11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Precis vid denna tiden förra året började min 10a också bli en gangster.

Men han lugnade ner sig betydligt under sommaren. Nu är han hur cool som helst och fortfarande hingst.

Jo, jag har gott hopp än i alla fall. Han är som sagt mycket talbar än, och det är huvudsaken. Shettispolaren i hagen kan säga ifrån om han vill, och jag känner mig helt trygg i att han kommer det - och att lilla häftmaskinen kommer att lyssna =)

Hoppa kan han för övrigt (det borde han kunna, halvbror med samma mamma fick rekordbedömning i hoppning på treårs, tror rekordet står sig än) - spärrade av en del av hagen med en lina, för det skulle byggas där. Shettiskompisen drog lite i linan, konstaterade 'ingen ström', satte halsen under och tryckte sig under. 11an är för hög för sånt, varvid han från stillastående hoppade över linan, i uppförsbacke. Plopp bara. Skrälle =)

Sen fick de stå inne istället - och där fick jag för jag skulle vara snäll och låta dem vara ute (de har stått inne på dagarna i flera dagar nu just pga byggnationer)....

Vilka bushästar!

KL
Balder fick sig en tömkörningstur idag. I stallet fick han tänka, jag tog med klippmaskinen ut och startade den så han fick lyssna, jisses vilken fåntratt han blev. :cool: Sprang omkring på gången som om han höll på att bli uppäten! Stoppade bomull i öronen och provade igen, då var han lugnare. Jag fick klippa honom lite på bringan, men min dumma klippmaskin har det blivit nåt fel på sen jag provade byta skär så den tog just ingenting. Typiskt när hästen faktiskt var lugn och lät mig klippa. Suck.
Efter att jag gett upp det uppdraget (resultatet blev en snygg kal fläck mitt på bringan! :D) selade jag honom också tog vi en kort tömkörningstur. Han gick första varvet bara vanligt utan krusiduller. Vi övade på att stoppa och stå stilla, han har fattat styrningen jättebra men har lite svårt att stå still tills jag ber om framåt igen. Efter första varvet kopplade jag på grimskaft i selen så han fick dra på ena sidan, INGA problem! Kopplade på ett på andra sidan så att han hade två, INGA problem! :bump: Yeeey! Han var så duktig! Han tog i grimskaften massor med gånger och böjde inte ens på ett öra! :laugh: Nöjd matte! :banana:

Hejja hejja!!
Va roligt att det går så bra med den lilla :love::love:

Jag har insett att om jag ska vänta tills det blir ljusare tider, kommer jag aldig någonstans med min.
Så jag tog tjuren vid hornen och gick ut en sväng i mörkret med pannlampa.
Tog med den gamle hästen också som moraliskt stöd.
Vi hann väl gå 10 minuter, sen tyckte Walle att det var tråkigt och började bita i longerlinan.... ha ha! Han är precis som min 1,5 åriga son :p
Nästa gång blir det bett i munnen så har han väl lite annat att pyssla med.

Så duktig han är din lille Balder :)!

kl
Tanken var ju att komma igång lite smått med inkörningen på min lille plutt också men min motivation har inte direkt varit på topp så det har inte hänt så mycket här tyvärr. Igår fick Erax prova tömkörningsgjorden för första gången i alla fall och det var inga problem o spänna den runt magen men när jag sedan släppte honom i paddocken så blev det lite rodeo :p.

Hade egentligen tänkt o vänta med o kastrera till nån gång i slutet på mars eller i början på april men funderar starkt på att göra det redan nu, han är fortfarande gudasnäll i hanteringen men börjar bli lite dryg i hagen och är på och ska klättra på ena kompisen väldigt mycket :grin:. Det borde ju vara lite fördel och göra det nu medan snön ligger också?

Kan ju bjuda på lite bilder med som vi tog för ett litet tag sedan :)

IMG_0761_zpse1bf48fe.jpg

IMG_0638_zpsa8789ef8.jpg

Jo men vi är helt normala ;)
IMG_06542_zps41c859e2.jpg

Hahaha, den sista bilden var ju för rolig!!!

kl
Vad ni skriver mkt, hinner ju knappt med o läsa :D

Nåja, idag blev det premiär för sadel, Dahlia gick bara ett steg åt sidan när jag lade på den, och ett steg bakåt när sadelgjorden spändes, sen ledde jag runt henne lite, men ingen reaktion alls, inte heller när jag tog av den, och lade på den igen, duktig tjej :d

63vbyd.jpg

Vilken tur!
Det där är nog ungefär ett varv efter jag fick smaka sand :)

Skönt att läsa att kastrationen verkar läka finare, han är så fin din röda fara

Idag hade jag hjälp av mamma så jag beslöt mig för att prova att tolka efter Nangijala igen. Provade några varv i mellandagarna men sedan dess har det bara blivit promenader. Satte på sele, träns och grimma på Nangijala, miniskidor på mig själv och så gick vi ut i vår lilla paddock. Mamma ledde henne ett varv medan jag gick bakefter med miniskidorna på fötterna. Sedan var det bara att hoppa på och tuta och köra ;) Mamma ledde och jag åkte efter och precis som sist gav sig Nangijala på mamma medan hon struntade i mig. Hon skulle knuffas, nypas och mamma utbrast med jämna mellanrum: "Jag bestämmer!". Hm, jag undrar det :grin:. Efter några varv var Nangijala uttråkad och full av energi, jag undrar om hon ens tänkte på att jag åkte efter, och började småstegra i sina försök att vinna bestämanderätten över mamma. Efter det var mamma så trött på henne att hon sa att hon minsann skulle tolka själv nästa gång, det skulle vara mycket lättare än att leda min häst påstod hon. Jag tror jag behöver skaffa mig en annan hjälpreda :angel: Tilläggas bör att hon aldrig gör/gjort sånt mot mig ;)

kl

Möttes av en smärre katastrof idag, hästskrälle var nymarinerad i gödsel..måste ha hittat "rätt" ställe i lösdriften att gosa in sig i...
Försökte med borste först men gav upp och bestämde mig att tvätta benen och ev svansen. Vattnet avstängt. Hittade 2 dl vatten i en vattenflaska som nogsamt sögs upp i en svamp och sen gnugga jag för glatta livet på hans bakben och torkade med handduk...vet knappt om det blev någon skillnad...:mad:
Så himla skönt i alla fall, efter att ha haft flera hästar som blir helt hispiga av att vara ensamma i stallet, att ha en häst som jag tar in i stallet, binder upp och så står han där. Helt lugn fastän hästar livar i hagen utanför. :love:

Är det vanligt att slarva med att träna dem att stå inne själva tro? Har lovat mig själv i alla fall efter att ha "bråkat" med flera hästar som trampar omkring som tossar när dom är inne själva att MIN uppfödning ska i alla fall kunna uppföra sig även när han står själv...

Smutshästen

IMAG0217_zps4a6e3f8a.jpg

Det är säkert många som struntar i att träna sånt.
Tror också att när folk väl ta in en som stökar, "ger upp" och hämtar sällskap eller går ut med den stökiga. Då lär sig hästar väldigt snabbt att det ger resultat att stöka :D

Min var hispig när han var själv för ett år sen. Nu när han får hänga med ute en sväng vill han inte gå tillbaka :p

856102_313862845383608_1959564003_o.jpg

75527_313947905375102_2079148225_n.jpg

Promenaden idag gick bra tills vi var tillbaka hemma.
Då får han ett glädjeryck och hoppar rätt upp i luften.
Hur bemöter ni bus, bråk eller glädjesprång när ni leder era?
Låter ni det vara eller säger ni till dem?
Vill ju inte staffa en positiv gest men samtidigt är det inget önskat beteende att skutta omkring.

Jag korrigerar alltid, men med olika 'styrka'. Trots/bråk korrigeras hårdare, bus/glädje korrigeras vänligt men ändå bestämt.

För även om det är av positiv anledning och glädje etc, så kan det bli lika besvärligt och lika farligt ändå, och de måste lära sig att det så att säga finns en tid och en plats för allt, och bralla av glädja får man göra i hagen, inte i snöre.

Nu är ju min hingst så jag är lite extra sträng med honom, men har gjort lika med både ston och valacker. Det är stora, starka djur och måste lära sig att man får helt enkelt visa glädje inom vissa ramar, övrigt får man ta i hagen.

Så tänker jag också.
När min varit med ute som handhäst så håller min gamle valack pli på honom.
Jag får väl vara lika sträng :D

Hur jag korrigerar beror på situationen. Grundreglerna ska helst följas. Jag vill inte ha en häst som drar iväg till närmsta grästuva så fort den behagar eller som ska gå 2m framför mig till hagen. Precis som Alexandra_W säger så tycker jag det är viktigt att hästen vet när det är okey att göra vissa saker. Nangijala får bralla omkring hur mycket hon vill när hon går lös i skogen men går jag samma sträcka i grimskaft vet hon att andra regler gäller. Försöker hon då dra iväg påminner jag om vad som gäller. Men såklart kommer det tillfällen då Nangijala bubblar över av energi och busar/stutsar omkring bara för att hon är så glad. Så länge dessa stunder inte bygger på trots/testning så låter jag henne hållas så länge hon inte tänjer fullständigt på gränserna. Är hon bara glad så ser jag inget behov av att korrigera henne, hästarna måste ju med få lov att visa glädje ;)

Det bästa med en helfärgad häst är att man kan *Pimpa* pållen hur man vill ;)

haha jag något positivt med att vara utan vita tecken åtminstonde :D han har dessutom ingen pannlugg, så jag kommer verkligen behöva pimpa tränset!

victovie fina flickor! Vad tyckte fjärilsviol om tränset?
Jag har varken testat sadel eller träns på z ännu, men täcke har han haft ett par ggr, det var helt okomplicerat iaf :)

KL.
Testade binda upp honom häromdagen (var ett tag sedan pga hans sjukdomshistoria) han dansar omkring lite men finner sig i att stå uppbunden dvs ingen panik.
Han är fortfarande fjantig vad gäller att röra vid bakbenen och kan försöka skrämmas, till skillnad mot lillasyster som man får röra överallt.

Han mår iaf fortsatt bra och jag är överlycklig!

Hade egentligen tänkt o vänta med o kastrera till nån gång i slutet på mars eller i början på april men funderar starkt på att göra det redan nu, han är fortfarande gudasnäll i hanteringen men börjar bli lite dryg i hagen och är på och ska klättra på ena kompisen väldigt mycket :grin:. Det borde ju vara lite fördel och göra det nu medan snön ligger också?

Jag tänkte att det skulle vara fördel att göra det nu när det är snö och det tror jag det har varit också. För ungefär två veckor sedan kastrerade jag Kaxe (stående, hemma) och vi har fått ny snö nästan varje dag sedan dess. Kunde knappast blivit bättre ur renlighetssynpunkt! Såren ser jättefina ut, men däremot har han under den här helgen varit svullen i området runt snoppen, dvs längre fram och inte alls i anslutning till där testiklarna satt. Det har blivit bättre efter rörelse, men jag ska ringa veterinären och rådfråga imorgon.

Jag har longerat Kaxe nästan varje dag sedan kastreringen, han har aldrig sprungit i lina förut men redan andra gången fattade han vad jag ville. Kommandona kan han sedan tömkörningen, men att matte ska bestämma varv är ju lite konstigt. Jag har haft god hjälp av hans hagkamrater också... Han blev skönt nog valack väldigt snabbt, det tog inte ens en vecka innan han slutade humma mot stona. Inte för att han varit jobbig att hantera innan heller, men ändå.

Tubbe blev väldigt mycket mer hingst nu när inte Kaxe är det längre, men han håller sig i skinnet. Och han är så kanonfin att arbeta med! Kommer vi bort från gården (stona...) går han jättefint med linor och svängel nu. Jag var tvungen att gå upp en storlek i bett på honom och då fick han byta sort också. Det nya trivs han jättebra med och det är en fröjd att hålla på med honom. Nu har hela familjen varit sjuka i ett antal veckor, men jag hoppas att vi ska vara på benen så vi kan börja med skaklar och släpa för hans del.

*kl

Xanadu har påbörjat sin utbildning, gjord och tömmar är inga problem :D

A2198906-90B7-4A86-BB98-F713836332E5-928-000001A187C8E2D1_zpsb82be91b.jpg

31A626E3-0805-4239-A895-5BCE3AEE1419-928-000001A18033D359_zps199a1484.jpg

Hon är väldigt pillrig med mulen så jag ska köpa ett litet tredelat bett till henne så hon har något att pilla med... Patsy var likadan.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
900
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar