11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Oooooh vad kul! :laugh: Ska du till KG eller blev det nån annanstans? :laugh:

Jo jag är så tacksam för farbror nordis! Han hjälper mig så galet mycket. När Balder tog i skakeln och hoppade åt sidan hade jag never in my life kunnat hålla emot honom, Prinsen blev inte ens rubbad ett halvt steg åt sidan. :grin: Han bara fortsatte gå! När Balder muppar sig och försöker springa före och biter farbror får han en rejäl åthutning sådär snabbt som en annan inte hinner med. PANG! Klart. Haha! Farbror stannar för "ptro", Balder har inget val annat än att stanna. Farbror går på "smack, smack", Balder har inget val annat än att haka på. :D Har kört samma med 10an som handhäst när jag ridit, och var det nånting som slutgiltigt satte röstkommandona för honom så var det att följa röst och farbror samtidigt! Bästa läromästaren! :bow:

Jag tänkte fortsätta köra såhär nu tills Balder inte alls bryr sig om skaklarna från båda sidor, sen går vi vidare med inkörning! :laugh: Han skiter fullständigt i ljuden osv (stöttingen gnisslar ju ändå som tusan när det är kallt), det är ju mest att han ska känna på att ta emot skaklarna. Ska tömköra mer också. I veckan jobbar jag enbart onsdag, sen är jag ledig tills nästa onsdag, så nu ska jag bita i och köra på ordentligt med aktivering varje dag bara för att få det att sitta. :)

Det är guld värt att få hjälp av en äldre häst!
Jag har ju också en gamling som håller ordning på den yngre samtidigt som han är trygg och säker när man ska göra något.

Testade vintertäcke för första gången igår.
Trots att Walle börjar närma sig 160 cm i mankhöjd så fick han plats i ett 125 cm täcke :D

64202_301993759903850_829852095_n.jpg

Har inte börjat använda det än, för trots att den gamle fortfarande inte vill gå in på logen så har Walle återgått till att sova där inne :bump:

Duktiga Balder!

lillhingsten hade tydligen härjat runt vid ridningen igår, stått på bakbenen och käftat mot förhästen. Såna stunder är hans kulor inte så mkt värda kan man säga. vi får se om det är tillfälligt och p.g.a att han just vilat och flyttat ner till stora stallet...

Vad fin och reslig han ser ut! :) Ja det är verkligen guld med dessa läromästare. Prinsen är lika mycket läromästare för mig som för hästarna, han fått mig att upptäcka körning - wow vad jag missat mycket! Det är ju helt galet härligt för att inte säga megahäftigt att se dessa urkrafter i aktion! :love: Balder ska få gå bredvid och lära sig massor av farbror vill jag lova!

Supercassie: Haha, nej de där kulorna brukar ju hänga läst några gånger på de flesta. ;) Hoppas han lugnar sig snart. :)

Ja det blir KG. Ska ju egentligen ner och titta på en treåring men man vet aldrig, jag kanske kommer hem med en åring också om jag får ett bra paketpris :D
Tycker du verkar ha ett mycket bra upplägg på inkörningen. Jag körde med samma stil till mina gamla halvblod både vid inkörning och inridning :laugh:

Åh vad kul! Nu krävs det PM känner jag. :D

Jo jag har pratat med en tjej som kört in mycket hästar förut och hon sa att ju mer dom fått se innan det är deras tur, ju enklare är det. Det blir som en helt naturlig grej för dem att de står mellan skaklarna själva om de fått prova på bredvid mycket innan. Det tycker jag låter väldigt logiskt egentligen. ;)

KL
Så! Idag har Balder fått gå bredvid stöttingen igen, den här gången på höger sida. Det var bara lite konstigt första bilten, sen var han helt lugn på banan runt lägdan. Då såg det ut såhär:

002_zps460f3536.jpg

Eftersom att det gick så bra tog vi bara två varv där och sen gick vi runt den lilla trekanten igen. Det var lite läskigare, också lossnade bandet lite så Balder kom för långt fram vilket ställde till det lite för då kunde han ta sig fram framför Prinsen, vilket ju såklart gjorde totalstopp. Jag märkte aldrig att bandet halkade av, men när jag rättat till det så det blev kortare gick det super! Då tog han svängarna preciiiiis så som man ska! Flyttade undan lugnt och fint, korsade benen och tittade framåt. SUPER! :laugh:

Då jag märkte att båda hästarna var pigga och ville mer tog vi därför en liten sväng ut längs vägen också. Har en liten lagom runda som tar bara fem-tio minuter att skritta runt. Balder tyckte nog det var himla kul att få komma ut och se nåt annat istället för att harva runt runt. :D Jag satte mig på stöttingen också efter en liten bit, men när vi började gå längs infarten såg det ut såhär:

010_zps3f5dedb4.jpg

Vi mötte väldigt lämpligt nog en bil också, Balder hoppade till när den kom runt en krök, men Prinsen är stensäker på bilar så han bara knallade på, så lillen gick bara lite spänt och kikade på bilen. Alla förare här omkring är TOPPEN och saktar in jättesnällt när man möter bilar - så himla bra! Sista lilla biten hem gick längs ett skoterspår vilket gav kanonträning i fråga om att råka ta i skaklarna med bakbenen eftersom att det blir så smalt.

På det hela taget gick allt super idag! Det satt kvar hos honom från igår helt klart. :laugh: Han tog i skaklarna massor med gånger, i början skuttade han undan men sista biten på hemvägen brydde han sig inte alls. Mycket nöjd med min lilla fluff! :love: Hemma i stallet sköter han sig också dunderbra nu, står jättesnällt på gången och lyfter fötterna bara jag petar på honom. :laugh:

Jag känner glädjen återvända! :bump:

Vad kul att få se bilder på Balder när han körs! Jätte kul att det går så bra. Exakt hur är han spänd, ser två linor? Bifogar en bild på Imbra några månader gammal fasthakad i sin mamma. Imbra är helt van vid att tömmarna kan slå mot benen och van vid pisken. Men jag har inte sele...jag provade mitt stos brössele men den är alldelles för vid runt bröstkorgen och går inte att spänna in mer. Imra tyckte selen var ok, tyckte väl först svanskappan var lite skum , men det går inte att tömköra henne med den utrustningen eftersom den är för stor
Imbrahstlshoppning013.jpg

Oh vilken härlig sommarbild! :laugh:

Balder sitter här fast med ett rep som dels sitter fast i tvärslån på skaklarna (för att han inte ska kunna gå för långt fram) och sen i dragringen på äldre herrens loksele (som hindrar att han kommer för långt bakåt eller åt sidan). Han har dubbla grimmor på sig och en rejäl läderrem från repet runt båda grimmorna. Han kan utan problem gå och svänga med huvudet och titta sig omkring utan att det tar i, men skulle han stanna dras han med och skulle han springa framåt blir han stoppad - funkar jättebra!

När jag tömkör honom har han en lånad loksele som jag fått hjälp att passa in efter honom, ska se om jag kan få nån fotograf med mig nån gång när jag tömkör. :)

Det är mamma Frida som bär på sabino-anlaget :). Det syns inte hos mormor Bordighera, men däremot hos mormors mor Gerbera är anlaget tydligt igen.

Åh vilka härliga kort!! :love:
Jag kör ju min gamle också och hoppas kunna göra något liknande, med då måste han bli bra i benet först :cry:

jättehärliga bilder verkligen!!

Som sagt, någongång vill även jag ha en egen nordis ;)

Kl.
Z älskar när solen tittar fram, han står hellre och solar sig än leker med kompisen då.. så klart något fel är det ju. Värmen är uppenbarligen skönt för hans kropp. Undrar om han har smärta ändå? Önskar vi haft tillgång till ett solarium för honom :(

428045_10151239885286344_599555011_n.jpg

148389_10151239885856344_1613538914_n.jpg

Fast mina gillar också stå och sola. Det behöver ju inte per automatik betyda att det är för Z inte mår bra. Givetvis förstår jag att du undrar om det är så, och givetvis kan det vara så. Men det behöver verkligen inte.

Förstår att du oroar dig mkt för din unga fina Z, men även våra -11 och -12 står också hellre och solar sig när solen skiner :), framförallt om det varit mulet länge.
Söt han är!

Mina tolvor busade inte öht i hagen idag, dom stod bara och glassade i solskenet dom med. Gammhästen min älskade också solen, han hittade man jämt uppe på krönet när solen tittade fram. Så inte behöver det betyda att någonting är tokigt om än det givetvis kan.

Emor victovie Alexandra_W

Tack för omtanken och era svar!

Självklart kan det vara så, alla våra hästar står gärna och solar när den tittar fram denna tid på året. Men z blir som i en egen bubbla och verkar tycka det är liiiite extra skönare än dom andra.
Men jag nojar över minsta lilla när det gäller honom.. svårt att låta bli även fast att jag vet att jag borde ;)

Storm lägger sig ner och snarkar så fort solen kommer fram. Jag tror inte att det är något som är fel på henne. ;)

Storm lägger sig ner och snarkar så fort solen kommer fram. Jag tror inte att det är något som är fel på henne. ;)

haha nej det är väl jag som ser problem som inte finns, tyckte det var lite lustigt bara när den andra 2åringen springer och försöker få igång z men är det sol så totalvägrar han.

Jag hade ju aldrig trott att något var fel om det inte vore för hans mystiska tillstånd.. man noterar ju olika saker han verkar bli bättre av och de han blir sämre av.

:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
899
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar