springer i vitt snö under trädens skugga och som far åt alla håll och kanter ;)

Nangijalas tjurande-min när hon talar om för mig att hon minsann vill gå lös och inte tänker gå ett steg till innan jag släpper henne (dock ger hon upp efter 20s haha)
559802_4578920152120_664105721_n.jpg

313337_4578920432127_1409097816_n.jpg

549806_4578921192146_1383076954_n.jpg

426547_4578920232122_2037512713_n.jpg

559851_4578920912139_308870340_n.jpg

644209_4578921352150_1861804541_n.jpg

Han ska ställas ut sedan oxå men tänkt inrikta oss mer på körningen och de andra performance klasser när han är 3. Men får se först hur han ser ut men all man för vill inte att han ska se ut som en ponny eller att den ska vara i vägen för selen och alla remmar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 394
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?