11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Jag köpte en riktig häst istället för att pyssla med bomullsinpackning. Är redigt less på plastvarianten för tillfället.

Kl
Igår kom hovis ut och skodde om min treåring. Balder fick stå inne i boxen för att få lyssna och titta. Han var helt sönderstressad. Redan innan hovis kom flög han runt inne i boxen för minsta lilla och stressbajsade. Jag gick in med grepen för att städa undan direkt och hästen trodde att jag skulle döda honom. :cool: Han sprang runt och försökte komma ut genom dörren, när inte det gick lyckades han vända vattenhinken (som sitter på väggen) uppochner och sen ställde han sig skakandes med huvudet i ett hörn. Jag försökte att inte bry mig utan bara mocka och peta på som vanligt. Men han flyttade hela tiden så att rumpan var farligt riktad mot mig. Hann inte ens ut ur boxen förrän han gjorde en ny hög. Samma sak om igen. Efter typ fem gånger insåg han att jag inte var nån bödel och tittade istället lite nyfiket. Men när hovis kom blev han helt hysterisk och snurrade runt som en jävla raket vid minsta lilla ljud. Då åkte grimman på så satte Jag fast honom. När treåringen var klar fick Balder komma ut på gången och då var det istället hovis som var sänd från helvetet och höll på att svimma på fläcken när hovis rörde sig. Hovis är BÄST och tog allt lugnt och fint. Alla fötter blev lyfta och kollade, men det hanns inte med nån verkning, det blir nästa vecka.

Jag fattar inte hur han kan vara så galet rädd! När jag är själv med honom är han kanonduktig. Accepterar det jag hittar på och vill vara med hela tiden. Men om nån annan är med blir han som förbytt... Jag skulle köpt ett föl. :cool:

Det enda positiva var att han var duktig när hovis väl fick lyfta fötterna. Den träningen har iaf gett resultat.

KL

Lika odräglig som unge mr Fluff var igår, lika fantastisk var han idag! Han gjorde inte ett enda fel från att jag hämtade honom i hagen till att han var tillbaka där!

Han fick följa med på tur bredvid farbror och stöttingen med en lös skakel på utsidan. För första gången gav vi oss iväg av gården med skaklar på båda sidor, han var SUPERDUKTIG, kunde verkligen inte skött sig bättre! Spetsade öron och glada pigga kliv hela turen! Vi mötte två bilar utan det minsta problem, gjorde flera halter utan att han försökte svänga runt, gjorde flera 90-graderssvängar och vände dessutom runt helt och vände på vägen. Han var helt superb, jag satt med ett brett smile, avslappnade tömmar och det enda jag behövde säga var "bra"!

Igår var han till salu, idag är han dyr! Synd att han blir så stressad kring nytt folk, när det bara är jag är han helt super!

Men oj!! inte roligt när dom blir sådär stressade så dom nästan blir farliga.

Jag har ju då också den där bomullsvarianten på häst vilket har resulterat i att Chille nu går med TRE!!! gipsade hovar :eek: Sist hovis var ute så hade han börjat få ganska mycket bärrandsröta på ena framhoven. Jag tog beslutet att köra in honom till klinik så dom kunde gå igenom honom ordentligt och då visade det sig att han hade lite röta på alla sina vita hovar så nu är han uppskuren och gipsad. På lördag eller söndag ska vi ta bort gipset och kolla hur det ser ut och om det vill sig väl kan han gå utan gips. Återbesök på kliniken om en vecka då han troligen får skor. Min stackars lilla häst, mår sååå dåligt över att jag inte sett det tidigare :(
Han var jättesnäll att lasta och stod helt still hela vägen (ca 1.5 timme) trots att han aldrig har åkt låda förut. Jag har bara provlastat honom en (eller kanske två) gånger så jag blev lite förvånad att han bara knallade rätt på.

Du ska absolut inte ha dåligt samvete över att du inte sett nåt! Koronn kunde ju bli helt friskförklarad av min klinikhovis för att dagen efter stå blockhalt och ha bölder på tre ben... Men lider med dig, vet vilket helvete det är.

Och nej, det är jättejobbigt när de blir sådär helt blockerade. Jag gillar inte att ha hovar vevandes framför näsan. :cool:

KL
Apropå nåt jag läste i en annan tråd ang kastrering. Det är många som frågat mig om Balder är hingst, och jag har varje gång helt automatiskt svarat att nej, han är kastrerad, det var ju det jag fick höra när jag köpte honom. Men idag när jag satt på huk och borstade honom efter turen tittade jag upp och tyckte påsen såg lite för fylld ut för att vara vallack, kände efter och hittade en kula. :eek: Alltså jag hoppas att jag bara inbillade mig... :crazy: Inte för att jag har nåt emot att ha en hingst, men jag köpte ju en vallack, då ska man väl ändå få en vallack!? Om han skulle ha en kula kvar skulle ju det innebära att det misslyckats när de skulle kastrera och bara fick bort en, eller hade bara en trillat ner så han inte var redo än? Har då aldrig hört talas om att någon haft tre. Jag är lite förvirrad...

