11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Men ååh Jossan, jag är så ledsen för din skull! Fina fina Q, jag höll tummarna för honom ända in i det sista. Stor stor kram på dig!

men NEEEEEJJJJ!!!!! :eek:

Beklagar att du förlorat din fina vän :cry: vi har verkligen en otursförföljd årgång.

Jag förstår din sorg! Vilken chock!!

styrkekram!!!

Grandezza Det handlar antagligen om ett virus som påverkat honom eftersom han är röntgad ua. Att han blev värre beror nog på att det var för tidigt att busa loss med jämnåriga kompisen. men känns ju som ett bakslag eftersom han var så bra.

Nej men fy, jag beklagar verkligen :cry: *kram*

Vad är det med den här årgången, även utanför den här tråden vet jag flera som tragiskt förlorat eller behövt avliva sina 11:or.

KL
Min lille är sjuk, var rejält dålig i lördags natt (för en vecka sen alltså), så illa så vet pratade om akutresa till djursjukhuset där på natten. Hög feber och rejäla andningsproblem, lät illa, förhöjd frekvens, bukandat och tungt samt en puls som skenade. Vi slapp akutresan och efter ganska aggressiv behandling med metacam och hippotrim i monsterdoser (blodproven visade på infektion/inflammation) är han betydligt bättre men står fortfarande på behandling. Ska endoskoperas så fort de törs det men då ingen riktigt vet VAD som felas honom (ingen hosta, inget snor..) så just nu är vi isolerade pga att de inte vet vad det är och det kan vara smittsamt, så vill de inte gå ner i luftvägarna om det retar dem mer. Utan de vill sålänge det inte blir akut igen han ska klara sig utan medicinering och vara hyfsat bra först.
Jag var grymt orolig den där natten och hann tänka tanken "nu dör han för mig". Och tänkte då faktiskt på den här tråden, för genom min hjärna for "han också.." som tillägg.

Jag har inte velat skriva om krassligheten här i tråden, för de har verkligen känts som I-landsproblem och "ingenting" i jämförelse med vad så många av er andra fått gå igenom och går igenom=( Jag menar min svarade ju (i elfte timmen) på medicinering och har varit feberfri sen i måndags och om än loj och sänkt så högst levande. Och igår busade han lite påväg in från boxhagen med - väldigt skönt att se. Började bli rejält orolig av att ha en 1½år gammal unghingst på boxvila i en vecka och han betedde sig som en livstrött 30-åring och lunkade i snigelfart in och ut...

men NEEEEEJJJJ!!!!! :eek:

Beklagar att du förlorat din fina vän :cry: vi har verkligen en otursförföljd årgång.

Jag förstår din sorg! Vilken chock!!

styrkekram!!!

Grandezza Det handlar antagligen om ett virus som påverkat honom eftersom han är röntgad ua. Att han blev värre beror nog på att det var för tidigt att busa loss med jämnåriga kompisen. men känns ju som ett bakslag eftersom han var så bra.

Inte för att vara den som förstört stämningen, men de kan tyvärr ha problem utan att det syns på rtg. Min 06:a med ataxi är ren på röntgen, men har en skada på halskotpelaren/märgen/nerverna mellan kota X och Y.

Dock så iom bättre av vila och sen sämre så tycker jag också det låter betydligt mer som virus än mer permanent skada! Och håller tummarna Charlottee att han snart är bra.

:cry: :cry: :cry:

Usch, vet alltför väl hur det känns... Inga ord hjälper, men jag tänker på dig. Skickar massor med styrkekramar! <3

Åh nej va sorgligt :cry: Jag gråter med dig.....
Q var ju min favorit :cry::cry:

Tänker på dig Charlottee
och håller tummarna för att han blir bättre igen.

Nu hoppas jag verkligen att vi får en vändning här i tråden, inga fler sjuka och dåliga hästar tack!

Åh så sorligt. :cry:Fina Quimero som verkade ha ett så fantastiskt temperament. Lider med dig och skickar styrkekramar.

Tråkigt att Zolero är sämre igen, men jag håller tummarna för att lite vila gör susen! Han verkar ju vara en kämpe utan dess like din "lilla" röding.

*KL*
Jag vågar knappt skriva det här av rädsla för bakslag, men *peppar, peppar* så verkar Abbe må riktigt bra nu. Kastreringen gick ok, han svullnade rejält och var öm som tusan men med lite penicillin och metacam repade han sig snabbt. Dock har såret inte slutit sig helt än (4 veckor sedan nu på måndag) men enligt veterinär kan det bli lite fördröjt iom att han fick en infektion och svullnade så mycket. Dessutom rör de sig ganska mycket i hagen om dagarna, så vet inte om det spricker upp litegrann av det också.

Han är ju som tidigare nämnts inte vinglig alls längre utan tvärtemot väldigt balanserad. Jag kan se något vagt där bak vid enstaka tillfällen, men när de visar upp sig i hagen och busar runt rör han sig som vilken överbyggd unghäst som helst. För överbyggd är han igen, mitt stora skrangel. Tappade lite vikt när han hade ont efter kastreringen, men börjar ta sig nu igen.

DC1B2EC2-DD45-42A3-89B2-B39EE2A93CDE-120-00000001C249EB96.jpg

585ABC50-0550-4155-9284-A347CAE9AE0D-120-00000001BC81DC27.jpg

*kl

Igår blev min 11a vaccinerad, inte något hon bekymrade sig om men sen ville hon inte in i hagen :rofl:

Idag så kommer hovis, det ska bli intressant. Hon lyfter snällt och så men det är ju en ny människa!

De har delat på 24kg hö och sen har jag skvättat på kraftfoder i väntan på analys.

När vi kommer hem från semestern kommer jag att lägga ut 8kg hö två ggr/dag i småmaskiga nät samt ge 100g mustang protein plus och 100g potatisprotein två gånger om dagen.

Jag tycker också det verkar vara en ovanligt otursdrabbad årgång. Ibland funderar jag på hur det kan vara ett överskott av hästar när så många fina hästar får tas bort alldeles för tidigt.

Håller tummarna för att din lilla sötnos repar sig snabbt!

Han är så fiiiin! Gillar verkligen hans färg :love:

Har varit på promenad med min idag.
Det finns nog lite åsna i honom trots allt men det bra ändå :D

402395_281646258605267_791472016_n.jpg

Om två dagar är det ett år sen jag hämta hem honom.
Tänk va tiden går FORT! :eek:

Ingen fara, bara intressant att läsa!

Du har helt klart rätt och han är ju bara röntgad nacke/hals (enligt strömsholm har inte rygghästar dessa symtom)

Men jag tror dock inte det sitter där utan tror virus. En dag i mindre ensam hage idag och han var redan bättre!! Inte som förr men han svävade fram i trav brevid mig vid insläpp och attans vad han rör sig, och då tyckte jag ändå att han såg sämre ut imorse när jag släppte ut :confused: så skumt detta.
Jag antar att tiden får utvisa hur detta går.

Vimsan Tack!!! :)

Fia_Lisa Tack!!! Han ser verkligen fin ut Abbe, jag älskar hans färg! Så himla kul att han blivit så pass bra!

Nej vad tråkigt :cry: beklagar verkligen, ush ibland är livet orättvist :cry:

Extra jobbigt när det är unga hästar, de har ju liksom inte levt färdigt än.

Jag är ofta inne i den här tråden och läser om era fina älvor... kommer sakna din fina pålle.

knapplån

Jag gör ju inte så mycket med min unghästar, men när jag gör det så blir det desto mer intensivt - en dag på utställning med föl eller unghäst motsvarar nog sjutton flera veckors vardagshantering, tror jag...

Lovis har varit på utställning två gånger i år, en gång i juli och en gång i november. Hon är världens tryggaste och snällaste lilla ettåring! :love:
Att hon dessutom är vacker som en tavla gör inte saken sämre... Det tycker domarna uppenbart också, hon har fått 40 p och guld båda gångerna. :bow: foton från i somras
lovis-1.jpg

028.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 392
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30