11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Tyvärr blir det inte bättre bilder än såhär..
Till vänster, Reine (Shooting Star-Bayron)
Till höger, mammahäst (Bayron-Lambert)

376287_10151307959664811_187362395_n.jpg

Och Reine i sitt esse..

601985_10151307772109811_1253970492_n.jpg

Så sööööt!
Jag har också väldigt många närbilder på min :p
Det är minsann inte lätt att fota översociala unghästar.

Näe verkligen.. och jag försökte tom kasta vantarna på honom i hopp om att få lite avstånd men inte hjälpte det :) Men får väl vara glad över att han inte är den där alltför lättskrämda typen.. i alla fall ibland! Känns dock lite ofattbart att vi kanske ska rida på dessa små i höst... om målet är 3-års testet. Jag tror dock inte att jag kommer visa då han hittills växt som en tok varje vinter.. och då lirar det ju absolut inte med förberedelserna.

Och Reine är 159 fram och 162 bak nu som 1 år och 9 månaders. Mamma är 162 cm och Shooting Star mättes ju in till 164 cm men det vet jag faktiskt inte om det kvarstår, misstänker att SS kan ha växt han med...
Så just nu är jag mest fundersam på vilken höjd Reine kan tänkas stanna på? Hade tänkt mig runt 161-163 cm men är väldigt tveksam just nu... Själv tillhör jag den där korta sorten som inte vill ha jättehäst på 166-170 cm.

Tur du har ett sto som nedärver sin fina bruna färg! Mitt mörkbruna sto envisas med att klämma ut fuxar...:D

Zolero är ju också 1 år 9 månader nu, mätte som sagt 160 cm fram. Mammahäst 169 cm och pappan 167 cm.
Jag tror inte han är tänkt att bli en bjässe men ändå stor.
Bästisen är en månad yngre och mäter 165cm.

Tycker z känns mer klar i kroppen än kompisen till höger.

23369_10151263246336344_1775014567_n.jpg

Vimsan din fina kille ser också ut att ha breddat sig? :)

Tessalonica Jag gör inte så mkt alls med min, men han har ju varit sjuk en längre tid också. Han går i större hage med sin jämnåriga polare, men kommer in på box vintertid, så de hanteras ju dagligen.

Vad härligt Z ser ut att tycka det är med solen... Skönt att han inte är sämre och jag håller alla tummar för att han bara blir bättre o bättre. :)

Maja-Kandi: Sluta inte skriva om Balder. Är så roligt att följa ditt arbete med honom plus att du har ju gjort min dröm. Har alltid sagt att om jag nån gång får den där egna gården så ska jag ha en nordis. Tycker de är helt underbara... :love:

Alla andra: Det är jättekul att läsa om och se era 11or. :)

Ska försöka bli lite mer aktiv själv här och inte bara läsa men jag har inte kunnat göra så mycket under den sista tiden pga att vi har is överallt...
Var till slut tvungen att sko Felton. Det blev guldskor med 6 brodd i varje så nu kan han iaf både gå och leka. Själva skoningen tog han med ro, han somnade i stallgången när hovslagarn höll på.... :D
Tyvärr så får han gå själv då vi inte kan ha han o kompisen ihop med brodd då de leker för mycket. Blev broddsår första dagen.. Men han tycker det är helt okej bara han har sin lekboll. Den är toppen!!
Nu när han har skor så blir det lite promenader men löshoppningen jag planerat väntar jag med. Vill inte köra honom med brodd...

Här kommer lite bilder.
På promenad med bollen.
DSC_0338.jpg

Döda bollen..?!
DSC_0350.jpg

Har även fått prova på täcke (var -20 o blåsigt...). Är tyvärr redan så stor så det är mammas 140 täcken som gäller....
DSC_0325-1.jpg

DSC_0323.jpg

Vad fin han är! Minns inte stammen på honom? Är det bara jag som tycker det ser så himla mysigt ut med hästar som står med täcken och tuggar hö? :angel: På sommaren börjar jag alltid längta tills det är dags att dela ut hö i hagarna så att varje häst står vid en varsin hög och mumsar. Är man knäpp eller!? :D

Charlottee: Vad mysigt det ser ut i solen! Så himla skönt att han är på bättringsvägen!

Gazque: Kul att se nya bilder på din kille igen! Linslusen!

Vimsan: OJ vad stor han såg ut bredvid shettisen! :D Fin nacke ser han ut att ha!

Sandra1989: Yahoo! Vad fin han är! Så himla kul hur han riktigt laddar ur sista svängen varje gång bara för att helt snopen bli stoppad på samma ställe igen och igen. :D Intressant upplägg på träningen också!

Tessalonica: Jag tömkör och har med Balder bredvid äldre nordisen några gånger i veckan. Vi håller på 10-30 minuter varje gång beroende på hur det går och vad vi gör. Är det nåt jag satt upp som mål i tömkörningen som funkar efter tio minuter så slutar vi direkt, är det en skrittur ut i skogen med farbror håller vi på ca 30 min. :)

KL
Så himla kul att läsa om alla era hästar! Vad ROLIGT att det blev sån fart i tråden! :laugh: Balder går i hagen och skrotar och äter, jag har jobbat jättemycket nu så jag orkar inte göra nåt med nån av hästarna idag. En lat innedag helt enkelt. Imorrn tänkte jag göra nåt, kanske blir en tur bredvid farbror. :)

Tack! :) Han är e:Floré Star-Donelli. Ska försöka mäta honom nån dag också. Sist jag mätte (innan jul) var han redan över 160....

Håller med dig att det är mysigt med hötugg o vinter men nu längtar jag faktiskt väldigt mycket efter vår, sol o värme.... Just nu öser det ner blötsnö o det är inte mysigt alls. Allt är sörjigt o blött! :mad:

*KL*

Jag tycker det är så roligt att gå in och läsa ikapp mig i tråden lite då och då - är dessvärre jättedålig på att uppdatera själv, tiden räcker inte till (har ju den alldeles underbara lösningen med 2 hästar på 2 olika stall i kombination med en 2-årig son och heltidsjobb... :crazy:) Lite avundsjuk blir jag på alla som är duktiga och tömkör och löshoppar och grejjar. Jag får nog bara kasta in handduken och vänta till sommaren eller hösten då jag ska samla ihop hästarna till ett och samma stall!

Abbe börjar jämna till sig och så sakteliga växer framdelen ikapp bakdelen! Har dessutom börjat bredda sig lite smått i bogpartiet! Har köpt upp ett kanonfint hösilage till honom som gav en i det närmaste perfekt foderstat med bara lite skrammel i krubban "för att alla andra får" - skönt för mattes plånbok att slippa fodra upp med 3 kg lucern + 1 kg krafft varje dag.

Dessvärre är han helt otroligt ömfotad nu sedan snön töade bort och marken frös till igen i helgen så funderar starkt på om han inte ska få framskor på när hovis kommer imorgon. Han är ju en rätt stor kille som ju redan i höstas vägde över 400 kg och i relation är hovarna fortsatt rätt små. Dessutom har han ju förärats med 4 vita hovar. Han rör sig så försiktigt stackaren och jag är rädd att det blir spänningar i kroppen på honom om det ska fortsätta.

Har ni några erfarenheter av att sko tidigt? Jag läste att du hade skott din kille Harmonie, vad var orsaken?

Det är är inget kul.. Hade själv hästarna på olika stallar i våras och det var hopplöst att hinna med dem så som jag ville hinna med dem. Nu är alla hästarna (vi har 3) samlade på samma stall o det är helt underbart!! :)

Ang. skoningen så var det för att vi har så mkt is (det mesta av våra hagar är ren is, resten är is och stenhård lera fläckvis) och jag såg att han gick och spände sig hela tiden för att försöka hålla sig på benen. Kände att så vill jag inte ha det utan tog då beslutet att sko och nu går han obehindrat i hagen. Han leker o springer o jag kan gå på promenader utan att riskera att både han o jag ramlar... Jag har skaffat brodd till mig själv också! :D

Mätte honom igår och det var en glad överaskning!!! Han har inte växt något på höjden det sista (däremot breddat och blivit mer häst) utan är fortfarande strax över 160 och jämn. Tjohoo, han kanske inte blir så jättestor ändå... :banana:

Woho, minnet sviker inte, jag hade för mig att det var Floré Star! Men oj så stor han är! :o

fia-lisa: Kul att höra uppdatering om Abbe! Har han lugnat sig nu sen han blev en "det"? För visst kastrerade du honom förut? Ang skor så hade nog jag skott om det var min. Det är INTE kul att se hur dom går och spänner sig och knappt kan röra sig pga halka och hårt underlag. Jag skodde min numera treåring i höstas just därför.

KL
Idag fick Balder följa med ut bredvid farbror igen! Han var en riktig illbatting på kompisen som är lite halt nu, så jag kände att han nog behövde lite aktivering för att inte göra livet surt för den andra stackaren. Jag hade helt rätt i att det skulle gå mycket bättre när han fick gå bredvid farbror, för grimskaftet som hängde på yttersidan brydde han sig inte i alls efter typ fem meter. :grin: Han fick gå på farbrors högra sida med grimskaftet hängande från sin egen sele på sin högra sida så att han var inramad. Som sagt sket han fullständigt i att han fick grimskaftet mellan bakbenen eller att det slog emot i typ varje steg han tog, han hade fullt upp att bråka med farbror eller kika sig omkring.

Efter halva vägen bytte jag sida så att lillen fick gå på vänster sida med grimskaftet hängande på vänster. Återigen var det lite äckligt första fem metrarna och sen struntade han i det. Alltså ALLA borde ha en trygg farbror! :bow:

Eftersom lilleman var alldeles superpigg och bråkade och stökade så fick han prova trava bredvid innan vi vände. Det gick alldeles ypperligt utmärkt och hade önskad effekt eftersom han slutade bitas och fick ur sig lite mer energi. Travade ändå inte så långt, kanske 200 meter.

Vi gick både längs bilvägar och längs skoterspår och var ute ca 30 minuter. Balder var alldeles dyngsur när vi kom hem, lite av snön, men shit vad han var svettig... :eek: Alltså jag tycker så himla synd om stackaren som inte kan skritta en halvtimme utan att bokstavligt talat hålla på att flyta bort. Han har verkligen alldeles för tjock päls... När han stod på gången hemma blev det imma på rutorna och det stod som ett ångmoln över honom. Han såg ut som om han klivit upp ur ett bad. Men energin var det inget fel på. Han såg jättelycklig ut och hade nog gärna gått med längre, och ute i hagen igen började han med att bråka med kompisen... :cool: Så orken är det inget fel på, men stackars liten som ska behöva svettas så förbannat... Han svettas ju av att springa lite i hagen också. Funderar starkt på att klippa honom lite framme på bringan, det skulle ju inte orsaka att han fryser, men skulle förmodligen hjälpa honom så att han slapp svettas så förbaskat... Vi är ju ändå ute och gör nånting ca 2-3 gånger i veckan och det måste ju klia nåt otroligt under all den där pälsen.

Eftersom att han som sagt var helt dyngsur kunde jag inte bara släppa ut honom, det snöar och blåser lite så han skulle bli himla kall. Och skulle han stå inne och torka skulle han ändå inte få komma ut förrän ikväll. Så, han fick prova ett täcke för första gången! :D Lite konstigt sa han och försökte dra av sig det, men accepterade lugnt mitt knasiga påhitt.

"Det kliiiiaaaaar!"
DSC_0038_zpsba1a0052.jpg

Som sagt, orken är det inget fel på.
DSC_0040_zps29b978bd.jpg

"Va e de här för nåt egentligen?"
DSC_0050_zps7408b0df.jpg

Liten notis: Täcket är i strl 105. :D Ofodrat regntäcke.

Senast ändrad:

Hi hi, så söt han var i täcket!
Det verkar alltid vara livat i din hage :D

Jag fick äntligen bevittna en gnutta action i min hage.
När jag och lillePlutt rastade vovvarna passade vi på att hälsa på hästar.

http://youtu.be/3TNQYcZmIbc

*kl*
Släppte Rebel på volten innan idag vilket han tyckte var kul.
Han älskar att visa upp sig vilket kanske syns, min lilla mini-arab på 79 cm :love:

dsc_7123_5113ed309606ee6a050ab5a1.jpg

dsc_7153_5113ed4cddf2b36bf2278faa.jpg

dsc_7158_5113fae7ddf2b36c160856ef.jpg

ja han ser riktigt munter ut :)

förutom ensilage får våra;
fibergi (tror det är elit vi har...men vågar inte svära på det) och svart klippt havre morgon och lunch.
på kvällen får de svart klippt havre, fibergi, derby, salt, kalk, selenavite, studbalancer och lite betfor.

jag antar att just våra skiljer sig en del från de flesta övriga 11: or men, så är de ju blivande galoppörer också... när de blir lite äldre brukar vi byta studbalancer mot racingbalancer

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
900
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar