11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Klart det finns risker med allt men jag försöker vara medveten om dem.
Uppfödare med 30 hästar mister säkert nån emellanåt pga olyckor, skillnaden är att de har 30 hästar, jag har en eller två. För dem är det en kalkyrerad risk men inte en jag behöver ta.

Jag tycker inte heller att en plastkärra och ett järnspett är samma sak.

Alla får göra precis som de vill men lägger man ut bilder kommer vissa av oss att reagera. Det är inte bara en gång en onödig olycka hänt som man läst på buke om.

Inte uppfödare...

IKEApåsen på ryggen var det däremot ingen fara med? Där ser jag intrasslade ben och panik.

*KL*

Fast var ska man dra gränsen? Hästar kan skada sig på skottkärror, det är faktiskt inte en helt ovanlig skadekälla, ffa inte när de försöker sig på att hoppa över en skottkärra.

Ska man då ta in hästarna på stall för att kunna mocka lösdrifter/hagar t ex? Om man ska laga eller fixa något som kräver att man slår av strömmen till stängslet en stund, ska man då ta in hästarna? Hur bedömmer man skaderiskökningen som blir av att hästarna får förkortad hagtid?

Jag hade nog lagt ner spettet, även om de flesta spett som ligger sådär skjuts undan av en häst som far in i det. Men jag skulle inte vilja testa, och hästar är korkade djur och varför inte prova köra in ett spett i näsborren typ...

Men risken att en häst - som går med en kompis och där det inte är 'gruff' i något läge - plötsligt ska hoppa rakt in i traktorn/sparka rakt in i traktorn etc och därför skada sig skulle jag bedömma som minimal. Och hellre ha hästarna i hagen medan vad som nu ska göras där görs, hellre än att stänga in dem på en liten yta (box, lösdrift, hörn av hagen) vilket jag skulle se på olika vis gav en större skaderisk.

Sen är det alltid lätt att bli hemmablind och bra att bli påmind om ev risker, men någonstans är att övht ha en häst i en hage - eller en box - en kalkylerad risk.

Fast det är väl självklart att man inte ställer skottkärran i dörröppningen så att dom kan hoppa över? Jag var tvungen att mocka till mina som stod på boxvila när dom var kvar i boxen, då fick dom mat när jag mockade och jag hade en liten plastkärra som jag backade upp i ett hörn i boxen för att dom inte skulle kunna gå in i den. I hagen vete tusan om jag vill ha en skottkärra i heller.

Hästarna är inte i hagarna när man bygger om staket. Dom är ute så mycket att dom inte reagerar om dom står inne ett par timmar extra någon dag.
Är dom ute så lite att dom blir upphetsade av att stå inne lite så kan man ju fråga sig om man inte bör förlänga hagtiden?

Visst finns det risker överallt, men det betyder ju inte att man lika gärna ska strunta i risker man faktiskt kan eliminera.

Men å andra sidan så vet jag att jag är nojjig. Jag tejpar tex spännet på kedjan vattenhinken hänger i, för jag varit med om en häst
som faktiskt fastnat och slitit sönder en näsborre! Reagerar även när folk inte knäpper grimmorna i käken när de har på grimmorna. :eek:

Senast ändrad:

Hästarna går på lösdrift och vi byggde inte om hagen, fixade en bättre utfodrings"station".

Knäppet på ev vattenhink ska vara vänd mot väggen just för att de inte ska kunna fastna.

Fast det är väl självklart att man inte ställer skottkärran i dörröppningen så att dom kan hoppa över? Jag var tvungen att mocka till mina som stod på boxvila när dom var kvar i boxen, då fick dom mat när jag mockade och jag hade en liten plastkärra som jag backade upp i ett hörn i boxen för att dom inte skulle kunna gå in i den. I hagen vete tusan om jag vill ha en skottkärra i heller.

Hästarna är inte i hagarna när man bygger om staket. Dom är ute så mycket att dom inte reagerar om dom står inne ett par timmar extra någon dag.
Är dom ute så lite att dom blir upphetsade av att stå inne lite så kan man ju fråga sig om man inte bör förlänga hagtiden?

Visst finns det risker överallt, men det betyder ju inte att man lika gärna ska strunta i risker man faktiskt kan eliminera.

Men å andra sidan så vet jag att jag är nojjig. Jag tejpar tex spännet på kedjan vattenhinken hänger i, för jag varit med om en häst
som faktiskt fastnat och slitit sönder en näsborre! Reagerar även när folk inte knäpper grimmorna i käken när de har på grimmorna. :eek:

Det var i hagen jag tänkte på, ang skottkärror. Av för människan okänd och obegriplig anledning har hästar en förkärlek för att försöka hoppa skottkärror då med.

Jag har spännen för vattenhinken det inte går att fastna i, och är nog "nojig" jag med enligt samma bedömning. Endera ska det inte gå att fastna i på villkors vis, eller så ska de släppa vid ganska litet tryck (dvs inte kunna orsaka skador). Jag använder heller aldrig t ex karbinhakar i närheten av hästar just för de orsakat ganska många skador.

Men någonstans måste man dra en gräns, och jag t ex tar ut skottkärran i hagen hellre än att minska utetiden (som är 11 h) genom att ta in hästen när jag mockar hagen dagligen, hästarna får vara kvar i hagen fast elen är avslagen när jag fixar stängsel osv. De KAN skada sig - ja. Men de kan rulla fast mot en slät boxvägg och skada sig med. (Det kan undvikas genom att bygga om boxarna, men som sagt någonstans får man ju dra gränsen).

Vad gäller lil-sis bild hade jag som sagt ansett spettet vara 'över gränsen', dvs en onödig risk, och lagt det annorlunda. Men själva lilla traktorn hade jag inte ansett vara det (under uppsikt osv såklart, jag hade inte lämnat den i hagen).

Mina hade en minigrävare i fullt arbete i hagen här i höstas. Alt hade varit att ha dem inne i fyra dygn i sträck, det kändes inte alls okej. Och då de är sams, lugna och risken någon ska tränga någon annan mot minigrävaren är minimal, så..

Hade jag haft en oroligare flock, en bunt pillemariska unghingstar etc hade jag mest troligt bedömt t ex minigrävaren annorlunda.

Vad roligt att se! Hur stora är "dina" unghästar? Är alla kring 153-154? Och hur stora förväntar ni er att de ska bli? Jag är ju helt novis på den här rasen, men min än-så-länge-hingst är ca 158-160 i mkh, och ca 164 i rumpan, 19 månader gammal.

KL:

Brottas med manen på den röde. Den är lite väl spretig för min smak.. (Och helst hade jag satt in lösman med. ;) )
Bild från ikväll. Än så borstar vi bara, och gör så ett tag till. Han har inte landat riktigt än hos mig. Så han får tiden på sig att göra det först. :)
530973_10200150702356713_1035973404_n.jpg

Vad kul att du tycker det är kul, har ju varit rädd att bli hängd här :-) . Ska kolla på lördag hur höga alla 4 är, men hingsten är runt 153. Vet inte om det hjälper lite men om du kollar på bild 1 här över så är det jag på den gråa och jag är 160 lång. :-)
Angående hur stora de ska bli är det svårt, är bara en av dem som vi haft många ur samma familj och den mamman har lämnat väldigt olika i strl.

Fin kille du har fått tag i, jag tror du kommer få se riktigt fin galopp där. ;-)

Va duktiga dom är :love:
Härligt att se dom så glada och possitiva!
De gillar verkligen att få arbeta.

*kl

Jag har numer en helt vit 11a :D
När jag kom hem igår var båda hästarna täckta av snö och is, ligghall är bara för veklingar!

De har snö nästan ända upp till knäna så sambon ska ploga ngn form av slinga i hagen sen när alla är hemma. Min Jack Russell kaninhoppar överallt :rofl:

Hihi, riiiktiiigt så mycket har inte vi. ;) Men vi har iaf så att marken är vit!

Från idag:
version-a2e2c38a53bad8e63c3a7ce79d25986a

Men vilken vacker röd sak! :) Väldigt fin bild också.

Alexandra_W: Åhh, ser underbart ut.

Herregud med snö :eek:
Vi har bara pyttelite:grin:

kl
Idag fick alla komma ut på åkern igen, mkt uppskattat :D

Lite bilder kommer här...

qyihx1.jpg

23vkeib.jpg

15z1apd.jpg

åh så mkt snö!!:eek: härligt!

Grandezza hon är så fin! Verkar röra sig superhärligt!

Quimero Vad fina ni är, du och din röda!

KL.
Zolero står och trampar på samma ställe som sist.

395114_10151161955731344_301551477_n.jpg

Ja, hon rör sig bra, mkt svikt o stora steg :d Men hon har fått kort o tjock hals nu, hoppas det rätar ut sig :grin:

Hoppas din fining blir bra snart så han får springa o busa igen :)

Yttik: Hahaha, ja det såg jag inte att hon hade sååå många ben :rofl:

Idag har jag mätt Reine, några dagar sen han var prick 1,5 år. 156 cm i manke och 157 cm bak, jämn och sådär gänglig som dessa pållar är ;)
Bli dock väldigt nyfiken på var han kan tänkas stanna, mammahäst är 160 cm och pappa 165 cm.. Min tanke var ju att få en ridhäst av ngt mindre modell.. Hmm..

kl

Många här som är rediga och igång och "jobbar" med sina unghästar. Jag får lite dåligt samvete, min går på lösdrift med andra hingstar och står alltså inte hemma i mitt stall, så med heltidsjobb, 3 hästar hemma på gården så blir det inte så mycket tid över att åka iväg och träna med lillkillen :o Till våren måste jag sätta igång med löshoppning/longering (först måste mitt knä läka).

Ni som fick hingstar, hur har ni gjort, har ni kastrerat eller väntar ni?

IMAG0873-1.jpg

Bild från i somras 151 cm hög!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 392
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar