Sv: 11rnas tråd, del 3
Woho, minnet sviker inte, jag hade för mig att det var Floré Star! Men oj så stor han är!
fia-lisa: Kul att höra uppdatering om Abbe! Har han lugnat sig nu sen han blev en "det"? För visst kastrerade du honom förut? Ang skor så hade nog jag skott om det var min. Det är INTE kul att se hur dom går och spänner sig och knappt kan röra sig pga halka och hårt underlag. Jag skodde min numera treåring i höstas just därför.
KL
Idag fick Balder följa med ut bredvid farbror igen! Han var en riktig illbatting på kompisen som är lite halt nu, så jag kände att han nog behövde lite aktivering för att inte göra livet surt för den andra stackaren. Jag hade helt rätt i att det skulle gå mycket bättre när han fick gå bredvid farbror, för grimskaftet som hängde på yttersidan brydde han sig inte i alls efter typ fem meter.
Han fick gå på farbrors högra sida med grimskaftet hängande från sin egen sele på sin högra sida så att han var inramad. Som sagt sket han fullständigt i att han fick grimskaftet mellan bakbenen eller att det slog emot i typ varje steg han tog, han hade fullt upp att bråka med farbror eller kika sig omkring.
Efter halva vägen bytte jag sida så att lillen fick gå på vänster sida med grimskaftet hängande på vänster. Återigen var det lite äckligt första fem metrarna och sen struntade han i det. Alltså ALLA borde ha en trygg farbror!
Eftersom lilleman var alldeles superpigg och bråkade och stökade så fick han prova trava bredvid innan vi vände. Det gick alldeles ypperligt utmärkt och hade önskad effekt eftersom han slutade bitas och fick ur sig lite mer energi. Travade ändå inte så långt, kanske 200 meter.
Vi gick både längs bilvägar och längs skoterspår och var ute ca 30 minuter. Balder var alldeles dyngsur när vi kom hem, lite av snön, men shit vad han var svettig...
Alltså jag tycker så himla synd om stackaren som inte kan skritta en halvtimme utan att bokstavligt talat hålla på att flyta bort. Han har verkligen alldeles för tjock päls... När han stod på gången hemma blev det imma på rutorna och det stod som ett ångmoln över honom. Han såg ut som om han klivit upp ur ett bad. Men energin var det inget fel på. Han såg jättelycklig ut och hade nog gärna gått med längre, och ute i hagen igen började han med att bråka med kompisen...
Så orken är det inget fel på, men stackars liten som ska behöva svettas så förbannat... Han svettas ju av att springa lite i hagen också. Funderar starkt på att klippa honom lite framme på bringan, det skulle ju inte orsaka att han fryser, men skulle förmodligen hjälpa honom så att han slapp svettas så förbaskat... Vi är ju ändå ute och gör nånting ca 2-3 gånger i veckan och det måste ju klia nåt otroligt under all den där pälsen.
Eftersom att han som sagt var helt dyngsur kunde jag inte bara släppa ut honom, det snöar och blåser lite så han skulle bli himla kall. Och skulle han stå inne och torka skulle han ändå inte få komma ut förrän ikväll. Så, han fick prova ett täcke för första gången!
Lite konstigt sa han och försökte dra av sig det, men accepterade lugnt mitt knasiga påhitt.
"Det kliiiiaaaaar!"
Som sagt, orken är det inget fel på.
"Va e de här för nåt egentligen?"
Liten notis: Täcket är i strl 105.
Ofodrat regntäcke.