11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

tack!

Vilka fina bilder och härligt med en julritt! :)

Han ser så fin ut din röda tycker jag.

Maja_Kandi Alltså Balder verkar ju bara så cool! :love: Det kanske är en nordsvensk man ska ha? bojkotta dessa trasiga hispiga halvblod.. :cool:

nu glömde jag skriva till dig i mitt förra inlägg såhär kommer ännu ett :o

Vad fin killen ser ut och lik sin mor! Kul med nya bilder på honom, minns han sedan föl ;)

Maja_Kandi Alltså Balder verkar ju bara så cool! :love: Det kanske är en nordsvensk man ska ha? bojkotta dessa trasiga hispiga halvblod.. :cool:

Bingo! :D Vad tror du jag håller på med? :angel: Kaptenen blir kvar, min lilla plutt. Men hädanefter fylls den här gården med riktiga kusar. ;)

Nej, nu har vi haft nog med otur med våra "leksaker" tycker jag. Jag blir så ledsen av att höra om din fina fina kille... Jag som trodde han skulle klara det. :cry: Jag drömmer fortfarande jättemycket om Koronn och vissa morgnar vaknar jag och är stensäker på att han kommer stå där i boxen, också tittar det upp en liten lurv istället... Jag kan inte låta bli att hela tiden gråta inombords när jag ser någon jag kan jämföra Koronn med, han var min jackpott. The one. Balder har en mycket stor plats att fylla.

Tack! Ja han är läskigt lik sin mamma! :) Kul att ni minns oss fast jag är sämst i världen på att uppdatera :(

Läste ikapp nu lite och läste om Zolero, så himla tråkigt! Här hålls alla tummar, tår och hovar för att han ska bli bättre! Som ni kämpat hela tiden <3

Maja_Kandi - jag är som sagt sämst, men jag har helt missat vad som hänt med din kille? Supersöt är din nya iaf, jag är svag för nordisar! :love:

Olycka... Vi trodde han skulle klara sig men det blev lite oväntade komplikationer... :cry: Dagen innan vi skulle åka till Ultuna gick det åt helvete. :(

KL
Filmade min nya bus tillsammans med Koronns storebror Kaptenen, dom lekte som galningar! Balder är nästan lika duktig på att stå på bakbenen som Koronn var. :p Det är så kul att se dem leka såhär!

Här finns film!

Efter att jag filmat fortsatte de en liten stund, sen gick jag ut och gav dem vatten och såg att Balder verkar lite besvärad av vänster bak. Det ser mycket misstänkt ut som mugg. Han sparkade ner i marken och bet sig själv i karleden. Ska ta in honom och kolla läget sen idag.

supersöt kille! och som sagt, lik sin mor :)

11orna i stallet vilar ju nu och går mest till och från hagen och blir skötta.

Men, grållan verkar det inte gå någon nöd på...

http://stallmalmborg.se/2012-12-24 001 028 (880x587).jpg

http://stallmalmborg.se/2012-12-24 001 031 (880x587).jpg

http://stallmalmborg.se/2012-12-24 001 040 (880x587).jpg

http://stallmalmborg.se/2012-12-24 001 042 (880x587).jpg

Hon bara äääälskar snön, men sedan betyder ju hennes namn också "Isbjörn"
:D

Svårt att se på filmen, han ser ju onekligen lite obalanserad ut men om det beror på att han stretar lite i longerlinan eller om han är vinglig är svårt att avgöra på den filmen. Man ser ju dock att kroppen svänger/gungar med en del när han vänder på huvudet. Tycker inte han ser så halt ut dock, något är det - om det är att han "klampar igenom" lite i vissa steg kanske?

Han ser dock väldigt fin ut på filmen i övrigt.

Vad jag förstått så känner inte ataxiska hästar av var de har benen vilket gör att de klampar/stapplar. Att jämföra med om du går med förbundna ögon i en trappa och tror att du har ett trappsteg kvar att ta utan att det finns där. Jag "youtube:ade" mycket på "+wobbler + horse" när Abbe fick sin diagnos just för att kunna jämföra med andra hästar med samma diagnos/symtom.

Vad fin han ser ut! Och vilket näpet, sött ansikte han har!

Kommer inte riktigt ihåg - var det så att du sålt 50% av honom?

Härlig busfilm - de ser lyckliga ut! Är det Balder som är liten eller Kaptenen som är stor?

Balder verkar dock vara en smidig kille - vad högt han står på bakbenen!

fia-lisa: Han är så fantastiskt snygg! :love: Jättekul att se hur fin han blivit, och så skönt att han är så mycket bättre! Han rör sig riktigt fint. :d Och vilken härlig hage!

Tack! :) Det är bara att fortsätta hålla tummarna för att han fortsätter utvecklas åt rätt håll.

KL
Idag fick Balder gå två varv bredvid rockarden igen. Han var helt lugn så vi bara satte fast honom direkt och körde - inga problem what so ever. Han hade mycket energi och ville springa, så vi travade även ett halvt varv utan några som helt bekymmer. :) Eftersom det gick helt superbt fick han bara följa med totalt två varv, sen fick han återgå till hagen!

Sen tog jag tvååringen ett par varv också och då fick Balder vara själv i hagen för första gången. Han gnäggade typ tre gånger, sen traskade han iväg och käkade hö. :D

Imorrn kanske jag tömkör en stund! :laugh:

Vilket härligt temperament han verkar ha! Pigg men ändå cool :love:

Ja han är så himla underbar hittills!!! Och det är Balder som är liten, skulle tippa på 125-130. ;) Har inte tagit mig för att mäta honom, ska ta mig i kragen!

KL
Jag fick faktiskt känna på Balders karleder i hagen och kände ingenting, hoppas det bara var nåt som kliade. :)

kl

Oj vad alla skriver och uppdaterar! Roligt att läsa!

Idag kom jag äntligen iväg till min hingst! Jag har inte träffat honom på några veckor nu men han kommer ALLTID fram när han ser mig :banana:

Tog in honom i stallet och mätte, fick det till runt 157 cm. Jag säger runt för jag håller honom i grimskaft samtidigt som jag använder en tumstock och ett spö över manken :o. Mätte honom för rätt så precis 6 månader sen, då runt 150 cm och 12 månader, nu 157 cm och 18 månader. Vet inte om det är normal tillväxt? Den stora skillnaden sen i somras och som har kommit nu i vinter var att han har blivit hingst! Inte länge någon ranglig fölunge utan HÄST! Fick spänna ut grimman 2 hål!!! :eek:

Sen försökte jag få honom att modella lite utanför hagen...gick sådär...fick ingen helbild då han bara följer efter mig..

Fiiiiin hest
IMAG1254.jpg

Snel hest
IMAG1257.jpg

+supercassie

Tack! Huvudet har han verkligen ärvt av mamma!

Jo från början var det så, men det blev så att jag tog tillbaka honom :) Han skadade ju sig och även om vet säger att han inte kommer ha några komplikationer så förstår jag om man blir lite osäker osv, och sen i kombo med att hon som "köpt" honom fick för mycket hästar och jag stod för hela vet-kostnaden osv så beslutade vi att han får vara min och sen får hon isf köpa honom när han blir äldre. Känns ändå bra, jag fäster mig ju så vid mina djur. Så det blir nog bra, även om jag fick hoppa över att köpa någon ny tävlingshäst istället :)

Maja: Fy va trist :( *kram*

Svårt att se på filmen, han ser ju onekligen lite obalanserad ut men om det beror på att han stretar lite i longerlinan eller om han är vinglig är svårt att avgöra på den filmen. Man ser ju dock att kroppen svänger/gungar med en del när han vänder på huvudet. Tycker inte han ser så halt ut dock, något är det - om det är att han "klampar igenom" lite i vissa steg kanske?

Han ser dock väldigt fin ut på filmen i övrigt.

Vad jag förstått så känner inte ataxiska hästar av var de har benen vilket gör att de klampar/stapplar. Att jämföra med om du går med förbundna ögon i en trappa och tror att du har ett trappsteg kvar att ta utan att det finns där. Jag "youtube:ade" mycket på "+wobbler + horse" när Abbe fick sin diagnos just för att kunna jämföra med andra hästar med samma diagnos/symtom.

Tack för ditt inlägg! Han är fin i övrigt och det gör det hela ännu värre.. han är ju perfekt för mig och den typ av häst jag försökte avla fram.

Han är oblanserad men stretar mkt riktigt emot i grimman bitvis, typ tredje gången han blir longerad.
Intressant att du ser detta med att kroppen svänger när han vänder på huvud/hals! Det syns mkt tydligare i verkligheten vilket gör att vi och veterinärerna lokaliserar till området runt nacke/hals, där han blev röntgad ua.

Han har även fördröjningar i steget på enstaka ben stundtals, kanske inte framgår så bra genom denna film.

Veterinären förklarade på ungefär samma sätt som du och gjorde liknelsen med att ha på sig helt fel glasögon där avståndet till marken blir fel.

Även jag har googlat massor på hästar med symptom som våra, men jag har hittills inte hittat någon som liknar Zolero, påminner möjligen.

Vilken röra :(

Maja_kandi oj som dom busar! :D kul att dom fungerar så bra ihop!
Förstår att du sörjer Koronn fortfarande, saknaden försvinner väl aldrig.. den bara bleknar lite med tiden.

RebeccaJoli tack vi behöver det!

Ja dom älskar varandra!

KL
Idag kom syrran på besök och hon hade inte träffat lillen. Hennes kommentar: "Men åååååh vad söt! Den skulle man stoppat i fickan och tagit med sig hem." :D Vi plockade in och borstade honom vilket gick jättebra, han stod så fint på gången och jag fick lyfta alla fötterna nästan utan protester (lite måste man ju prova rycka). Sen knallade vi på liten promenad! Med spetsade öron och stora glada kliv gick Balder i täten hela vägen, inga problem nånstans, trots fladdrande balplast och annat smått och gott.
Vi passade på att dra fram skaklar och stötting också så han fick kika, jag hann knappt dra fram dom klart så stod hästen och nosade och smakade. :D Så himla cool! Så vi gick över skaklarna några gånger och sen ställde jag honom mellan - inga problem what so ever! Klev i dem två gånger och han tyckte det var riktigt roligt som det såg ut. Iiih, jag är lite kär! :love:

DSC_0058_zps6d762c18.jpg

DSC_0063_zps2c675543.jpg

Bonusbild!
DSC_0117_zpsf6e8973c.jpg

Mätte honom också, hela 132 cm i manken och 136 över korset! :D

Jag hinner med i den här tråden :o
Alla är så flitiga med bilder och uppdateringar!
Jag är glad jag hinner sätta mig vid datorn över huvudet taget :D

Släppte mina djur i gräshagen en stund!
Först regnade det här så all snö smälte = plaskblött ÖVERALLT
Sen blev det minusgrader så allt det där blöta frös till is!
Så pojkarna uppskattade verkligen att få busa lite på plant underlag även om det var lite halt.

Först ut var de två långbenta.
Den grå är Walle och den brune är min gamle pensionerade valack.

http://youtu.be/AwilRdrEloA

Något verkade vara farligt längre bort i hagen :p

http://youtu.be/BHWTpw4lQP4

Det visade sig bara vara shettisen som var kvar i vinterhagen.
När även han var på plats blev det mera bus :bump:

http://youtu.be/UNj7mY661LM

Å äntligen fick jag se lite av Walles trav (även om det bara var ett par steg ;))

*kl*
Här har vi torrmark eller blankis i våra hagar >__<
Så småkillarna blev släppta i ena beteshagen en stund så de fick springa av sig vilket uppskattades :p

img_4498_50dde61d9606ee5a6c4f7bf7.jpg

img_4469_50dde57eddf2b32d26008e57.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar