11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

....och maja_kandi

ni är så goa! tack!

Eftersom Zolero piggat på sig såpass att de höll på riva boxen så släppte vi ihop dom idag, nu får det bära eller brista helt enkelt. Risken är väl överhängande att han blir försämrad igen men då kommer vi att ta bort honom, ingen mer klinik utan då får han gå, det mesta är ordnat. nu har vi kommit till den punkten att det kvittar huvudsaken är att han får en lycklig tid för stunden.

Om han skulle vara detsamma eller förbättras så får han gå och skrota med bästisen tills i vår och ta ställning då.

Här kommer två länkar för er som vill se från dagens ihopsläpp, det var en lycklig kille kan jag säga! Han rör sig som synes mkt bättre igen och här med adrenalin men utanför kameran gjorde han två ordentliga magplask där han tappar all kontroll och bara faller i galoppen.

http://www.youtube.com/watch?v=1GNdLvLFICg

http://www.youtube.com/watch?v=GGS_wd7wxso

... i den en videon blir det lite skakigt i slutet, bara jag som flyr under staketet :D

Har saknat hagtiden med sin bästis..

293673_10151212471466344_1181906406_n.jpg

36526_10151212743431344_670774347_n.jpg

541918_10151212742146344_330190920_n.jpg

4754_10151212742031344_812584057_n.jpg

Åååg fina fina killen! :love: Vad härligt att se honom så bra! Jag tycker inte det syns just nånting på filmerna. :laugh: Är han väldigt snorig eller är det bara som det ser ut på filmen? :) Tänkte på att om han är snorig och går med nåt virus kanske det är bra att täcka honom när det är ruggigt väder så han inte blir kall och frusen. :) Jag tycker ändå det är ett bra tänk, du är så stark! *kramar*

det är ju det som är så märkligt.. att han kan röra sig såhär bra och nästa dag bara stapplar omkring :confused: finner ingen logik i hans sjukdomsförlopp. Men som jag skrev ovan så gjorde han några rejäla vurpor också, svårt att parera sig och faller då fritt.

Jag han är väldigt snorig så det är det som syns, han har varit det till och från sedan oktober, antagligen sänkt immunförsvar. Snoret kommer och går men kan mkt väl påverka så att han blir mer låg men borde inte påverka hur han rör sig?

Men jag får vara tacksam över att han är piggare och verkar lycklig igen just nu! Det är det som räknas.

Tack för dina peppande ord! :)

Kl:

Lite bilder från idag
version-23e9c16dc08be0f80b4663d7cad73c53

version-19599073e7a4a308f84ab8f38264d15d

version-2d96efa2719435a1e595aeb9950d82a4

Och så lite tömkörning från förra veckan:
version-25f0cec09eb5c3d841f4c05fea6df02e

Just nu går det dessvärre knappt att gå över stallplanen.. ISGATA! :( Hoppas på mer vinter, snart..

Så fin han är och så lycklig han ser ut!

I min värld gjorde du helt rätt som släppte ut honom med sin kompis.

Så fin han är och så lycklig han ser ut! I min värld gjorde du helt rätt som släppte ut honom med sin kompis.

Tack känns skönt att höra :) Han verkar lycklig nu och är fortfarande betydligt piggare.. bara vänta och se. Jag ska försöka att inte glo föööör mkt på honom nu.. låta det ha sin gång det som sker händer ändå.

Grabbarna fick en utkastad julgran idag, äta tänkte vi, leka tänkte dom :D

307238_10151214076791344_1527751637_n.jpg

Quimero vilka fina bilder på er! Han har verkligen en härlig röd färg :)

Det är ju alltid en risk med att ha häst på box/sjukhage om dom blir prilliga och försöker ta sig ut! Kan ju skada sig än värre i ett försök att bryta sig ut :eek:

Härligt att han mår bättre!

KL

Min lilla söta nyblivna tvååring Celia. Känns som att det var alldeles nyss som hon föddes, tiden går så väldigt fort, och eftersom hon är sin mammas sista avkomma kommer hon alltid att vara lillflickan:love:

130102_zpsa5d50728.jpg

Med det nya året gick Nangijala från en bråkig åring fylld med överskottsenergi till en tvååring fylld med överskottsenergi, men som är snäll. Skönt det, är inte van vid att ha henne annat än snäll :D Har återupptagit vår tömkörning, dock med bett istället för grimma. Hon gillar att få gå först så hon är väldigt nöjd med det hela :)

Trollungen har avskytt allt som haft med bommar och hoppning att göra sedan hon föddes så innan snön kom tränade vi "löshoppning" med bommar/pyttehinder. Bakom "hindret" väntade en mathink på henne och som det matvrak hon är så vill hon ju dit ;) Idag hade vi hinder framme eftersom ridbanan är fin igen, så vi fortsatte träna där vi slutade. Jösses så taggad hon var, hoppade på stället bredvid mig och for iväg som en kanon så fort jag släppte henne. Annat från i höstas när hon vägrade gå över en bom för att ta sig till mathinken :)

407847_4246466320982_657081482_n.jpg

394924_4246465760968_782183945_n.jpg

Oj vad glad jag blev av att komma in i 11-ornas tråd och se Zolero så bra! :banana: Han ser jättefin ut på filmerna - syns just ingenting? Och vilken trav han visar upp! :d

*KL*
Själv var jag kanske världens lyckligaste matte igår! För ca 6 veckor sedan longerade jag Abbe för första gången. Då var han ren i ena varvet och neg något när det bakben som hakat mest under hösten var innerben. Igår longerade vi för andra gången och Abbe rörde sig helt rent i båda varven! :bump: Kunde inte se någonting alls trots att jag försökte provocera med lite mindre volt.

Och för att glädja matte ännu mer skötte sig Abbe som ett proffs när kompisen kom lös och brallade förbi oss och iväg. Hästarna i hagen bredvid hängde på busandet och visst blev Abbe rätt stor och tog några varv i balanstrav runt mig, men när jag väl halat in honom höll hann sig snällt vid min sida och hjälpte till att agera stopp och infångare när kompisen kom farande. Så nöjd över hans temperament att det nästan är löjligt! :love: (för info kan jag nämna att hans mor INTE hade skött sig lika bra, hon hade snarare varit den som brallat iväg i första läget och stimmat upp alla andra... :grin:)

Tack det är kul att se honom bättre igen men vi har fallit tillbaka så många ggr nu så jag vågar inte hoppas på något. Antar att hans snor gjorde honom sämre mentalt trots ingen feber.

Ja han rör sig riktigt bra, jag har sett det förut men nu var det ju ett tag sedan iom sjukdomen. Tror det är en häst i uppförsbacke under ryttare.. trist att man kanske aldrig få veta.

Vad roligt med Abbe!!!! :banana: Hur länge sedan är det han blev sjuk?

Håller alla tummar för att han fortsätter på rätt väg, jättekul!

Och vi vill se bilder!!! :bump:

*kl

jussiskamera034_zpse7745c26.jpg

Elvan till höger. Ska försöka få ut husse så vi kan fota lite från sidan och sådär.

Förstår om det känns nervöst! Men det kommer att gå bra :banana:

kl

Fick ett fint mail från de som har stallet där min hingst går
"Han är så vänlig och söt, en riktig myspelle <3 världens bästa fältävlanshäst, eller... ;)"
Glad jag blir att fler än jag uppskattar hans fina temperament :love:

Vad kul det är att se hur alla börjar aktivera sina små lite smått :)

Jag håller fortfarande tummarna för Zolero och hoppas verkligen att det snart ska bli ett lyckligt slut på allt elände!

Kul att läsa att Abbe har blivit bättre också!

Kl*

I söndags var vi iväg på löshoppning för Sten Lindgren i Mellerud. Vi var fem nyblivna 2-åringar i vår grupp och Walle var den mest taggade, men fortfarande kontrollerbar (om man bortser från första språnget då han sprang förbi/hoppade över människan som stod vid mathinken för att hälsa på sin syster :angel: ).

Själva tekniken har jag inte sett så mycket av än, det var absolut inga höjder och han överhoppade sig inte heller.

Han tyckte det var kul i alla fall!

20130106_143507.jpg

Förstår att du är nervös, jag var så nervös att jag knappt kunde sova dagarna innan det var dags för kastrering av Abbe. Vi gjorde det dock stående hemma i stallet och så här i efterhand kan jag konstatera att det gick bra! (det gör ju faktiskt allt som oftast det eftersom det är ett vanligt ingrepp). Det är skönt nu när det är gjort!

Abbe ligger i ung. samma härad, mätte honom för några veckor sedan då han var 1 år och 8 månader och då mätte han 163 cm över baken och 161 cm över manken. Hur stor beräknar du att Dahlia blir?

Charlottee: Abbe blev dålig i mitten på augusti, så nästan 5 månader sedan. Bilder blir det dåligt med för tillfället, mörkt nästan dygnet runt känns det som... Ska försöka filma och fota i helgen när jag hinner vara där på dygnets ljusare del. :) Är Zolero fortsatt pigg och glad nu när han får gå med kompisen?

lil-sis: Fina hästar! Dina båda två?

Hunter: Visst blir man barnsligt glad när någon annan berömmer ens bebis! :love:

Sandra1989: Fiiin kille! De ser så vuxna ut när de får på sig täcke! Jag hoppas att vi kommer iväg på löshoppning snart (läs: galoppera över bommar i ridhus). Kul att se hur hästarna tar sig an nya situationer!

*KL*
Ivrig kille väntar på att få komma in i boxen. Har börjat med olaten att slå med frambenet högt när han blir lite otålig. Vad gör man åt det?
7B9FBA14-FD0F-4EA8-8FCF-9E0CE9CBFE72-710-000000D804883A39.jpg

Hur stor är Ceila? När jag ser bilder på henne tycker jag att hon verkar vara ungefär i samma utvecklingsfas som min lilla tjejja. Många hästar här ser så vuxna ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar