11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Bonusbild!
DSC_0117_zpsf6e8973c.jpg

:D

Vilken härlig känsla i bilden! :love:

Vimsan oj så trevlig trav hos grå! :d Kul att se film!

Urkella bedårande är dom båda två! och jag säger det igen, ääälskar färgen på 11:an :love:

Jösses, är Balder bara 132? Hur stor beräknas han bli? Nangijala är 136 nu och 18 månader gammal, hon bör bli mellan 146-148cm, så Balder borde väl bli liten d-ponny då eller?

Det blir ju alltid en diskussion hur mycket en åring ska göra och många verkar ju tycka att de bara ska få gå i hagen med kompisarna mest. Jag har alltid gjort mycket med Nangijala varje vecka: pysslat, gått och betat, promenerat, tricktränat och nu i höst tömkört i skogen. Så för någon månad sedan hade jag lite ont om tid så tänkte att Nangijala väl då fick gå i hagen och bara vara häst det mesta av veckan. Om damen var förtjust i det? Absolut inte! Energin började flöda över och tillslut gick hon in i en trotsperiod, suck. Överlag har hela ponnyn piggnat till och fortsätter det så kommer hon nog bli en väldigt pigg ponny att rida i framtiden ;) Eftersom hon tycker det är roligast att takta under promenader/tömkörning har hon fått hänga med ut som handhäst ett par gånger i veckan och även fått springa med lös vilket hon bara älskar och hon härjar runt som bara den :D Dessutom försvinner trotset igen

Så nä, det blev inte mycket till "vila" från matte det inte ;) men hennes pappa är tydligen en riktig arbetsnarkoman så jag misstänker att hon kan ha ärvt det.

Hihi jaa, han är en liten plutt! Passar mig alldeles utmärkt, jag har mer än gärna en ponny! :love: Kul att få höra lite mått från er som har ponnyer, roligt att jämföra lite! :laugh:

Balder kommer köras in i vinter, målet är att van ska dra en lätt kälke innan sommaren. Så otroligt cool som han är skulle jag bli förvånad om det inte lyckades. :D

Jag tycker redan Balder har blivit finare i pälsen sen han kom och lite mindre kulmage och mindre toppig över rygg och kors. Han hade lite tråkig överlinje under all päls. Men här äter van ju dunderhö, sover som en stock varje natt och leker som en galning på dagarna. Kul att det verkar ge bra resultat! Han verkar trivas bra i Norrland! :laugh:

Kl:

3:dje gången gillt! Idag gick det galant att tömköra! Första 2 gångerna har han surat ihop och testat mig, men idag var det som om kronan trillade ner, och han såg sååååå nöjd ut när han fick beröm.

version-5ebc51edb16c087c78ac18ac6a41e135

Kul!

KL
Idag fick jag hjälp av en duktig tjej som hade med sig några selar att prova. Hon hjälpte mig ställa in en sele efter Balder, sen tränsade vi honom för första gången (vet ju inte om han är tränsad förut men det verkar inte så) och gick på promenad med tömmar i grimma. Jag ledde honom i grimskaft och hon tömkörde. Vi provade stanna och gå igång några gånger vilket fungerade jättebra! Han bryr sig inte ett skvatt för sele eller tömmar, men lite konstigt var det att det gick nån där bakom, också tittade han lite när vi svängde, men annars gick det jättebra! :laugh:

Nästa gång sätter jag tömmarna i bettet direkt och kanske försöker svänga lite. :) Hoppas sambon kan följa med och leda medan jag tömkör de första gångerna.

Mörk bild som sambon tog.
DSC_0007_zps53ef57c9.jpg

I övrigt är jag skitsur på detta skitväder. :mad: Var det vunget att först vara snöstorm och sen töa så allt det fina vita i träden for ner? Suck...

Instämmer med dig i det här med vädret.. Vi ska ha tö i 11 dagar enligt en av vädersighterna.. Och redan idag kunde jag åka skridskor till stallet.. Prutt oxå, för att vara exakt. :(

kl

I förrgår löshoppade vi CC och hans kompis lite för första gången. Han tyckte det var skitkul och gjorde det bra. Han är så modig och förståndig. Han har ju varit inne i ridhus en gång tidigare, på fölvisningen, men vi trodde ändå han skulle tycka det var lite läskigt, men icke! Han knallade in som om han aldrig gjort annat, med en lite mer tveksam kompis i hälarna. Han såg sig själv i speglen, tittade en liten stund, sen var det inte mer med det. Gå över bommar har han aldrig gjort, men det var inga konstigheter. Han förstod precis. Lyfte fint på benen och gick lugnt över. När vi släppte dem var det CC som tog täten och visade kompisen hur man skulle göra. Kompisen är betydligt mer osäker än CC och vågade inte riktigt ta för sig på samma sätt. CC va så söt, han lät kompisen gå först efter några gånger, och när kompisen tvekade och inte riktigt vågade så spurtade han förbi och hoppade före, så söt! Han har bra skalle, det är en sak som är säker!

Här kommer ett litet klipp: http://www.youtube.com/watch?v=ixTQVSpKKZY&feature=youtu.be

KL

Igår hade jag världens raraste lilla ettåring som snällt accepterade det allra mesta man utsatte henne för.
Idag har jag en trotsig tvååring som inte vill stå uppbunden och inte lyfta fötter. Hon ryckte och sparkade, försökte lägga sig ner och till slut slet hon sig lös. Synd för henne så har hon hamnat hos en sån där envis typ, d v s jag, så hon blev ändå tvungen att stå uppbunden och få alla fötterna kratsade till slut.

*kl
X har löshoppat sig själv ut ur hagen igen, så nu är stängslet höjt till 150cm. Hon går ingenstans och kommer när man går ut för att hämta henne men inte så kul ändå...!
I söndags var hovis ute och verkade ponnyerna och de skötte sig ok spec med tanke på hur ohanterade de är. Nu när sambo äntligen plogat plan ridplan så har snön regnat till is istället. Suck.

Nja det kan jag tänka mig är mindre roligt...:crazy: Våra stannar som väl är innanför staketen, än så länge...:grin:

Vilken av dem är din? Är det den som är i täten eller den som kommer i ytterspår bakifrån och går om på slutet?

Haha, liten terrorist måste kolla om matte är lika hård trots att man blivit ett år äldre. ;) :D

RebeccaJoli: Vad fin han ser ut! Modig kille som visar vägen! Jag antar att det är han som går sist och springer ikapp/förbi? :)

KL
Balder lärde sig till slut tycka om betfor. Efter att ha dammsugit krubban väldigt noggrant i en vecka så provade jag i förrgår ge honom mag-tarm-balans pulver väldigt väl blandat, tror ni han åt? Han stoppade ner näsan med glad min, fnyste och struntade fullständigt i krubban. :grin: Allt var kvar på morgonen. Provade igen igår och då trugade han i sig lite när jag var kvar i stallet men ungefär hälften var kvar imorse. Jag kommer fortsätta envisas, han får ju i sig det han får i sig.

Han är ju fortfarande lös i magen. Han har slutat vräka i sig salt och därmed slutat bälja i sig såna otroliga mängder vatten, så visst har magen blivit bättre, men inte bra. Nu misstänker jag att det är hösilaget som han helt enkelt inte vant sig vid än. Hoppas pulvret hjälper bara han får i sig det. Koronn fick ju tre olika medicinpulver och åt glatt allt man gav honom, men Balder är visst en kräsen liten herre. ;)

Du bad inte om något tips men här kommer ett ändå (ofint :D)
Jag gav ett pulver "Microbalans" till en av mina hästar när hon var dåligt i magen. Det pulver (upplöst i betfor) smaska hon i sig utan att behöva trugas. Jag gav samtidigt en pasta "Protektion" i munnen. Hon blev bra på 2 dagar (effekt redan efter 12 h).

Ge honom i en typ metacam spruta? Jag orkade inte med matvägring av pulver så jag köpte
magmedel på spruta och trycker elakt in det i munnen morgon och kväll. :devil:

Ja han är ritkigt modig och klok! Och du har helt rätt, det är han som spurtar :D

Va tråkigt att han inte vill äta pulvret... vet inte om det funkar med sånt pulver, men annars när jag inte får i mina hästar medicin så blandar jag pulvret i sirap och vatten och ger dem med spruta. Brukar funka :) Hoppas det löser sig iaf!

Ironwill, Hunter och RebeccaJoli: Tack för tipsen! Alltid bra att höra hur andra får till det med tjuriga pållar! :) Jag köpte ju det här pulvret till Koronn när han stod på box och blev dålig i magen av penicillinet, det ska hetas vara gott och han glufsade i sig det utan protester, men Balder gillar det tydligen inte. :grin: Jag ger honom ett par dagar till, men om han inte lär sig äta det får jag blanda det i vatten och ge i en spruta. Det går att ge både i vatten eller foder så funkar inte det ena får man prova det andra. ;)

Bakjäst el yea-sacc?

Min blir lite lös när jag ökar proteinet men bakjäst el yea-sacc löser det.

KL

En av våra ponnyer här hemma hade det jättejobbigt med raketerna i natt. Våra grannar började tidigt. Mina unghästar har jag en lite bit bort, när vi tittade till dem vid 22 tiden (när det redan var jättejobbigt här hemma), hittade vi coola Blingh Blingh så här:D

282827_358974310867260_889773522_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar