11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

jag brukar lägga upp mina filmer på youtube och länka därifrån, blir mkt bättre kvalite! :)

vet ej angående fb.

Blir lite nyfiken på hur ni löser inridningen, vilka kommer rida in sina hästar själva?

Jag har en bekant som arbetar med detta och kommer ta hjälp av denna i höst. H*n envisas dock med att jag ska vara piloten på mina hästar :eek:

Det är inte helt nytt för mig heller och med proffshjälp blir det nog bra, tänk vilken känsla att få sitta däruppe för första gången, speciellt på sin egna uppfödning :love:

jag kommer helt klart vilja vara försten upp på min (som inte är född än..).
Kan tänka mig att sitta in den själv men sen ta hjälp av proffs för att få grunderna satta ordentligt. För att aldrig få en häst som tänker bakåt eller trilskas.

Spännande att det snart är dags! Dagarna går fort nu ;)

Jag väljer jag nog att utbilda själv med tränarens hjälp. Det är ju just den biten jag gillar att göra som är så fantastiskt kul!

Men trilskas någon (nämner inga namn) så överlåter jag det till något proffs.

Jag har nog som plan att sitta in min på egen hand, men kommer nog att leta efter en något mindre och lättare pilot än mig själv den första tiden. Kommer så snart han är redo för mer ridning än bara skritt och trav i skogen att ta hjälp av ngn duktig instruktör så att vi hamnar så rätt som möjligt.

Det är iaf min plan.

Eftersom nordsvenskarna växer ganska långsamt och inte heller riktigt är byggda för ridning i första hand, så rids inte mina förrän allra tidigast när de är 4 år. Snart halvvägs gällande den väntan alltså. ;)

Jag har dock aldrig varit med om att en inkörd häst har varit några problem att rida, så är de kvar i min ägo när det är dags är det antagligen bara att hoppa upp och ge sig iväg.

Även jag ska ju ge mig på att köra in först, ska ta tag i saken nu i vår. Ser verkligen fram emot det. :)

Quimero Låter som en vettig plan! :)
Ja den första tiden blir det ju inte så mkt "rida" utan mer gas och broms sedan följt av viloperioder för den växande unghästen.

Thoora nej det låter inte alls tokigt att köra in dom först, vi tömkör ju våra innan uppsittning hos oss, istället för en slitande longering runt runt :)

Eftersom nordsvenskarna växer ganska långsamt och inte heller riktigt är byggda för ridning i första hand, så rids inte mina förrän allra tidigast när de är 4 år. Snart halvvägs gällande den väntan alltså. ;)

Jag har dock aldrig varit med om att en inkörd häst har varit några problem att rida, så är de kvar i min ägo när det är dags är det antagligen bara att hoppa upp och ge sig iväg.

Hakar på det här. Min får vänta ett år extra. Han ska väl förhoppningsvis köras in innan sommaren, sen utveckla körningen nästa vinter för att därefter tänka på inridning. Balder är så pluttig också så vi får väl se hur han växer också.

Kl
Tömkörde i lördags. Själva körningen gick kanon. Vi övar mycket på att sto stilla tills annat kommando har getts, vilket är sjukt onödigt och tråkigt. :grin: Han drog grimskaft på båda sidor hela tiden och brydde sig inte ett skvatt. Får se om jag bygger mig en svängel eller om jag lånar en. Mitt i turen kom en hel karavan skoteråkare, typ tio skotrar i följd. Balder stressade upp sig rejält (vi var såklart på den delen av banan som är närmast skoterleden, dvs kanske 20 m) och balanserade på bakbenen. Först körde jag på principen att bara vara lugn och stå stilla och jålla kvar honom, men när han varit galet nära att knocka mig med viftande fötter blev jag förbannad och röt ifrån. Plötsligt stod hästen stilla och bara tittade. :mad: Jäkla dumheter... Efter det gick vi vidare som om inget hänt. Grimskaften var hoptrasslade under magen men det struntade han i, de knöt upp sig själva efter en stund. Sen styrde vi in på min lilla plan och gick lite åttvolter, duktig pålle skötte sig bra! Inne i stallet fick han öva på att stå still igen, det är herrns största svårighet. :cool:

Nu är jag ledig en vecka från imorrn så då blir det lite intensivträning igen.

Om jag får ner min vik till en acceptabel nivå så rider jag in själv, annars blir det en hästbekant som är liten och nätt. Hon kan ev visa på treårs etc också.

Blir lite nyfiken på hur ni löser inridningen, vilka kommer rida in sina hästar själva?

Jag har en bekant som arbetar med detta och kommer ta hjälp av denna i höst. H*n envisas dock med att jag ska vara piloten på mina hästar :eek:

Det är inte helt nytt för mig heller och med proffshjälp blir det nog bra, tänk vilken känsla att få sitta däruppe för första gången, speciellt på sin egna uppfödning :love:

Om han bara inte blir på tok för liten och "klen" så gör jag det själv. Jag brukar rida in mina själv och hitills har det blivit hästar av dem i alla fall. Rider in själv, och ute i "skogen" (dvs inte ridbanan) direkt så bjudningen brukar inte vara problem.

Men, vi får se hur han ser ut sen när det är dags för det, jag är liten (1.58) och förhållandevis läs (48 kg), men han är/förblir ju B-ponny - så beror väldigt på om han blir en liten eller stor B. Sitter in gör jag själv oavsett, men resten får vi se beroende på om jag anser jag är för stor eller ej.

Vi har tänkt att rida in själva. Tar hjälp av dottern så vi är två.:)
Red in 2006-an själva. Köpte henne hösten då hon var 2. Då hade de suttit på henne en gång innan. Hon var nog otroligt snäll. Kunde rida ut själv på henne efter vintervilan.:D

Nu har vi vår lilla Maui hos Grandezza och planerar att ta hem henne till sommaren och börja så smått med träns, sadel och longering innan det blir allvar på senhösten om allt går som planerat. Har även en plan B om hon är besvärlig. Känner ju henne inte då hon varit hos Grandezza i över ett år nu.:crazy: Ska bli spännande.

Min plan är att köra in Walle i vår och sen rida in själv men ska låta en liten smidig kompis sitta upp första gångerna.
MEN om jag fegar ur tar jag hjälp.... Tänkte även hinna med ett barn till emellan :angel:

Jag ska rida in själv, men först är det inkörning. Har beställt en vagn denna veckan så nu längtar jag verkligen :D

KL.
kul att läsa om allas planer! :) Verkar vara flera som väljer att köra in först, jättespännande att få följa alla!

Ja kul om läsa om allas planer. Förr när hästarna reds in vid 4 då verkade det ju smart att köra in året innan. Jag hade också tänkt köra in först men tvekar nu. Jag känner att jag måste göra upp en långsiktig plan och bestämma mig för om det första delmålet ska vara 3-års. Min tjej är så liten och växer nog sent, hon är ca 149 cm nu. Kanske är det inte bra för henne att ridas in med sikte på 3-års. bifogar en bild från förra helgen då Imbra fick gå med som handhäst. Hon skötte sig perfekt och en kort galopp blev det tom. Imbra fick ha kapson på sig så jag skulle kunna hålla emot om hon skulle få för sig att dra.
Handhaumlst_zps2b4fd1ff.jpg
[/IMG]

Kl:

Idag har vi faktiskt tömkört igen! Har en ny medhjälpare, en supergullig tjej på tretton år, och henne gav jag tömmarna idag, medan jag ledde Calle. Han skötte sig super, men visst kunde styrningen fungera lite bättre. Men det kommer!

Annars har det varit så halt att vi knappt kunnat göra ngt alls.. Så då har vi roat oss med lite mer klickträning..
http://www.youtube.com/watch?v=nHrPgnFfqrA

Han är ju så duktig min röding!

(Igår kväll skrämde han dock halvt livet ur mig, då en stallkamrat ringde vid 17 och sa att han blödde från ena ögat.. Det var bara en rispa på ögonlocket, men visst hade det kommit en hel del blod.
version-f9fc379bf71f884f4090026ab2b32722

Idag var det dock bättre än vad jag någonsin vågat hoppas:
version-06b4685880dd3c6ded4970054603fc76

Nå, man ska väl ha tur ngn gång emellanåt med.. Kanske?)

vilken söt bild!

Oj bara 149cm? Min 12:a är ju nästan lika stor som Imbra :D

Quimero visst blir man lite extra orolig över dom när man haft den otur som vi har fått erfara tidigare, attans hästkräk att vara skadebenägna :devil: börjar förstå folk som vill linda in dom i bomull faktiskt.

Kul att det går så bra att tömköra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar