11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Åh nej! :cry: Stackars dig och stackars Zolero... :( Blir han inte gladare om han får gå med kompis igen då tror du? Jag vet ju inte hur han står eller nåt, men jag vet många hästar som blivit riktigt nere av att gå i sjukhage för att sedan blomma ut när de får gå med kompisar igen... Det är en period som är pest och pina men sen blir allt bra igen. Ja, jag bara spånar, jag förstår såklart att du redan gjort allt du kan för din fina kille... Det är bara så galet tragiskt att våra fina killar försvinner alldeles för fort. Koronn skulle blivit 18 månader imorrn. :cry:

Han går i en mindre hage ensam, lite större än sjukhage men han är så lugn och stapplat mest omkring. Om jag släpper ihop honom med kompisen ( som han delar utebox med fortfarande, de är lugna där) så kommer de att tokspringa och leka och han kommer förmodligen bli bra mycket sämre efteråt. Vill inte utsätta honom för det nu.. kan hända att jag gör det när vi har ett spikat datum.. då spelar det ju ingen roll. En sista gång.

Och vad kul med Balder! självklart tar jag inte illa upp! Tvärtom så känner jag att vi (Zolero och jag) kanske skapar en ledsam stämning här alltför ofta för er andra? men han hör ju ändå hit sedan liten och jag får en känsla av att många faktiskt bryr sig :)

tack till dig och alla er andra för ert stöd!

Men fy vad tråkigt med Zolero. Jag som har hållit tummarna för er. Inte fina Zolero också. :cry:

Tack, ja jag tycker det är alldeles för många av våra fyrbenta vänner som gått bort nu :(

Efter julen kommer jag lägga fokus på hans sista vila med allt vad det innebär.. vi måste antagligen åka med honom igen för att veterinärena ska kunna döma ut.

Känns helt absurt att man ska behöva trycka på för att få sin häst död. Det är ju det sista jag vill igentligen.. men jag klarar inte av att se honom så här längre och inser hur hemmablind jag har blivit. Det är hemskt.

Dina hästar är ju bara gudomligt söta! :love: Den lilla shettisen är ju bara en enda stor sockertopp, lilla welshen ljuvligt söt och den stora med sitt vackra ansikten :). Kul att se att den lilla welshen verkar ha lärt sig hur man beter sig och att den stora nu accepterar honom!

*kl*
Mätte våra två 11or härom veckan när de var 20 resp 19 månader gamla.
Flora Linnéa var 165cm hög fram, högre bak (20 månader)
Fjärilsviol var 161cm hög fram, rätt jämn (19 månader). Hennes syster Forsythia var vid denna åldern 158cm hög och jämn (är idag drygt 165 med skor), så lillasystern kommer växa om ;). Hennes barnbarn Linnéa är dock redan högre!

Charlottee: Neeej, gud va tragiskt :cry:. Fina fina Zolero! Håller alla tummar och tår för en förbättring, men kan inte annat än respektera dig stort för att du tagit detta beslut. Det är allt för få som vågar och har styrkan till att ta det för sin älskade hästs bästa.

Fjärilsviol (36) (Connaisseur - Tip Top)
429539_10151116725695951_503141852_n.jpg

486895_10151116728475951_1406783665_n.jpg

Storleksskillnaden mellan Flora Linnéas (t.v. (36) e.Bellagio - Topaasch) och Fjärilsviols (bredvid) rumpor ;). De 2 pluttarna är årets 12or (Frännelids Kaprifol och Flora Isadora, Linnéas lillasyster)
432185_10151113183145951_1327820024_n.jpg

:cry:

Så himla trist... men jäkla starkt av dig. Jag vet precis hur det är att se levnadsglöden bara försvinna... (detta visserligen hos en 10-åring men ändå, det var alldeles för tidigt det med) det gör ont, djupt inombords att se en tidigare levnadsglad häst tom...

Hoppas mot allt hopp (precis som med 10-åringen) att Zolero ska piggna på sig och må bättre.

Jösses så fina hästar ni har :love: Å STORA :D
Speciellt när i jämförelse med de yngre!

Jag har ju precis börjat jobba igen efter ett års mamma-ledighet så mina hästar har haft ledigt medans jag försökt att hitta nya rutiner i livet.
Idag tog "vilan" slut och Walle fick hänga med ut i snön på en skrittrunda.
Lite spring i benen och massa kli i tänderna men för det mesta såg det ut så här:

http://youtu.be/LI2fK4Uavc0

Charlottee: Neeej, gud va tragiskt :cry:. Fina fina Zolero! Håller alla tummar och tår för en förbättring, men kan inte annat än respektera dig stort för att du tagit detta beslut. Det är allt för få som vågar och har styrkan till att ta det för sin älskade hästs bästa.

tack :cry:

Varje gång jag kommer dit hoppas jag på en förbättring, kanske överdrev jag sist? kanske var det inte SÅ illa? Men också varje gång jag träffar honom inser jag snabbt att det är precis så illa.

tindra tack! Hos en liten del av mig lever hoppet kvar.. men för det mesta har jag accepterat det som komma skall. Innebär inte att det gör mindre ont för det dock.

Tack :love:. Ja dom växer som attan!
Tar lite tid att hitta nya rutinerna, kul att du börjar komma igång med Walle igen :)

Hunter: Nej faktiskt inte, alla 4 är så sociala, så de kom upp till staketet när de såg mig komma. När jag dock inte kom närmare så passade de på att kika efter lite gräs vid kanten i väntan på mig ;).

Men Charlottee vad tråkigt att läsa om Zolero. :cry: Jag fortsätter hålla tummarna för att det mirakulöst vänder, men förstår att du mentalt förbereder för det motsatta. Det är ju ett av djurägarens viktigaste och jobbigaste ansvar, att veta när det är nog. Min veterinär har ju varnat mig för just risken att bli hemmablind med de ataxiska hästarna, och det är också det jag varit rädd för - att jag hoppas och vill att Abbe ska bli bra att jag inte ser att det går åt fel håll.

*KL*
Jag är alldeles för dålig på att hålla mig uppdaterad i tråden så jag återkommer med mer kommentarer när jag hunnit läsa igenom allt jag missat lite mer ordentligt. Blev dock glad av att se Maja_Kandi i tråden igen! Grattis till en ny supersöt kompis!

Min Abbe är inne i en fulfas igen, långa bakben som inte riktigt hänger ihop med resten av kroppen. Han äter "som en häst" för tillfället så det är väl växtfas som gäller. Halmade in ett vindskjul åt våra småkillar för någon vecka sedan, vilket har känts väldigt bra att de har tillgång till nu när vädret varit så ruggigt. Ingen av dem har nämligen speciellt mycket vinterpäls.

Lite film från bus i hagen i söndags:
http://www.youtube.com/watch?v=iSRuMIKNOEo

Men Charlottee vad tråkigt att läsa om Zolero. :cry: Jag fortsätter hålla tummarna för att det mirakulöst vänder, men förstår att du mentalt förbereder för det motsatta. Det är ju ett av djurägarens viktigaste och jobbigaste ansvar, att veta när det är nog. Min veterinär har ju varnat mig för just risken att bli hemmablind med de ataxiska hästarna, och det är också det jag varit rädd för - att jag hoppas och vill att Abbe ska bli bra att jag inte ser att det går åt fel håll.

Tack. jo man blir nog gärna hemmablind tyvärr. Men när jag tittar på din film och Abbe (som för övrigt ser riktigt fin ut) så försökte jag medvetet kolla på hans rörelsemönster för att jämföra med Zolero. Din Abbe ser ju mkt mkt bättre ut, det enda jag kunde se var att han ibland ser liiite oren ut bak? men han verkar pigg och glad som en unghäst ska vara och är inte på långa vägar som min pojk.

Zolero rör sig mer stelt/stapplig hela han och han springer ogärna. Ser nu att hans kotor FRAM har blivit ngt veka också! Detta är jag helt övertygad om att det har med hans belastning i sin sjukdom att göra.. det börjar synas på hela hans hållning. Han belastar sig inte normalt.

en bild på mig och min prins från idag

224824_10151196745601344_1794658805_n.jpg

Fine Zolero.. Tänker på er.

Kl:

Lite bilder från julen

Stallgänget på julmorgonsritt:
Från Vänster Clooney f 2009, Flame f: 1990, Lindos född 2010, Primus född 2011, Catch född 2011 och Bellton född 1998.
version-c623389176143f0509195b0cf85f25dd

version-149efb9de3bf97dc2eb9058bcfeb2b82

Och en från idag på vår egna promenix:
version-05b1bf7103ed36493a672e8b417949b5

Ja, Abbe har ju hela tiden utvecklats åt rätt håll, har tyvärr ingen film från när han var vinglig men däremot några filmer från augusti när vingligheten övergått till att mest vara en rörelsestörning bak:

Efter ca 1 vecka på hemmaplan:
http://www.youtube.com/watch?v=Vnv6f5jpbDA

Ytterligare 1 vecka senare:
http://www.youtube.com/watch?v=pUMmrl8Z1XQ

Om man inte vet att man ska leta efter något tror jag inte att man reagerar på honom längre. På filmen från i söndags vet jag inte om det är underlaget (skare på snön på vissa ställen), långa bakben eller om det är rörelsestörning pga hans skada/diagnos som spökar när det blir lite orent. Men han är ju som sagt fortsatt pigg och glad.

Det låter ju tyvärr inte orimligt att tänka sig att framkotorna på Zolero beror på att han belastar fel. Är han lite obalanserad i kroppen försöker han kanske stötta upp sig bäst han kan. Usch vad jag lider med dig och jag önskar så att det vänder. Fina, fina Zolero borde verkligen få ett solskensslut så som han kämpat.

Han är så fin, plutten. Så himla tråkigt att läsa att hela kroppen tar stryk, men det är ju inte så otänkbart att allt hänger ihop... Kram!!

fia-lisa: Han är så fantastiskt snygg! :love: Jättekul att se hur fin han blivit, och så skönt att han är så mycket bättre! Han rör sig riktigt fint. :d Och vilken härlig hage!

Quimero: Vågat att ha en ettåring som handhäst till en tvååring, inget jag skulle prova. Men jättefina hästar! Kul att ni har så många småttingar på samma ställe! :)

KL
Idag fick Balder gå två varv bredvid rockarden igen. Han var helt lugn så vi bara satte fast honom direkt och körde - inga problem what so ever. Han hade mycket energi och ville springa, så vi travade även ett halvt varv utan några som helt bekymmer. :) Eftersom det gick helt superbt fick han bara följa med totalt två varv, sen fick han återgå till hagen!

Sen tog jag tvååringen ett par varv också och då fick Balder vara själv i hagen för första gången. Han gnäggade typ tre gånger, sen traskade han iväg och käkade hö. :D

Imorrn kanske jag tömkör en stund! :laugh:

Var inte heller vad vi tänkte ;) Tvååringen skulle gå ensam, och ettåringen skulle gå med sin halta matte längst bak i ledet. Dessvärre slet han sig efter ett tag och sprang ikapp tvååringen som är "best brother in the world" Således fick han gå med bredvid honom. Matte hann inte med. Men här på bilden är vi bara uppställda för foto. (Så att ha en ettåring som handhäst vid en tvååring är inte heller vad vi rekommenderar i vårt stall.) ;)

kl

Varit å hälsat på CC idag och jösses som han växt! Börjar bli en stor kille nu, och även han har mörknat. Han ville mest kelas och pussas så de flesta bilderna såg ut såhär:

img_2270_50db42a4e087c35c99ac3da4.jpg

Men sedan fick kompisen ta över kameran så gick det lite lättare!

img_2298_50db432e9606ee5a62550660.jpg

img_2281_50db42d2e087c35c78c58738.jpg

Vet inte hur stor han är, men skulle tippa på ca 160? Jag är 180cm lång.

img_2290_50db430cddf2b32cfa006b92.jpg

Bli kliad mellan frambenen är fortfarande det bästa han vet, det har varit hans favorit-kli-ställe sedan han va bebis!

Blev ingen bra exteriörbild för han ville inte stå still, men jag bjuder på den här, som blev den bästa utav dem iaf!

img_2277_50db42bde087c35cbd46bf43.jpg

Och sen vill jag och hans mor (169cm) önska en god jul och gott nytt år! Hon har ett lillasyskon i magen e: Cosmeo!

godjul_50d71654e087c35cb848ba7e.jpg

Det låter ju tyvärr inte orimligt att tänka sig att framkotorna på Zolero beror på att han belastar fel. Är han lite obalanserad i kroppen försöker han kanske stötta upp sig bäst han kan. Usch vad jag lider med dig och jag önskar så att det vänder. Fina, fina Zolero borde verkligen få ett solskensslut så som han kämpat.

Jag är 100 procent säker på att det är så tyvärr.. syns på hela hästen. Ser matt och omusklad ut med udda vinklar.. ingen hållning. :cry: Han väljer att stå med frambenen långt framför sig.

tack för dina filmer! intressant för mig att se! :bow:

Abbe såg ju onekligen mer "halt" ut bak medans Zolero alltid sett mer vinglig/stapplig ut.. och hakar i alla fyra ben stundtals.

Vet inte om du har sett filmerna jag lade ut på honom för inte alltför länge sedan? Lägger ut en av dom igen där han longeras i syftet att skicka filmen till vår veterinär. Här såg han ok ut och en av hans bättre dagar.. han har alltså blivit mkt sämre efter detta.

http://www.youtube.com/watch?v=Pd324Lu6N6w

Vad tycker du?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
889
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar