11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Lätt att se allt i svart nu, hon har nog pajat ett 15 tal grimmor o grimskaft nu... Men jag tar nya tag när stallet är klart! Tack för pepp :-)

Var inte ledsen! Jag har en märr som var hopplös att binda upp som unghäst. Nordsvensk dessutom, stark som ett as och alltid var det något som inte höll. Vi åkte mycket på körkurser med henne och jag blir fortfarande retad av dem som anordnade kurserna för att de fick gå flera år efter och skära loss rep som vi försökt binda henne upp henne med i skogen... Idag är hon 6 år och står mycket snällt uppbunden i vilken miljö som helst.

Jag håller med övriga, ta inte fighten när du har så dåliga förutsättningar att lyckas med den. Och använd halsrem tillsammans med grimma, allt annat är dömt att misslyckas. Det kommer att ordna sig, ta det lugnt bara så du inte gör dig illa.

Skönt att höra att man inte är ensam:grin: Då kanske det finns hopp för henne:crazy:

Men hur menar du att jag ska använda både rem o grimma samtidigt? Ska jag trä igenom repet i grimman o sen i halsremmen? Har inte använt halsrem tidigare, men har hört att man ska spänna den hårt, annars kan hon dra av den över huvudet? Men hur hårt? Igår satte jag den så att jag kunde få in 2 fingrar mellan, men jag märkte att när hon sänkte huvudet blev där ganska mkt plats över, men jag fick inte spänna den mer...

Fast jag tror att nu har hon tyvärr även stressat upp sig pga av piskrappen hon fick i baken när hon kastade sig bakåt ...

Jag hade en gång ett sto som började kasta sig ur transporten för många år sedan . Fick då rådet att tutcha henne på häcken i transporten för att få henne att gå fram och stå still och sen bara hålla pisken på baken medans vi fällde luckan ....
Pålle backade ur transporten lungt och fin och matte var överlycklig över att på förstog vinken .........

Nästa gång gick inte hästen att lasta ..

Pålle tog inte min tillrättavisning alls som jag upplevde det ,hon hade en helt annan åsikt och upplevde detta fruktansvärt obehagligt och jag upplevde att hon stannade och lyssnade och backade försiktigt ur transporten med mycket beröm..

Råd har du fått tidigare i tråden , men då var du rädd att hon skulle skada sig . Tror pålle måste lösa detta själv med att känna på repet och hon kan gott stå där 1-2-3-4 timmar om det behövs och få mat emellanåt så hon hinner både stressa upp sig och slappna av .

Lycka till Mia

Jag säger som övriga, avvakta lite, hon kommer lära sig :) !

Jag hade en unghäst som jag försökte lära att stå uppbunden som föl/åring, hopplöst, hon fick panik och drog så jag var rädd att hon skulle skada sig. Jag gjorde så att jag undvek att binda henne alls på ca ett år. Och sen provade jag att binda upp henne, inga problem alls :) Då gjorde jag så i början att jag vaktade henne lite snett bakifrån, såg jag minsta tendens till att backa när hon satt fast så smackade jag på framåt.

Förstår att det är lite knepigt just nu med lösdrift, men det är inte värt att kiva med henne och riskera både din egen och hästens hälsa. Nackkotorna är känsliga!

jag skulle ha avvaktat lite med att binda upp henne igen och sedan börja om från början. Gör om gör rätt, även om jag vet att du inte gjort fel tidigare men hoppas du förstår hur jag menar.
Kanske den som utfodrar kraften kan hålla i henne när hon och de övriga äter för ett tag? och sedan introducera uppbindningen på nytt efter en tid. Binda henne och lossa upp innan hon hinner slänga sig om möjligt?
Det verkar ju nu som att hon förväntar sig obehag och förknippar.

hoppas mina råd kan vara till någon hjälp :)

KL.
Zolero har förlorat sin gnista och kämparglöd. Det står en låg och likgiltlig unghäst i hagen. När det inte finns mat står han och hänger, om jag kommer stapplar han efter och är nyfiken på mig men är ingen vaken häst.
alltså en försämring. har han ont iaf? konstant smärta?
Efter julhelgerna kommer jag att kontakta strömsholm igen och stå på mig vad gäller att få han utdömd. Det får räcka nu. Hoppas bara veterinären håller med mig.. de ser ju honom trotsallt inte varje dag som jag gör och vill ju vänta till i vår men jag känner min häst bäst.

Med gråten i halsen skriver jag detta inlägg efter ett par dagars fundering och samtal med delägaren.

De kommer inte att ske nu men förhoppningsvis snart.

Senast ändrad:

Åh vad jag lider med dig och Zolero. :cry:

Jag har verkligen önskat av hela mitt hjärta att han efter sin knaggliga start i livet skulle få det bekymmerslöst sedan. Fy 17 vad livet är orättvist.. Stor kram, men jag hoppas att det reder ut sig i alla fall! Hoppet är det sista som lämnar en.

Bildbomb från första gången som vi vågade oss på¨att släppa honom i paddan och driva på honom framåt. (Han har ingen vidare respekt för eltråd.. )

version-3c74e5cc246b1e5915086e04f57f37c5

version-bab807080cc591874fb4e9990d908ce6

version-9490d00ee58600bb767c6f8949f84313

version-863c9f812507ae06a8ea324f1cdbcea0

Catch the Cat f 2011
Engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack

Så trist :-(

Men när de säger "jag vill inte längre" så är det ju så. Min 00:a sade till när hon hade fått nog men det krossade ju hjärtat ändå!

Åh vad jag lider med dig och Zolero. :cry:

Jag har verkligen önskat av hela mitt hjärta att han efter sin knaggliga start i livet skulle få det bekymmerslöst sedan. Fy 17 vad livet är orättvist.. Stor kram, men jag hoppas att det reder ut sig i alla fall! Hoppet är det sista som lämnar en.

tack för dom fina orden!

Jo man kan ju tycka att han haft sin portion av otur redan som liten.. ångrar dock ingenting och är glad över att vi gett honom en ärlig chans till livet.
Men ibland måste man säga stopp och jag känner nog att vi nått den punkten nu.

magkänslan säger att det blir en ledsam start på det nya året.. :cry:

Din röda kille ser ju jättefin ut!

lil_sis ja det är hemskt. men det är inte hållbart längre.

Otroligt tråkigt och väldigt jobbigt är det att se dom "tackla av" men precis som du skriver, du gav honom en ärlig chans.
Hoppas ni kan få hjälp snart, för både hans och din skull :cry:

Åh nej! :cry: Stackars dig och stackars Zolero... :( Blir han inte gladare om han får gå med kompis igen då tror du? Jag vet ju inte hur han står eller nåt, men jag vet många hästar som blivit riktigt nere av att gå i sjukhage för att sedan blomma ut när de får gå med kompisar igen... Det är en period som är pest och pina men sen blir allt bra igen. Ja, jag bara spånar, jag förstår såklart att du redan gjort allt du kan för din fina kille... Det är bara så galet tragiskt att våra fina killar försvinner alldeles för fort. Koronn skulle blivit 18 månader imorrn. :cry:

Usch vad ledsamt :( Jag hoppades att åtminstone en av de mest otursdrabbade kunde få en andra chans... Men du vet som sagt bäst och stor eloge till dig som inte har gett upp i första taget! Stor kram!

Här har Walle visat upp sig i hagen. Grimman han har på sig köpte jag för länge sedan och har gått och väntat på att den ska passa. Nu är det nästan försent, var tvungen att sätta den i sista hålet :grin:

Varning för bildbomb... :o

DSC_3972.JPG

DSC_3975.JPG

DSC_3980.JPG

DSC_3981.JPG

DSC_3995.JPG

Ja, det känns fel att lägga ut roligheter här nu, men när jag var sådär allmänt jätteledsen för Koronn gjorde det mig ändå lite gladare att få läsa om andras lycka, så jag hoppas att du inte tar illa upp Charlotte.

KL
Balder fick gå bredvid vagnen idag! Trygga farbror visade hur man gjorde, och shit så snäll han var! Jag var lite orolig att han skulle sura sig mot ynglingen men han gick med spetsade öron hela tiden och var en riktig guldklimp! Jag körde några varv på banan först så grabbarna fick kika från hagen. Balder stod stilla och bara glodde, intresserad men totalt orädd - det märks att han sett liknande förut!

Så när jag sprungit av farbror lite hämtade sambon Balder. Han tog över tömmarna och gick med farbror medan jag ledde lillen bakom rockarden, han tyckte det var lattjo och skulle springa förbi, så ledde honom bredvid vilket var lite konstigt sa han men inget märkvärdigt. Så vi kopplade på honom på vagnen/farbror också hoppade jag upp i vagnen. Konstigt nog var det inte alls lika konstigt när jag satt i och pratade med honom som när där var tomt. Han kikade lite på mig och efter det gick han väldigt mycket bättre bredvid! :)

Efter ett varv släppte sambon och filmade oss ett varv: FILMEN hittar ni här!

Han är inte ett dugg rädd för att få skalmarna i sidan, han går snarare och trycker emot dom även fast han mycket väl kan gå en bit ifrån. :p Efter nästan hela varvet blev han himla självsäker och började muppa sig mot farbror och försökte trava och bet Prinsen i manen och hade sig (det syns på filmen). Tur farbror har tålamod när han vill. ;)

Vi kör på lite upprepning till veckan, har tänkt komma igång med tömkörning också! :laugh:

Charlottee : Fruktansvärt tråkigt med Zolero, jag som hoppades att han skulle bli bättre...

Maja_Kandi: Vad duktig han är! Hur har du satt fast Balder i vagnen? För du håller väl inte i han själv vad jag kan se? Jag har provat att ha min åring med ut när jag körde shettisen men jag höll i grimskaftet vilket funkade helt okey tills hon skulle stanna och äta och då hon höll på att dra mig ur vagnen :grin:

Planerar ju köra in Nangijala till våren så nu när det var snö häromveckan bestämde jag mig för att tjuvstarta med lite tolkning två varv på ridbanan. Hon är mycket tömkörd så jag trodde inte hon skulle bry sig vilket hon inte heller gjorde :D Mig åkandes på miniskidor bakefter var inte intressant, men min stackars mamma som ledde henne med morötter i fickorna hade det inte lindrigt. De gick och knuffade på varandra hela tiden och jag skrattade gott ;) så skulle hon aldrig våga göra mot mig

Men vad härligt att tolka! Det vill jag också göra, tur jag har farbrorn att åka efter. ;)

Jo han sitter fast i vagnen. :) Det är en jättesmart anordning som jag fick låna av min hovis. Det är ett rep som ser ut som ett avlångt Y med rejäla fästen i varje ände. Först sätter fast ena "toppen" av Y:et antingen i selen eller där fram i vagnen, andra "toppen" fäster man i grimman och sen "botten" fram på rockarden. På så vis kan dom inte springa förbi hästen man kör och kan inte heller dra iväg för långt åt sidan. Dessutom har ju hästen man kör betydligt mycket lättare att hålla emot en bångstyrig yngling än vad man själv har, så man har väldigt mycket gratis! Det är lite kul att se, för där jag bara kom i vägen och blev utknuffad i djupsnön när Balder trippade lite på sidan klev ju bara farbror vidare så Balder hade som inte så mycket att säga till om, det var bara att hänga på. :D När Balder ville trava höll farbror emot, när Balder provade springa ut i djupsnön till sin kompis i hagen höll farbror emot, när han försökte stanna och kika på nåt drog farbror med honom. Det hade jag definitivt inte kunnat göra för egen maskin. ;)

Quimero: Han ser jättefin ut din nya kille. :)

Sandra1989: Vilket ögongodis! Jättefin!!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 392
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24