11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Tydligen är det nästan bara jag som är aktiv i den här tråden? Känns som om jag bombar sönder den totalt. Skriver en till uppdatering från idag och sen backar jag tillbaka och inväntar någon annan, det är ju inte särskilt kul att det bara är min unghäst som syns nu plötsligt, jag vill ju läsa och se bilder på alla era hästar också!

KL
Ja, idag fick Balder gå bredvid stöttingen igen. Den här gången på vänster sida. Vi gick samma sväng som i förrgår längs skoterspår och bilväg, en tur på 30 minuter i skritt. Lillen skötte sig fantastiskt bra och lyssnade kanon på rösten. Han slog i skaklarna massor med gånger utan att bry sig det minsta och följer farbror jättebra i svängarna. Nu har vi kommit så långt att han går helt avslappnat och kollar in sin omgivning, dvs han bryr sig inte ett skvatt om skaklar eller stötting eller allt ljud. Han hoppade till en gång när stöttingen for över en plogkant och skramlade, men inte värre än att han bara fortsatte gå.

Idag har vi faktiskt lite lite plusgrader ute, usch och fy! Balder blev ordentligt svettig och tyckte det var sååå skönt att bli borstad efteråt!

001_zpsbf9555b2.jpg

Nu får han nog vila tills jag har hjälp att gå steget längre i inkörningen, vi får väl se när det blir. :) För övrigt tog mitt pulver för magen slut här om dagen... Jag tänkte att han skulle få hela burken och sen se om det höll i sig. Han hade blivit så bra i magen men nu är han genast lös igen. :( Inget jätteallvarligt men dock lös. Typiskt! Får se om det blir värre eller om det börjar gå åt rätt håll igen, annars får jag ringa vet...

hej har en kille som är född 11,har inte gjort något med honom förutom den vardagliga hanteringen då han har haft en lååång växt period och varit väldigt påverkad av det sen pga det har han haft svårt att hålla hullet så vi har kämpat med att trycka i honom mat,men nu ser det ut att vända hullmässigt men han är påverkad växtmässigt,mäter idag 167,5 och han blir 2 år 23/3,kort finns inte just nu då han har sett anskrämlig ut

Har köpt en till ponny så snart börjar min 11:a jobbas lite :D

jussiskameraigen105_zps3a5c0a0c.jpg

13012803_zps5f92411f.jpg

Ibland ser hon vuxen ut! (Konstantskimmeln).

*kl*

Idag har Chille fått träffa hovslagaren vilket inte var någon rolig historia. Hovis hittade en hålvägg i ena framhoven som gick så högt upp så han vågade inte fortsätta karva så nu blir det att ringa klinik för att se om dom kan göra något åt den. Chille blev orolig och började trampa runt väldigt så han behöver nog sederas lite för att man ska kunna få ordning på den, antar att det blir gips sedan :(

En liten bild på sötnöten
chille02_zps3bca52fa.jpg

Och en tillsammans med sin lilla fölkompis
chilleobenny01-1_zps0e3e215f.jpg

Jag har varit lite dålig på att uppdatera om Z den senaste tiden, men det är ju som det är med honom vilket gör det hela lite tråkigt :(

Men jag läser dagligen denna tråd och följer er alla!

Kul att det går så bra med Balder och du verkar vara riktigt duktig på det du gör :)

sorbisen ajaj stackars chille.. håller tummarna!

lil-sis Fin tjej!
Är nyfiken på varför du behöver så många eltrådar? Är dom rymmare? :D

Jag har varit lite dålig på att uppdatera om Z den senaste tiden, men det är ju som det är med honom vilket gör det hela lite tråkigt :(

Men jag läser dagligen denna tråd och följer er alla!

Kul att det går så bra med Balder och du verkar vara riktigt duktig på det du gör :)

sorbisen ajaj stackars chille.. håller tummarna!

lil-sis Fin tjej!
Är nyfiken på varför du behöver så många eltrådar? Är dom rymmare? :D

Lil-sis sötnos har upprepade gångar fått hämtas utanför hagen och återbördas till hagen ;P Det är lite knivigt få elen att fungera häruppe, det har varit hemskt mkt snö. (Två av de fyra som stod här då fick en dag återbördas till stallet efter att ha påträffats åtskilliga kilometer härifrån. Sen kopplade jag jorden på aggregatet och många trådar.. :devil:)

On Topic så jag gör inget alls med min just nu, jag har så hysteriskt med tidsbrist. Det mest revolutionerande som kommer hända å det närmsta är att jag ställer om till lösdrift. I övrigt bara hanteras han vid in/utsläpp men sköter sig fortsatt utmärkt rart =)

Jag tycker det är jätte intressant att få läsa om Balders inkörning! Så fortsätt skriv:)

Jag hade tänkt köra in Imbra men vet inte om det är värt besväret för vi har egentligen inga vägar och köra på. Jag har en ganska tung rockard med bildäck och broms och även en stor trilla, men min loksele har gått hädan och bröstselen är för smal över bringan och mitt sto trivs inte med den i kombination med den tunga rockarden. Pga detta har jag inte kört mitt sto på flera år och då är frågan om den lilla ska köras in. Först hade jag tänkt göra lite som du kört den stora och låtit den lilla titta på. Vi får se. Imbra har i alla fall inga problem med linor mot benen eller dyligt och kan alla kommandon eller kunde i höstas i alla fall:)

Jag har inte gjort något med henne sedan i höstas mer än att vi gosar. Imbra är så social och gosig. Tex när jag en morgon släppte ut de 3 hästarna vi har så gick de andra två från utgången direkt mot den del av hagen där höt finns, ganska långt från utgången och syns inte där ifrån. Lilla Imbra däremot vänder sig mot mig och vill gosa en stund innan hon travar i väg till de andra.

Den nya var utbrytardrottning som ung, så jag tog det säkra före det osäkra och drog nya och fler trådar i hela hagen :D Min elva har hoppat ut några gånger på samma ställe, hon slutade när tråden blev minst 160cm över marken :eek: 140 hoppade hon...

Än så länge har de hållt sig på plars men fått en del stötar :angel:

Maja_kandi: jag tycker det är jättekul och intressant att läsa om dig och balder, så sluta inte ;)

Quimero: vilken liten charmör! Gulligt att han även flemar när han pussas! :laugh:

Kl*

Här händer det inte värst mycket. Han löshoppning varannan söndag och går en promenad en gång i veckan, möjligtvis två om vi ska tömköra ena dagen..

Förra söndagen var det löshoppning igen. Walle var taggad till tusen och spände sig tyvärr en hel del, dock inte över hindren. Den ishalka som är, är inte bra för Wallemans energinivå.. Han var mycket häst helt enkelt. Men de som såg på tyckte att det såg bra ut så jag får väl lyssna på dom ;)

Mamma hade tydligen börjat ge honom betfoder också för att skölja ner mineralerna och då vi inte hade några morötter kvar. Hans mamma reagerade genom att bli spänd och mindre kontaktbar av det, så nu är det slut på det för Walle också. Det behövs ju inte ändå.. :)

Vi har även plockat bort remontnosgrimman. Han har tidigare varit väldigt bufflig med huvudet och vill alltid klia sig på en. När vi tog bort nosgrimman slutade det i princip helt. Jag ska leta upp en vanlig achennosgrimma, men just nu funkat det fint utan :)

0142013144036.jpg

Haha, vad söt han är!!

Maja_Kandi, jo fortsätt gärna, är kul att läsa ju:laugh:

kl
Här händer inte mkt, måste ta tag i löshoppning någon gång, men det är inte lätt att göra allt själv... Ingen av er som bor nära o kan hjälpa mig??:angel:

Småttingarna bor själva i lösdriften nu ett tag då fölungen måste vänjas av, Dahlia tar det hårdare än lillan:grin:

Skulle gääärna komma och assistera om jag bodde närmare.

Kl:

Förbenade IS!!! Nu är det verkligen glashalt överallt. Han släppa honom i paddan i förrgår så att han fick springa av sig lite, men nu är det skridskobana där, så det går inte ens att skritta. Prutt.. Inte blir det ju bättre att halva hagen är skridskobana heller.. Men man får väl glädjas åt att halva är ok att gå på istället..

Hoppas på att det antingen försvinner eller att det kommer mer kyla och framförallt snö, och det snart.. Någonting vill man ju göra med lillkotten..

Angående hans flemande så var det faktiskt något som jag klickade in. Jag upptäckte att han flemade om jag kliade honom på mulen. När han flemade så klickade jag och så har det blivit ljudkommando med puss på det. ;) Något kul ska man ju ha med. :D Hihi

Ja nuuu funkar dom! Vad roligt att se! :D Han är verkligen söt, ser ut att ha en trevlig trav också!

tabac: Oj, det låter som en stor kille! Förstår att han haft svårt att hänga med i hullet!

lil-sis: Hon är jättefin! Ser väldigt jämn ut i kroppen!

Sorbisen: Ajajaj! Stackars Chille. :( Hoppas dom får rätt på det så att han slipper bråka för mycket...

Charlottee: Hur går det med Z då? Inte sämre väl?

ekedal: Kul att du också ska köra in! :laugh: Jag tror jag kommer ha mycket gratis av all träning i att gå bredvid sen när han ska börja gå själv. Nu har han provat på allt det krångliga så att gå själv kommer ju bli som en fis i rymden!

supercassie: Alltid lika roligt att se bilder från dig!

sandra1989: Jag är så tacksam för våra vintrar! Snö och kallt nästan hela vintern. Såklart kommer det ju alltid nåt bakslag med regn nån dag men oftast är det fint underlag hela vintern! Så här har hästarna race i hagen varje dag, underbart att de kan göra av med all energi själva så man kan jobba med huvudet på dom sen! Låter roligt med löshoppning! :)

Grandezza: Haha, stackars Dahlia. :D Jag skulle också gärna hjälpa dig, men jag har lite väl långt...

KL
Nuuuuu blev det ju livat! :laugh: Vad roligt att få läsa och se bilder på ena pållar igen! Igår jobbade jag så Balder hade såklart vila, idag har han också gjort ingenting även fast han försökte smita ut när jag ledde ut dom andra. :p När jag jobbat klart rödingarna gick jag ut i hagen med en morot och ropade på lillen som genast kom lufsande, så han fick morot och sen tänkte jag kolla om han ville buga igen, och det gick mycket bättre ute i hagen än i stallet! :D Så fort jag nuddade benet lyfte han och böjde sig ner efter godis. :D Jag kanske får mig en liten trickhäst ändå!

Han har en riktigt trevlig trav, han visar den inte helt på filmen, men jag ska försöka att filma någon dag när han har en sån där toppendag. ;)

Jag ska väl påbörja inkörning med rödingen så småningom jag med, men eftersom jag inte tror att han kommer att vara lika lätt som Q så får jag väl ta det lite pö om pö. Men skaklarna står redo att användas. ;) Roligt att se hur du går tillväga med din fining. Synd att jag inte har en gammal inkörd räv att använda mig av, det hade ju varit idealiskt!

Eftersom Maja_kandi uttyckte önskan om att fler skulle skriva mer, så försökte jag filma med mobilen när Nangijala hängde med som löshäst idag. Jag rider min mammas ponny Lady, som var hjärtligt trött på min trollunge innan jag ens fått in dem i stallet. Jag vet verkligen inte vart all Nangijalas energi kommer ifrån! Hon klarade inte av att gå ordentligt förrän efter rundan i skogen. Energin bara bubblade över och hon hoppade på stället, taktade och småstegrade imellanåt. Inte trotsigt, bara för mycket energi. Jaja, filmen är inte den bästa och jag fick dessutom länka från fb eftersom jag inte kan annat ;). Kan ju även tillägga att Nangijala är genomsvettig när vi kommer hem samtidigt som hon skulle behövs en vända till för att göra av med all energi. Ändå springer hon runt hur mycket som helst, om än inte lika galet som på filmen som filmades i början av ridturen då hon är värst.

Jag har också funderat på hur pass det går att se våra tvååringars blivande ridtemperament. Många gånger passar ju temperamentet både vid hantering och ridning. Hur tror ni era kommer bli? :) Jag har alltid gissat på medelpigghet för mitt troll, men efter mer än 3 månader med denna energi börjar jag luta starkt mot en pigg/mycket pigg häst ;)

http://www.facebook.com/video/video.php?v=4370303016822

Hi hi, det är ju en liten vildhäst du har :D

Jag har knappt hunnit göra något extra med min.
All tid går åt till att sköta gamlingens ben :(

Men jag har alltid sällskap när jag mockar logen, fyller på vatten eller lägger ut hö av en grå tvååring. Det är så roligt att han är så social och sällskapssjuk. En dag när han var på logen med mig och dom andra stod i andra änden av hagen, tog jag ut Walle och gick runt ladugården.
ALLT var farligt. Transporten, hösilagebalen, mjölkrummet, stugan osv...
Sen när vi kom runt alla bygnader och han fick syn på de andra igen lugnade han sig direkt. Den gamle tyckte han var fjantig så han gav honom en arg blick när vi kom in i hagen.
Ha ha, lilla Walle blev föl på nytt och tuggade så underlägset :p

Hahaha!! Du har ju tagit namnet ur fel Astrid Lindgren fim!! Hon skulle ju ha hetat Vildtoringen, såklart. ;)

O fasen va halt det var i hagen i morse,mamma häst höll på att fara omkull "170 i mankhöjd" i bara skritt,och Camaro född 11 skulle komma och dricka som vanligt på morgonen och han höll också på att drutta omkull"167 i mankhöjd" blev till att rusa till stallet och hämta sandhinken och sanda runt dom så dom kunde ta sig till hängnet där det inte var en massa is "is fläckvis"..såg framför mig 2 bamse hästar som brutit både det ena och andra och fläkt sig...hua hjärtat i halsgropen...blir till att hämta mer sand så jag kan sanda mer...

Hahaha, vilken vilde du har! :rofl: Kul att ta med ut sådär, hon får ju en jäkla träning i att hålla ordning på fötterna! Men jisses vad det såg våraktigt ut! Barmark överallt! :eek:

Tabac: usch vad jobbigt att det blivit så halt hos er. Sånt är verkligen inte roligt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
899
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar