11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Vilka små raringar :)

kl
Idag var det äntligen lite sol, OCH snö, samtidigt :d

Blev lite bilder:

Dahlia e.Cashmir u.Grandezza ue.Grannus

15nosgh.jpg

179v2b.jpg

2j4u13a.jpg

Här med mamma och en av kompisarna (12:a)

hwaihj.jpg

Ja, det är tänkt så :) Gillar henne jättemkt, himla go att ha o göra med (förutom uppbindningen då) ;)

det verkar finnas olika varianter av det viruset om jag förstod saken rätt. veterinären har inte ringt än så Z har nog inte sorten som kräver isolering men oavsett så har vi inga hästar som tränas/tävlas så vi är så gott som isolerade i vanliga fall ändå.

Zooepidermicus skall man alltid isolera även om det inte är en sjukdom som har lagstadgad isolering. Zooepidermicus är det som kallas falsk kvarka. Dock har jag mkt svårt att tro att det är pga den som Z är som han är för den ger ingen sådan påverkan utan är nog tyvärr bara ett bifynd för att han redan är nersatt i immunförsvaret av något annat.
Vid zooepidermicus så skall man absolut inte ha vattenbaljor i hagen om flera hästar som inte är sjuka finns i hagen då det är enklaste smittvägen då det är en droppsmitta. Samma sak så skall man täcka galler mellan boxarna mellan friska och sjuka hästar så att de inte kan stå och snusa näsa på varandra och naturligtvis aldrig någonsin medans man har en sådan sjukdom i stallet låta hästar hälsa mule mot mule oavsett om de just då råkar vara sjuka du vet inte om en av dem är på g att blir sjuk och har smittsamt snor i näsan redan.
Olika jackor vid hantering av sjuk och frisk är en klar fördel en frustning räcker sen har du smitta på armen på jackan som nästa friska häst snusar på, hade själv en tunnare vindjacka att dra över vanliga jackan när vi hade det här och lyckades hålla det till 2 av 9 hästar sjuka.
Ingen får heller ha samma kläder i ert stall som i ett annat stall.
Googla på zooepidermicus så hittar du mkt info på nätet är tyvärr väldigt vanligt nuförtiden troligen just för att folk slarvar med att isolera ordentligt.

Glömde tänk på att informera hovslagare och liknande att ni har smitta i stallet så att inte denna stackare sen smittar ner alla sina andra kunder utan hovslagaren måste ju få en chans att planera in er så att han/hon har möjlighet att duscha och byta kläder innan den går in i något annat stall, oftast lägger de smittade stall sist på dagen för att det skall vara smidigt.

Senast ändrad:

Som sagt är Z och kompis redan isolerade.
De bor i en egen stalldel, delar varken vatten eller något med någon annan.
Det enda som delas är Charlottee men det har uppenbarligen funkat fint under hösten, Z's snor är ingen ny historia. Och därav har vi varit restriktiva med honom och hans vän.

Sen är vi strängt upplärda sen tonåren av stallägaren att aldrig gå mellan stall med samma kläder, det känns som vanligt vett och det hoppas jag att andra hästmänniskor också tänker på!

Tyvärr tror vi inte heller att detta är orsaken till hans neurlogiska problem, snarare har han fått detta pga nedsatt immunförsvar som du säger.

Ponte har svarat ett bra inlägg ovan angående isolering tycker jag. Våra grabbar bor ensama och har gjort det sedan dom kom hem från betet i oktober i samband med hans sjukdom.
Den enda häst z har direkt kontakt med är den jämnåriga, han har inga symptom idag. De delar ingenting med någon av de andra hästarna.

Hovslagare m.m är informerade sedan start :)

KL.
Idag mätte jag grabbarna!
Zolero är 160 cm och hans jämnåriga polare 165 cm :)
Dom var lite skeptiska när jag for in med mätstocken, speciellt z som fått sin första dos pencillin idag, INTE poppis! :devil:

Pojkarna leker vilt ihop som dom 2årshingstar dom är... och z är inte sämre.. kanske tom lite bättre faktiskt om jag törs skriva det ;)

424170_10151232071541344_1234631791_n.jpg

582339_10151232071756344_915716147_n.jpg

Vad skönt att Zolero inte är sämre! :) Men så STORA dom är! :o

Kl
Imorse var första gången jag funderade över om Balder kanske ville ha täcke. :D Gnistrande klara -28 visade termometern. De andra två fick kläder, men så är den ena spårklippt och den andra en bomullsvariant, Balder med sin 10 cm långa och tjocka päls klarar sig nog bra ändå. :angel: Ska bli himla intressant att se vad som finns där under alla kilon med päls!

Vad härligt att Z repar på sig sakta men säkert, håller alla tummar och tår att det värsta är över nu, du har verkligen fått din beskärda del av oro och ångest över din fina vän.

Grandezza: Dahlia är verkligen ögongodis, så himla stilig.

supercassie: Vilken skillnad det har blivit på era fina galoppisar. Ibland saknar jag galopplivet, red under en tid (för typ hundra år sedan) hos John Huber och det var verkligen något speciellt med galoppörer :love:

Quimero: Din gosse ser fantastiskt fin ut, men stoooor, min grabb har bara 135cm än så länge :D Skönt att kastreringen verkar ha gått bra.

Så roligt att läsa om alla hästar i tråden även om jag inte hinner kommentera så ofta. Tänk vad stora dom börjar bli, många av oss har ju redan börjat vänja in hästarna vid vuxenlivet men jag tar det med ro, Chille får gå som "vildhäst" till i höst då jag tänkte börja vänja honom vid sadel och träns, sedan kommer han om allt ser bra ut att skickas iväg på inridning i okt/nov någon gång.
Mätte honom för någon vecka sedan och då var han ungefär 160cm men det var en högst ovetenskaplig mätning då jag inte orkade gå de 5 metrarna till sadelkammaren för att hämta mätstickan så det kan vara plus/minus någon cm :D

Han har en ett år yngre kompis som han leker väldigt mycket med så det är full fräs största delen av dagen. För tillfället står han i box på natten eftersom jag håller på att skilja av hans lilla kompis från mamma men när han är avskiljd ska de ut på lösdriften igen, tror i och för sig att Chille gärna vill ha sin box kvar för han är en riktig pösmunk, varje morgon ligger ha som en död sill i boxen och undrar varför i hela friden han ska ut för, när han väl har kommit upp, sträckt på sig och masat sig ut så är de andra redan mitt i maten, släpper ut dom lösa då hagen har direktanslutning med stallet så att alla får ta den tid de vill på sig att komma ut ( eller så är det för att jag är lat och inte orkar fiffla med alla grimmor :D )

Lite bilder på grynet

Chill Out HW e: Chirlon-Napoleon-Pajazzo
chille06_zps47dc1a81.jpg

chille05_zpsb5ace710.jpg

chille04_zpse02d07d6.jpg

Chille och kompisen Benny
chilleobenny01-1_zpsd0833898.jpg

Chille kollar om Benny går att äta
chilleobenny02_zpsad3076bb.jpg

Alla mina söta gossar samlade
grabbarna01_zpsf2324717.jpg

Ja visst är de något speciellt, de ädla blodisarna :)

Vilka finingar du har i din hage! är de sådär mbr-svarta som det ser ut? :love:

Jag hoppas ju att han blir över 165 iaf, jag är ju så lång själv, så annars blir han nästan för liten..

Skulle inte ha sagt så mycket om att det såg bra ut. Idag är han lite svälld och har faktiskt lite feber. Har fått Ethacillin utskrivet nu, så påbörjar behandlingen i em. Lika bra..

Ja dom är nästan samma färg hela bunten. Har 6 hästar varav en är mörkbrun, en svartbrun och resten svarta. Dessutom har fyra stjärn, märks vad jag gillar för färg :D

Blev så inspirerad så jag var tvungen att gå in och kolla er hemsida, kul att läsa lite om hästarna, 2-åringarna verkar ju ha lite egna idéer ibland om hur träningarna ska gå till väga :laugh:

Nääää, vilket skit. Hoppas han svarar bra på medicinen så han snart är en pigg gosse igen.
Jag väntade mig att Chille skulle bli jättedålig för han var supersvullen i skapet och man såg verkligen att han inte tyckte det var någon höjdare att gå men efter typ 1,5 vecka så började svullnaden ge med sig och han piggade på sig lite. Han hade aldrig någon feber men såg verkligen ynklig ut :(

haha ja minst sagt, ibland hittar de på små hyss. (Gissar att du läste om Bonnies "tapp" av ryttare häromdagen) jag är inte ett dugg förvånad över att just hon var den som fick av någon först... hon har helt klart humör den damen.

Tränaren får ofta beröm för sin hemsida för att den är så informativ och öppen :)

Zooepidermicus skall man alltid isolera även om det inte är en sjukdom som har lagstadgad isolering. Zooepidermicus är det som kallas falsk kvarka. Dock har jag mkt svårt att tro att det är pga den som Z är som han är för den ger ingen sådan påverkan utan är nog tyvärr bara ett bifynd för att han redan är nersatt i immunförsvaret av något annat.
Vid zooepidermicus så skall man absolut inte ha vattenbaljor i hagen om flera hästar som inte är sjuka finns i hagen då det är enklaste smittvägen då det är en droppsmitta. Samma sak så skall man täcka galler mellan boxarna mellan friska och sjuka hästar så att de inte kan stå och snusa näsa på varandra och naturligtvis aldrig någonsin medans man har en sådan sjukdom i stallet låta hästar hälsa mule mot mule oavsett om de just då råkar vara sjuka du vet inte om en av dem är på g att blir sjuk och har smittsamt snor i näsan redan.
Olika jackor vid hantering av sjuk och frisk är en klar fördel en frustning räcker sen har du smitta på armen på jackan som nästa friska häst snusar på, hade själv en tunnare vindjacka att dra över vanliga jackan när vi hade det här och lyckades hålla det till 2 av 9 hästar sjuka.
Ingen får heller ha samma kläder i ert stall som i ett annat stall.
Googla på zooepidermicus så hittar du mkt info på nätet är tyvärr väldigt vanligt nuförtiden troligen just för att folk slarvar med att isolera ordentligt.

Glömde tänk på att informera hovslagare och liknande att ni har smitta i stallet så att inte denna stackare sen smittar ner alla sina andra kunder utan hovslagaren måste ju få en chans att planera in er så att han/hon har möjlighet att duscha och byta kläder innan den går in i något annat stall, oftast lägger de smittade stall sist på dagen för att det skall vara smidigt.

Nej man ska inte alltid isolera. Min har haft bakterien i 2 år.

Senast ändrad:

Sorry :D

Skönt o höra att Z inte är sämre ivarje fall:)

och till sorbisen samt maja_kandi...

Tack! Det roliga är att han känns redan mkt piggare efter bara två doser pencillin, men blää vad jag får kämpa med att få i honom :devil: Imorse hängde jag kvar i grimman när han for rakt upp och BAM in i väggen :crazy: men jag fick i honom allt.. vi är nog lika envisa han och jag.

Tittade på honom lite när de sprang i hagen imorse (har undvikit det en kort period) och han är verkligen bättre!

Nej man ska inte alltid isolera. Min har haft bakterien i 2 år.

Ehhh, jo man skall alltid isolera och om de inte självläker inom 14 dagar så skall de antibiotika behandlas, neturligtvis gör man en resistensbedömning innan man sätter in antibiotika behandlingen för att välja rätt sort. Om din har haft den i två år har ni brustit grovt någonstans i hanteringen. Jag hoppas verkligen du tar ditt ansvar och inte låter din häst sätta sin fot någonstans bland andra hästar. Det är när man slarvar så som smittan fortsätter att vandra runt. Zooepidermicus har fått ett mkt stort uppsving de sista 10 åren för att det slarvas så enormt med isoleringen.
Tänk om alla hade tagit sitt ansvar och skött saker och ting som det skall skötas så att alla andra slipper drabbas. För du vet när ansvarsfulla råkar få in det i sina stallar för att andra är oansvariga och åker omkring med hästar från smittade stall, så kan det orsaka isolerade stall hos dessa i många många månader om det vill sig illa och varför skall oskyldiga drabbas ?

Men det var väl hippocampus häst som hade några inkapslade bölder som veterinär har tagit prover på. Om det nu är i bölderna bakterien finns så skulle veterinären beordrat isolering om det ansågs vara smittsamt.

Men det var väl hippocampus häst som hade några inkapslade bölder som veterinär har tagit prover på. Om det nu är i bölderna bakterien finns så skulle veterinären beordrat isolering om det ansågs vara smittsamt.

Precis.

Gylle, isåfall har två hästtandläkare och x antal veterinärer brustit i hanteringen och det tror jag inte riktigt på.Även en och annan klinik. Min häst har aldrig smittat någon annan häst.
Även när vi hittade bölden för första gången var det inget snack om isolering osv.
En diskussion kom upp nu med några veterinärer och kliniker om att skära upp bölderna, men veterinärerna anser att det inte behövs så länge hästen inte mår dåligt. Det är veterinärer här i skåne som är konsulterade i dagsläget.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
898
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar