Sv: 11rnas tråd, del 3
Åh fina killen! Så himla roligt att det går åt rätt håll!
Grandezza: Vad fin hon ser ut! Men stor!
Härligt att redan ha bokat in inridning! Balder får vänta ett år till, vi fortsätter inkörningen ordentligt till hösten med lite nya redskap och grejer så tar vi ridningen året efter.
KL
Idag har Balder varit jätteduktig igen!
Vi gjorde samma sak som i fredags, det blev aldrig av med upprepning i helgen då jag lite hastigt och lustigt blev ponnychaufför istället. Så det fick bli idag. Balder var så glad när jag kom ut i hagen och stoppade näsan i grimman och ville smita med in när jag tog in farbror först, det märks att han tycker det är roligt att få vara med!
När han fick stå på gången var han redan lite svettig efter ett hejdundrans race i hagen, men han har nu börjat fälla uppe på ryggen och rumpan! Bara jag har hjälp nån dag framöver ska jag klippa honom lite på bringan.
Jag var själv idag, och började som vanligt med att spänna för (den här gången med Balder på vänster sida) och hängde på grimskaftet på yttersidan. Idag brydde han sig INGENTING om grimskaftet, inte en enda konstig min eller spark - wonderful!
Vi gick ett varv runt lägdan och sen hakade jag på en skakel istället. I början tyckte han att det var jätteäckligt och slog emot den när han tog emot den. En gång hamnade han emot båda skaklarna (stöttingen gled åt sidan) och då blev han rädd och skuttade rätt upp och gjorde en riktig kospark mot skakeln som slängde ut i snön. Farbror nordis fräste runt och sa ifrån på skarpen och jag smackade på ordentligt framåt, och tio steg senare var det som om det aldrig hänt.
Återigen, ALLA borde ha en trygg farbror!
Aldrig att man själv lyckats hålla kvar lillen i det fina luftsprånget han gjorde, och då skulle han ju stuckit och blivit rädd på riktigt. Nu tog det tvärstopp, han fick en åthutning och sen var det bra. Efter det lilla utbrottet fäste jag ett grimskaft i stöttingen så jag kunde hålla emot den så han slapp bli klämd nån fler gång, så gick vi tre varv runt lägdan för att han skulle få känna efter ordentligt. Han stampade i backen några gånger när den tog i men efter hand ignorerade han den mer och mer och sista varvet sket han fullständigt i den och återgick till att bita på farbror eller titta sig omkring istället. Sista biten fick han gå utan nånting på sidan.
I stallet var lillen toknöjd med sig själv, toksvettig men tokglad.
Han fick massor med beröm innan han fick gå ut igen. Idag har vi ganska varmt och vindstilla så han slapp täcke. Imorrn har jag planerat att tömköra honom, och på torsdag kör vi upprepning från idag.
Blev faktiskt ett par bilder från sista varvet idag när både lunkade på utan bekymmer, syns lite dålig kanske.