På söndag ska mina båda nordispojkar få följa med till ridhuset och löshoppa. Plasthästen är ju trasig så då får dom riktiga rycka in. :grin: Det blir första gången vi transporterar Balder sen vi hämtade honom, kan bli spännande! Då kommer min veterinär vara på plats så jag tänkte be henne känna efter.

Det här måste ha uppkommit fort för hovis var ute 6 veckor innan och då hade han ingenting och jag har ju tagit för givet att han varit bra i hovarna så jag har ju bara kratsat dom som vanligt. Fy, tycker så synd om honom :cry: Förvisso verkar inte han bry sig ett skit för han far runt som en blådåre i hagen och leker med sin polare så ont har han inte i alla fall. Ser lite komisk ut när han fladdrar runt med sina blåa vetrap fötter åt alla håll, lite likt boxningshandskar :D

Det där med kulorna lät ju inget vidare, tänk om dom missat en (hur man nu kan göra det) eller helt enkelt inte kastrerat honom alls. Står det inte i passet om han är kastrerad?
Roligt med löshoppning, jag vill också!!

Haha, skönt att han inte känner av det ändå! :)

Nej jag fattar inte heller hur man ska kunna missa en kula. Jättekonstigt! I passet finns inskrivet datum och han är registrerad som vallack, så det vore ju himla konstigt om han plötsligt blivit hingst igen (dvs inte kastrerats). :crazy:

Haha, skönt att han inte känner av det ändå! :)

Nej jag fattar inte heller hur man ska kunna missa en kula. Jättekonstigt! I passet finns inskrivet datum och han är registrerad som vallack, så det vore ju himla konstigt om han plötsligt blivit hingst igen (dvs inte kastrerats). :crazy:

Jag tror inte att du behöver oroa dig, det känns på min som om han har en kula kvar med efter kastreringen, men jag vet med säkerhet att bägge togs. Den här kulan uppkom en tid efter, och är ganska säkert en vätskefyllnad som jag antar ger sig med tiden? Veterinären har kollat och sagt att det ser helt ok ut. Och eftersom det är inskrivet i passet på din att han är valack, så har de nog kollat honom ordentligt. Men jag förstår att du tycker att det känns som det, det tycker jag om Calles med.

På en islandsunghäst, 2,5 år som kastrerades så blev det efter ett ganska lång tid så att det vart som 2 typ ngt i varje pung, dvs det såg ut och kändes inte som om han var kastrerad alls.. men då vi var 2 utöver veterinären som såg bollarna så var han definitivt valack. Gick dessutom med mitt sto i 2 år på lösdrift och inte blev det några oäktingar heller ;) skämt å sido..

+ Quimero: Skönt att höra!!! Igår kväll klämde och kände jag jättelänge och det känns som om det är en kula, alltså samma form och allt, men det känns mest som vätska och han reagerade ingenting när jag klämde åt hårt - det borde ju gjort ont om det var en riktig. Det kanske finns där för att dom ska få känna sig manliga ändå? :angel:

Jag köpte en riktig häst istället för att pyssla me bomullsinpackning. Är redigt less på plastvarianten för tillfället.

I hear you! :grin: man vågar knappt andas på plasthästarna av rädsla för att dom ska gå sönder :D

Märkligt med Balder, kan ju vara någon vätskeansamling, jag skulle nog be en veterinär känna efter annars.

Sorbisen fy vad tråkigt med Chille :( håller alla tummar för att han repar sig snart!

När Z åkte till strömsholm (ca 2h) så stod han också jättebra och var väldigt lätt, det hade jag inte trott men väldigt skönt när de reser bra redan som små. Iofs var han vinglig och klok nog att försöka stå still men han var väldigt cool under färden.

Senast ändrad:

Ta i trä.. Inga skador hos oss ;) Däremot skapligt pigg liten herre nu när solens strålar tittar fram och ger lite värme!
Har gett upp det där med longering, eller tömkörning.. Reine har så mkt bus i kroppen just nu att det mest hoppar och far så det blir bara bråk oss emellan när jag ska göra ngt. Därför tränar vi mest på lösgalopp med många inslag av skutt och bakutsparkar :D och får väl göra så tills vi är på samma våglängd igen!
Inte helt optimalt och själv ha ca 10 veckor kvar tills en bebis tittar ut.. förstår hur stona känner sig sådär på slutet! Man är ju inte smidig... Men i sommar, då jäklar kommer det bli promenader :idea: när både min och Reines mage ska trimmas i form efter vinterns och vårens fria tillgång på mat, haha..

76032_10151344102264811_35560853_n.jpg

Haha ja i sommar, då jäklar ;) då ska jag med sätta igång med min! Känner noll lust att mecka med utrustning på en unghäst med stelfrusna fingrar! Nä lite varmare än minus tolv tack! Det är ju ändå snart mars :eek:

IMAG0215_zps13543a5a.jpg

maja_kandi och Quimero

Tack, vi är så glada, nu finns det hopp för en framtid vad gäller z! skam den som ger sig! :D

Åh det är så härligt!!!

KL

Igår fick mina nordispojkar följa med till ridhuset för löshoppning! Min plasthäst (läs halvblod) har ont i benet och fick stanna hemma så då fick dom riktiga hästarna rycka in! ;)

Farbror är helt klockren och knallar in i transporten när man typ pekar åt honom, lilleman hade inte åkt sen monsterresan hem i december, så jag undrade lite vad han skulle tycka. Först skulle han testa om rampen verkligen höll, skuttade upp med frambenen och sen lika fort ner. Men så stoppade jag honom när han skuttade upp igen och lät honom stå stilla en stund, sen var det bara att gå på. Duktiga liten! :laugh:

Framme fick hästarna först stå på transporten en stund tills vi kollat läget på anläggningen, sen fick de en varsin utebox medan vi byggde fram. Balder var så liten att han inte ens såg ut över dörren, han stod på tå och kikade ut, det enda man såg var fluffluggen och öronen! :D Vi löshoppade min väninnas hästar först och sen farbror, bra träning för Balder att stå ute och vänta, han var jätteduktig!

När farbror fått hoppa lite hämtade vi Balder så fick han gå runt lite med honom. Han tyckte det var lattjo lajban men samtidigt lite läskigt. På läktaren satt en kompis lillebror och mamma och de var farliga, men superbra träning! Balder fick bara trava runt några varv och se sig omkring, samt skutta över en lite upphöjd bom tre gånger, sen var han klar. :) Veterinären passade på att klämma på honom också och trodde att det bara var ärrvävnad som fanns i den lilla påsen, det var ju skönt! :)

Och lastningen hemåt tog ungefär 30 sekunder. :D Skickade in Prinsen, stängde bakom och knallade på med Balder - klart! Underbart när det är så enkelt! Och plasthästen som brukar växa fast och tjura i en halvtimme. :grin: Det ska vara pansarvarianten! ;) Efter att vi lastat fick de stå och käka hö medan vi plockade bort, bra träning!

Jag är så STOLT över lilla hästen! :love: :bump:

Min kompis filmade faktiskt lite, ska se om jag kan få ihop nånting!

Underbart att Zolero mår bra!

Vad kul Maja att åka till ridhuset och vilka duktiga killar!

Jag red dressyrlektioner både fre och lördag på mitt sto, hon var kanonfin och sedan på söndagen blev det uteritt i solen med fågelkvitter med Imbra som handhäst. Peppar peppar har inte Imbra någon plasttendens ännu och mor hennes är ju 21 år och inte så plastig:)Men visst är jag nojig att något ska hända dem och Imra är ju rätt vild i bland i hagen och vår hage är rejält kuperad så mycket kan hända.
Imbraisolen_zps5fb3e477.jpg
[/IMG]

Så roligt att höra att han är bättre!!!

Maja_Kandi: Härligt att det gick så bra för er! Önskar jag vågade åka iväg med Dahlia o löshoppa, men är rädd att hon försöker slita sig, som hon har fått smak på att göra... :cry:

kl
Idag var det SOL!!!!! O vindstilla!!! O nästan plussgrader!!!!! Underbart!!!!

Jag firade genom att öppna upp en annan del av hagen åt de små, o gisses vad de sprang runt o busade, såg himla kul ut! (jag hade förstås kameran med mig;) )

Någon mer civiliserad bild:

o55ch1.jpg

ao2avm.jpg

Halsen börjar räta ut sig nu när hon nästan är ikapp med manken!

wqsi2v.jpg

Hello!

2qwk8zk.jpg

Gud vad glad jag blir av att läsa att han är bättre! Heja heja!

*kl*

Våra små troll kämpar på, nu börjar de vänja sig vid att röra sig på "stora" banan.
Det bruna stoet har dock visat att hon behöver lite långsammare inlärning, så henne tar vi det lugnt med. :)

Kul också att läsa om alla andras fina 11or

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 393
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?