11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Jag gör inte så jättemycket med min. Det är mest småsaker när lusten och inspirationen faller sig på. Han blev kastrerad i oktober när jag tog hem honom från betet. Vill att han ska gå i flock och jag har ett sto o flocken, plus att jag har väl ingen användning för en hingst, även om han har väldigt bra stam.

Men närmaste planerna är att lastträna samt börja tömköra.
Idag blev han verkad och borstad. Häromdagen fick han prova sadel.

31035_10151156429113067_2105457115_n.jpg

kl

Många här som är rediga och igång och "jobbar" med sina unghästar. Jag får lite dåligt samvete, min går på lösdrift med andra hingstar och står alltså inte hemma i mitt stall, så med heltidsjobb, 3 hästar hemma på gården så blir det inte så mycket tid över att åka iväg och träna med lillkillen :o Till våren måste jag sätta igång med löshoppning/longering (först måste mitt knä läka).

Ni som fick hingstar, hur har ni gjort, har ni kastrerat eller väntar ni?

Min står hemma, men jag gör inte så speciellt mycket heller. Mest ingenting. Grunderna sitter, och då är det sällan problem med resten. Så jag tar det när andan faller på och/eller han börjar bli full av myror i kropp och knopp.

Dvs för det mesta går han ut i hagen på morgonen och in på kvällen. Visitering och lite gos och det är det..

Min är fortfarande hingst, han får vara det sålänge han kan hantera det, jag har bara pojkar i stallet så det innebär inga praktiska problem att vänta heller. Så, sålänge han sköter sig får han vara hingst tillsvidare, och så får vi se vad det blir av honom helt enkelt. Han har en halvbror med samma mamma som blev skyhögt bedömd i hoppning på treårs (högst bedömda ponnyn någonsin, tror det fortfarande står sig 'rekordet') så iom att han är så okomplicerad och jag inte har problem praktiskt med att spara honom känns det som jag kan göra det.

Som med alla andra handjur här så gäller dock "Jag behöver bara EN anledning så blir det snipp-snipp" :devil:

Jag gör inte så jättemycket med min. Det är mest småsaker när lusten och inspirationen faller sig på. Han blev kastrerad i oktober när jag tog hem honom från betet. Vill att han ska gå i flock och jag har ett sto o flocken, plus att jag har väl ingen användning för en hingst, även om han har väldigt bra stam.

Men närmaste planerna är att lastträna samt börja tömköra.
Idag blev han verkad och borstad. Häromdagen fick han prova sadel.

31035_10151156429113067_2105457115_n.jpg

I'm impressed! Sadel! :D

Jag har hanterat min väldigt mycket när han var liten. Eftersom vi bor nära en väg har han aldrig fått gå lös i grimma utan från första gången han skulle gå ut i hage så "leddes" han i grimma. Vi har åkt en del trailer så det kan han. Lyfta hovar och bli verkad samt att stå uppbunden och bli borstad är inga problem. Sen har vi inte gjort så mycket mer. Blir i vår :D

Min är fortfarande hingst, han får vara det sålänge han kan hantera det, jag har bara pojkar i stallet så det innebär inga praktiska problem att vänta heller. Så, sålänge han sköter sig får han vara hingst tillsvidare, och så får vi se vad det blir av honom helt enkelt. Han har en halvbror med samma mamma som blev skyhögt bedömd i hoppning på treårs (högst bedömda ponnyn någonsin, tror det fortfarande står sig 'rekordet') så iom att han är så okomplicerad och jag inte har problem praktiskt med att spara honom känns det som jag kan göra det.

Som med alla andra handjur här så gäller dock "Jag behöver bara EN anledning så blir det snipp-snipp" :devil:

Jag hyr in min på en lösdrift för hingstar och jag tänker som du, så länge han är så okomplicerad att hantera så går han kvar som hingst.

meandbabycolt.jpg

3 månader :love:

Ja de är riktigt begåvade den här årgången :)

I lördags fick jag prova på hingstens galopp :love: :love: :love:
herregud vad han rör fint på tassarna.

De övriga barnen hade ledigt från hantering

kl

Många här som är rediga och igång och "jobbar" med sina unghästar. Jag får lite dåligt samvete, min går på lösdrift med andra hingstar och står alltså inte hemma i mitt stall, så med heltidsjobb, 3 hästar hemma på gården så blir det inte så mycket tid över att åka iväg och träna med lillkillen :o Till våren måste jag sätta igång med löshoppning/longering (först måste mitt knä läka).

Ni som fick hingstar, hur har ni gjort, har ni kastrerat eller väntar ni?

ta det lungt ingen stress! ;)

Min har ju inte gjort ett smack typ, ok hans sjukdom har kommit imellan lite, men jag skulle inte ha gjort så mkt ändå.

Om han överlever detta är planen att börja lite smått i vår, sedan sommmarvila och så startar vi med uppsittningen till hösten (alltså vid 2½).

Han har gått med sin jämnåriga kompis i stora hagar tidigare och bara fått vara, ibland har vi tagit in dom och hanterat, transport, binda upp och hovslagaren såklart. Täcke har han haft vid något tillfälle iom hans fula förkylning han hade. Förra sommaren provade vi att tömma de i grimma och endast skritt 3 ggr.

Båda två är fortfarande hingstar.

ta det lungt ingen stress! ;)

Min har ju inte gjort ett smack typ, ok hans sjukdom har kommit imellan lite, men jag skulle inte ha gjort så mkt ändå.

Om han överlever detta är planen att börja lite smått i vår, sedan sommmarvila och så startar vi med uppsittningen till hösten (alltså vid 2½).

Ok då ;) jag tar det lugnt *andas*

Hur går det för din hingst, är han bättre sämre...?

*kl*

Vet inte om ni kommer ihåg mig och Chille för jag uppdaterar så himla sällan :o
Jag gör ingenting med Chille för att träna, han är jättesnäll och går med på allt jag utsätter honom för (typ leda, kratsa hovar och sätta på/ta av täcke) så jag känner ingen panik att börja med honom ännu, kanske att jag sätter på honom träns någon gång under vintern men det får tiden utvisa. Han kastrerades i oktober så nu har jag alla hästar i samma flock ett tag tills jag ska skilja av årets föl. Mätte honom idag och han är nu 155cm fram och 157cm bak.

Några skitdåliga bilder på Chille (e: Chirlon-Napoleon) I normalfallet har jag inte täcke på honom men det har varit så himla dåligt väder så jag hade inte hjärta att låta honom vara utan.
chille-1-2.jpg

chille1-1-1.jpg

Gosar med lekfarbrorn
chilleofaust.jpg

chilleobenny01.jpg

han är varken eller. Går i sin lilla hage och tittar på sin jämnåriga bästis som går i storhagen.. tänk om man kunde tala om för honom varför. :(

han vinglar absolut inte omkring längre men rör sig hackigt och stelt. I skritten påminner det om spansk skritt, han lyfter alltså högre på benen som om marken vore närmre. tänk dig att du har på dig fel glasögon då avståndet blir fel.. så verkar han uppleva det hela.

sorbisen självklart minns vi Chille! Kul med bilder på en stilig pojke! :)

han är varken eller. Går i sin lilla hage och tittar på sin jämnåriga bästis som går i storhagen.. tänk om man kunde tala om för honom varför. :(

han vinglar absolut inte omkring längre men rör sig hackigt och stelt. I skritten påminner det om spansk skritt, han lyfter alltså högre på benen som om marken vore närmre. tänk dig att du har på dig fel glasögon då avståndet blir fel.. så verkar han uppleva det hela.

Usch, man vill ju bara att dom ska få vara friska och ha det bra :(
Hoppas han får komma ut till sin kompis snart!

Hihi, äsh, inte tokimponerade. Jag är imponerad över att din åker transport. Det gör inte min, han har kommit på att han inte tycker om det :(

Jag tror på att inte ha några större planer eller förväntningar på sina unghästar. Dagar kommer då man känner att, åh idag hade det varit kul att testa....och har man lite känsla för vad ens häst klarar av så brukar det inte vara några problem.

Min brydde sig inte om sadel. Det var mer de andra hästarna i stallet som såg att att undra vad jag höll på med då jag sadlade "fel" häst.:angel:

Hihi, äsh, inte tokimponerade. Jag är imponerad över att din åker transport. Det gör inte min, han har kommit på att han inte tycker om det :(

Han kommer nog på bättre tankar när han inser att åka låda innebär att få göra roliga grejer! Hade en häst som jag köpte som 4-åring, han hade bara gått på lösdrift fram tills jag köpte och det var svårt att ens få på honom en grimma, för att inte tala om att åka trailer... Han ändrade dock inställning till trailern :D Han blev så ivrig när det var dags att åka i väg (han förutsatte alltid att vi skulle tävla) att jag var tvungen att vänta tills precis innan vi skulle åka med att köra fram trailern, fälla ner luckan och sen snabbt in i stallet, där han stod klar att lasta, och sen var det bara att försöka hänga med!!! För han skulle IN I TRAILERN!!! Jag hängde som en vante efter (han var 178 cm). Det hände någon gång att jag tappade honom och då stod han och väntade på mig inne i trailern, liksom kom igen nu, nu åker vi sluta söla :grin:

Haha, underbart:D

Min traskade rakt in när jag skulle köra honom till betet. Men när jag skulle hämta honom var han jättesvår. Och gången efter det också. Han står bara blixtstilla och väntar sen helt plötsligt exploderar han och är så osäker så han kan hoppa rakt in i väggen på transporten, in i mig och sånt. Inte alls kul :(
Så jag ska börja om från början, bygga upp vårat förtroende som jag trodde vi hade men tydligen inte. Och träna lugnt och försiktigt :)

Ja han var speciell, han ÄLSKADE att vara ute och tävla och showa och visa upp sig. Hade jättesvårt att behärska sig och stå still i trailern på väg till tävling.

De allra flesta hästar lär sig "åka låda" utan större bekymmer vilket i sig är rätt märkligt med tanke att hästen är ett flyktdjur som vill ha god uppsikt över sin omgivning.
Låter som du har en bra plan, träna lugnt utan att ha någon tidspress att passa någon tid "nu måste vi åka".

Jag gör inte heller särskilt mycket med min. Hon kan ledas, lyfta fötter, borstas och klarar av att vara ensam. Hon växer och mognar mentalt vilket jag just nu tycker är viktigare än att göra en massa saker med henne.

Igår var hon inne tillsammans med mamma och storasyster och blev verkade. Sen släppte jag ut alla i ligghallen i lösdriften, mamma och storasyster rusade ut medan Celia la sig och sov, alldeles ensam. Efter en timme reste hon sig, ruskade på sig och sprang ut till de andra.

IMG_0274.jpg

Ser ut att vara rejäla väggar i ligghallen :D Ordet ligghall får mig att tänka på en enklare konstruktion, i plåt eller trä, fråga mig inte varför.

Jag förstår att hon vill ligga kvar där inne i halmen, ser supermysigt ut, som en jul-idyll.

Det är faktiskt ett halvt stall som gjorts om till ligghall för lösdrift. Jättefint, stort och rejält där hästarna kan bada i halm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 392
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar