11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Åh, snygga tjejer:love::love: Fjärilsviol är ju bara :love::love:

Charlottee+ Maja-Kandi, tanken är att behålla henne, hon ska visas på 3-års, betäckas, och sen lämnas till någon duktig som vill tävla henne!!

KL

Nu ska vi se om jag kanske är välkommen tillbaka hit igen? :) Två månader sen Koronn lämnade mig, i veckan bet jag ihop och städade ur hans box. I fredags åkte vi neråt södern för att hämta hem en liten ny kompis! När vi åkte hade jag ingen aning om vad vi skulle komma hem med och hade nog mest ett hingstföl i tankarna, men tja, jag har varit extra förtjust i den här lille parveln ända sen vi var nere och kikade för en månad sen, och det var ju såklart han som fick följa med hem igen!

Resan ner blev riktigt trälig, vi var framme 02.30 efter massa felåkningar och riktigt skitväder bitvis. När vi kom fram gick vi in i stallet (de hade tagit in alla hästar jag ville kika på igen) och kikade, där låg allihopa och snarkade och brydde sig inte ett jota om oss. :D Sötungar! Men Balder tittade upp och gnäggade, redan där började jag dra lite mot honom.

Så igår startade vi tidigt och pysslade med allihopa i skötspiltor. Alla var så himla trevliga att hålla på med, inga som helst problem nånstans, så valet var skitsvårt. Jag fick sålla på minsta detaljer och i slutet gick jag ändå på magkänslan.

Lastningen gick galet smidigt, han klampade bara på och stod kvar och väntade tills vi var klara. Han fick åka helt lös så vi plockade ur all inredning. Jag har aldrig kört häst varken så långt eller lös förut så säljaren/uppfödaren tipsade och jag följde hans råd. Så fick lille fluffbollen mat och vi rullade hemåt kl 13.30.

Hemvägen gick MYCKET smidigare än neråt, vilket var väldigt skönt. Jag älskar min transportkamera som var guld värd. Lille killen stod ändå mest och käkade eller bara tittade - hela tiden med öronen framåt! Han var helt lugn hela vägen, trots flera stopp för att tanka, han klev inte ens runt då heller. På slutet var han ändå väldigt trött vilket märktes tydligt då han inte riktigt orkade hålla emot i guppen och svängarna. När vi äntligen kom hem var han lite ostadig på benen men blev så glad när han fick träffa sina nya kompisar. Han fick vatten och mat och sen sa vi gonatt.

So let me present: Balder!

Nordsvensk brukshäst, vallack f. 2011 e. Gutta

Balder.jpg

Imorse när jag gick ut och gav dem frukosthö gnäggade han åt mig. :love: Han hade legat och sovit och verkar vara riktigt renlig i boxen också - bra bonus! Nu väntar vi på lite mer dagsljus så ska vi köra ut en ny höbal i hagen innan de får komma ut. Balder ska få gå runt och kika själv först innan dom andra får komma ut. Så jag återkommer med bilder igen senare!

kl

Bild från idag på min 11a e. Firenze. Hon är otroligt fin i kroppen och jag har nog aldrig haft en 1åring som växt så jämt hela vägen (är ca 160 cm i dagsläget).
6978_376642112425529_1362765102_n.jpg

Vilken snygging!

Min 11a kommer här, han blir aldrig någon riktig snygging, men jag tror han kommer bli en bra hopphäst eftersom han är tuff, vig och snabb, val. e. Satisfaction I-Turban Rose

134131.jpg

KL

Nu har hästarna fått komma ut och bekanta sig med varandra! Allt gick bra, det märks att Balder är väldigt van vid mycket hästar och han är så himla lugn och snäll! Först fick han kolla in hagen lite själv, sen släppte jag ut 10:an Kaptenen och sist farbror nordis. Kaptenen var så glad så han visste inte vart han skulle ta vägen och bara studsade runt och ville leka leka leka. Balder var alldeles lugn och lite förvirrad. ;) När vi gick in stod alla tre och käkade helt lugnt, känns skönt!

Balder visade upp jättefin skritt och trav, galoppen fick jag inte se. Men han hade riktigt trevlig trav! Tyvärr har vi lite tråkigt väder, mulet, så det blev mörka bilder.

Balder1.jpg

Balder2.jpg

Balder3.jpg

Balder4.jpg

Vad skönt att ha dig tillbaka i tråden. Det blev inte som det ville med våra fina, vackra pojkar.. :cry: Men vi har båda funnit varsin ny vän, som vi kan lägga all den kärlek på som vi hade över, den kärlek som vi skulle ha överröst våra fina killar Koronn och Quimero med. Nu får Balder och Calle all den kärleken istället. :)

Han ser så go ut, din Balder!

Kl:

Min rackare igår, det är fullt bus varje dag i hagen..
version-9d270b953bda06eb6975e3f067a40537

version-1272f032ea6584192a6c1a487731c847

version-763a141af2a0f20581fef8b238cd22bf

Gött med lite snö så man får gå i stora gräshagen och pilla i gräs och slippa lera och knaggel tycker min 11:a :)

601_10151173132198067_956631769_n.jpg

Snön har även täckt lilla Blekinge!
Tyvärr är den fd leriga marken alldeles knölig under den fluffiga snön, men det ser ju åtminstone trevligare ut.

Min växer nog igen för han sover morgon som kväll! Struntar helt i om de andra vill gå in på logen eller inte, han går in själv och sussar i halmen :D

21795_287473258022567_951281995_n.jpg

Maja_Kandi: Äntligen lite glädje i tråden!! Grattis till din nya, den ser så mýsig ut! :love:

Imorse tidigt innan min egna bebis vaknat fick Reinebebis med 4 ben och svans pröva på den ädla konsten longering. Gick förvånansvärt bra trots att jag är själv och alltid kommer att vara det. Ett halvt varv skritt och ett annat halvt varv bocksprång.. :) Och så höll vi på innan jag slutade efter ca 10 min. Önskade att han skrittat ett helt varv men men.. det kommer väl! Snorkallt och lite för mkt energi är nog inte bästa kombon.
Så nu är tanken att jag ska orka upp varje helgmorgon och hinna smita ut i kylan, ja vi hade -17 grader.. brrr.. varje helg fram till i vår! Eller det är iaf ett önsketänkande. Så att lite grunder sitter innan sommarbetet...

En liten fundering, hur många av er kommer att typ vara helt själva och hålla på?

Charlottee: Såg filmen och måste ju först tycka att Hollie är mums! Sen tycker jag Zolero ser väldigt fin ut, myyyycket gummi! :d

Tack snälla!

De har båda en del gummi och travar som sin mor, kul och se att hon nedärver den :)

MEN såå söt Balder är :love:

Han ser underbar ut, grattis Maja! Ska bli kul att få följa er.

Quimero din röding ser också fin ut! Han har verkligen en härlig stark röd färg :d

Tack allihopa! Jag lovar att han är väldigt mycket sötare i verkligheten. :D Nästa gång vi har soligt ska jag försöka få lite bättre bilder!

Igår var det en hel del bus i hagen och det roligaste var att se hur även Balder ville leka. Kaptenen var alldeles stollig hela dagen och bockade omkring som en galning, jag fick se ett fint litet skutt av lillen också. :D Han följer efter Kaptenen vart han än går, vad han än gör, så de verkar redan vara polare! Igår kväll ledde jag Balder så han skulle hitta rätt box, han ville väldigt gärna smita in till Kaptenen. ;)

Imorse gick han snällt ut lös i följa-Kaptenen stil och de busade lite direkt! Jag glömde sätta på honom grimman så jag gick ut igen för att försöka, han var inte jätteförtjust i grimman igår så jag trodde jag skulle få jaga honom, men han följde ju med K fram och stod så snällt när jag knäppte den. :laugh: Han måste ha grimman så sambon kan leda honom rätt ikväll.

Min förra bebis red jag in själv, mot alla "råd". Första ridturen var en kort, invand snutt i skogen, själva.

Men nu är ju sambon intresserad så vi kommer nog hjälpas åt en del. Men det mesta gör jag nog på egen hand ändå, om jag känner mig själv rätt!

Jag är helt ensam och har alltid varit det... I nödfall har jag kunnat ringa någon komps, men inte kan man be dem komma varannan dag... Hade verkligen behövt hjälp ibland, men det får gå ändå.

Eftersom Walle står i min mammas stall hjälper hon mig otroligt mycket, vilket jag är otroligt tacksam för! :)

kl*

Vi slängde Walle på transporten idag och åkte iväg till ridhuset för att han skulle få springa av sig lite (hagarna är inte roliga just nu..). Det var nog det bästa som har hänt på otroligt länge enligt honom :rofl:

Walle sträcker på benen

DSC_3958.JPG

Vad skönt att hämtningen gick bra! Grattis och välkommen till den nordsvenska världen! :D

Klart han har bra gång med föräldrar med 9-8 respektive 8-10 i betyg. ;) Men jösses så liten han ser ut att vara! Har du mätt honom?

Innan snön kom hann jag med ganska mycket med mina 11:or. De tömkördes, miljötränades och vi hann köra dem med draglinor, vilket de hanterade på ett alldeles utmärkt sätt.

02-1360.jpg

Kaxe görs klar för selning.

05-1363.jpg

Tubbe tycker det är mysigt att bli ompysslad.

04-1362.jpg

Kaxe med sele på, så ska en riktig häst se ut säger svärfar.

03-1361.jpg

Tubbe undrar lite nyfiket hur mycket krimskrams han ska behöva släpa runt på egentligen.

Tyvärr har jag inga bilder från själva körningen, under det momentet behövs alla medhjälpare på andra positioner än som kameramän. Målet är att de ska gå stadigt med draglinor och svängel till årsskiftet, gärna även med sax och någon lättare stock.

Meeeeen, sen snön kom har jag mest fått koncentrera mig på att få den ur vägen så vi inte blir insnöade. Det fylls på varje dag, så hästarna har fått en längre paus och går mest och gnabbas i hagen.

11-1349.jpg

10-1348.jpg

12-1350.jpg

14-1352.jpg

:grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 392
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18