11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

MetalFairy Är hon mörkfux eller brun? har svårt att avgöra på den bilden..

Skönt när de växer bra och hänger med både fram och bak

Hon är fux, någonstans mellan mörk och "vanlig" typ. :)

MetalFairy: Va fin din bebis ser ut på bilden! Vad är det mer än Firenze?
[/IMG]

Tack! Ampere-Chagall-Qantas xx, stofamilj F.2.

Metalfairy: Ooh, den kommer jag ihåg! Mera bilder, hon är så himla snygg!

Kommer!

Vilken snygging!

Tack! :)

Fler bilder:
zuzzidec12.jpg

Från i somras där man ser hennes färg lite bättre:
zuzzisep2.jpg

En liten fundering, hur många av er kommer att typ vara helt själva och hålla på?

Jag kommer vara själv på det mesta, tar hjälp med det viktigaste. Inkörning är nytt för mig men jag har många duktiga omkring mig så jag har många att rådfråga. :) Balder är redan tömkörd så jag ska börja med lite linor, till våren tänkte jag att han borde vara inkörd! Han verkar ha ett helt fantastiskt psyke! :love:

Vad skönt att hämtningen gick bra! Grattis och välkommen till den nordsvenska världen! :D

Klart han har bra gång med föräldrar med 9-8 respektive 8-10 i betyg. ;) Men jösses så liten han ser ut att vara! Har du mätt honom?

Tack!! Jag har längtat till den världen så länge så det känns så roligt! :laugh: Oj! Hade inte koll på poängen bakom, KUL! Hihi ja, han är plutteliten, när han stod bredvid fölen var de lika stora. :D Har inte mätt honom, tänkte göra det i veckan, han ska få hämta igen sig lite efter resan först. :)

Dina grabbar är ju precis lika fina som alltid, Kaxe fortsätter vara en klar favorit! :love:

En liten fundering, hur många av er kommer att typ vara helt själva och hålla på?

När det blir dags att jobba mer "på riktigt", åka i väg och löshoppa, sadeltämja mm så kommer jag inte vara ensam. Även om min är väldigt snäll och cool så är unghästar oförutsägbara så tycker jag att det är en för stor risk att vara ensam.

Idag har vi riktig vinter med friska -20 och underbart härligt väder med strålande sol och vindstilla! Hästarna myser för fullt och jag försökte ta kort, fast alla vill ju gärna sitta i knä samtidigt så det var inte det lättaste... Balder har redan funnit sig väl tillrätta, han följer i Kaptenens (-10ans) spår hela tiden och kommer gärna fram och pussas! Han har den mysigaste mulen ever och en sån där äkta Baloo-läpp! :love: Kaptenen försöker få igång lite bus men Balder tycks vara ganska bekväm av sig, eller så tycker han att det är för kallt för att ränna runt i 190. ;)

Bombar med lite bilder på typ världens sötaste häst!

(Höhäcken är 1m hög)
DSC_0018.jpg

DSC_0026.jpg

1.jpg

2.jpg

3.jpg

6.jpg

Pluttungar. ^^
5.jpg

I veckan får de nog bara vara och landa lite med varandra. :)

två snygga killar!

Balder påminner om hästen (Lukas?) i emil-filmerna man såg som barn, iaf som jag minns den hästen. Tycker verkligen nordsvenskar är fina :love:

KL.
Jag köpte dyra vitaminer idag till lillkillen (fått tipset att det kunde hjälpa, skadar ju inte att prova) men kräsna Zolero rynkade bara på näsan.. det där tänkte han inte äta! :devil: bläääää

självklart blandade jag ut det med kraftfoder.. funderar på att testa med betfor ? Det kanske gömmer smaken av vitaminen bättre..

Han är vanligtvis glupsk men detta påfund var tydligen jätteäckligt :cool:

det är inga specialvitaminer alls.. utan vanlig e-vitaminer.. men dom är för dyra för att spotta ut tycker jag ;)

Har läst lite om positiv reaktion hos liknande symptom som Zolero har. Vet inte alls om det bara är prat men jag tänkte att det skadar ju inte att pröva !

Jag har för avsikt att klara inridningen själv även om jag aldrig har gjort det förut. Jag kommer att se till att jag har folk med, men frågan är hur vana medhjälpare jag kan få. När jag tömkör är jag själv. I går kväll sadlade jag henne för första gången och då var jag själv, men hon brydde sig inte utan stod så lugnt och fint. 2 gånger har jag tränsat henne och då har hon mest tyckt att det var mysigt att få tugga på något. Då har jag också varit själv.

Idag öppnade jag ytterdörren och hittade en Balder mitt på gården. :angel: Han är så liten så han tar sig uppenbarligen utan problem under tråden! Jag har sett misstänka spår nere på lägdan intill hagen förut, men eftersom han alltid varit i hagen när vi kollat så... Jaja, idag tog jag honom på bar gärning, så nu är det en till tråd. ;)

Lille killen kom rakt fram till mig när jag kom ut, som om man smälter lite då eller!? :love: In i stallet och hämta grimman, han stod så snällt när den skulle på. Sen band jag upp honom inne i stallet en stund medan jag fyllde en vattenhink och plockade fram lite tråd och grejer, han trampade runt lite i början men det märks att han är van att vara uppbunden sen förut. :) Letade efter tumstocken för att passa på att mäta, men den var såklart inte på sin plats. Medan jag fixade hagen hade alla hästarna race och till och med farbrorn hoppade och skuttade och pep. :D Härligt med glada pållar! :laugh: Nu har jag faktiskt sett flera gånger att småkillarna busar, och det har varit lika delar Balder och Kaptenen som startat det hela - så himla kul att se!

Kul att det går bra med dem!!

kl
Bus idag igen ;)
Säg till om det blir för många bilder:angel:

Dahlia
8wjpnc.jpg

18m32g.jpg

Dahlia o Maui
2626q77.jpg

Står fint med huvudet på sne!

24v0e3k.jpg

Häftiga bilder! du lyckas ofta fånga bild på dina i rörelse. vad är hemligheten?:p

Dahlia ser ut att ha bra kroppskontroll :D

*kl*
Rebel växer på bra och blir bara snyggare och snyggare :D Han ser ut att hålla sig i fint hull trots fri tillgång, till skillnad mot lilla Ove som fått sig en liten mage :angel: För stunden håller vi mest på bråka om att jag försöker tvätta hans ena ögo som rinner vilket han hatar något kopiöst >_<"
Har även börjat träna honom lite från marken och han till skillnad från de andra lyssnar väldigt bra på kroppsspråk.. live väl bra ibland bara, han klarar inte av att man sätter minsta press på honom så där har vi lite att öva på.

img_4011_50c8b3ece087c33d6d87f89d.jpg

img_4016_50c8b3fae087c33d5039330d.jpg

Häftiga bilder! du lyckas ofta fånga bild på dina i rörelse. vad är hemligheten?:p

Dahlia ser ut att ha bra kroppskontroll :D

Haha, jag tar nog 100 kort varje gång ;) Älskar att ta kort:idea:

Hm, ja, Dahlia har jag sett göra många akrobatiska övningar i luften :angel: Tur jag har en duktig tjej som ska hjälpa mig rida in henne sen :rofl:

Woho! Härliga bilder! Kan väl aldrig bli nog med buskort heller!

KL
Jag är så kär i lilla Balder! Han är helt underbar! Dock har han blivit väldigt dålig i magen nu, jag antar att det beror mycket på foderbytet. Hos uppfödaren har de inte haft något salt i hagarna utan bara inne vid uppbindningsspiltorna, så han slickar frenetiskt på sin saltsten varje natt och dricker helt kopiösa mängder vatten. Jag antar att han kanske haft saltbrist? Jag hoppas hur som helst att det ger med sig snart, annars måste jag väl plocka bort stenen och ransonera saltet i krubban istället...
Jag har en burk med mag-tarm-balans sen Koronn stod på box, men Balder vill inte äta betfor så jag vette tusan hur jag ska få i honom det. Pratade med veterinären om det hela och hon sa att så länge han är pigg och glad i övrigt så kan vi avvakta, förhoppningsvis blir han ju bra i magen igen när han vant sig vid det nya fodret. För övrigt ska jag avmaska honom nu också!

Idag hade de äkta busrace i hagen när jag var ute, oooh vad man blir glad av att se dem ha så roligt! Balder sprang så man trodde inte benen skulle hänga med. :D Hunden sprang på andra sidan staketet fram och tillbaka och hästarna hakade på, gisses vad skoj det var! Tyvärr var det lite för kallt för kameran och jag har inget redigeringsprogram, så kvalitén är väl inte den bästa.

BILDBOMB!

Bustroll i väntan på vatten
17.jpg

11.jpg

1-1.jpg

Puss!
4-1.jpg

12.jpg

5-1.jpg

16.jpg

15.jpg

Bara för att jag gillade ljuset i den här bilden!
6-1.jpg

Oj! Hade inte koll på poängen bakom, KUL!

Jag kan lite snabbt berätta mer om stofamiljen om du vill. Han tillhör stostam 53 som heter Svarta-stammen. Den får nog anses vara den mest framgångsrika stostammen på senare år, då den fått fram många högpoängare. Balders mormor Brunette 22360 stambokfördes själv med 44 p och är ELIT-premierad. Hon är också mormor till Vimmel 1974 (45 p), Bonzo 2011 (43 p), Tugg 1964 (42 p), Karat 1997 (46 p), Balder 2002 (43 p) och det är bara de godkända hingstarna... Brunette är dessutom mamma till rekordhållaren inom rasen, Petra 22979, som fick 47 p som 3-åring.

Fina bilder du lagt ut, Kaptenen ser fantastiskt nöjd ut! :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 392
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar