11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

S
Det är något speciellt med skimmlar. Min har mörknat igen och tack å lov för snön! Nu ser man äntligen hans vita strumpor ;)

Jaaa :love: jag gjorde ju ett desperat försök att få en vit fölunge och använde en vit hingst men vad hjälpte det :mad: kom ut en brun lik förbannat :p

Åh så fin! Jag tycker de är jättefina när de är ju GRÅ, sen när de är vita (eller snarare gula ;)) är det inte lika roligt längre...

KL
Idag fick Balder en till promenad, den här gången med sele på sig! :laugh: Vi hade lite brottningsmatch i stallet när matte ville kratsa hovarna. Den här gången var det frambenen han skulle kolla om han fick ha ifred. Han provade det mesta, reste sig och hoppade omkring på två ben, ryckte och försökte stampa ner foten, när inget hjälpte blev han lite förvirrad och stod och slickade sig runt munnen en stund. Knaspojken. :p Bakbenen gick däremot som en dans idag! Lite svårt att stå stilla, han förstår inte riktigt det där med kedjorna än, men det kommer.

Borstade och kliade en stund och sen hämtade jag selen. Han fick nosa lite och sen lade jag bara på den, han spände sig inte ens, bara tittade bakåt. Fick reglera den ganska ordentligt, den är ganska mycket för stor, men jag tror nog den kommer passa senare! :laugh: Sen knallade vi på promenix! Vovvarna var med och det var ju lite spännande att ha dom springandes på sidan. Vi gick ut till brevlådan och hämtade posten. Han stod och kikade väldigt nyfiket på omgivningarna och stoppade ner näsan i brevlådan och flappade med locket. :D Så särskilt skraj är han ju inte! Hela promenaden hade han ett sånt härligt driv i steget och ville bara gå fortare, helst ett steg före mig. Duktiga killen! :love:

Hemma igen gick vi in i stallet och tog av selen och borstade lite mer. Sen fick han gå ut i hagen igen. Och han stod aaalldeles stilla på gången! ;)

Bjuder på två bilder också! Inte lätt att fota social fluffis.

015-2_zpsc7d5f48b.jpg

022_zps8294b422.jpg

Fick förresten hem försäkringspapper idag, det är ju rent LÖJLIGT vad mycket dyrare det är att försäkra halvblod. :crazy: Jag kan försäkra sex nordisar för samma årspremie som halvblodet...

Fick förresten hem försäkringspapper idag, det är ju rent LÖJLIGT vad mycket dyrare det är att försäkra halvblod. :crazy: Jag kan försäkra sex nordisar för samma årspremie som halvblodet...

Det märkte jag med när jag gick över till minisar :p Alla mina 4 ponnyer är billigare än vad sista halvblodet var, och då har jag ändå miniatyrerna i samma livsbelopp och vet.vård.

På tal om höjd så är nog Rebel minst här med sina 81-82 cm tror jag :D
Jag hoppas att han ska växa och bli runt 85 cm men det får vi se.
Jag har oxå nästan en grå häst, han blir det när han klipps... fläckvis iaf :p

img_4308_50d20a609606ee266e8dc7cb.jpg

img_4318_50d20aa5ddf2b309550009de.jpg

img_4324_50d20ae69606ee2670a9a867.jpg

Ja jag gillar henne också.

Det blir att vi fotar mkt, eftersom vi har en del delägare i hästar som inte har möjlighet att komma till stallet så ofta, så då kan de följa alla hästar på hemsidan istället :)

När min 00:a började testa repen så lärde jag henne att stå still lös istället.

Fungerade finemang :D (Sen kunde hon stå uppbunden som "normal" kuse igen").

När min 00:a började testa repen så lärde jag henne att stå still lös istället.

Fungerade finemang :D (Sen kunde hon stå uppbunden som "normal" kuse igen").

Hon kan stå lös snällt, det är inte det som är problemet...

kl
O där rök mina sista 2 grimmor i Dahlias stl, denna gång hann jag inte ens gå 2 steg ifrån henne när jag satt fast henne, och det tog bara ett ryck, sen var båda grimmorna av, på samtliga möjliga spännen:cry: Hon hade sån kraft att hon gjorde en baklänges kullerbytta:crazy: Sen fick jag inte fånga henne, det var farligt. Tog nästan en halvtimme innan jag fick ta henne, och när jag försökte leda henne till samma matplats, vägrade hon gå nära, det var skitfarligt... Vet inte hur jag ska göra, kände att det var nära att jag kom ikläm med, hade hon dragit åt mitt håll hade jag fått henne rakt på mig, jag hann ju inte ens vända på huvudet innan hon var lös:crazy:

Jag fick henne i varje fall lugn igen, och ledde runt henne lite i och utanför lösdriften, fick tillslut även fram henne till maten, men hon stod på helspänn, och backade hastigt flera gånger, bara för att kolla att hon inte satt fast.

HJÄLP MIG, vad fan ska jag göra med skrället?

Åh vad jobbig sits. :crazy: Jag har aldrig haft en så "slängningsbenägen" häst nån gång, så jag har väl inga direkta tips... Men en rejäl halsring borde ju vara hållbarare än en grimma? Hur gör hon om du binder upp henne nån annanstans?

Kanske inte är så mycket tröst nu men det måste vara väldigt, väldigt ovanligt att en häst inte lär sig stå uppbunden. När jag tränade min hingst att stå bunden så satt jag aldrig fast linan i början utan jag höll i den tills han acceptera "stoppet" utan att dra tillbaks.

Jag hade en häst på utbildning hos mig som hade satt i system att dra sönder grimma/uppbindning så han kom lös. Nu vart han inte stressad som din verkar vara. Den hästen var lite smart med så han vänta tills jag gått i väg en bit, för att hämta träns eller nåt, innan han hängde sig. En dag lurade jag dock honom, låtsades gå i väg men gömde mig i närmsta box. När han trodde kusten var klar så hängde han bakåt MEN då hoppa jag fram med en pisk i handen och klappa till honom i röven! Behöver jag säga han blev paff :D Han hängde sig aldrig mer i sin uppbindning :D

Hon är ju van vid att vara bunden, och har varit sen föl, men har nu kommit på att hon kan komma loss... Hon har med varit lugn tills idag, men det tror jag beror på att hon blev så paff att hon INTE kom loss sist, så att hon på något vis blev rädd för repet...

Jag har köpt en halsrem, och fick på den idag, efter att hon dragit sönder 2grimmor (på samma gång), men jag kom aldrig så nära uppbindningen att jag kunde få fast henne där, hon var verkligen rädd för själva uppbindningsrepet... Jag måste oxå stå mellan henne och väggen för att få fast henne i hörnstolpen, och kände mig ganska liten...

Vet inte hur jag ska göra:cry:
Har ingen annanstans att binda upp henne just nu, stallet är inte klart (väntar på elektriker-fanskapet som aldrig dyker upp), så lösdriften är enda stället just nu.

Kan du inte vänta lite tills du fått klart med det bättre utrymmet att binda upp henne?
Lite "don't get into a battle you can't win" tänk. Så du slipper utsätta dig för en situation där det finns risk att kan bli klämd mot väggen.

Jo jag har funderat på det med, där kan jag sätta henne med rumpan mot en vägg, då kan hon ju inte dra sig loss så i varje fall, men det skulle inte förvåna mig om hon gör något annat då:crazy:

Problemet nu är ju att hon tar de andras mat om jag låter henne stå lös... Men jag får väl passa henne...

Ta nu inte ut eländet i förväg (ska jag säga :angel:) det är inget som säger att det ska gå dåligt! Tvärtom! Statistiken är med dig! Som jag skrev innan det måste vara väldigt ovanligt att dom inte lär sig stå uppbundna! Det kommer att gå bra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 392
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar