11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Haha! Så roligt skutt han gjorde när han plötsligt såg ett träd i vägen! :D Ser så fin ut, men stoooor!

urkella: Vad söt han är!

supercassie: Hihi, gäspbilder blir så söta. :D Jisses vad mat dina får, men de lär ju ha en helt annan omsättning som blivande sprinters. ;)

KL
Nu är jag SÅ GRYMT stolt över min lille kille! :bump: Han har idag gått mellan skaklar för allra första gången, och det kunde inte gått bättre! :laugh: Han fick först gå bredvid farbror med ett grimskaft på utsidan, precis som förra gången så brydde han sig inte ett dyft efter typ fem meter. Så gick vi ett helt varv på banan runt lägdan. Sen kom sambon och hjälpte till att styra farbror medan jag gick bredvid Balder och höll en skakel på plats vid seltungan. I början gick han och sneglade misstänkt på skakeln och tryckte sig ut mot mig så jag fick motion och sprang i snö upp över knäna. :angel: Efter att han tagit i några gånger och inte brydde sig mer än att han höjde huvudet så stannade vi, jag satte fast skakeln (som satt i en stor karbinhake genom ett balsnöre, så skulle han fått panik hade den lätt kunnat lossna), tog över tömmarna också gick vi. Sambon var fortfarande lite säkerhet framme vid farbror en stund, men det behövdes inte! :laugh: När jag försvann från sidan började han gå bättre och höll position, och då gick det ju väldans mycket bättre! :laugh: Han slog i både farbrors skaklar och sin egen ensamma hur många gånger som helst med brydde sig inte alls! :banana:

Vi gick två varv totalt med skakeln, då drog han den själv ca 1,5 varv, och vi slutade när han gick helt avslappnat så fick han gå sista biten utan skakel. Jag är så glad och stolt! Min duktiga duktiga fluffis! :love: Fick tyvärr inga bilder, sambon frös om fingrarna och jag ville inte släppa uppmärksamheten från hästarna, men vi kör upprepning i helgen! Idag fick han bara gå på höger sida om farbror, imorrn eller på söndag får han gå på andra sidan!

Har för övrigt bestämt mig för att klippa honom lite. Idag var vi ute och skrittade runt totalt 15-20 min i 19 minusgrader och stackars hästen var svettig ändå...

Du är så himla duktig Maja!!:banana::banana: (och Balder också förstås). Du verkar ha ett jättebra upplägg på inkörningen och är lyhörd för hur Balder reagerar på olika saker. Inom kort har du nog en riktigt trevlig liten körhäst att hålla på med.

Iiiih det är så roligt! :D Det är väldigt intressant att se hur pass olika han reagerar när han har farbror nordis som kan visa vägen och när han är "själv". Idag hoppade han till en gång i början när han tog i skakeln för första gången (alltså när jag fortfarande gick bredvid) och då hutade farbror åt honom direkt och han fattade precis och höll sig på plats. Hade en annan sagt "bu" eller "bä" hade man ju kunnat hälsa hem (tja, eller så fick man hälsa på i snön...). :grin: Farbror gav honom onda ögat EN gång, och sen var det inget mer med det. ;) Det är verkligen perfekt!

Nu ska han få göra samma sak på andra sidan i helgen. Om det går lika bra som idag så fortsätter jag ta med honom på sidan nån gång i veckan plus att jag ska fortsätta tömköra mer. Ska få låna en kompis svängel som jag ska tömköra lite med också. :laugh:

Kl

Idag ramlade jag av en av våra 11or, poff bara - rakt ner i dirttracken. Hon som varit så snäll förut hade idag siktat in sig på bockrodeo. Jahaja, det var väl första gången på över 10 år jag ramlar av, blir väl att baka tårta till nästa helg

Maja_kandi: Åh så roligt! Det är så intressant att läsa om hur det går för er två :D Men jag förstår verkligen inte hur han kan ha så mycket päls att han blir svettig i -19. Säker på att han inte har en lurvig shettis i någonstans bak i släkten? ;)

Urkella: Rebell är bara för söt! Älskar verkligen hans färg!

Idag var Nangijala PIGG och jag hade ingen häst att rida så att hon kunde få hänga med på en ridtur som löshäst. Så då fick det bara bli hon och jag, så för första gången sedan i september tog vi en promenad där jag gick och hon var lös. Hon bockade och galopperade runt som en tokstolle hela turen men höll sig inom räckhåll precis som hon gör när jag rider :D Extra glad blev jag när hon kom när jag ropade på henne, men hon var inte överdrivet förtjust i alla klappar och beröm jag ville ge henne då utan ville busa vidare ;)

Ojdå! Hoppas du inte gjorde dig illa. De börjar väl få lite ork att busa till det dom små. ;)

Exotizc: Haha! :D Med tanke på hur liten han är så skulle jag inte bli förvånad om han visade sig vara en tiondels shettis. :angel: :D Det är verkligen galet vilken päls han har! Han slår de flesta islandshästar! Ska försöka få nåt kort som visar riktigt hur tjock och lång den är, lite svårt när man ska fota själv. :grin: Ska se om jag lyckas klippa honom nån dag, kanske imorrn, vill gärna ha hjälp att hålla i om han skulle bli orolig.

Vad roligt att det går så bra med inkörningen.

Alla ni andra: Jag läser och inspireras av det som ni gör med era fina hästar. :)

KL:
Idag hände världens leskigaste grej mig... Jag hade just hämtat in Catch från hagen, gett honom lite pellets i krubban och börjat att visitera honom. Han har ju varit lite svälld sedan kastreringen, men inte alls öm, och klart mycket bättre än förr, så jag har misstänkt vätskefyllnad, som sakteliga ska avta.

Det är ju säkert 20 dygn sedan jag sist fick ut ngt ur såret. Idag var han ungefär lika svälld som igår (endast där kulorna satt, längre fram/ner är han inte alls svälld), men när jag försökte att pressa vätskan upp i kroppen igen(Som jag har fått berättat för mig att man kan göra för att hjälpa dem att bli av med vätskan i påsarna där kulorna förr vistades?) så kände jag plötsligt att det liksom svullnat upp precis vid det mindre kastrationssåret?? Svallkött? tänkte jag, och hämtade lampa att lysa med så att jag skulle kunna undersöka svullnaden närmare.
Det var inte svallkött, utan såg mer ut som en blåsa, äggformad och kanske 2 cm lång och en cm bred. Hmm, tänkte jag.. Kanske går det att ta loss den yttepyttelilla skorpan som sitter på såret? Då borde ju blåsan spricka?

Sagt och gjort, jag reste mig upp för att stå säkert, och pillade lite på skorpan.. Rätt som det var blev hela min hand alldeles varm.. Jag drog snabbt fram handen, och den var TÄCKT med löst var!!! Blääääh! Dessutom RANN det löst var ut ur hålet som jag pillat upp. Säkerligen två deciliter, men förmodligen mer.. Uuuuuääääh... TUR att vi har tvål i stallet! Snacka om att jag sanerade sedan... Calle verkade lättad. Ingen feber alls, och han var piggare än någonsin på vår promenad idag! (Men skötte sig som vanligt strålande, man kan faktiskt småbocka i takt med mattes promenadtakt. ;) ) Men nu hoppas jag att det här var den sista svängen med hans sår. För det vete 17 om jag vågar pilla hål på konstiga blåsor i fortsättningen...

:rofl:

Du rider alltså? Nu känner jag mig efter, J har inte ens haft bett ännu... Jaja var sak har sin tid ;) hoppas du klarade dig utan större blåmärken ;)

Om du läser ordentligt så ser du att hon brukar rida på en häst och ha med sig unghästen som löshäst, men nu promenerade hon och hade hästen lös ;)

KL.

Jag ska uppdatera ett längre inlägg senare när jag får tid!

Igår kom hovslagaren och Z får komma in på stallgången (mkt länge sedan sist han var därinne) och attans vad pojken blev manlig helt plötsligt!

Vilken nacken han har fått och framben ala under hakan när han sprattlade.

Okej jag ger mig, han är nog hormonell ändå :grin: dags att boka tid för att bli en "det".

Hovis tycker även alla fyra fötter är jämna och fina, vilket tyder på att han belastar jämnt! Han blir alltså bättre och bättre nu.. även om jag tror att han kanske alltid kommer att ha ett mindre handikapp :)

Ja nu börjar de kaxa till sig allt, skönt iaf att alla runt omkring tyckte att det var inponerande att jag ändå satt kvar så pass länge som jag gjorde, då är man ju inte helt värdelös :)
Jag slog mig inte (måste vara alla år som kamikazepilot på ponnyerna som gjort en bra på att ramla av rätt)
Enda som känns idag är smärta i ena handen, då jag (också p.g.a ponnytiden) reflexmässigt försökte hålla kvar i tygeln och troligen sträckte till handen.
Sen är man ju lite mör i musklerna, tror man spänner sig extra när man rider de små orutinerade :o

Senast ändrad:

Åh vad skönt!!

jo, jag börjar se något ljus i tunneln iaf! :banana: Inte bara nattsvart.

Vi sprang lite med grabbarna på gårdsplan idag och z joggade på minst lika bra som den andra.

Quimero skar du din stående hemma lr klinik?
Vi håller på och dividerar om hur vi ska göra, just nu lutar det åt stående hemma, då kan de gå ut efter och rörelse bara bra samt verkar det som om pencillin kan bli nödvändigt oavsett vilket sätt man väljer.

urkella ja det syns att han gillar att visa upp sig snyggingen! :love: underbar!

supercassie ups! hoppas du landa mjukt iaf! ;)

kan inte se din länk? kommer bara till min FB.

Jo jätteskönt! Jag kan ju fortfarande se nåt och han har en lång väg kvar tills återställd men nu är vi på rätt spår igen och förhoppningsvis blir det bara bättre och bättre :)

Quimero skar du din stående hemma lr klinik?
Vi håller på och dividerar om hur vi ska göra, just nu lutar det åt stående hemma, då kan de gå ut efter och rörelse bara bra samt verkar det som om pencillin kan bli nödvändigt oavsett vilket sätt

Stående på klinik. (Klinik för att det skulle bli så sterilt som möjligt) Fick penicillinet utskrivet direkt ifall det skulle behövas, och det gjorde det ju efter nästan två veckor. Men eftersatt ha kollat honom idag så kan jag konstatera att det var mycket finare efter den lilla händelsen igår. Så nu kan man nog ana slutskedet på detta äventyr. :)

KL

Igår såg jag min lilla Celia brunsta ordentligt för första gången. Hon har antagligen gjort det redan förra året men inte lika tydligt.
Tyvärr verkar hon bli lika ogenerad som sin mamma som gnuggar rumpan mot väggen och stönar:D

Ni som har ston, när såg ni dem brunsta första gången?

Jag såg Dahlia bete sig konstigt i förra veckan, hon var väldigt intresserad av de andra små, o så fort någon av dem gjorde en tendens till att sniffa på henne, ställde hon sig som en staty:D Så jag smög bakåt för att kika på rumpan, och ja, mkt riktigt så stod hon där o blinkade fint:grin:

Charlottee: Så skönt att det går åt rätt håll!!

Maja_Kandi: Så duktiga ni är :)

Vimsan: Så fin han ser ut!

Super Cassie: Tycker ni är modiga som vågar sitta på yrväder till busungar :D Tur du inte slog dig!

Kl
Igår fick Dahlia prova täcke för första gången, var lite läskigt när jag lade upp det på ryggen, men denna gång hade jag henne i grimma o grimskaft, så hon gick bara ett varv runt mig, sen var det bra! Jag fick dra det rätt o fixa med gjordarna som jag ville!!

Mätte henne häromdagen med, 165 både fram o bak, första gången på lääänge som hon börjar bli jämn, vilket börjar synas på halsen (räta ut sig)!

rjk26r.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
900
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar