11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Hållar tummar och tår för Zolero. Jag tycker hans symptom låter som Borrelia på människor, dvs det kan vara bra ett tag och sedan komma rejäla bakslag.

Celia är en pyttepytt;)

Hon är född 31 maj och jag skulle tro att hon är 153-154 nu. Hennes mammas avkommor har alla växt sent, hennes helbror var lika liten som hon och var sist jag såg honom som fyraåring ca 168 cm och upplevdes som inte färdigvuxen ännu.

Charlottee: Abbe blev dålig i mitten på augusti, så nästan 5 månader sedan. Bilder blir det dåligt med för tillfället, mörkt nästan dygnet runt känns det som... Ska försöka filma och fota i helgen när jag hinner vara där på dygnets ljusare del. :) Är Zolero fortsatt pigg och glad nu när han får gå med kompisen?

*KL*
Ivrig kille väntar på att få komma in i boxen. Har börjat med olaten att slå med frambenet högt när han blir lite otålig. Vad gör man åt det?
7B9FBA14-FD0F-4EA8-8FCF-9E0CE9CBFE72-710-000000D804883A39.jpg

Okej då ligger han lite före Zolero som insjuknade i okt. Han är fortsatt pigg och busar med kompisen, jag väntar på bakslaget.

Angående Abbes viftande med frambenet, många hästar har något slags tics för sig när dom blir otåliga tycker jag. Viftande på frambenen, skrapar, slänger med huvudet osv. Ofta när dom står uppbundna och det händer för lite enligt dom.

Han är verkligen läcker med sin teckning! :love:

ekedal prover för fästingsjukdomar är tagna sedan tidigare och alla visade negativit. Tack för tummarna!

Grandezza stor tjej!! Jag har inte mätt Zolero på ett tag nu.. men blir lite nyfiken trotsallt :)

Sandra1989 kul att börja lite smått och prova på :) han ser verkliegn vuxen ut på bilden!

Senast ändrad:

Charlotte, jag vet att du har testat, men jag tester kan visa fel. På människor är Borellia jätte lurigt det behöver inte visa något på blodprov utan man måste ta ett ryggmärgsprov för att vara helt säker på att kunna utesluta Borellia. Nu behöver det ju inte alls vara det, men det låter ju som något knepigt virus/bakterie ioch med att snoret hela tiden kommer tillbaka också.

Och min pytte pytt är inte mätt men troligen inte högre än 150 cm :) Men jag har säkert också en senväxande tjej.

Vad fin han är! :laugh: Balder slänger också iväg ett framben när han blir otålig på gången. Rätt upp rakt ut så passar man sig inte och står mitt framför kan man få en framhov rätt i grenen. :angel: Smått irriterande, men jag morrar bara i lite varje gång och kanske petar på bogen om han inte ställer ner benet på en gång. :)

Sandra1989: Vad kul med löshoppning, och så stor och fin han ser ut! Tror inte du behöver oroa dig för kastreringen. :)

KL
Balder har fått lite ensamträning nu tre gånger, andra gången sprang han runt lite men första och sista gången brydde han sig inte ett skvatt och stod bara och käkade. :D Cool kille! Idag ska jag tömköra lite!

KL:

Kastrerad och klar rödtott! Han var så duktig. Lastade sig själv (nästan iaf) både dit och hem. Verkar ganska obekymrad nu, och hade inte så jättestora kulor heller. Ska tempa ikväll, men hoppas på att slippa komplikationer.

Charlotte, jag vet att du har testat, men jag tester kan visa fel. På människor är Borellia jätte lurigt det behöver inte visa något på blodprov utan man måste ta ett ryggmärgsprov för att vara helt säker på att kunna utesluta Borellia. Nu behöver det ju inte alls vara det, men det låter ju som något knepigt virus/bakterie ioch med att snoret hela tiden kommer tillbaka också.

tack för svaret! Intressant, OM det skulle handla om borrelia lr anaplasma iaf.. vad gör man åt det idag så långt efter insjuknandet? Bara lång väntan?

Nytt bakterieprov togs igår på snoret så nu inväntar vi det.

Quimero wohoo vad härligt att allt gått bra! :bump:

Hur många är det som har hingstar fortfarande förutom jag? Jag vill ju kastrera nu men vill ju veta att det blir värt det i slutändan först med tanke på hans tillstånd..

Min är vallack sen länge, vet inte exakt datum. :)

Quimero: Vad skönt att det gick bra! Håller tummarna att du slipper komplikationer. :)

KL
Har tömkört Balder nu på em! Han var så himla duktig både i stallet och ute. Han har inte riktigt förstått vitsen med att stå stilla på gången, men det går bättre och bättre. Nu går det helt utan problem att lyfta alla fötter och kratsa också! Muggen har redan blivit mycket bättre bara efter att jag klippte bort en massa hovskägg, nu kände jag nästan inget alls och han verkar inte besvärad heller (förut när jag kände efter försökte han dra undan benen). Borstade ut hans härliga man och svans också, svansen är så tjock så man nästan inte når runt den med båda nävarna! :love:

När han var fin selade jag och traskade ut. Sambon körde upp banan runt vår lägda igår igen så nu hade jag ett bra spår att gå på. Traskade två varv åt vardera håll vilket blev ganska lagom, kanske 2 km i sträcka. Provade göra halt vilket fungerar klockrent, provade svänga lite vilket också funkar jättebra. Det enda han inte förstår än är att om matte smackar ska man gå framåt. :p Han står så snällt och tittar sig omkring tills jag puttar på honom, då går han igen. :D När han väl är igång är han så glad och framåt att han gärna vill trava, det är himla roligt! :laugh:

Nu har min 10a vinterlov så nu ska jag lägga energi på lilla lurven. :) Snart kan vi nog dra skaklar! Tänkte dra nånting bakom mig själv när jag tömkör så han får höra och se, sen inväntar jag hjälp tills han ska få prova själv. :)

Maja_kandi, Charlottee, fia-lisa: just på den bilden såg han faktiskt rätt vuxen ut, ett täcke kan trolla bort mycket! Oftast ser han ut som en liten ungponny ;)

Kastreringen gjordes i september och det verkar som han har börjat växa litegrann. Ska mäta på lördag när han blir 18 månader :) förra månaden var han en plutt på 150 cm..

Jag mätte Celia ikväll och nu är hon så gott som 155 cm, i alla fall 154,5;)

Följt denna tråden sedan start så det är väl dags att jag presenterar min lille 11:a jag med :).
Erax född 150611
ca 1v gammal:
20110621495.jpg

1 år:
IMG_3962.jpg

1år 4mån:
IMG_8615_zpsa6af9a55.jpg

u:travare e:icke gdk korsningshingst

Han har ett helt underbart temprament, gudasnäll, social, arbetsvillig o väldigt cool :).
Tanken är att han ska bli en riktig allroundhäst som ska både dressyras, skuttas, lufsa i skogen o köras lite :). Tanken är att börja tömköra lite smått nu o köra in under våren :).

(Ja jag gjorde precis så som man inte ska göra o betäckte mitt gamla travarsto med en icke godkänd hingst men det var mitt val o jag är mer än nöjd med resutatet så ni behöver inte skälla på mig för jag vet redan vad alla tycker om det :p)

lånar knappen

Eftersom underlaget utomhus på Täby varit KASST till och från (ömsom geggig slasksörja, ömsom stenhård,isig puckelpist) har det inte varit lätt att få ut 11orna ens i hagen.

Nu har de dock lärt sig att gå i walkern allihop, vilket är skönt, för även om de har vila från det mesta är det bra om de kan få skritta på en stund varje dag.

Här fuxfräsen
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd....403x403/20102_286549528135149_691059401_n.jpg

Välkommen Erax! Här är alla välkomna, stora som små.. renrasiga som bortbytingar ;) Ska försöka få till en bild på min Reine, han börjar bli alldeles för stor.. 160 cm som 1 år och 8 mån, el 2-åring på pappret.
Dessutom har han hittat en fas i livet jag inte riktigt diggar, skrället ska inte vara själv längre. Hetsar upp sig och lever rövare både i box, hage och ledande. Och då jag själv ska ha tillökning är det inte så kul och ha en hispig unghäst som knuffas, MEN jag kan ju för tusan inte heller sluta hantera hästen de sista månaderna :(
Och tillsammans med andra har jag världens gosigaste valack!

Har kulorna trillat ner på era? Här åker kulorna (eller kulan, lite svårt att avgöra) fortfarande hiss. Än upp, än ner ;) Jag är inte speciellt orolig, jag har ju inte tänkt rutinkastrera honom iaf och har inga problem att ha honom okastrerad rent praktiskt, utan har ju från början haft inställningen att sålänge han sköter sig får han vara intakt tillsvidare. (Enda eg anledning jag skulle ha att kastrera är för chansen att han växer lite mer, men inte ens en kastrering lär göra att en B-ponny drar iväg och blir en stor C eller större, så *s*). Så mest bara nyfiken...

Zoleros kulor syns oftast inte alls.. dom hissas sällan ner och är pyttesmå. Veterinären har passat på att känna efter vid sedering, så jag vet att det finns 2 nere ibland åtminstonde ;)

Han är inte alls hormonell ännu, hans jämnåriga polare börjar dock bli dags att skära nu! Hade en incident där han hoppade över hagen och efter mitt avelssto, allt stoppades och togs under kontroll tack och lov :crazy:

Wiskey är inte heller minsta hormonell. Sen kan det ju ändras bokstavligt över en natt med småhingstar, men än har han inte fattat han är hingst. Kanske skulle varit annorlunda om det funnits damer i närheten, men här är ju bara pojkar så ;P

Jag TROR jag känt två små ynkliga kulor nere samtidigt en gång på honom när jag precis köpt honom, men känner mig inte helt säker (jag är inte van tafsa på hingstar och således inte helt säker på hur det ska kännas på så små).

Nu när det jojjat har jag bara känt en, som dock är normal i storlek. Men jag är osäker på om det är en och samma han hissar upp och ner eller om det varierar.

Har jag otur är han ju klapphingst, men han är såpass ung och liten att än oroar jag mig inte för det heller. Planen är att han ska på hingstbete i sommar, om det när han kommer hem i höst inte garanterat funnits alt finns två kulor nere får jag väl ta ut vet och droga ner honom och se om man kan lokalisera två. Vet jag bara att han har två som kan trilla ner är det ju lugnt, är han klapphingst så är det ju bra att veta det. Då ska han ju dessutom kastreras hur rart han än beter sig.

Men 'skönt' att höra att det finns fler som inte tycker det är så nödvändigt att flasha med bollarna :) Har googlat lite och ang ev klapphingst så verkar det ju som att det finns hopp ända fram till treårsåldern, och sålänge de jojjar tycks ingen anse man behöver oroa sig alls.

På min Q var de nere redan i september ordentligt. Stora enligt veterinären. PÅ den som jag har nu så syntes de inte för blotta ögat, men den ena större kände man lätt, och den andra fick man hämta uppifrån, men det gick alltid att få tag i den. Inga problem vid katstreringen nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar