Sv: 11rnas tråd, del 3
KL
Nu ska vi se om jag kanske är välkommen tillbaka hit igen?
Två månader sen Koronn lämnade mig, i veckan bet jag ihop och städade ur hans box. I fredags åkte vi neråt södern för att hämta hem en liten ny kompis! När vi åkte hade jag ingen aning om vad vi skulle komma hem med och hade nog mest ett hingstföl i tankarna, men tja, jag har varit extra förtjust i den här lille parveln ända sen vi var nere och kikade för en månad sen, och det var ju såklart han som fick följa med hem igen!
Resan ner blev riktigt trälig, vi var framme 02.30 efter massa felåkningar och riktigt skitväder bitvis. När vi kom fram gick vi in i stallet (de hade tagit in alla hästar jag ville kika på igen) och kikade, där låg allihopa och snarkade och brydde sig inte ett jota om oss.
Sötungar! Men Balder tittade upp och gnäggade, redan där började jag dra lite mot honom.
Så igår startade vi tidigt och pysslade med allihopa i skötspiltor. Alla var så himla trevliga att hålla på med, inga som helst problem nånstans, så valet var skitsvårt. Jag fick sålla på minsta detaljer och i slutet gick jag ändå på magkänslan.
Lastningen gick galet smidigt, han klampade bara på och stod kvar och väntade tills vi var klara. Han fick åka helt lös så vi plockade ur all inredning. Jag har aldrig kört häst varken så långt eller lös förut så säljaren/uppfödaren tipsade och jag följde hans råd. Så fick lille fluffbollen mat och vi rullade hemåt kl 13.30.
Hemvägen gick MYCKET smidigare än neråt, vilket var väldigt skönt. Jag älskar min transportkamera som var guld värd. Lille killen stod ändå mest och käkade eller bara tittade - hela tiden med öronen framåt! Han var helt lugn hela vägen, trots flera stopp för att tanka, han klev inte ens runt då heller. På slutet var han ändå väldigt trött vilket märktes tydligt då han inte riktigt orkade hålla emot i guppen och svängarna. När vi äntligen kom hem var han lite ostadig på benen men blev så glad när han fick träffa sina nya kompisar. Han fick vatten och mat och sen sa vi gonatt.
So let me present:
Balder!
Nordsvensk brukshäst, vallack f. 2011 e. Gutta
Imorse när jag gick ut och gav dem frukosthö gnäggade han åt mig.
Han hade legat och sovit och verkar vara riktigt renlig i boxen också - bra bonus! Nu väntar vi på lite mer dagsljus så ska vi köra ut en ny höbal i hagen innan de får komma ut. Balder ska få gå runt och kika själv först innan dom andra får komma ut. Så jag återkommer med bilder igen senare!