11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

är det du som får agera kamikaze pilot alltså? :p

KL.
Zolero är varken bättre eller sämre sedan min senaste update. Känner mig ganska uppgiven just nu.. han såg ju så bra ut ett tag :(

Det är som ett av-på förhållande.. hoppet och viljan att kämpa dalar..

Här kommer en söt bild på min kopparröda fux.

533631_10151147636841344_1998351684_n.jpg

Han ser nästan lite bekymrad ut själv :(
Kan inte allt bara bli bra nu!
Ovissheten är ju nästan värst.

Jag försökte mäta min idag nu är 18 månader.
Har ingen riktig mätkäpp så det är väl inte 100 % pålitligt plus att underlaget på logen är väääldigt ojämt :o
Hur som helst så fick jag det till 157 fram och 159 bak.
Å det kan nog stämma i förhållande till den gamle.

Blä för all skit som verkar drabba våra små otursdrabbade 11: or... Håller tummarna för att ni ska ta er igenom allt..!

Här hemma rullar det på. Walle går fortfarande i en liten hage sen han sprängde sin. Snart ska han släppas ihop med mammas fjording så då blir det större :)

Tyvärr har han fått mugg, men vad är det jämfört med allt annat som drabbar våra 11: or?!

Åkte iväg till ridhuset för att slippa leran ett tag, Walle imponerade genom att "bara" vara lagom vaken på alla läskiga saker :laugh:

20121118_172303.jpg

CIMG3250.JPG

CIMG3256.JPG

Förövrigt verkar han ha stannat i växten, 149 cm fram och 151 cm bak 14 månader gammal... :crazy:

Han är hingst fortfarande väl?
Får nästan känslan av att de som skars tidigt är större än de som fortfarande är hingstar. Kanske bara en inbillning :p
Fin är han i alla fall och har ett väldigt snyggt träns :love:

Om du menar Walleman så är han valack sedan mitten av september... :) kanske kan han omvandla energin till att växa på höjden ett tag istället ;)

Jag tycker om hans träns också, köpte det i ett rea-ställ på Sthlm horse show förra året :d

Åh det har jag missat! (kastreringen alltså) men då kanske han sätter igång och växa nu istället :D

Precis, förste kamikazeryttare. Nejdå vi är ett par st som delar på ansvaret där, men just den dagen kändes hon redo och jag satt redan på så...

Trist med fina zolero, hoppas han blir bättre igen snart

Den (hittills) mest snabblärda 11:an gick en minitur i skogen i lördags, med förhäst (som inte är med på bilden).

Jag ser väl inte så munter ut kanske, men man får titta på pållen, hon är sööt

http://stallmalmborg.se/2012-11-17 001 033 (880x587).jpg

"Tysken" som nu fått namnet Glück Zurück fick nöja sig med en tömkörningsrunda på området. Här står han supercool precis brevid stora banan.

Han är den bruna på bilden, fuxen är en tvååring

http://stallmalmborg.se/22220121114_095146 (880x660) (1).jpg

Nyfiken fråga, varför har man irländsk martingal på dem vid inridningen? Är det inte bättre kunna ta ordentliga ledande tygeltag vid behov? Ingen kritik, bara en nyfiken undran.

Hej,

Klart du ska fråga, förstår att det verkar konstigt ;).
Ärligt talat så hade jag nog själv inte ens reflekterat över att hon (skimmeln) hade det på den bilden om du inte sagt något.

I ärlighetens namn så tror jag mest att martingalen sitter där för att jag rakt av "stulit" tyglar från ett "icke-bäbis"-träns (de har nämligen inte tyglar påsatta). Innan vi "rider" så gör åringarna alltid något annat (som tömkörning, longering eller promenad) och då har de aldrig tyglar, utan lina/linor. Sedan när vi tar in dem och sitter upp /hänger sätter vi på tyglar.
På i princip alla arbetstränsen sitter en irländsk martingal, tygelflugor och en halsring. Alltså har den nog mest följt med (för jag har inte medvetet plockat med den).

Du har helt rätt i att det känns som att den inte behövs, kanske rent av gör saker mer komplicerade än vad de behöver vara. Dock har jag inte märkt någon som helst försvåring av styrningen med martingal jämfört med utan, de tömkörs så mkt innan de styrs från ryggen, och vi är noga med att de "kan/tar" styrning i körningen innan vi börjar försöka styra med pilot på ryggen.

Men jag ska tänka på det, varför göra det svårare än det behöver vara :D

Jo jag räknade med styrningen satt, men det är ju inte helt ovanligt att det förr eller senare kommer ett läge där man behöver eller vill vara sådär övertydlig i vad man menar (typ "Jo, jag menar på riktigt att vi ska svänga rakt ner i en vattenpöl som kan vara full med krokodiler, jajamensan"). Alltså inte för man är oense eller de inte förstår utan där de lite storögt undrar om man verkligen menar det som de tror?!

Sen, jag tror också det går utmärkt väl utan, jag var bara nyfiken som sagt just då det kändes som att en irl martingal inte behövs på småknytten, och riskerar att 'försvåra' i vissa lägen. Men flyttas det tyglar förstår jag det är drygt plocka på och av utrustning osv.

kl

Jag fick en superhärlig hingst e Radisson - Landlord förra året. En riktigt cool häst som är obekymrad om det mesta och väldigt lätt att ha att göra med :love:

Nyfödd
Reza110607.jpg

Dryg månad
Rezaparinghingstbete.jpg

Hösten 2011
Rezaihouml.jpg

Hi hi, va härlig sista bilden är!!

*kl*
Jag har tagit mig i kragen och stoppat in min i släpet idag OCH stängt! :o
Fy bubblan va jag var nervös innan! Förväntade mig att han skulle bli helt galen och slå sönder både sig och släpet (jag har blivit lite knäpp sen jag fick barn ;) )
Det är inga problem att få in honom, han springer i princip in men sen....
Han gick in som vanligt och när han var lugn så satte jag för bommen bak.
Han klev ett steg bakåt och kände den! Hoppsan, han gick gick upp i piaff och fega jag tänkte precis ta loss bommen bak när han lugnade sig.
I mitt huvud höll han på i 10 minuter, i verkligheten höll han på i 3 sekunder :D
Han tittade lite när jag stängde baklemmen och vän och medhjälpare pratade lugnande med honom där framme.
Sen körde vi en liten runda lugnt och försiktigt.

600015_283205998449293_769066164_n.jpg

Det gick bra att lasta ut honom sen, han väntade så snällt innan han fick backa ut. Sen fick han massa gott å ville nästan gå in igen ;)

574622_283206385115921_536885243_n.jpg

Jag är SÅÅÅÅ lättad att äntligen ha gjort detta! :bump:

Jag lastade min i söndags för jag skulle ha ett träckprov och eftersom han inte varit lastad på ett år så tänkte jag att han skulle bli lite stressad och bajsa...han gick på, jag stängde, han stod och glodde där inne i 10 min sen fick han gå ut...jag fick vänta på mitt träckprov men det var det värt, för det visade 0 spolmask/blodmask! :D

Skönt när det går lugnt till!!

Duktig kille! Han ser ut att vara lik vår skimmel i ansiktet. Fast hon har fräknar, nagelstora fuxfärgade fläckar i bläsen, mellan näsborrarna :love:

Ja, de var rätt lika trots att min inte har några fuxfläckar kvar :D

En liten fråga bara, hur höga är fullbloden nu?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 392
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden