11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Min 11 är 163 cm, men hon är stor. Den andra som går tillsammans med min, är 158 cm. Jag hoppas min växer färdigt tidigt;)

Min 11:a blev 17 månader i onsdags och är ca 150 cm nu, någon cm högre bak..

Förhoppningsvis blir han över 160 i alla fall, men har ingen erfarenhet av SWB-föl så jag har ingen aning om vart det kan sluta.. Jag själv är 173 och kände mig stor på mamman som var 158 så drömmen vore minst 165 :crazy:

Vilken jätte:)

Jag hoppas att Celia blir som sin helbror eftersom hon ska vara min i hela livet:love: mamma är 166 och mormor var 169.

Zolero mätte 153 cm (?) som ca 18 månader. Nu är han 20 månader.

.. jag har uppfattat honom som lagom stor men inte en jätte. men nu när jag läser här börjar jag undra om han kommer bli liten?

Han är mindre än en av 11orna här, hon måste vara över 160 nu. Den lilla var nog som Zolero. :)

Hästen längst bak är 168 cm hög, den som visar rumpan är den lilla och den till höger är den "stora".
Samling.jpg

och jag som tyckte era 11.or var så pluttiga när jag var där i jämförelse med våra grabbar!

Solettes barn kanske upplevs stora men måttet säger något annat :)

Intressant med höjden på era, nu har jag ju inget att jämföra med längre :cry: men det vore kul att mäta Balder nån dag så man vet!

KL
Idag fick lillen komma in på gången för första gången! Han var lite osäker på hur man skulle stå i kedjorna men fattade snabbt och stod snällt. :) Jag borstade hela hästen inkl huvudet, sprayade på man och svans och borstade ur ordentligt och allt gick jättebra! Han är så cool! Sen skulle jag prova kratsa hovarna vilket han inte riktigt höll med om. ;) Han lyfte snällt men skulle snabbt rycka åt sig dom igen. Men jag bara höll kvar tills hans slutat rycka och släppte ner försiktigt. Första bakfoten jag provade lyckades han rycka åt sig kanske tre gånger innan jag kom på hur jag skulle hålla emot, han ryckte så mycket uppåt och fast han är så liten fick han över foten över min höft, så jag fick ställa mig lite knepigt för att kunna hålla i, men när han kände att det inte gick så stod han snällt! Fötterna på andra sidan gick som en dans, tur dom är snabblärda!

Sen gick vi på promenad! :laugh: Han följer så himla snällt och är verkligen tillitsfull. Vi kikade på en bil som stod stilla vilket var lite läskigt, sen gick vi förbi hö och traktor och transport och sen vidare ner längs infarten och ut till vägen (infarten är 300 m lång). Där stod vi och kikade en stund och vände sen tillbaka. Hela vägen hade han egen motor och gick med spetsade öron och härlig energi! Ville gärna gå huvudet före mig så det var verkligen inte svårt att gå rätt placerad vid bogen! :laugh:
När vi vände fick han ännu mer fart och ville helst trava, fortfarande med spetsade öron och jätteglatt uttryck! Så kom svärfar körandes med ovan nämnda bil, då trodde jag nog att han skulle bli lite orolig eftersom det varit lite läskigt när den stått stilla, men Balder bara knallade vidare som ingenting, tog kanske ut i kanten lite mer bara, men hela tiden spetsade öron och glada energiska kliv!
Sen kom sambon och hundarna och mötte oss vilket gav ännu mer energiboost och han ville helst springa efter vovvarna. Jag fick faktiskt hålla emot honom lite för att hänga med. :D Väl hemma fick han gå ut i hagen igen, duktiga fluffisen! :love:

Han är så HÄRLIG! Jag är redan jätteförtjust i honom! Sån härlig personlighet och alltid glad och positiv, wonderful! :love:

Ja, hon är stor. Hade kännts bättre om hon var två nu. Men hon har växt väldigt jämnt och fint hela tiden. Är riktigt ädel och långbent än så länge, hoppas hon får behålla det :)

*kl

D444DA00-98E2-4EEB-B235-A9FB1B37EB49-921-0000013C199D954C.jpg

A006BA9C-3760-4FF4-B665-976F50DBC86B-921-0000013C062FE493.jpg

Det är fasiken inte lätt att fota i mörker :D Måste fota uppställt någon dag så jag har något att jämföra med!

Jag mätte min i somras då han var 13 månader, mätte då runt 151 cm. Nu vid 18 månader har han dragit i väg några cm till :p ska försöka mäta honom någon dag nu.
Min högst okvalificerade gissning är att han kommer att landa runt 168. Pappa mäter 169 och mamma 166-167 någonstans. Mormor låg i 167-träsket hon också.

*kl*

Nu har jag äntligen kommit ihåg att kolla måtten på de 4 fullbloden i stallet.

Samtliga är mellan 151 - 153 fram, sedan är det lite olika bak. Minns jag rätt är den som är högst bak 158.

Nu är det bara en av dem som "gör ngt" (annat än hage och pyssel) då tre av dem är snoriga och har haft lite temp.

Gör ju inte så mkt iofs, eftersom de strax ska få vila.

Jag tycker ju att dina mått är högst intressanta. :) Hur stora tror ni att dessa blir som "färdiga? *nyfiken på vad jag har att invänta för höjd på min egen av samma ras*

Lite bilder från idag, vi promenerade ut med sadel och träns för första gången. Han bryr sig inte ett dugg om sadeln. Tränset behöver vi jobba lite med att sätta på och ta av. Väl på plats är det hur bra som helst..
version-bbbed702484942b719172c3769005014

version-fcd4f469eb22ffbae3afbe74be2c664c

Trött efteråt..
version-09392322e207f1f34a4e6d5f442ef758

:D

Vet inte om jag har skrivit det, men han är 158 i mkh. Ca 163 bak.

Jag har jättesvårt att gissa på hur stora de kommer bli faktiskt. Men jag försöker ;)

Grå
är ju dotter till ett sto vi haft *räknar* 8 avkommor från tidigare.
Där kan man ju tycka att jag borde kunna gissa, men jag tycker faktiskt att hon har lämnat väldigt olika med olika hingstar. Faktiskt så är 11an helsyster med två vi haft innan, men tillochmed de två herrarna är ganska olika stora :eek:
Jag skulle gissa på att hon landar runt 160-165

Brun tjej
Vi har hennes halvbror i stallet, och han är "stor" (lite drygt 170 skulle jag säga).
http://stallmalmborg.se/2012-12-16 001 005 (672x880)[1].jpg Där är han, hon som leder är minst 165 (vet att det är svårt att se ändå)
Dock har jag inte sett tillräckligt många övriga syskon för att veta om det är mamman som lämnar stort. Vad jag ser när jag tittar på henne tror jag dock att hon kan bli rätt hög (för att vara galopphäst) men smäcker.
http://stallmalmborg.se/2012-12-12 001 003 (880x616)[1].jpg hon är närmast i bild, hästen bakom är nog kring 174 (växer)

Brun kille
Här har jag verkligen ingen aning, aldrig sett varken hans far eller mor Live, då han är importerad från Tyskland. Inte heller har jag sett några av dessas avkommor. Om jag kan räkna rätt så är hans pappa ca 163. (16,0 hh) men det säger väl kanske inte så mkt...

Fuxflickan
Den här är ju spännande i många avseenden. Det är hingstens första kull med barn, så man vet ju inte hur han lämnar storlek (dock tror jag att de flesta avkommor precis som honom har blivit fuxar med stjärn). han är enl hingstkatalog 161 hög, skenben 20cm.
mamman har heller inte haft avkommor förut, men jag minns henne inte som hög iaf... 155-160 kanske.
Hon ser ut att bli krallig dock, rejält musklad bakkärra redan :)

*KL*

Nu börjar Lillknattens (11ans) ansträngningar bär frukt. Han har ju länge försökt smöra in sig hos 06:an, vilket gått sådär. Den äldre herrn har ansett att lillknatten ska döden dö.

Men imorse när jag stod och mockade lösdrifter fick jag se det här, ger hopp om att sötwelsharna en vacker dag ska kunna gå tillsammans! (Och det finns fördelar med att all snö gjort att stängslen är patetiskt låga)

769_364728896956423_1777556197_n.jpg

281268_364728960289750_778720544_n.jpg

3850_364729406956372_1758694944_n.jpg

17922_364729486956364_721637552_n.jpg

Så söta dom är :love:
Förstår inte hur den stora kan vara så arg på den lilla, det måste handla om avundsjuka helt enkelt :angel: Alla vill ju vara så liten och söt :D

Det är något speciellt med skimmlar. Min har mörknat igen och tack å lov för snön! Nu ser man äntligen hans vita strumpor ;)

528443_290211161082110_850429105_n.jpg

Åh så söta dem är!!

kl
Igår fick jag äääntligen hem min beställning på ett långt hållbart rep mm... Så jag förberedde noga innan jag band upp alla, hade 2 grimmor på Dahlia. Gav alla mat, och gick o ställde mig på säkert avstånd bakom Dahlia med ett spö i handen...
Gick nog 10s, sen började hon backa, o drog nått fruktansvärt, jag steg fram o gav henne ett rapp på rumpan, varpå hon flög framåt-åt sidan o fortsatte dra som en tok, jag följde med o snärtade till henne igen, hon hoppade då fram mot krubban igen-med slakt rep, och blev stående o frös åt REPET :D Sen stod hon faktiskt snällt hela tiden, det märktes sååå tydligt hur paff hon blev över att repet faktiskt höll denna gången:D

Nu hoppas jag bara att hon förblir snäll, o inte testar igen, det var inte kul för mina nerver, jag var livrädd att hon skulle göra sönder sig själv:crazy:

Hon provar antagligen ett par gånger till, mindre och mindre för varje gång. :) Skönt att hon gav med sig!

Kl
Jag lovar att jag är glad att jag avmaskade Balder, blä vad det är äckligt att mocka! Styngflugelarver i varenda hög. :crazy: Stora och välgödda äckliga saker... Han börjar iaf bli lite bättre i magen nu och har slutat vräka i sig salt varje natt. Dessutom äter han numera sin betfor!

Balder har lärt Kaptenen nya bus. Dom biter varandra i frambenen och slänger sig ner i bugande och fortsätter bitas, sen upp och bita i bakbenen och snurra i spinn som westernhästar. :D Balder är en liten bulldozer med balans, så han tar fart och hoppar på bakbenen och dunkar in i Kaptenen från sidan, like a bulldozer! ;) Så himla roligt att se när dom leker!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 392
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar