11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Charlottee: Hur går det med Z då? Inte sämre väl?

Han är inte sämre utan bättre! Dock syns det ju fortfarande och speciellt i skritt.

Jag måste nu ta ställning till att skära honom.. helst skulle jag ju vilja vara lite mer säker på att det finns en chans men stallägaren trycker på och snart kommer våren med brunstiga ston. Han är inte ett dugg hormonell ännu, tror hans sjukdom tagit överhand så hormoner läggs åt sidan.

Quimero haha underbar den sista filmen! :D Ni verkar verkligen ha hittat varandra!

Exotizc Fullt ös medvetslös! :rofl: Hon ser verkligen ut att ha superroligt!

Quimero: Haha ja det har du ju rätt i! Om hon hade varit en hingst hade verkligen namnet passat bra :)

Maja_kandi: Ja, det kändes väldigt vårigt, fåglarna har till och med börjat sjunga! Lite väl blött och lerigt kanske men hästarna var glada att slippa den hårda, buckliga marken. Nangijala har ingen jämnårig kompis (även om de andra tre ser till att busa runt också) så jag är glad att jag kan erbjuda henne sådana här "lekstunder" 1-3ggr i veckan :) Jag tror att hon kommer älska att bli inkörd och få hänga med de andra ut när de rids i vår :D

Hon är lite högre i bak men inte mkt, den andra från samma uppfödare växte också jämnt utan någon direkt "ful-period". 09:an har börjat fylla ut bra också, han var lite kantig. Welshen är mest fet :crazy:

Imorgon tänkte jag promenera med tömkörningsdäckeln = skolan börjar :D :love:

KL.
Vi har en del soliga dagar nu och Zolero löööööööving it! :p

309929_10151263250176344_246432141_n.jpg

..han är som sagt bättre men ej hundra. Han ser bättre efter rörelse och är betydligt stelare vid utsläpp på morgon.
Står han still i hagen och vilar en stund, ser han väldigt stel ut speciellt bak när han ska röra sig igen.

Fina unghästar ni har! :) Tänkte presentera min lilla prinsessa född i maj 2011.
Julia som hon heter är en brun liten donna med otroligt gott huvud. Trevlig och snäll i alla lägen. Har väl dock aldrig utsatt henne för något mer än att bli ledd från och till hagen in i stallet och någon liten promenad.
Hon är i dagsläget ca 150 fram och 156bak :O Hon är så att säga inte så vacker ;) Hur stora är era nu?
/Emma

Vad fin han är! Snacka om att njuta i solen! :)

Tessalonica: Kul! Välkommen till tråden! :laugh: Men bilder är ju lite obligatoriskt... ;)

KL
Idag fick Balder en tänka-tur. Jag fick hjälp av sambon så vi gick på varsin sida av lillkillen och lät honom lyssna på en släpande hemmagjord skakel som han sedan fick prova dra själv på båda sidor (jag höll i seltungan och ett balsnöre som var fäst i skakeln så att den åkte efter). Men han är fortfarande lite för osäker på att få saker kring fötterna för att jag ska vilja sätta fast och köra på. Så vi backade bandet och satte ett grimskaft i dragringen och gick omkring på volten. I början slog han lite mot det och surade, men efter ett par varv struntade han fullständigt i den. :laugh: Sambon filmade faktiskt lite när jag knallar med honom, ska se om jag får in det på datorn.

Nu vet jag vad jag ska göra för att gå vidare iaf. Han ska få fortsätta gå bredvid farbror med ett grimskaft fäst på utsidan så att han har farbror med skaklar på ena sidan och ett snöre på andra så att han blir mer inramad. När det funkar bra fäster jag en skakel och gör likadant. Han har ju hittills varit himla trygg när han går bredvid och tar emot så jag utnyttjar det för fullt. ;)

Glömde säga att jag mätte lillen igen, han har vuxit hela TRE cm sen han kom! :o Det är ju ändå bara sex veckor sen!? Nu ståtar han med hela 135 cm över manken! :D

jag mätte Zolero för 1-2 veckor sedan och då var han 160 cm :)

Välkommen till tråden!

Maja_kandi Min åring är bra mkt högre än Balder, med sina 146 cm :eek::D

Då borde han bli en rejäl pålle antar jag? ;) Någon som har koll på om det finns något riktmärke man kan gå på vad gäller ålder och storlek på unghästen? Stämmer 90% vid 1,5år? Har lite köpt Julia som grisen i säcken och vet inte alls hur stor hon blir, mamma ca 155, pappa 172. Hon bör ju bli lite större än mamman med tanke på hur hon är i bakdelen nu men antar att det är individuellt :)

Inte mina, men tvååringarna här är väl en runt 156 cm, ägaren tror att hon blir runt 165 och sen så finns det en som är
165 cm i manke, 170 cm till kors, där vågar vi inte ens gissa på hur stor hon tänker bli. Helsystern var 165 som treåring.
Men det är lååånga låånga ben på den, ursnygg och rör sig jättebra.

Min är ju 156 bak nu och ca 150 fram. Jaja tiden får utvisa det ;)
Herrejösses, det blir väl en gigantiskt häst!!! :D Det är läckert med långa ben

kl

Idag har jag mätt min pålle med mätkäpp (mätsticka?), 159 cm vid 20 månaders ålder. Är också nyfiken på vilken höjd han kommer att landa på!

Han är jätteduktig med att stå uppbunden i stallgången och står snällt stilla i en timme medan jag borstar även fast han vart så kissnödig på slutet att han knappt kunde hålla sig på slutet :D stackars liten :o

IMAG1252.jpg

13020314_zps281db6cd.jpg

Vi har tränat lite på att gå fint i snöre och påbörjat någon form av embryo till linlöpning.

Och så testat tömkörningdäckeln, som hon naturligtvis inte sade flaska om. Nästa gång blir det tömmar också och börja träna på styrning.

13020317_zps051bbc59.jpg

Idag fick Nangijala gå en promenad i skogen tillsammans med två andra hästar i stallet, inte särskilt populärt hos damen i fråga ;) Hon har känt så oregerlig pga av all energi att jag ville påminna henne om vilka ledregler vi har. Men hon uppförde sig mer eller mindre som en ängel under promenaden :D det enda var att hon imellanåt ruskade på huvudet eftersom hon sååå gärna ville springa lite eller nöp mig lätt i jackan för att få mig att springa.

Fälla har hon också börjat göra, kan man hoppas det betyder att våren snart är på ingång här? ;)

734991_4246466000974_308804572_n.jpg

Kul att läsa om vad alla hittar på, det märks att man har börjat avancera nu när de är tvååringar ;)

Jag är även intresserad av att veta hur höga alla halvblod är, är ju väldigt nojig över att Walle har tänkt sig att bli en lite plutt.. :crazy:

Idag var det löshoppning igen. Walle överraskade med att vara ovanligt lugn, han kunde till och med skritta ju :angel: Han hoppade bra, lite spänd fortfarande men han gör det han ska i alla fall!

En liten film från idag:

Walle löshoppning

Va duktig han är!
Tycker inte han ser så spänd ut, mer åt det busiga hållet :D

Min Walle är 158 cm fram och 160 cm bak sist jag mätte honom. Han blir nog i alla fall ingen liten plutt trots att hans mamma knappt är 160 cm

I jämförelse med shettisen ser han GIGANTISK ut :angel:

603039_308106652625894_884876813_n.jpg

Lite söndags-skoj!
Hängde ut en båtfender i ett träd i hagen och genast började de yngre undersöka den.

426403_308591209244105_580567561_n.jpg

Är mycket nöjd med att Walle redan nu börjat odla dressyr-rumpa och nacke :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
899
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar