11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

tack! vi kämpar vidare!

Gillar honom också, skulle vara kul att få uppleva vad han har att ge som ridhäst.

men vafan! Jag skrev ju ett svar! Som var ungefär såhär:

Det är lite svårt att se då han inte verkar vara så van vid longering och stretar emot det. Det jag ser tycker jag dock inte verkar så farligt. Du kanske ska prova o ha honom lös i paddocken? Annars så verkar han röra sig fint! Galoppen är väldigt trevlig :)

japp och jag svarade på det svaret. ;)

Jag postade en till länk som visar honom i andra varvet.. kanske det som förvirrar?

Jag hoppas verkligen att han klarar sig. Koronn behöver inga fler kompisar på länge. Han ser väldigt väldigt fin ut, både exteriört och rörelsemässigt. Håller tummarna!

haha! fan va dum jag känner mig! :) Man ser ju att det är nåt. Men vad det riktigt är kan ju vara svårt att avgöra. Men du gör helt i att fortsätta med utredningen. Vilket ben var det som skadan från att han var föl sitter i?

haha lätt hänt! :)

Skadan han fick som föl sitter i höger bakkota. Har inte sett något besvär av det alls, det är efter vingligheten han ser oren ut på båda bak tycker, kanske lite mer vänster nästan..?

Maja_kandi tack!!

tycker de bakbenet som hamnar på yttersidan ser skumt ut.. och tittar man noga så svänger han lite i kroppen när han skakar på huvudet eller dylikt.

Jag tycker Zoleros aktion är jätte fin, men vad jobbigt att han aldrig blir frisk. Förr eller senare måste det ju dock gå över.

BCFC8BA7-8606-46E2-851A-EC53FC71FB23-1040-0000014E00811C32.jpg

Vi kör stenhårt på det här med miljöträning. Typ. Hon blinkar inte ens när man startar lilla traktorn :D

171B160E-6AF8-4659-8407-0C9F001EC2D8-1040-0000014DDC98AB07.jpg

Är sugen på att sätta igång men det är så mycket annat att göra också...!

2138.jpg

Här kommer en bild på Imbra, väldigt länge sen hon fick visa sig i tråden.
Hon ser väldigt grov ut här.
och så lite miljöträning från förra veckan:
2113.jpg

Det här är inte för att klaga men jag blir nervös över spettet som ligger på bilden. Särskilt efter koronns skada blir jag nervös över att se alla släp/traktorer osv som folk har bland sina unghästar. Hästarna är inte alltid så kloka och en olycka sker så lätt.

Hästarna kan bli trygga även om man har traktorn utanför staketet.

Fast då kan man ju fråga sig varför ponnyerna är i hagen då? När dom lätt kan skada sig på traktorn. :crazy:

*KL*

Fast var ska man dra gränsen? Hästar kan skada sig på skottkärror, det är faktiskt inte en helt ovanlig skadekälla, ffa inte när de försöker sig på att hoppa över en skottkärra.

Ska man då ta in hästarna på stall för att kunna mocka lösdrifter/hagar t ex? Om man ska laga eller fixa något som kräver att man slår av strömmen till stängslet en stund, ska man då ta in hästarna? Hur bedömmer man skaderiskökningen som blir av att hästarna får förkortad hagtid?

Jag hade nog lagt ner spettet, även om de flesta spett som ligger sådär skjuts undan av en häst som far in i det. Men jag skulle inte vilja testa, och hästar är korkade djur och varför inte prova köra in ett spett i näsborren typ...

Men risken att en häst - som går med en kompis och där det inte är 'gruff' i något läge - plötsligt ska hoppa rakt in i traktorn/sparka rakt in i traktorn etc och därför skada sig skulle jag bedömma som minimal. Och hellre ha hästarna i hagen medan vad som nu ska göras där görs, hellre än att stänga in dem på en liten yta (box, lösdrift, hörn av hagen) vilket jag skulle se på olika vis gav en större skaderisk.

Sen är det alltid lätt att bli hemmablind och bra att bli påmind om ev risker, men någonstans är att övht ha en häst i en hage - eller en box - en kalkylerad risk.

De kan ju lika gärna rulla bredvid staketet, få tråden ett varv runt ena benet och så är skadan ett faktum.

Hästar kan göra illa sig på allt, oavsett hur mkt man lindar in de i bomull eller inte.

Nästan hela mitt hästliv så har hästarna fodrats med hjälp av just traktor i hagen. Ska man flytta in en flock på 20-30 hästar för att kunna köra ut maten åt de?

Den bruna hästen är fn halt, han HALKADE i den nästan lerfria hagen och sträckte sig, hur undviker man det?

Mitt connemarasto (äldre) rullade fast i sargen på ett ridhus och fick dras loss av brandkåren. Hon rullade fast i boxen flera gånger osv.

Hur man än vrider på det så kan de göra illa sig. Skulle aldrig lämna de själva i hagen med en "farlig pryl" däremot. Badkaret är ett större bekymmer och ska byggas in i låda i helgen.

Ja alltså, jag vet att det är kanske en minimal risk och att du såklart hade koll osv, men jag hade aldrig medvetet tagit in nånting så vasst och uppenbart riskfyllt i hagen... Koronn fattas mig varje dag, du vill inte behöva ta bort din fina unghäst av samma anledning, tro mig. Det är så fruktansvärt onödigt att ta den risken... Jag gick och höll i skottkärran, hästarna busade till, plötsligt kommer liten farande, missbedömer avstånd eller nåt och plötsligt har han vält över en kant som jag inte trodde fanns. Såklart kan hästar göra sig illa på ALLT, framför allt sig själva. Men ett spett som ligger sådär är som att säga: "Här, gå lite för nära, prova buffa eller sparka på den här vassa prylen, det är ingen fara, jag ser ju vad du gör." Att ha uppsikt är inte samma sak som att kunna förhindra.

I övrigt, jättesöt pålle!

Nu är inte spett särskilt vassa, däremot är de tunga och det i kombination med en olycklig spark eller whatever är en risk.

Kul att du tycker Silhouette ("Lillasyster") är fin:) Abbe är ju också en riktig läckerbit, vacker hals också:d Hade varit kul att se mer av honom, gärna i rörelse:) Det där med sjuka hästar är riktigt trist (och dyrt):( Min fölis Mamma är också halt och vi håller på med en hältutredning. Just nu misstänker vet böjsena i hoven vänster fram, vi får väl se...

Charlottee: Fina Zolero rör sig verkligen trevligt, trots att han niger lite, som du säger. Hoppas han blir bättre snart. Vilken fin uppmärksamhet han har på dig när du longerar, ser det ut som.:love:

Senast ändrad:

*sitter och smyger här för överväger flytta tillbaka hit.. kanske.. eventuellt* *ser lurig ut*

Jag tycker Zoleros aktion är jätte fin, men vad jobbigt att han aldrig blir frisk. Förr eller senare måste det ju dock gå över.

Tack!!
Ja man kan ju tycka det! Pratade med veterinären som sett honom från början idag, hon menade på att skadade nerver tar tid att läka, ha is i magen. Sedan om det är virus eller slag som orsakat skada på nerverna går ju inte att säga men det är vad vi tror nu och enligt strömsholm veterinären har en häst med ryggbesvär sällan symptom i frampartiet. Det blir en lång väntan. Nacken var ändå ua på röntgen och det känns iaf skönt!

mettan tack! haha vi har ett speciellt band han och jag.. dels för all otur vi gått igenom med honom och dels för att han har varit (och är fortfarande ibland) en liten :devil:
Han har temperament denna kille och smart som sjutton! Men jag gillar det ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 392
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA