11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Abbes kulor var nere redan som 4 månader gammal. När vi kastrerade hade han stora kulor och hade ju också en period i höstas när han gick utan sällskap i hagen, då vi var tvugna att leda med hjälm och spö eftersom han hingstade upp sig så.

Charlotte, den stora 11an är mätt nu. 165 i manke och 170 över korset. ;)

:eek::eek::eek::eek:

ska bli spännande och se vad den landar på som äldre !

KL.
Idag fick jag Zolero bakterieprovsvar på mail, och han har Måttlig växt av β-hemolyserande Streptococcus
zooepidemicus. Antar att det blir antibiotika nu, väntar på att veterinären ska ringa mig.
Det bifogades också en Resistensbestämning, den fattar jag inte mycket av alls :confused:

Vad roligt att det går så bra med Balder! Tömkör du honom i bett eller grimma?

Ja det är roligt! :) Han är lättlärd lillen. Jag tömkör med träns och bett, ett tvådelat med fasta ringar. :)

Ang. kulor var Koronn väl utvecklad redan som liten och hade ordentliga bollar som syntes väl. Men så gudomligt snäll hela tiden! Usch vad jag saknar honom. :cry: Varje gång jag ska hålla på med Balder tappar jag bara lusten helt och gräver ner mig i minnen av min fina svarta... Det krävs enorm ansträngning för att försöka tränga undan det och faktiskt ta sig ut. Glädjen jag kände över att va Balder hemma har hunnit vara både sorg, vemod och ilska flera gånger om. Det känns bara fel mest hela tiden. Såhär jobbigt var det aldrig med mamma häst... Mardrömmar hade jag väl ett tag men inte så länge som nu. Varenda jäkla natt hälsar han på mig. :( Hoppas det får vända till det positiva snart så jag får glädjas riktigt åt min fluffboll igen. Färdiggnatat, sorry.

Det är, enligt min erfarenhet för jag har tyvärr för mycket erfarenhet av det, extra svårt med de som är alldeles, alldeles för unga. De som aldrig 'fick en chans' och där de liksom aldrig fick bli en färdig individ. Det är så extremt mycket drömmar, förhoppningar och framtid som bara rycks undan, och det finns liksom inte så mycket att trösta sig med som med en äldre. Dels inte så många minnen av saker man gjort ihop, dels inget att hästen i alla fall fick uppleva ditt, hade ett bra liv (liv i meningen längd) osv.

Utan det är liksom bara så många krossade drömmar och förhoppningar och ett enda stort varför kvar.

Jag kan fortfarande fundera hur stoet jag fick ta bort som tvååring hade utvecklats. Kan fortfarande tänka att "i år hade hon varit XX år" osv. Det var värst första åren, när kompisarnas av samma årskull gjorde si och så. Typ treårs, då kom tankarna på att "det skulle vi ju också ha" och funderingarna på hur det gått, vad det blivit av henne. Nu är det mer sällan, men ibland kan det dyka upp ändå. Jag gratulerar en kompis till en vinst i Msv - och inser att vi fölvakade 'ihop', då hennes stjärna var av samma årgång som min. Hennes är 13 år idag och vinner Msv. Min blev bara 2 år, och jag får aldrig veta. DET gör det extra jobbigt med de små.

Jag har tagit bort två fyraåringar med (med 6 mån mellanrum.. ) och det är samma där, tankarna på att 'idag hade de varit 10 år", och undran vad det hade blivit av dem, allt det de inte fick en chans att visa.

Jag har fått ta bort äldre men för tidigt med, men det är på något vis enklare. Jag tänker aldrig att den jag fick ta bort när han var 13 nu hade varit 18 år (shit...) t ex och funderar på vad han hade varit nu. För han var redan någonting när han dog, han hade hunnit bli vuxen. Visst, han hade många år kvar att utvecklas på osv, men det var en 'färdig individ' som jag vet hur han blev. Jag saknar, oj vad jag saknar, men jag slipper fundera på alla 'undrar hur'. Om vi hade startat ditt igen, vunnit datt, hur hög nivå vi hade tränat på etc - alltså hur långt han kunnat nå är en annan sak. Men de små.. så mycket de aldrig fick bli och så mycket de aldrig fick visa. Det gör det extra svårt tycker jag.

Enda trösten och det är en klen tröst det vet jag är att det bleknar. Sakta. Men det går inte över för mig, jag undrar som sagt än. Både varför, och hur de blivit..

kram

På min Q var de nere redan i september ordentligt. Stora enligt veterinären. PÅ den som jag har nu så syntes de inte för blotta ögat, men den ena större kände man lätt, och den andra fick man hämta uppifrån, men det gick alltid att få tag i den. Inga problem vid katstreringen nu.

Tack för den kommentaren. Det fick mig att känna och klämma lite mer ordentligt på min lille. Han är ju gudasnäll med att man är där och pillar och tar, och din kommentar om 'hämta uppifrån' och att man alltid fick tag i den fick mig att besluta mig för att klämma runt lite extra. Jag har ju bara känt bredvid skapet vad som är nere så att säga.

Herrn hade inte en enda kula nere när han kom in, men när jag letade och klämde så släppte han ner en och behöll den nere. Och när jag klämt runt ett tag på andra sidan så jodå nog kände jag en till kula en bit upp. Så två kulor lokaliserade =) Då kan han få jojja dem bäst han vill, och hissa en enda upp och ner om han känner för det =)

Jag tror precis som Alexandra att det är alla krossade drömmar och förhoppningar som tillsammans med saknaden gör det extra svårt och tungt. :cry: Men det kommer en dag när glädjen över Balder överstiger saknaden och sorgen efter Koronn, man får bara låta sorgearbetet ta sin tid. Styrkekram!

jag förstår och lider med dig.. vackra snälla Koronn.. :( tiden läker inte alla sår men minnen och smärtan bleknar med tiden åtminstonde. Kram!

KL.
Nu har jag shoppat en bra kamera och är fortfarande i inlärningsfasen men det kommer!
Premiär idag och självklart fick alla djuren samt en o annan människa ställa upp som försökskanin ;)

Zolero med jääääätte lång man.. nåväl för hans rasstandard iaf :p
553227_10151224726051344_1091433072_n.jpg

Kul med ny kamera! Jag snor min sambos systemkamera;)

Är Z fortfarande ok? Håller tummarna för han!

Maja-Kandi, fy så hemskt att drömma om honom varje natt, det blir väl ett upprepande avsked varje morgon då kan jag tänka mig...:cry: Jag hade mitt lilla föl bara i 14 timmar, men det känns det med, men måste ju vara värre för dig som hade din fina kille i 1,5år :cry:

Nåväl, livet går vidare...

Jag har övar lite med Dahlia, med ett shabrak på ryggen, första gången trodde hon jag var ett lejon med en slaktkniv i handen när jag kom med det :grin: Andra gången var hon lite misstänksam men jag fick lägga det försiktigt på ryggen, idag kunde jag slänga på det på båda sidor, och även på halsen:love: Duktig tjej :love:

vfdqc3.jpg

Duktig flicka! :) Vilket roligt schabrak!

Jo jag drömmer om honom varenda natt... Varje natt blir ju lite annorlunda, men det allra värsta är när man vaknar fullständigt övertygad om att allt gått bra, att han står där i boxen och väntar på att få gå ut. Det är så satans verkligt! Man vaknar med ett leende, men så hinner verkligheten ikapp en och FEL häst står i stallet... De gångerna är det verkligen inte långt till gråten kan jag säga. Och när man drömmer om honom så ofta är det väldigt svårt att inte tänka på honom och gräva ner sig i minnen och en massa "tänk om". Tänk om veterinärerna här i stan tagit emot oss direkt? Tänk om jag "skolkat" från jobbet för att åka med honom till Sundsvall den där första tiden? Tänk om jag bestämt mig direkt för att åka till Ultuna trots att ingen trodde på det? Ja... Tänk om. Också kom den där jäkla klumpen tillbaka.

Ni är jättesöta allihop. Jag hoppas verkligen att jag gjorde rätt som köpte Balder, det har hunnit gå många turer på tvären kan jag säga. I ena stunden känns det rätt, i nästa helt fel. Inte i meningen om just Balder var rätt häst, mer i banorna att det kanske var för tidigt ändå. En liten tanke var ju att han skulle skingra alla dessa tankar, men det har ju inte gått så bra på den fronten... Jag blir ledsen, jag blir arg, frustrerad, ledsen igen också orkar man helt enkelt inte.

KL
För att försöka rycka mig upp lite då. Vad har ni alla för mål med era små i år? Vår- och höstmål? :)

Vinter/vår: Balder ska köras in med skaklar och en liten lätt timmerkälke och få gå bredvid vagn med farbror på nån skogstur. Sen ska han få följa med och löshoppa nån gång också. Prova på att ha sadel.
Sommar: Långt sommarlov, med lite visningsträning för jag ska visa honom på premiering i augusti.
Höst/vinter: Köra in med rockard, kanske släde, dra nån stock med kälken.

Sen hoppas jag att vi ska komma lite närmare varandra, han söker kontakt hela tiden, det är mest jag som backar mentalt, så jag hoppas att jag kan tvinga mig förbi den spärren och på riktigt släppa in honom i mitt liv.

kl

Imorgon ska jag åka och hälsa på min hingst :bump: Hoppas jag kan få några hyfsade bilder också!

bild från förra hösten
meandbabycolt.jpg

Härligt med en ny kamera! Vad blev det för någon tillslut? Zolero ser dock lite misstänksam ut till nymodigheterna.

*kl
Är på väg hem med mitt nya släp. Släpet är iofs från 1979 men nytt för mig :D

Det behöver gås igenom innan man kan köra häst i det men ligger lika fint efter bilen som mitt förra jättegamla Ume-släp, tvåaxlat :love:

Så inom kort blir det daglig lastning på schemat. Tills de lastar sig själva.

Härligt med en ny kamera! Vad blev det för någon tillslut? Zolero ser dock lite misstänksam ut till nymodigheterna.

Jätteroligt är det ! Måste bara lära mig lite mera, snacka om avancerad kamera men jag börjar få kläm på det tror jag.
Det blev en EOS 60D Canon.

Haha alla hästar tittade misstänksamt på mig när jag sprang runt i hagarna och plåtade typ varenda häst :D Den som var mest nyfiken var väl rara Hollie.

Kul med ny kamera! Jag snor min sambos systemkamera;)

Är Z fortfarande ok? Håller tummarna för han!

haha det verkar betydligt billigare !:D

Zolero är inte sämre utan detsamma. Alltså fortfarande knackig och stel men inte sämre. Tycker det syns mest i skritten nu och så står han lite lustigt ibland.
Bakterieprovet visade ju som sagt på Måttlig växt av β-hemolyserande Streptococcus denna gång :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
891
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar