11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Och varför har den inte behandlats med antibiotika ? Vad jag vet finns det ingen resistent zooepidermicus bakterie så varför har den inte fått behandling och blivit av med det istället för att gå omkring som en tickand bomb och kunna bli smittspridare när som helst, även om det idag är inkapslat i bölder så räcker det att en böld spricker så kan jag lova dig att den kommer att smitta ner alla som får kontakt. Och tar ni regelbundet svabb prov på den så att ni ser att den inte rätt vad det är har bakterien i luftvägarna fri att smitta andra ?
Aldrig i hela mitt liv jag skulle låta en häst gå runt och bära på någon form av streptokocker när man vet vilket jävelskap streptokockerna kan ställa till med både i inre organ och i leder.

Många hästar har bakterien i luftvägarna helt naturligt. Enligt veterinärerna fungerar inte antibiotika i detta fall. Ska man ha bort det måste det öppnas upp alt skäras bort. Det är i det skedet vi är nu, om vi ska göra det och isåfall när. Det har varit många veterinärer inblandade, även utländska chefsveterinärer.

Det jag vill komma fram till är att inget är svart eller vitt.

Nog så viktigt att komma ihåg.

Vad som är optimalt, och vad som är möjligt, det bästa för djuret etc är inte alltid samma sak.

När min fick vad han nu fick så det man hade velat göra var att gå ner med kamera i luftvägarna, dels för att se och dels för att kunna provta och få reda på VAD vi egentligen hade att göra med.

Han fick ju någon sorts bakterieinfektion i luftvägarna. Kraftigt ansträngd andning, både missljud och han fick ta i för att andas, pulsen var för hög (smärta? stress? annat?), han hade hög feber och mådde helt enkelt pyton. Men inte en snordroppe..

Blodprov visade bakterieinfektion, både vita var förhöjda och båda akutfasproteinerna som jag glömt vad de hette.

Vi hade ingen aning vad det var, och således inte om det var smittsamt eller vad som han bäst skulle behandlas med (i antibiotikaväg).

Risken fanns att han svullnat i luftvägarna och skulle behöva kortison, men då var det klinik. Samtidigt ville inte kliniken ha in honom i onödan pga smittrisken, och hans tillstånd skulle inte alls må bra av en klinikresa och den 'smittbomben' en klinik innebär för en sjuk liten en från litet hemmastall.

Slutade med 'frivillig isolering', chansa på att hippotrim hjälper och så metacam för att hantera ev smärta och feber. Och tät veterinärkontakt. Hela tiden standby för klinik.

Nu vände det med behandlingen, men han fick behandlas länge. Vi var alla inne på att gå ner med kamera såfort han var lite mer stabil. Haken var att när det kom till kritan så ville ingen ta risken att gå ner med kamera. Liten plutt innebär små luftvägar. Så DV ville inte gå ner med sitt endoskop, djursjukhuset hade små fina endoskop - men de ville inte ha in honom innan isoleringen var hävda, och de ansåg heller inte att han borde komma in och möta smittrisken på klinik när han var nedsatt.

Dvs, alla ville eg göra en 'lungsköljning' för odling samt se hur det såg ut. Men i praktiken ansåg ingen det möjligt och/eller värt risken att göra det innan han var frisk. Moment 22 där, för när isoleringen var hävd (efter tre veckor) så var ju plutt symptomfri.

Så, rent strikt var det 'bara fel' - bredspektrumsulfa på ren chansning, utan diagnos osv. Enda 'rätt' var väl just isoleringen då, som dock var frivillig från min sida (förutom då vad gäller tävling osv). Men i praktiken var det den lösning som tillgodosåg flest aspekter, både vad gäller smittrisk för andra hästar och aktuella hästens egen hälsa/välmående.

Lite samma antar jag det är för hippocampus häst. Det finns en liten risk bölderna spricker och hästen blir smittförande - samtidigt som det är risker (för hästen i fråga) med att öppna upp och dränera bölderna. Alltså har man valt den väg som är den bästa kompromissen?

Charlottee: Skönt att höra att han inte är sämre, hoppas ni hittar orsaken till hans problem snart! Så söta dom två är ihopa :). Kul att dom kan busa så pass ihopa!

*kl*
Stallets två 2-åringar är ett par riktiga pussgurkor :D
13612_10151158482195951_1154470479_n.jpg

Äter på samam tuvor ännu
227756_10151158479145951_1617464184_n.jpg

Får pussa på småttingarna också
227791_10151158478030951_2076422238_n.jpg

Flora Linnéa (36) (Bellagio - Topaasch)
394796_10151158503985951_2104691377_n.jpg

Fiiiiina tjejer! :love:

KL
Hade tänkt tömköra Balder idag men det blev löshoppning för 10an så jag hann inte. Med på löshoppningen var 2011 års riksfölvinnare från Strömsholm, Romeona, och får inte den hästen gångartsdiplom nästa år blir jag mörkrädd! Fy tusan så fin hon är! :love:

Fina bilder och fina hästar :)

Har ni ingen snö alls? Ser nästan ut som behagliga grader på dina bilder :banana:

Åh va härliga bilder!! Å så har ni barmark, orättvist! :p

Vi har en massa snö och minusgrader, det hade väl inte gjort något om det inte var jätteblött och geggigt innan. Nu är hagen knölig som en puckelpist och den fluffiga mjuka snön gör inte att marken blir bättre :mad:

Upptäckte förra veckan den stora nakdelen med lösdrift.
Min gamle häst blev förmodligen skrämd av något under natten, jag gissar på vildsvin, och gick igenom staketet med ett trasigt ben som påföljd.
Walle och shettisen var snälla och stannade i hagen trots trasigt staket.
Försökte göra en vettig sjukhage till gamlingen som fick benet i bandage och penicillin. Allt blev helt upp och nedvänt och nu, lite mer än en vecka senare, är det fortfarande oroligt i hagen.
Den gamle vill INTE gå in på logen och då gör ju inte Walle det heller.
Å han som tidigare gick in och sov där flera gånger om dagen.
Hoppas det vänder snart för annars blir jag gråhårig :crazy:

Thanks :) envisa kämpe är vad han är.. och jag vill ju så gärna att detta ska bli bra så jag klamrar mig fast vid varje litet framsteg!

dom busar galet mycket nu! och det är hårda lekar.. :devil: inga småpojkar längre. Snart måste jag ta ställning om kastrering.

Vad lik Fjärilsviol är Frida nu! Huvudet :love:

Hur länge har ni kvar fina Linnea?

Maja_kandi Är riksvinnaren en bukehäst?:idea: Kul att du kom iväg med kaptenen, han måste ju röra sig minst lika tjusigt :d

Vimsan vad jobbigt för er! Hoppas det löser!

KL.
Zolero avskyr sin medicin, han vänder tvärt när han får syn på "sprutan" (ges i munnen) så jag får gömma den! Även på flera meters avstånd :devil:

before
735195_10151235211406344_1919501640_n.jpg

After
428070_10151235213941344_214239914_n.jpg

Alltså 4-0 till mig ännu :banana:

Även skåne har tyvärr snö måste vara gamla bilder. Just nu -10 och bitande halvstorm så inget att längta efter ;)

Hm, känner igen det där. Koronn tog snällt pastan och gapade inte ens efteråt, men hatade mig varje gång han skulle få spruta...

Nej hon är ingen buke-häst, men hade jag råd skulle hon bli. ;) Tänkte filma lite nästa löshoppning, vet inte om den lilla 11an är med då men om hon är det ska jag fråga ägaren om jag får visa film. :) Kaptenen rör sig inte i närheten av lika bra så han hamnar i skymundan, men det bjuder jag på. ;)

Åh, har violen vitt på hakan?

Idag ska våra blodis 11 or flytta in i stora stallet. De har stått i uteboxar tills nu, dels pga platsbrist men också mkt pga barnsjukdomar vi inte velat ha in till starthästarna

Även skåne har tyvärr snö måste vara gamla bilder. Just nu -10 och bitande halvstorm så inget att längta efter ;)

Då känns det genast bättre här :angel: minus tio och ingen vind :D

kl

Tror jag skjuter upp besöket hos hingsten ett par dar, det ska ju bli varmare i veckan..

*kl

42AE9990-94C2-4727-9FF2-A60368A0152F-7227-00000A148AE5C121.jpg

Idag blev hon trängd ut genom grinden, tur att 09an flyttar sen...

Och hon inte så skev i fram som det ser ut!

Hm, känner igen det där. Koronn tog snällt pastan och gapade inte ens efteråt, men hatade mig varje gång han skulle få spruta...

Min avskydde det tills jag kom på att han inte gillade att jag la handen över nosryggen. När jag slutade med det så började han gapa själv över sprutan. De är konstiga de små =)

+ Hunter, Vimsan & Charlottee: Tack så mycket! :love:

Hunter + Vimsan: Dessa bilder är tagna strax efter nyår, då hade vi plusgrader, varmt o vackert :). Men nu är det snöigt, neråt -10, soligt men råkall vind...

Charlottee: Ja hon har likheter i huvudet med sin mamma Frida :love:

supercassie: Ja hela underläppen är vit och så denna stora fläck mellan ganascherna! :bump: Jag trodde innan vi fixade pass att hon kanske skulle kunna komma kallas för skäck, men den fläcken räknades till bläsen :p. Kontrollanten letade däremot frenetiskt efter en magfläck som hon sa brukade finnas vid den typ av tecken som Viol har - men det verkar som att det "är magfläcken" som hamnat lite annorlunda :D.

Maja_Kandi: Hoppas du får filma och visa! Hade varit jättespännande att se! Minns du vad det var för stam på den?

Maja_Kandi: Hoppas du får filma och visa! Hade varit jättespännande att se! Minns du vad det var för stam på den?

Ja Jag ska fråga! Har ingen aning om den följer med då men om hon gör det kommer jag filma! :) Romeona är e. Don Romantic - Briar, första avkomman till numera femårigt sto som väntar sin andra bebis. :laugh:

Fint! Ja det ser ju lite "Sabino" ut, onekligen. Har hon det från mor eller far?

Våra 11or flyttade som sagt in idag, och det tog de med blandade reaktioner kan man säga. Hingsten stod på bakbenen, flemade och nafsade mot sina nya grannar (vi har "fönster" med galler mellan boxarna"

Det bruna stoet verkade mest upprörd, fastän hon faktiskt fortfarande står mellan exakt samma hästar, om än med "fel häst på fel sida".

Grållan gjorde inte en min förrän någon timme efter flytten när hon ätit sin middag. Då stod hon och sträckte hals och testade hur långt hon nådde ut ur boxen. Sedan stod hon och ropade på mig (som var i andra änden av stallet) tills jag kom och kliade bakom örat.

Fuxfräsen sa inte så mkt, på den sidan hon inte har någon kompis står en av våra lugnaste och han tittade knappt på henne.

Tror (och hoppas lite) att hingsten kommer laxa till sig ytterligare av flytten, och att den kommer leda till *snipp snipp*

Haha, snipp snipp på stackars killen om han inte sköter sig. :D Man kan ju tycka att det hotet borde ta skruv. :angel:

KL
Idag fick Balder gå med bredvid farbror nordis för första gången när han drog stötting! Det var svinkallt ute, typ -17 och jag frös som satan innan vi gav oss iväg. Men efter 30-40 minuters trampande bakom hästrumpor blev jag faktiskt varm! :D Balder fick gå på vänster sida för första gången och alltså första gången bredvid skaklar. Skalmarna på rockarden sitter ju högt, så de tar inte i benen på samma sätt som skaklar, vilket lilla Balder snabbt blev varse. :grin: Han försökte som vanligt muppa sig mot Prinsen och skuttade alltså rakt in i skaklarna och var inte alls beredd på hur det skulle kännas att få en "pinne" mot benet under hasen. Han såg ut såhär: :eek:

Sen traskade vi runt runt längs banan på vår lägda. Varje varv blir väl kanske 500 meter långt, och totalt gick vi 4,5 varv runt runt. Balder tyckte ju hela grejen var skitfarlig efter att han så vårdslöst attackerat den :angel: och gick på tvären halva första varvet. Sen blev det bättre och bättre. Gjorde halt och startade några gånger vilket funkade bra. Sen när han inte längre brydde sig på banan gick vi mot större utmaningar! Svängarna på banan är väldigt mjuka och snälla, men vi har en liten rundkörning på gården som är som en spetsig trekant - perfekt! Så där fick Balder gå i innerspår och blev alltså tvungen att gå undan för skaklarna när farbror nordis svängde. Första varvet var det farligt och han hoppade nästan förbi Prinsen för att kunna titta bakåt. Varvet därpå gick han bara och kikade lite misstänkt och trippade åt sidan ifrån skakeln. Men sista varvet gjorde han PERFEKT! Han gick lugnt och avslappnat bredvid och gick undan precis så som han ska. Satte snällt benen i kors, öronen spetsade, sänkt huvud och blicken framåt! DUKTIG!!! :bump:

Där slutade vi genast! Ska tilläggas att sista svängen blir väldigt skarp med ca 45 graders sväng, och det var den han tog så bra han bara kunde ha gjort! :laugh: Imorrn kör jag på upprepning fast på andra sidan! Hur länge jag håller på beror på när kronan trillar ner. ;) Idag blev det som sagt 30-40 min innan han förstod, imorrn kanske det tar 10, man vet aldrig.

Stackars Balder men sin übertjocka björnpäls var lite svettig efteråt, trots enbart skritt. Inte alls konstigt med en decimeter lång vinterpäls... Han och 10an har race i hagen varje dag och de springer tills båda två är andfådda och svettiga, knashästar. :p

Åhhh, duktiga lilla Balder-pojken :love: Tänk vad skönt att ha en gammal herre som lärare, man sparar mycket jobb på det. Snart är du nog ute och kör Balder ensam ska du se för när dom väl fattat det där med skaklarna brukar det inte vara några som helst problem.
Jag ska ju åka och kolla på en liten nordis dam också men tror det dröjer till mitten på mars innan jag kommer iväg. *längtar*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
898
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar