11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Duktig och fin Daliah! :love: Så kul och se att våra 2åringar börjar se ut som vuxna hästar nu!
Tog en bild på Z idag, också jämn och fin. Det märks att han har mer koll på sina ben nu, ställer upp sig normalt. Det riktigt kliar i fingrarna att få börja lite smått med prinsen i vår.. testa träns och sadel osv. :)

582723_10151292743716344_2000679924_n.jpg

Fin han är!

Tycker inte min ser särskilt vuxen ut dock, mest som ett konstigt, lurvigt djur som ännu inte är artbestämt..

Vilken fining, ser som du säger fin ut i kroppen :)

Säger som Hunter, här hemma är det svårt att bestämma art ;)

Hunter & Tessalonica

tack!!!

haha ja ett icke artbestämt lurvigt djur känner jag igen, så ser min åring ut nu! :D

Jag förstår att du längtar! Jag fick provsitta på en av de nyblivna tvååringarna igår. Hon är så himla klar i kroppen att en liten provsittning går utmärkt. :)

Det är ju Lysande nu ska man sitta på 1,5 - 2 åringarna .....

Vad sjutton håller man på med ? Sitta in unghästarna som 2 åringar på HÖSTEN är tidigt bara det igentligen !'

Sånt här ger signaler att det är okey att sitta på 1,5 åringar oavsett om det handlar om en kort stund så är det inte okey . Låt unghästarna vara unghästar .

Det finns inga färdiga unghästar i början på Februari .

Senast ändrad:

Nej nej, Det handlar inte om att sitta in unghästarna.

När jag var nere i skåne och provjobbade hos en ryttare som rider in unghästar så blev den minsta hästskötare uppslängd på hennes egna tvååringar när de stod och mumsade havre i boxen, hon upplevde att dom hästarna mådde bättre under inridningen sen, än de som kom och skulle bli inridna på någon månad. Det handlar om att hänga och klänga så att dom vänjer sig. I stället för att hetsa inridningen på några månader hos en beridare så drar man ut på det över en lång tid. Nu får dom lära sig att människan kan vara lite överallt. Det handlar inte om att belasta eller dyl.

Senast ändrad:

+ Charlottee: Tack :laugh:
Ja, hon är underbar att hantera, lugn o väldigt snäll, men stooor känns hon, det syns nog inte på bilderna, men hon är smal över ryggen och väldigt högställd, så hon känns mkt större än sina 165:grin:

Nu är det dessutom bokat att hon ska åka iväg o bli inriden i höst:o Stora tjejen:o

Charlottee: Vad fin han är!! Tycker det är coolt att han är så mörk, o med inget tecken alls på huvudet :laugh:

När jag var nere i skåne och provjobbade hos en ryttare som rider in unghästar så blev den minsta hästskötare uppslängd på hennes egna tvååringar när de stod och mumsade havre i boxen, hon upplevde att dom hästarna mådde bättre under inridningen sen, än de som kom och skulle bli inridna på någon månad. Det handlar om att hänga och klänga så att dom vänjer sig. I stället för att hetsa inridningen på några månader hos en beridare så drar man ut på det över en lång tid. Nu får dom lära sig att människan kan vara lite överallt. Det handlar inte om att belasta eller dyl.

Men varför redan som 1,5 åringar ? Dom är inte 2 år för att dom räknas som det efter Nyår ?

Förstår konceptet men klänga och sitta på dom imellanåt hinner man efter betet och innan man sitter in dom .
Det är början på Februari nu och till September skiljer det en hel del och ändå finns tiden för insittning .

Åh fina killen! Så himla roligt att det går åt rätt håll!

Grandezza: Vad fin hon ser ut! Men stor! :o Härligt att redan ha bokat in inridning! Balder får vänta ett år till, vi fortsätter inkörningen ordentligt till hösten med lite nya redskap och grejer så tar vi ridningen året efter.

KL
Idag har Balder varit jätteduktig igen! :bump: Vi gjorde samma sak som i fredags, det blev aldrig av med upprepning i helgen då jag lite hastigt och lustigt blev ponnychaufför istället. Så det fick bli idag. Balder var så glad när jag kom ut i hagen och stoppade näsan i grimman och ville smita med in när jag tog in farbror först, det märks att han tycker det är roligt att få vara med! :laugh: När han fick stå på gången var han redan lite svettig efter ett hejdundrans race i hagen, men han har nu börjat fälla uppe på ryggen och rumpan! Bara jag har hjälp nån dag framöver ska jag klippa honom lite på bringan.

Jag var själv idag, och började som vanligt med att spänna för (den här gången med Balder på vänster sida) och hängde på grimskaftet på yttersidan. Idag brydde han sig INGENTING om grimskaftet, inte en enda konstig min eller spark - wonderful! :laugh: Vi gick ett varv runt lägdan och sen hakade jag på en skakel istället. I början tyckte han att det var jätteäckligt och slog emot den när han tog emot den. En gång hamnade han emot båda skaklarna (stöttingen gled åt sidan) och då blev han rädd och skuttade rätt upp och gjorde en riktig kospark mot skakeln som slängde ut i snön. Farbror nordis fräste runt och sa ifrån på skarpen och jag smackade på ordentligt framåt, och tio steg senare var det som om det aldrig hänt. :grin: Återigen, ALLA borde ha en trygg farbror! :bow: Aldrig att man själv lyckats hålla kvar lillen i det fina luftsprånget han gjorde, och då skulle han ju stuckit och blivit rädd på riktigt. Nu tog det tvärstopp, han fick en åthutning och sen var det bra. Efter det lilla utbrottet fäste jag ett grimskaft i stöttingen så jag kunde hålla emot den så han slapp bli klämd nån fler gång, så gick vi tre varv runt lägdan för att han skulle få känna efter ordentligt. Han stampade i backen några gånger när den tog i men efter hand ignorerade han den mer och mer och sista varvet sket han fullständigt i den och återgick till att bita på farbror eller titta sig omkring istället. Sista biten fick han gå utan nånting på sidan. :laugh:

I stallet var lillen toknöjd med sig själv, toksvettig men tokglad. :D Han fick massor med beröm innan han fick gå ut igen. Idag har vi ganska varmt och vindstilla så han slapp täcke. Imorrn har jag planerat att tömköra honom, och på torsdag kör vi upprepning från idag.

Blev faktiskt ett par bilder från sista varvet idag när både lunkade på utan bekymmer, syns lite dålig kanske.

007_zps6efb23d0.jpg

004_zps6c86048f.jpg

Utan att ta ställning rent generellt (jag anser det är så otroligt individberoende) så har jag faktiskt inte märkt NÅGON skillnad om man tar det när de är tvååringar (2.5 i praktiken beroende på tid på året och när född) eller när de är fyra.

Vissa sitter jag på hösten som tvååringar, andra skulle jag inte ens tänka tanken. Slutresultatet brukar bli lika ändå, vilket jag kopplar till mer en vana att matte hittar på massa olika tok och grundfostran än huruvida de specifikt haft någon som suttit på dem (oavsett form) si eller så.

Jag har fö inte sett någon skillnad vad gäller tid för sadelvänjning etc heller, utan det brukar (det får jag väl äta upp nu..) vara helt odramatiskt med både sadel, ryttare osv oavsett när det sker.

Så jag brukar göra det med hänsyn till individ och när andan (min alltså) faller på helt enkelt. För det brukar inte göra någon skillnad i slutänden.

Lite on topic - här börjar det vakna hormoner tror jag :devil: Fått ta en diskussion om allmänt uppförande med 11an, och han är rätt dryg på polaren i hagen lekmässigt. Hänger i halsen som en häftapparat, och går mer på två ben än på fyra.
Leda dem ihop är sådär kul just nu, man får endera morra en hel del, eller hålla den lilla i grimman och inte grimskaft. Än är han ganska talbar dock, och lyssnar på åthutning av mig och skärper sig i hanteringen då.
Han kommer nog snart åka på en rejäl åthutning av shettisen med, jag kommer stå runt hörnet och heja på i smyg ;P

Men kan bli lite spännande i vår, när hormonerna börjar flöda fritt...

kan man hyra dig att agera kamikaze pilot när det blir dags för att provsitta på z första gången då alltså? ;):D

maja_kandi tack :)
Duktiga Balder och duktiga du! Jättekul att läsa om era framsteg.
Och vilken härlig hjärtrumpa han har redan :love:

Grandezza Javisst är det lite coolt! Det var de första vi sa när han kom, en FUX utan vitt i huvudet!? Hur gick det till? :rofl:
Jag kan tänka mig att han kommer vara snygg i ett blingbling pannband.

Harmonie Jag funderar fortfarande men just nu lutar det åt stående hemma. Dock har z väldigt små som knappt syns, men veterinärer att passat på att känna efter vid sedering, och det har då funnits två enligt dom.

Det bästa med en helfärgad häst är att man kan *Pimpa* pållen hur man vill ;)

Precis vid denna tiden förra året började min 10a också bli en gangster.

Men han lugnade ner sig betydligt under sommaren. Nu är han hur cool som helst och fortfarande hingst.

KL

Moderatorn påminner att annonser har sin plats på annonsforumet. Det är inte okej att skriva att man ska sälja hästen alternativ fråga efter bete eller stallplats. Sådana inlägg kommer att tas bort.

Görel moderator på avel

Gud va duktig han är! Och instämmer i tidigare sägare som påpekade den härligt hjärtformade rumpan, nice att sitta bakom under framtida åkturer! ;)

*kl*
11orna i stallet har det fortsatt lugnt, Fjärilsviol har fått börja smaka på tränset en gång so far.

Fjärilsviol (Connaisseur - Tip Top)
163356_10151233370185951_85626955_n.jpg

Flora Linnéa (Bellagio - Topaasch)
28987_10151233373625951_274418310_n.jpg

Så himla fina flickor, som vanligt! :love:

Tyvärr luras man väldigt med rumpan, pälsen är MINST hälften av det som står upp. :grin: Han var ju himla toppig om både rygg och rumpa när han kom men det börjar ta sig! :laugh: Blir himla roligt när all isolering ramlar bort i vår! :D

Apropå isolering så håller Nangijalas på att trilla av i stora tussar ;) Det enda ställe hon inte fäller rejält på är halsens sidor och nedre delen av benen, annars bara rasar det av så fort jag drar med en massageborste. Lite väl i tidigaste laget tycker jag, det är snö och någon minusgrad så långt det går att se i väderprognosen ännu:grin:

Ja alltså Balders isolering är galen... Jag gick ut för att ge dem vatten i förmiddags, då hade jag stått inne och kikat på dem ett bra tag när de flög runt och busade han och 10an, de hade säkert hållit igång ett bra tag innan det jag såg också. Ute i hagen står han och flåsar som en blåsbälg med världens lyckligaste min, totalt genomsvettig från huvud till svans, det stod stora ångmoln om honom... Jag tycker så synd om honom som inte ens kan leka utan att bli plaskblöt. Måste verkligen få hit nån som kan hjälpa mig att klippa honom...

Åh vilka godingar :)
Håller med om rumpan på Balder, även om mkt är päls ;)

KL

Julia tappar också mkt päls. På vissa ställen är det sommarpäls redan...
Tänkte kolla en annan sak med er. Idag såg jag en knepig sak. Det äldre stoet som Julia går med bajsade och kort därefter går Julia dit och bökar i hennes skit?? Ser att hon "smakar" på det men vet inte om hon sväljer. Någon som vet vad det kan bero på?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
900
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar