11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Nej, det är inget som kan tas för givet att dom ska finnas kvar här en förväntad livslängd eller vad jag ska kalla det...Vi får glädas åt dem under den tid som vi har dem och uppskatta dem så länge de finns här hos oss!!

Var han tänkt att gå på galoppen din lille?

Jag har själv haft en liten galopper, hon hade gått ett par löp innan jag köpte henne, jättefin liten häst, riktig räcer i terrängen :D

Rpanhopp1.jpg

jag skulle inte hoppas på för mkt.. är i kontakt med strömsholm igen :(

Hunter verkligen en fin pojke du har!

och angående nr 2 plockade jag alltid fram transportskydden till min gamla häst om hon var körig i magen. Resultat varje gång! :D

Ja han är en härlig hingstunge, charmar de flesta :D

Så jobbigt när man kastas mellan hopp och förtvivlan när det gäller djuren! Hoppas det går bra för din lille kille!

*KL*
Jag är verkligen helt urusel på att hänga med i tråden. Hinner ju hända en hel mängd med saker mellan gångerna.

ameo: Grattis till framgångarna! Hon ser väldigt näpen och feminin ut. Söt!

supercassie: Många duktiga småttingar! Hur många 11:or har ni?

Charlottee: Vad tråkigt att han inte repar sig igen. Förstår att det känns tröstlöst. Man investerar ju så mycket känslor i de däringa hästarna att det väger blytungt i bröstet när man måste hålla på och oroa sig över dem. Jag fortsätter dock hålla både tummar och tår för din röda kämpe!

Hunter: Vilken fin kille! Sista bilden är helt underbar!

Vimsan: Duktig skrutt! Alltid extra skönt när saker man oroat sig för går riktikgt bra!

Grandezza: Det är ett elände när de kommit på tricket med att slita sig loss. Mitt sto hade en sådan period då hon hade sönder grimmor och grimskaft på löpande band. Kan dessvärre inte komma på hur det löste sig, men det har det iaf gjort för idag står hon snällt uppbunden.

Quimero: Vad härligt med en ny fining att gödsla med tid och kärlek (och pengar... ;)) på! Han ser ganska "färdig" ut i kroppen? Eller också är det jag som jämför med min rangliga skrutt. Ser i vilket fall väldigt trevlig ut! :)

Hos oss löper det på och jag börjar så sakteliga att planera nästa steg med Abbe - att testa hur det fungerar med longering och löshoppning. Hua, det är så man kan bli nervös för mindre. :crazy: Han växer absolut inte som sin mor, som alltid varit helt jämn, utan här är det baken som drar iväg först. Just nu är det väldigt långa bakben så det är en härlig mekanik i traven i de däringa långskånksbenen. :D
9A24D5DB-8421-42BF-9682-719630D63E1C-212-0000002AEAA0248D.jpg

70DA450B-8BE8-4FC9-95D2-D83A7F6D3A96-3125-000003D1B73735A5.jpg

Fin kille! Kul med ett till fullblod! Jag jobbar ju med 4 st fullblods 11or :-).

Dagens 11a-rapport från dem: jag har longerat 3 och ridit en av dem.
1: ivy, fuxflickan har vi stannat till lite med och repeterar massor. Hon tar styrning och vikthjälper jättefint inne i stallet (ja vi galopptokar rider ju inne i stallet, på stallgången) men hon har hela tiden varit känslig när man kommer åt hennes armbågar, hon blir jättespänd och spacear iväg lite. Så nu repeterar vi inomhus och små små turer ute med ledare. I longering är hon dock mest begåvad av alla tycker jag. Kan röstkommando väldigt fint.

2: nanook, grållan. När hon tycker att hon gör rätt är hon inte så mottaglig för tillrättavisning, hon blir rätt sur, vilket jag märkte när hon själv tyckte hon var klar med ena varvet i longeringen medan jg inte bett henne varken sakta av eller byta varv. Slutade med att jag fick jogga runt med henne ett varv eller två. Sen var vi överens. Vi red en liten tur och jag fick känna på luftsprång. Dock ville hon inte ha av mig, utan hon var mer laddad/glad. Jag fick beröm för min balans av sällskapet dock, för hon kom rätt högt med bakkärran :-)

3. Tysken. Longering och jäklar vilken fin aktion han har :love: sedan tog jag stallets 17åring och var sällskap medan en kollega red åringen. Han börjar bli oroväckande hingstig, men jag hoppas det är en fas.

Jag glömde dock att kolla måtten på dem, men vet att hingsten är 153 fram (ej mätt bak än)

Vacker :love:

Vi har 4st 11or i stallet, en hingst från tyskland, en som vi köpte på svenska auktionen och två st som är "egenuppfödda" dvs stallet äger deras mammor(som tidigare stått hos oss och varit tävlingshästar) och får bestämma hingstar. Den ena kommer från en väldigt prövad och bra mamma, och den andra är första avkomman till ett sto som var grym på banan

Senast ändrad:

Grattis till en ny häst, han ser så väldigt oskyldig ut :)

Fia- lisa vad fin din kille börjar bli! Han blir mer och mer lik sin pappa för varje gång du lägger in foton.

Tanken slog mig att det faktiskt fanns ett par fullblod till här i tråden. :) Kul! Jag har ju sett bilderna som du har lagt ut tidigare. :)

Fia-Lisa: Skenet bedrar nog lite, för han är säkert 5 cm högre bak än fram, men han är rejäl i typen. :)

Hunter: Ja, Uppfödd för galopp, men inte tränad. Har gått som handhäst och haft sadel på. Lätt ryttare har suttit på honom, men inte mer än så. Nu blir han allroundhäst i stället. :)

han ser supersnygg ut nu!! Jag kan se en likhet mellan Abbe och Mettans unge (12:0rnas tråd) också e SO. Båda liknar verkligen sin far till utseendet :d

Tack för tummarna angående Z.

Quimero Grattis till en sådan fin röding! Vi behöver fler rödingar här i tråden tycker jag ;)

Ska bli kul att följa er.

Har du missat vår röda? Hon är verkligen superröd. Stooor Stjärn, en vit kota och så ett gäng vita hår (ser nästan stickelhårigt ut) på rumpan :-) hon finns på bild här någonstans. Jag fick döpa henne. Hon heter poison ivy

tittar på så många hästar, svårt att komma ihåg alla här ;)

Men jag minns en bild där du sitter på en fux med stjärn, är det den du menar? Eller minns jag helt tokigt nu? :o

+Hunter, supercassie, sassiball. TACK! Vad glad jag blir av era fina ord!

Måste genast smyga in i 12:ornas tråd och spana in Mettans SO-föl.

*KL*
Igår longerade vi för första gången. Abbe var till en början lite oförstående till varför matte ville att han skulle springa runt när det var mycket lättare att hålla koll på de andra hästarna om man står stilla. Sedan ramlade poletten ner och det gick riktigt bra. I vänster varv är han helt ren i traven och har faktiskt en riktigt trevlig trav med extra plus för bakbensaktion. I höger varv niger han lite på HB. Det är ju också det benet som han har haft en rörelsestörning på sedan vingligheten slutade. Blir till att ringa vet och rådfråga - är det hälta? fortfarande nervproblem? en svaghet som resultat av höstens skada? Eftersom jag har klippkort hos vår klinik för tillfället (inte nog med Abbe och hans bekymmer så har även mitt sto varit skadad i höst...) så räknar jag med att det bara är att lasta honom och ta ytterligare en vända till kiniken. :grin:

Japp,

precis den jag menar. det är den enda 11an vi har som är fux. annars är det två bruna och en grå :)

Håller med om att det är svårt att hålla reda på alla hästar man ser här :D

Kl:

Skitväder. Min har fått haft täcke under fm och vilar inne nu i några timmar.. Och inte verkar det ju som om det tänker sluta att regna heller. :( Jag vill ha snö. Inte regn.

vi har också riktigt kasst väder... regn regn och åter regn :cool:

KL.
Idag möttes jag av en snorig kille! Tjockt gult snor IGEN. Måste vara en månad sedan den symtomen avtog sist.. vad händer med min häst???
Det är bara han som är snorig och tester togs ju i mängder sist som alla visat negativt.
Strömsholm vill ha en video på honom, så jag longerade honom idag i spöregn. Han rör sig bättre igen men ser inte ren ut, jag lägger ut videon senare här. kan ni säga vad ni tycker.

Senast ändrad:

Jag tycker inte det ser så illa ut. Det som kan förvirra en är att du longerar o han inte är så van vid det så han stretar emot. Kanske är det lättare o se om han springer lös o du försöker att få han o trava o galoppera. Han verkar iaf röra sig fint! Speciellt i galoppen av det vi fick se :)

vågar inte släppa honom lös på utebanan, han hoppar ut :o

Tack för ditt svar!

Nej han är rörelsemässigt bättre igen! (fanns ju en tid när han inte kunde trava utan att gå omkull) men han är oren i bakpartiet. Som frisk rör han sig betydligt mer än här. Men att han fått sitt tjocka gula snor tillbaka måste ju tyda på att det återaktiverats i kroppen? Alltså har viruset inte gått ur.. så tolkar jag det iaf.

här kommer en till länk, andra varvet.
http://www.youtube.com/watch?v=Ex1u50ILej8

Har inte så mycket att säga mer än att jag hoppas han blir bra, för han är otroligt fin i både färg, rörelsemekanik och sida.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 392
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar