11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

kl

Häromdagen provade vi träns och sprang i ridhus för första gången! Inga problem alls :laugh:
Mättes till ca 167 i manken, ngt högre bak.

attachment.php

Så stor nu min prins :love:

:) Ja.... är så glad! Tjärsalvan i svansen fungerar, 2012:an hänger numera i rumpskinnet & baknenen och då blir Reine faktiskt irriterad efter ett tag och försöker gå därifrån!!! Undrar om min älskade underbara snälla 2011:a någonsin kommer vara en tuffing mot någon annan häst?!? och säga ifrån på riktigt. Han har ju aldrig ens försökt hittills...

Jisses vilken resning det ser ut som!

SÅ skönt det vore med ridhus nu när det är isgata under snön överallt.

KL....................

Jag har haft lite oflyt med min numera tvååring :eek:
Vid jul började hon torrhosta lite och strax efter nyår blev det värre och veterinär fick komma ut. Ren i lugnorna men irriterad i svalget.
Fick slemlösande, som luktar gift och smakar tydligen därefter oxå, får gömma det i äppelhalvor med sirap för att det ska gå i.
Två dar efter medicin sattes in så såg hon lite lo ut och temp togs igen och då hade hon 39,8! :eek:
PC skrevs ut utav veterinär, köptes ut morgonen därpå (apotek stängt) och då hade temp gått ner en grad och vet. tyckte vi skulle avvakta till kvällen och då var temp så gått som normal *puh*

Har sen dess hunnit mäta mina lilla grå till 143 cm i manken o nån cm högre i bak.
Här är mina lilla
397682_10151478211971461_860074054_n.jpg

Snygg! Stam?

Busigdemon, fin hon ser ut!

kl
En liten bild på Dahlia, galopera kan hon även om hon ser ut som en älg ;)

cl4d1.jpg

Men oj! Så stora täcken redan :eek:. Abbe har täcken i storlek 125 som sitter som gjutna på honom nu.

ekedal: Det var mig en pigg liten hoppeloppa du har! :)

Grandezza: hon är så fin Dahlia - att hon ser ut som en älg har du då verkligen inte lyckats fånga på dina bilder.

busigdemon: Söt liten grå!

supercassie: Duktiga de är era 11: or!

MetalFairy: OJ! Vilken snygging! :d

*KL*

Jag hade ju tänkt fota och filma i helgen som gick, men hos oss bara öser snön ner så det blev inget med det... Var dock ute och gick med våra småkillar och Abbe gör mig så lycklig! Läskig traktor som kompisen knappt vågade sig förbi - Abbe blåser upp sig och fnyser lite och trampar sedan snällt förbi bredvid matte trots att kompisen dansade i sidled bredvid. Och så fortsätter det vid alla farligheter. Så okomplicerad! :)

:love: Så himla fin! Vilken resning! Meeera bilder! :laugh:

Grandezza: Hon är så fin, men ser så himla stor ut!

busigdemon: Vad fin hon är! Usch vad jobbigt när de inte är frascha, man känner sig så maktlös!

supercassie: Vad duktiga dom är! Det ser så himla lugnt ut! Hur länge sitter ni på dom varje gång? :)

KL
Har precis kommit in efter en liten tur med unge herr fluff! Balder skötte sig helt superbt idag! Han stod stilla på stallgången helt cool och lyfte alla fyra fötterna utan minsta krusidull! Det märks att han hunnit landa och känner sig trygg nu. :) På med selen utan problem och sen ut på en liten tömkörningssväng. Han följer tömmarna jättebra, såklart lite övertydliga bebissvängar men han är jätteduktig! Stannar och svänger för töm. På vägen bort från gården var det lite handbromsen i så då fick vi verkligen öva på vad smackningar innebär. Jag tog med ett spö idag bara för att kunna förtydliga, han struntade blankt i att jag knackade lite på honom så en gång tog jag i lite mer så det blev en liten klatsch. Då tittade han bakåt, suckade och började gå. :D Efter det funkade det betydligt bättre och jag behövde inte använda spöt något mer. :) På hemvägen övade vi istället på att stå stilla så länge matte vill det då han lade i en extra växel, det tyckte han var onödigt och provade om han inte fick backa eller gå åt sidorna istället, men när han stått stilla några sekunder smackade jag på igen. Andra gången stod han som ett ljus tills jag bad om skritt igen, lättlärt litet knyte! :)
Tillbaka på gården gick vi ett varv runt lägdan också innan vi avslutade och övade på någon mer halt vilket gick alldeles lysande. Medan han skrittade lät jag tömmarna glida ner längs benen nån gång på vardera sida ibland så han fick känna på det. Dom första gångerna tittade han bakåt och ökade farten lite, men sista gången på vardera sida brydde han sig inte alls - duktig!

Halten utanför stallet var en tiopoängare och han stod faktiskt snällt stilla medan jag samlade ihop tömmarna och gick fram också! :laugh: I stallet skötte han sig bra och på vägen ut försökte han få gå på promenad istället för att gå tillbaka till hagen. :p Han är en väldigt söt liten lurvboll min Balder! :love:

Nu har de ju just vilat och jag var inte i stallet (igår) när de sattes igång igen...
MEN innan vilan var det väl i princip 10-15 min skulle jag tro (kollar inte på klockan, "ett varv i skogen" liksom) :p

Ska höra om upplägget närmare nästa gång jag är där :)

Ja, hittills har de här varit vår mest begåvade årgång. Men, det är ju nu efter den lilla vilan som man brukar kunna märka att de "tuffat till sig"/ fattat lite mer och därmed busa loss lite mer :)

KL:

Jag tempar och tempar.. nu är vi inne på dygn nr 7, och han har *peppar peppar* ingen feber än. Det är bara yttepyttelite svällt i skapet, men han är inte öm och han verkar inte speciellt besvärad i övrigt heller. Men det lär ju kännas lite iaf.. Fortfarande så kommer det någon bloddroppe när han rör sig, men det känns positivt med tanke på att det ska självdränera.

Vågar man hoppas på att han inte ska få några komplikationer alls??

Jag har iaf märkt att han är otroligt snäll att tempa och vårda den här killen. Han får sin jättegottiga slicksten i krubban, och sedan kan jag göra vad 17 jag vill. I princip. Jätteskönt. :)

OT: Fick hem mina beställda foton på min Q idag. Jag saknar honom så... Det blev några tårar när jag kollade på korten och mindes..

Min fick feber 14 dagar efter kastreringen (kastrerades i Maj)
Men om han rör på sig ordentligt så borde han klara sig.
Tror det är bättre med massa minusgrader än vårvärme och flugor :p

Attsingens.. Så länge efteråt alltså.. Jag som trodde att jag kunde börja slappna av nu, att det snart var läkt.. :crazy:

Jag har iaf en sådan tur att de rör sig mycket naturligt i lösdriften, det busas hejvilt med bästa polarna, så rörelse får han, och det är säkert därför som han knappt har svällt. :)

Idag blir det dock en promenad i nysnön med! :)

ÅÅÅ vad jag är glad att det är kallt och fruset nu då Camaro har fått en spark på knät som blöde...rengjort med sprit och det ser bra ut förutom att knät har svält på sig ganska ordentligt,ohalt och reagerar inte när jag är där och klämmer är väl bara att vänta ut att svullnaden ska försvinna...han leker ändå i hagen med dom andra hästarna så det är bra...

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
898
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar