11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Jag håller tummarna så hårt det går för Z. Han verkar vara en kämpe!!!

Kl:

Idag har det varit stora täckesprovardagen.. Det nya amigotäcket passade precis på C. 140 cm.

Två 135-täcken fick jag lägga ut på annons. De var alldeles för små. Det ena aldrig använt. Hade tänkt att Q skulle kunna ha det nästa år.. Vid behov..

Testade sedan mitt gamla stos fleecetäcken. Han kunde ha dem. Inspänt på sista hålen, men det var storlek 155.. Däremot behöver jag sy in BOT-täcket i samma storlek, men det har alltid varit stort i halsen, även för stoet som jag köpte det till.

Jag som trodde att jag skulle få investera i en massa nya grejer insåg just att det mesta kommer han att kunna använda. Tur att man hamstrar..

Hej Maja Kandi. Jag tror du känner alldeles rätt. Att det var för tidigt att ta hem Balder. Sorgearbetet måste får ta sin tid.

Jag har upplevt det samma med två hundar. Den första dog väldigt ung. Hon var så lovande och jag hade väldigt stora planer för henne.
Jag tog mig an en ny valp. Men jag kunde aldrig ta henne till mig till mig. Sorgearbetet var inte klart.
Lita på din magkänsla. Något är ju inte rätt för dig.

Tänk på Balder, och ta ett beslut som är rätt för er båda just nu.
Djuren känner när dom inte har hamnat rätt. Det stressar dom oh dig.
Styrkekramar till dig.

Våra 2-åringar går på lösdrift ihop med ett gammalt sto. Dom har fått en riktig björnpäls i vinter.

Härom dagen tog vi in dom, en och en i boxen. Vi ryktade, tränsade och satte på en tömkörningsgjord med ringar som skramlar. Den drog vi och skramlade med överallt på kroppen. Över huvudet, bakom bakbenen och under magen. Dom skötte sig strålande.

Det är det där med frambenen förstås. Den ena, INDIRA, vevade otåligt med sina framben. Men det blev bättre ju längre vi höll på.

Den andra, LAVA, verkade stortrivas med att komma in och bli pysslad med.
Men hon har lite svårt med sin balans. Så hon var värre med baklbenen. Jag fick inte tag på bakhoven i rätt ögonblick när hon lyfte. När jag skulle kratsa hovarna. Så då började hon veva och utdela några oxsparkar.:devil:
Det får man inte!

Men när jag tajmade bättre. så gick det bra till sist. Det är så viktigt att allt blir rätt när dom är unga. Så dom inte lär sig några dumheter.

Vi lade täcke på dom för första gången också.
Duktiga "föl".:rofl:

jag har sagt åt honom att det är många som håller tummarna så nu får han se till att bli frisk ;)

Jag hamstrar också! speciellt när det kommer till täcken :angel:

De flesta är i stl 155 lr 165 pga stor mamma. Men räknar kallt med att båda ungarna fyller i dom som vuxna.

Z har haft täcke på sig ett par ggr för att prova.. bryr sig inte ett skvatt! Inte ens under rörelse, väldigt skönt.

Nu har Reine hela svansen inkladdad med tjärsalva :devil: så att -12 an ska låta bli och rycka av den! En nakenkatt skulle ha mer hår på svansen än vad min 2-åring håller på och få.
Och funkar inte det kommer jag tvingas sära på killarna tills fölis åker till nya ägare om en vecka.. Men jag hoppas att salvan gör susen!
För jag tror ju inte att det finns en chans att svanshåren hinner växa ut igen till sommaren.. och svans behövs ju lixom!

kl

Idag har jag hälsat på min hingst. Tog in honom i stallet och borsta lite. Han var lite orolig i början eftersom de höll på att försöka få in en inte så samarbetsvillig häst i en trailer precis utanför stalldörren :crazy: så jag vågade inte ställa honom cross-tied i stallgången utan använde bara den ena uppbindningen och höll honom i grimskaft. Han lugnade sig efter en liten stund trots att hästen utanför fortsatte att bråka.

Passade på att känna på honom "där nere" och jo men visst, han är hingst på riktigt nu :o

IMAG1286.jpg

Lite ömfot på hårt knaggligt underlag
IMAG1293.jpg

Min hade lite regnskållor när jag fick hem honom. Därav hade han täcke när det var som blötast nu i december. Nu är alla skållorna borta (Vad man kan känna) men jag räknar med att täcka på honom lätt om det blir ihållande dagsregn. Han bryr sig inte ett skvatt om täcken iaf. :) Det är skönt!

Jo det var nog för tidigt... Men bara jag tar mig förbi min mentala spärr tycker jag ju om honom jättemycket. Han är så underbart söt och jättesocial och mysig. Så jag hoppas jag kan bli kvitt mina elaka drömmar nån gång så jag kan hitta glädjen igen. Tack för ditt stöd! :) Eftersöker bilder på dina "bebisar"!

KL
Idag fick Balder följa med på promenad när vi skulle slänga sopor. Han tyckte det var långt mycket mer än skitkul. :angel: Han sprang efter hundarna och bockade och busade bredvid mig, han ville trava hela tiden - sprudlande glad och full med energi! När jag sprang med honom så han fick trava ville han galoppera istället och studsade lite busigt. :D Han är bra nog söt den lilla! Nu har jag pratat med en erfaren tjej om inkörning och det ska bli kul att börja lite mer seriöst! Han ska få gå bredvid farbror några gånger tills han inte bryr sig om skaklarna, sen är det hans egen tur. :)

Jag har fortfarande inte lärt mig lägga in bilder. Är totalt värdelös på datorn. Skriver mycket Bloggar, med klarar inte av att lägga upp bilder här. Jag försökte skapa ett sånt där pixboxkonto. Men då fick jag inte in bilderna där. Det bara strular för mig. Var det du som hjälpte mig en gång med bilder på -08:orna?

Hur som, önskar jag verkligen att du kan behålla Balder och njuta av honom snart. Han försöker ju få dig att läka och bli hel igen, utan Koronn.
Låt det få ta tid. Styrkekramar ;)

lite ot.. Men just det viruset har jag precis haft i mitt stall. Det sattes då i isolering o alla hästarna skulle tempas varje. Efter att sista hästen var helt symptomfri så följde ytterligare 2 veckors isolering. Därefter skulle allt som haft med de infekterade hästar desinficeras. Den hästen som drabbades hårdast fick en penicillinkur som gjorde susen!

det verkar finnas olika varianter av det viruset om jag förstod saken rätt. veterinären har inte ringt än så Z har nog inte sorten som kräver isolering men oavsett så har vi inga hästar som tränas/tävlas så vi är så gott som isolerade i vanliga fall ändå.

det verkar finnas olika varianter av det viruset om jag förstod saken rätt. veterinären har inte ringt än så Z har nog inte sorten som kräver isolering men oavsett så har vi inga hästar som tränas/tävlas så vi är så gott som isolerade i vanliga fall ändå.

Det är en bakterie, inte virus :D O min häst har det fortfarande, haft det i 2 år. Aldrig varit på tal att isoleras.

lite ot.. Men just det viruset har jag precis haft i mitt stall. Det sattes då i isolering o alla hästarna skulle tempas varje. Efter att sista hästen var helt symptomfri så följde ytterligare 2 veckors isolering. Därefter skulle allt som haft med de infekterade hästar desinficeras. Den hästen som drabbades hårdast fick en penicillinkur som gjorde susen!

Ville vänta med att svara dig tills jag pratat med veterinären om provsvaret. Det är alltså en bakteri och inget virus som Hippocampus säger, och det är den "snälla" varianten och kräver ingen isolering.
Zolero ska däremot få en pencillinkur och så får vi se hur han svarar på det.

:)

Det är den bakterien som min hästs bölder består av, vet att vi har ju skrivit till varandra i "böldtråden".

jättekul med bild på din tjej! Länge sedan om jag inte missat innan?
Vilken härligt ljus man hon har!

..kollade även filmen, lite suddigt men hon ser ut att roa sig själv bra :D

Grandezza Dahlia är ju bara mumma! vilken resning!

Det är den bakterien som min hästs bölder består av, vet att vi har ju skrivit till varandra i "böldtråden".

:confused: bölder? böldtråd?

jag har inte postat där. Men menar du att dom kan få bölder av denna bakterie? varsomhelst på kroppen?

Zolero har inga bölder ännu iaf och han har haft snor sedan oktober..

:confused: bölder? böldtråd?

jag har inte postat där. Men menar du att dom kan få bölder av denna bakterie? varsomhelst på kroppen?

Zolero har inga bölder ännu iaf och han har haft snor sedan oktober..

sorry, jag tittade på gammal historik och hon som hade samma problem som mig hette Charlotte1975. Det var väl nära :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
898
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar