Sv: 11rnas tråd, del 3
*KL*
Fast var ska man dra gränsen? Hästar kan skada sig på skottkärror, det är faktiskt inte en helt ovanlig skadekälla, ffa inte när de försöker sig på att hoppa över en skottkärra.
Ska man då ta in hästarna på stall för att kunna mocka lösdrifter/hagar t ex? Om man ska laga eller fixa något som kräver att man slår av strömmen till stängslet en stund, ska man då ta in hästarna? Hur bedömmer man skaderiskökningen som blir av att hästarna får förkortad hagtid?
Jag hade nog lagt ner spettet, även om de flesta spett som ligger sådär skjuts undan av en häst som far in i det. Men jag skulle inte vilja testa, och hästar är korkade djur och varför inte prova köra in ett spett i näsborren typ...
Men risken att en häst - som går med en kompis och där det inte är 'gruff' i något läge - plötsligt ska hoppa rakt in i traktorn/sparka rakt in i traktorn etc och därför skada sig skulle jag bedömma som minimal. Och hellre ha hästarna i hagen medan vad som nu ska göras där görs, hellre än att stänga in dem på en liten yta (box, lösdrift, hörn av hagen) vilket jag skulle se på olika vis gav en större skaderisk.
Sen är det alltid lätt att bli hemmablind och bra att bli påmind om ev risker, men någonstans är att övht ha en häst i en hage - eller en box - en kalkylerad risk.