11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

vilken duktig killle, ser cool ut!

Görel ser verkligen ut att vara en mysig ligghall hästarna har!!

KL.
Har beslutat ihop med strömsholm att Zolero kommer få gå kvar i sin mindre hage tills i vår (om det inte sker en markant skillnad innan) och därefter återkoll och beslut. Nervskador kan ta upp till ett år att läka.

Filmade hans mor och lillasyster idag, fångade även han eftersom han går i hagen brevid. Tycker inte det såg alltför tokigt ut när han showa lite nu.. han knäa en gång dock. lägger ut länken i 12:0rnas tråd.

481810_10151169399146344_1717329064_n.jpg

Hej allihopa! Jag klampar in här och introducerar min 11:a efter Weltman undan fullblod - det är så fint att höra att det finns fler än jag som inte tränar sina små dagligen - jag har så fullt upp med mina söner (två år och tre månader) så jag får ta det lite som det kommer. Men ibland passar vi på med lite miljöträning som ni ser på bilden :D

532599_10151547440171038_1905866462_n.jpg

kl

Bild från idag på min 11a e. Firenze. Hon är otroligt fin i kroppen och jag har nog aldrig haft en 1åring som växt så jämt hela vägen (är ca 160 cm i dagsläget).
6978_376642112425529_1362765102_n.jpg

Välkommen till tråden!

Spännande med Weltman - xx

Tycker W har lämnat trevliga rörliga hästar men lite maffig för min smak.. så kan tänka mig att det passar utmärkt på ett fullblod :)

Posta gärna mer bilder

MetalFairy Är hon mörkfux eller brun? har svårt att avgöra på den bilden..

Skönt när de växer bra och hänger med både fram och bak

Ursäkta, men det där tycker jag var totalt onödigt, VARFÖR utsätta barnet för det ? jag blir inte det minsta imponerad, verkligen inte.
Spelar ingen roll hur cool och snäll kusen är eller att någon håller i barnet, det där finns inte i min bok.

Ursäkta, men det där tycker jag var totalt onödigt, VARFÖR utsätta barnet för det ? jag blir inte det minsta imponerad, verkligen inte.
Spelar ingen roll hur cool och snäll kusen är eller att någon håller i barnet, det där finns inte i min bok.

Vad är det man utsätter barnet för i din mening? Knatten ser ju glad ut, hästen obekymrad och man håller i barnet. Barnet utsätts väl inte för mer än om det lyfts upp på en vuxen häst rent så?

Eller tänker du på om hästen skulle flippa?

Barnet har ingen hjälm och hästen, som inte är inriden, kan flippa.

Alla hästar kan flippa iofs, och så små barn som hålls och snabbt kan ryckas av är frågan hur stor skillnad den hjälm gör. Så jag ser ingen riktig skillnad om barnet på samma vis sitthålls på en shettis eller det där.

Men då förstår jag vad du menar, och det är inte eg det barnet utsätts för så, utan risken man tar med barnet som du reagerar på. Det kan jag förstå, även om jag inte håller med. Antagligen mycket för att jag förutsätter både att den som håller barnet är beredd rycka ner ungen, och att hästägaren känner sin häst väl nog (de flesta hästar reagerar inte ett dugg ens på fullstor ryttare och dess vikt)

Fast ibland räcker det inte med hur snabbt man aktar sig. Jag har åkt på däng ett par gånger även om jag sett att hästen tänkt "flippa".

Jag också, och då är jag vuxen, kan läsa hästar och känner hästen väl. Det är därför jag får ont i magen då jag ser fotot.

Fast ibland räcker det inte med hur snabbt man aktar sig. Jag har åkt på däng ett par gånger även om jag sett att hästen tänkt "flippa".

Exakt, det går ruskigt fort när det väl händer!

På denna bilden tänker jag ett språng fram och åt sidan, knuffar till tjejen (tror inte hästen hoppar in i väggen utan mot tjejen som med stor sannolikhet sätter sig på rumpan eller snubblar bort) brevid som tappar barnet som sedan faller högt utan hjälm och utan möjlighet att ta emot sig. Hästen sitter fast och ja vad händer då om hästen börjar trampa runt eller sparkar mot det som dråsar ner brevid/bakom den?
Ännu värre så står hästen mot en vägg så barnet kan klämmas mot väggen/slå huvudet.

Om man blir knuffad i ett sånt läge hur ska man då kunna lyfta av ett barn?

Det minsta man kunde önska är en hjälm på barnet och ingen vägg att bli klämd mot samt en vuxen inriden häst som inte blir skrämd av lite vift eller glädjetjut från ryggen. Jag tycker nämligen inte heller att ett barn har på en ettårig häst att göra.

Jämförelsen med en shetland är intressant, sist jag kollade efter så var en shettis iaf 50 cm lägre i mankhöjd än ett ettårigt hbl:)

Lätt att glömma att hästarna inte är gosedjur, framförallt om de 99% tiden är mysproppar.

Senast ändrad:

Absolut. Där anser jag dock risken är med alla hästar/ponnyer.
Problemet är att med så små barn som på bilden är det inte lätt nånstans få fatt i en hjälm som sitter bra. Så jag ser inte att den stora risken är att barnet inte har hjälm och att det är en oinriden unghäst - utan risken är i att barnet sätts upp övht. Så ska man minska risken så hellre inte sätta upp barnet alls.

Jag skulle inte låta någon göra samma sak på min inrida, snälla, barnkära 06:a heller - eller på 12-åriga lilla shetlandsponnyn. Just för det är en liten plutt (barnet) och när de plötsligt börjar vifta på armar och ben, illtjuta eller något annat så kan även en stabil häst/ponny få fnatt.

Men OM man som förälder väljer sätta upp barnet så, så om det är en (generellt stabil) oinriden unghäst eller det är en vuxen, stabil häst är för mig inte så stor skillnad, just för det är en sådan otrolig oförutsägbarhet med så små barn.

Rent teoretiskt, så min 11:a skulle mest troligt flippa MINDRE om en liten unge började vifta på armar och ben och skrika än min inridna 06:a. Helt enkelt för 06:an har en referens till hur 'folk uppepå' beter sig och inte beter sig, medan 11:an saknar det. Båda är generellt stabila, helt obrydda om saker på ryggen osv. Men just det att den vuxna hästen har en referensram för 'ryttare' gör att jag faktiskt, om jag skulle göra det skulle välja 11:an, och gärna med avledning i form av t ex mat. Då är 11an dock van med både sadel, att jag lutar mig över honom och klappar överallt på 'andra sidan', att jag står på saker så jag är högt över honom osv.

*Kl

Min elva börjar se fin ut över ryggen, en ganska rund och fin profil. Men hon har "tändsticksben" jämfört med vad jag är van vid, ska bli intressant att se vad det blir när hon är klar. Släkten är inte så finlemmad...

Däremot frös hon igår morse när jag gav de frukost och nu går jag runt och har täckesångest. I samma sekund som hon började sörpla i sig frukosten slutade hon darra och jag har inte sett något sedan dess men magkänslan är inte bra.

Liten prinsessponny, helt enkelt :love:

Nu står hon med fleecetäcke med andastäcke över :angel:

Hoppas att hon är torr imorgon bitti så åker täckena av igen. Hon sade inte ett ljud om att få täcke på sig, smart liten prinsessa, ser rätt nöjd ut.

Vad stor hon är nu! Växer fint! :)

MetalFairy: Va fin din bebis ser ut på bilden! Vad är det mer än Firenze?

*kl*
Min svarta flicka Fjärilsviol (Connaisseur - Tip Top) ute i snön med sin jämnäriga kompis Flora Linnéa (Bellagio - Topaasch) och årets två föl Flora Isadora (Sohn der Sonne - Topaasch) och Frännelids Kaprifol (Verdi RP - Rolökke Swallow).
429539_10151116725695951_503141852_n.jpg

424904_10151116742205951_256432768_n.jpg

558929_10151113179530951_661986518_n.jpg

486895_10151116728475951_1406783665_n.jpg

Linnéa, Viol, Kapri och Isadora
432185_10151113183145951_1327820024_n.jpg

Dahlia är verkligen fin! :love: Vad är planen med henne i framtiden? behålla? betäcka?

Victovie men hallå det var inte igår vi fick se dina snygga tjejer här :D

Fjärilsviol :love:

Haha, nej har gått lite tid emellan gångerna. Blir mer när de vuxit till sig och kommit i bättre växtfas :). Som synes så har Linnéa skjutit i höjden ;) (ett tag var hon och Viol i princip jämnhöga!)
:love:

Ååh! Alltså den samlingen hästar vore inte helt fel att ha i min hage. :angel: Jättefina!!!

Grandezza: Hon är så fin! Undrar också lite över planen? :) Nästan så du måste behålla och fixa en till Elit-märr va? ;)

Charlottee: Såg filmen och måste ju först tycka att Hollie är mums! Sen tycker jag Zolero ser väldigt fin ut, myyyycket gummi! :d

Metalfairy: Ooh, den kommer jag ihåg! Mera bilder, hon är så himla snygg!

Tskushi: Jättefin häst med intressant stam, men jag håller med alla andra i deras barn-på-unghäst-diskussion.

Supercassie: Kul att det går så bra med dom små, tycker det är så himla intressant att läsa och se bilder!

Görel: Den ligghallen skulle man då rakt inte tacka nej till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 392
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar