11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

:rofl:

Underbart med coola hästar!

Jag kvällsfodrade på nyår och hittade min lilla 12:a (som för övrigt flyttat från sin mamma bara 2 dagar innan) nyvaken och full med spån.. någon hade legat och snarkat sig igenom raketerna som redan hade börjat då :grin:

Efter att jag filmat fortsatte de en liten stund, sen gick jag ut och gav dem vatten och såg att Balder verkar lite besvärad av vänster bak. Det ser mycket misstänkt ut som mugg. Han sparkade ner i marken och bet sig själv i karleden. Ska ta in honom och kolla läget sen idag.

Håll koll på det. Ett av mina ston fick regnskållor i hovskägget för två vintrar sen, hon gnagde, gnagde och gnagde sönder sig ända tills jag rakade av hela skiten. Inte jätteroligt, men man kom åt att tvätta med bakteriedödande och det läkte ihop fint. Och hovskägget växte faktiskt ut igen det med, även om jag grät inombords just när jag höll i klippmaskinen. ;)

Hahaha, vilken festlig bild! Du skulle satt på partyhatt och sån där tuta i mungipan innan du tog bilden. ;)

Mina unghästar tog också årsskiftet med ett stort lugn. Däremot var de vuxna stona väldigt upprörda, inte så mycket av raketer som av att det var mycket skrämda vilda djur i rörelse skulle jag tro.

Mina 11-or har fått sällskap av en av mina 12-or sedan en vecka tillbaka. Ihopsläppet gick relativt bra, Kaxe som ju kan vara ganska envis av sig är för tillfället för fet (!) för att galoppera i djupsnö, han ser mest ut som en badboll som guppar upp och ner.

04-1367.jpg

10-1373.jpg

Tubbe blev hingst någon gång runt lucia, nu går kröker han på nacken, går på tvären och hummar åt stona. Och bits! :mad: Det är inga större problem, men det är inte lika lätt att leda dem två och två som jag alltid gjort tidigare. Med vädret vi har nu förstår jag dock om vårkänslorna kommer fram. Tyvärr har han fått ett sår i mungipan som gjort att alla aktiviteter avstannat då han inte kan ha bett.

På julafton fick jag lite sovmorgon då maken släppte ut pållarna. När jag gick ut för att mocka fick jag se blod i Kaxes box. Mycket blod, väggarna var nedsmetade, halmen blodig... Jag gick ut i hagen för att se vad som hade hänt och han såg alldeles förskräcklig ut! Det droppade blod om hela manen och pannluggen var helt indränkt! :cry: Jag kan lova att jag hann tänka många svarta tankar innan jag lyckades lokalisera det hela till ett rejält jack i örat, som förvisso blödde rejält men på intet sätt var livshotande eller ens särskilt allvarligt.

Jag begriper det inte, mina djur är ytterst sällan skadade eller sjuka. Men julafton är vår otursdag. Förra året blev Tubbe jättehalt på ett bakben på just julafton och åren dessförinnan har hundarna turats om att skära upp tassarna. Och så det här då. Vi vet inte riktigt vad som hänt, men troligtvis har Kaxe retat sin mamma och/eller syster i grannboxen och någon av dem har tillfälligtvis blivit köttätande. Såret har läkt fint, även om han är lite rädd om örat fortfarande och gör det lite knöligt att få på grimman. Han är för övrigt också avställd eftersom han behöver besöka tandläkaren innan vi fortsätter med övningar som kräver bett i munnen.

Håll koll på det. Ett av mina ston fick regnskållor i hovskägget för två vintrar sen, hon gnagde, gnagde och gnagde sönder sig ända tills jag rakade av hela skiten. Inte jätteroligt, men man kom åt att tvätta med bakteriedödande och det läkte ihop fint. Och hovskägget växte faktiskt ut igen det med, även om jag grät inombords just när jag höll i klippmaskinen. ;)

Ja på ett ställe där jag praktiserade en gång med skolan fick jag och en kompis raka benen på en nordis från knän och gaser och neråt. Stackarn såg ut som en omvänd pudel! Min äldre nordis har jag klippt med sax i alla karleder för att det ska vara luftigt och kunna torka upp, men Balder har banne mig mer hovskägg än honom! Ska leka med saxen nån dag framöver. :devil:

Jättefina pojkar som alltid! :love: Det blir visst häst av lillkillen också, ser högbent och litw lättare ut? :) Usch vad läskigt att hitta Kaxe så... jag skulle bli så rädd! :crazy: jobbigt att få såna julklappar av dom fyrbenta...

Haha, min 12.a låg ner och sov när jag kom till stallet runt halv ett. Hon undrade också vad det var frågan om...

Ja, man skulle kunna tro att Blinh dog av chocken, men snarkningarna avslöjade henne:D

Haha, coolingen! :D

KL
Det här sysslar min kille med mest hela dagarna.

DSC_0002_zps42b04228.jpg

DSC_0003_zps1642f076.jpg

Bästa kompisar!
DSC_0018_zps78c6dd75.jpg

Sötnöten :love:
DSC_0008_zpsa7e99911.jpg

Han har nu ätit i sig av betfor med mag-medicin två dagar i rad. Krubban har varit helt rensopad så nu hoppas jag det blir bättre snart... Faktiskt såg det mycket bättre ut i boxen idag än vad det gjort förut, men så såg jag en färsk hög i hagen som inte såg ett dugg rolig ut. :crazy: Stackars liten... Vet inte hur fort pulvret hjälper men hoppas det går snabbt.

I övrigt väntar vi på hovslagaren, hade tänkt tömköra honom men vill inte ge mig iväg innan hovis kommit. Hade känts skönt att ha aktiverat honom innan han ska stå fint för nagelklippning, men nu får vi väl se hur det går.

Jag fick tipset om att ge Pro-Kolin av min seminvet, när diarsanylen inte fungerade perfekt. Trots att det är för hund,
jag testade och det fungerade hur bra som helst, min fölis blev helt bra i magen av det fort!

Jag fick tipset om att ge Pro-Kolin av min seminvet, när diarsanylen inte fungerade perfekt. Trots att det är för hund,
jag testade och det fungerade hur bra som helst, min fölis blev helt bra i magen av det fort!

Tack för tipset! Jag ska ge det här pulvret nån vecka nu när han faktiskt äter det, blir det ingen skillnad ska jag prata med min vet. :)

KL
Nu har Balder klippt naglarna! Det var lite intressant... Min hovis är jättelång, typ nästan två meter, och tydligen var han jättefarlig för lilla 130 cm höga hästen. Hittills har Balder varit väldigt trygg och lugn, lite osäker såklart iom allt nytt, men inte rädd alls. Men idag visade han en gömd sida som jag inte trodde fanns...

Jag informerade hovis om att han inte var så van att få fötterna lyfta, så han gjorde allting jättelugnt och långsamt utan stress och press, jag tror jag har världens bästa hovis, han är helt fantastisk med hästarna! :love: Han klippte en fot i taget helt lugnt. De tre första fötterna gick LÅNGT över förväntan. Balder provade bara rycka lite lite i nån fot och sen stod han helt stilla och gömde huvudet i armarna på mig.

Men så när det bara var en framhov kvar råkade hovis kliva på en liten liten isklump som det smattrade till av när den blev mosad, och Balder fick för sig att det var k-pistar under krigsinvasion och höll på att klättra ut genom taket. :cool: Efter det var han superstressad och helt övertygad om att hovis var där för att göra köttfärs av honom. Han försökte trycka sig genom boxväggen, svänga runt i kedjorna, backa, springa framåt... Men som sagt, min hovis är fantastisk. Han tog det jättelugnt och kom fram till mig (Balder backade genast iväg så långt kedjorna räckte) och stod där och väntade tills hästen tillslut kom fram och blåste högt och förskräckt på honom. Då stod dom och kelade en bra stund innan hovis kliade sig väg runt bogen och lurade upp foten. Vips var hästen klar! Tog nog inte mer än tjugo minuter, trots hans "lilla" utbrott. Jag är så otroligt glad och tacksam över denna man som alltid tar sig den tiden det behövs och verkligen aldrig tappar tålamodet med nån! :bow: :bow: :bow:

Så fick lillen morot (som han till slut lärt sig äta!) och fick knalla ut i hagen igen. Han fick beröm för sin fina hovkvalitet också. :laugh: När 10an var klar kom Balder och sprang och ville med in igen så det verkar inte ha varit allt för traumatiskt. ;)

Det är så kul att du är tillbaka i denna tråd igen! Du skriver ofta längre och intressanta inlägg att följa :)

fina bilder på dina killar och Balder är bara för söt :love:

supercassie söt fuxa!

Kl.
Lite Zolero-uppdatering..

Han har (hör o häpna) piggat på sig igen, jag blir inte klok på detta. Så fort jag tänker avsluta det hela så vänder det.

Men jag vågar inte hoppas på något och i samrådan med en annan veterinär som var hos oss idag, bestämde vi för att ta ett nytt bakterie prov (gula snoret som kommer och går sedan okt) och sätta in antibiotika mot det och se därefter.. ge honom lite mer tid men blir han sämre igen så hjälper denna veterinär mig att döma ut honom. :(

jag vill sååååååå gärna att han ska bli bra men jag tror fortfarande inte på att det kommer ske helt enkelt. Mentalt blir jag helt slut när jag tänker på honom.. gör vi rätt? fel? har han ont? eller behöver han bara mer tid?

Han busar t.o.m med kompisen igen ( de delar utebox men inte hage) och han rör sig smidigt och lätt när dom kör sina hingstlekar, funderingarna går åt att släppa ihop dom igen så får det bära eller brista. blir han sämre får han gå men förblir han oförändrad får dom gå och skrota tillsammans en tid.
Vi har gjort allt vi kan så nu får ödet bestämma..

Åh va härligt att läsa!! Om vi håller tummarna liiiite hårdare så kanske det går vägen, Hoppas hoppas hoppas!!

Appropå smällare så tog min nyårsnatten med ro, hans gamle hagkompis däremot är livrädd. Jag tog in dom på logen strax innan 12 slaget.
Den gamle höll jag i grimskaft och Walle fick vara lös.
När det smällde som värst skakade den gamle och var snabbt genomsvett. Då kom Walle och försökte "trösta" honom :love:
Han ställde sig nära och blåste försiktigt vid hans mule.
Häftigt att han gjorde så istället för att ta efter hans beteende och bli uppjagad!
Så fort smällarna var över öppnade jag dörrarna och båda for ut i hagen.... Sen var det lugnt!

Stackars gubben.. jag har en hund som är rejält rädd för smällare ( det flesta typer av pang ljud) och det är oerhört jobbigt allra minst för henne själv. Nyårsafton är en mardröm, men ute på landet är det lugnare och med en del förberedelser gick det bra.

Mina hästar verkade som sagt inte bry sig så mycket, dom står ju installade dock Zolero i utebox, men verkade ha gått fint.

KÄNNS HELT GALET ATT VI HAR TVÅÅRINGAR NU!!! :eek:

Ja jag vet inte hur man skriver korta inlägg. :angel: :D

Vad HÄRLIGT att han verkar bättre! Håller alla tummar som finns för att han verkligen får bli bra och klarar detta!

KL

Idag plockade jag in Balder för lite ompyssling av benen. Det visade sig att han visst har lite mugg, så idag klippte jag av allt hovskägg i karlederna som jag kunde komma åt med saxen. Hade gärna rakat men det går han nog inte med på. Han ville inte riktigt samarbeta men det gick ändå bra. Det går finfint att lyfta fötterna nu, men står man för länge och pillar blir han less och ska prova rycka undan. Men det märks att han börjat förstå att det inte funkar. :grin:

När jag pillat klart slängde jag på sele och träns och tog en promenad! Han var jätteduktig när grejerna skulle på men tycker det är lite konstigt när man drar gjorden, så jag spände den nästan inte alls, bara så den satt. Det gick kanon att tränsa också, den här gången satt ju allt som det skulle så det var mycket smidigare. ;)

Ute på promenad ville han inte riktigt gå på i början så jag tänkte att jag bara skulle gå ut till brevlådan och kika och sen gå hem igen. Men nånstans på vägen hittade han extra bränsle tror jag för vips ville han gå fortare och fortare. :D Ute vid vägen kikade vi på brevlådorna och smällde i locken och grejade, han hjälpte till! Sen kom det lämpligt nog en bil och körde förbi, Balder tittade bara till lite och klev på sidan, men annars lugn.

Så bestämde han att vi skulle gå en bit längs vägen, jag sa bara okej och hakade på. Då när han hittade framåtknappen provade jag gå längre och längre bak. Från huvudet till bogen, till sidan, till rumpan, men sen när jag ställde mig helt bakom stannade han och vände sig mot mig som om han undrade vart jag tog vägen. :D Men efter bara några försök fattade han vinken och klev på precis lika bra fast jag gick bakom och tömkörde! :love: Duktiga killen!!! Han var så pigg och glad så han ville trava mest hela tiden, så vi fick öva mycket på förhållningar. ;)

Hemvägen gick precis lika smärtfritt, jag provade låta tömmarna glida ner mot haserna, han vinklade bara bak öronen och tittade lite men fortsatte gå utan problem. Det kom en bil körande bakifrån så jag skyndade fram och vände runt honom så han kunde möta den istället, men han stannade bara helt förbryllad och undrade nog mest vad jag bråkade i. :angel:

Hemma övade vi på att stå stilla tills matte sa nåt annat och sen gick vi in i stallet igen. :laugh: Duktiga killen stod helt stilla när grejerna skulle av och när jag borstade honom efteråt. Ut i hagen igen till kompisarna. Tidigare på dagen fick han vara själv ute för första gången när jag plockade in båda andra och red en sväng med dom, han gnäggade en gång, sen gick han och käkade hö i godan ro. :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar