11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Nämän ojdå! Det var inte dåligt! Vilket hästöga jag måste ha som bara valde häst utan att veta just nånting om stammen bakom. :angel: :D Så himla synd att Balders mamma dog, hon hade kunnat lämnat många fina bebisar!

Ja du, Kaptenen är så himla nöjd och glad!

Grandezza: Haha nejdu, dom gnabbas och gruffas mest hela tiden! :D Det är så kul att Balder också kommit igång och leker ordentligt, i början var det bara Kaptenen som ville busa, nu är det lika åt båda håll! :laugh:

KL.
Idag hade vi sol och kallt på fm, passade på att fota Zolero. Tyvärr inga bilder i rörelse, vill inte busa igång honom då han ska hålla sig så lugn som möjligt.

Charmig första bild va? :D

18819_10151180721576344_1046578602_n.jpg

525786_10151180719336344_603855552_n.jpg

182324_10151180707641344_322849679_n.jpg

29615_10151180704756344_1250279827_n.jpg

Nu har jag själv ingen -11 men jag har däremot två hingstar födda -09 och -12.
Jag förstår verkligen inte denna barn diskussion att det skulle vara någon risk. För det första är det väldigt väldigt få hästar som inte varnar innan dom "flippar" och kan man då läsa hästen är det ingen fara. För det andra, har man en starkt ledarskap över hästen ska det väldigt väldigt mycket till innan den hoppar mot dig oavsett hur rädd den blir för något så hade iaf mina hästar i ALLA lägen valt väggen i första hand innan dom hoppade mot mig.

Sen bara för att provocera lite vill jag visa tre bilder på min hingst född -09
första bilden är på mig och hingsten och är tagen hösten när han blev två, det är andra gången jag sitter på honom.

Andra bilden är tagen nu i höst då min 3 åriga systerdotter rider på den nu 3 åriga hingsten.

Tredje bilden är på en kompis lilla flicka som på bilden är 6 månader och provsitter 3 årshingsten i stallet.

306378_10150358795244145_943180498_n.jpg

247645_10151111227419145_536322334_n.jpg

536111_4191152788877_1003884451_n.jpg

hästen är ett flyktdjur och när den flyr på riktigt spelar nog inte ledarskapet någon roll. Hästar springer ju på varandra oavsett ledarskap i panik, skillnaden är väl att dom tål mer av varandra än vad vi gör.

Flock dynamiken är ibland överskattad av oss..

hästen är ett flyktdjur och när den flyr på riktigt spelar nog inte ledarskapet någon roll. Hästar springer ju på varandra oavsett ledarskap i panik, skillnaden är väl att dom tål mer av varandra än vad vi gör.

Jag har då ALDRIG varit med om att en häst i lägre rang springer in i en häst med betydande högre rang oavsett situation. Dom springer hellre in i väggen, hoppar åt sidan eller nitar för att undvika en krock med ledaren.

Jag har 3 hingstar i 3 olika åldrar som går ihop i en flock där den äldre är den självklara ledaren och den yngsta skulle hellre gå genom stenmuren än komma i vägen för honom oavsett om flocken är i panik eller inte.

Vill man riskera sig själv och sina barn på det sättet så får man väl göra det.

Jävligt dumt är det i alla fall. I fall att något skulle hända. Man ska inte att "det skulle aldrig hända" när det gäller dylika saker.

Håller med både dig och IW!

Tillägger att det dessutom är korkat att sitta på en unghäst utan hjälm. I min värld är det korkat att över huvud taget sitta på en häst utan hjälm men på en unghäst så där är det ju ännu värre.

Jag har då ALDRIG varit med om att en häst i lägre rang springer in i en häst med betydande högre rang oavsett situation. Dom springer hellre in i väggen, hoppar åt sidan eller nitar för att undvika en krock med ledaren.

Jag har 3 hingstar i 3 olika åldrar som går ihop i en flock där den äldre är den självklara ledaren och den yngsta skulle hellre gå genom stenmuren än komma i vägen för honom oavsett om flocken är i panik eller inte.

jag hålller inte med dig.

Jag har sett det hända. och hästarna med högre rang har vid dessa tillfällen inte försökt hävda sig utan är det fly som gäller så är det.

Jag finner dina bilder olämpliga, men där tycker vi uppenbarligen olika.

jag hålller inte med dig.

Jag har sett det hända. och hästarna med högre rang har vid dessa tillfällen inte försökt hävda sig utan är det fly som gäller så är det.

Jag finner dina bilder olämpliga, men där tycker vi uppenbarligen olika.

Håller med om varenda ord. Helt fruktansvärt oansvarigt att sätta upp ett oskyldigt barn på en unghäst... Att jag satt upp på min tvååring utan hjälm för flera år sen har jag i minnet ångrat många gånger. Nej, inget hände, men vad som helst hade kunnat hända. Tur man hittar lite intelligens på vägen...

KL
Här är det lite snöstormsaktigt idag, tjoho! Plasthästen Kaptenen och klippta farbror fick kläder, Balder ser inte ett dugg brydd ut även fast han är helt vit! Det ska va nordisar alltså. :D

Imorrn planerar jag första promenaden! :laugh:

*kl
Min elva har idag roat sig för egen hov, på fel sida stängslet.

Så nu får hon nog börja skolan. Sambon har plogar gårdsplan som är belyst = perfekt för ledövningar 1a.

Får man hänga på?

Har för dagen en -11 kvar, *Kossan* knabstrupper, 160 cm 1,5 år. väldigt jämn i växten. Snäll o kanske dum som en ko :P
*bilden är från hösten 2011
turmalin%20co%20126.JPG-for-web-normal.jpg

självklart! Välkommen!

Din häst ser väldigt jämn ut som du säger :)

Maja_kandi
Vi hade också snöstorm igår, hua vilket väder! Tror samtliga av mina hästar "frös" vid insläppet.. men så är dom ju plasthästar hela bunten :D

KL

Ni som har halvblod, hur stora är era nu? Jag mätte min Celia några dagar innan hon blev 18 månader och hon var då 151 cm. Jag uppfattar henne som liten men när jag tänker tillbaka är hon nog störst av alla sin mammas avkommor vid den åldern.

121201.jpg

Ja jag tycker hon är liten ....Men hon är ju av den gamla stammen och växer väll kanske längre ?

Vår Black Coffe -Metall -De Niro är 154 cm nu som 18 månaders och han tycker jag är liten ,men han har mycket längre ben än sin moster som är iallafall 163 som 3 åring .

Dock upplever jag stostammen som långsamväxande ,så jag tror han blir 165/167 till slut ;)

Helbrodern var under 150 vid samma ålder och är idag som fyraåring ca168 och är inte färdigvuxen ännu så hon kommer nog också att växa långsamt men länge.

Hon är Lambourgini - Ceylon

Mina är 18 månader. Det rena halvblodet är 157 cm och SWB-Quarter-korsningen är 153 cm. Jag är så glad, eftersom hon troligen blir över 160 cm, som vuxen. Och jag planerar att visa henne på 3-års. :laugh:

Jag har inte mätt Imbra på länge men hon är lägre än D-ponnyn som jag har inackorderad. Jag hoppas hon växer länge och kryper över 160 cm. Hennes mamma mättes som 4 åring till 161 på kvalitetstävlan men växte sedan ett par cm till. Imbra är ju sin mors första och enda avkomma, de säger att första avkomman brukar bli mindre än övriga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 392
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar