Sv: 11rnas tråd, del 3
Haha!
Men enligt SMHI har vi vår här.
KL
Idag fick Balder gå med farbror igen! Den här gången fick han gå på vänster sida. Vi började väldigt bra i stallet, han stod som ett ljus! Lite bråk med ett bakben som han försökte rycka åt sig, men han fattar snabbt. Sen stod han jättesnällt när jag spände för. Testade en ny variant, förut har jag spänt klart farbror och sen ställt Balder på plats och satt fast honom och sen spänt på skakeln för att genast kunna gå iväg. Idag ställde jag farbror mellan skaklarna, satte fast vänstra skakeln (närmast Balder) och sen satte jag fast lillen och spände fast hans skakel innan jag gjorde klart för farbror. Balder försökte följa efter mig men när han kände att han satt fast stod han jättesnällt och väntade. Rörde inte ett öra för skakeln och väntade helt stilla tills det var dags att gå!
Först gick vi ett varv runt lägdan och jag provocerade lite på lilla banan med snäva svängar åt båda håll. Han kunde verkligen inte skött sig bättre! Han tog svängarna helt suveränt (korsade benen och gick undan för skaklarna) och brydde sig inte ett skvatt om att han tog i! Sen styrde vi kosan ut från gården. De fick trängas längs skoterspåret igen, första gången sen han börjat gå med skakel på utsidan, vilket gick jättebra! Det blir naturligt att han blir trängd emellan, vilket var helt medvetet bara för att se hur han skulle reagera. Han var helt lugn hela turen trots att han vid flera tillfällen tog i båda skaklarna i varje steg.
Sen fortsatte vi längs vägen en bit, men det var så galet slirigt åt stackaren. Bredvid vägen åkte en liten skogsmaskin och tog rätt på timmer vilket levde om som tusan, samtidigt mötte vi en bil också. Återigen fantastiskt att ha trygga farbror som bara tittar och knallar på!
Längre ner svängde vi av in på samma lite mindre väg som förut där det var kanonbra underlag och följde den längre än nån gång tidigare. Balder var jättepigg och glad och fick trava hela vägen bortåt. Det gick super att vända och hela vägen hem var lugn och trevlig. Hästarna knallade på med spetsade öron och härligt driv i steget! Sista biten skippade vi vägen som var så hal och tog en liten omväg längs ett skoterspår på hemvägen. Alltså mer träning i att gå trångt vilket återigen gick hur bra som helst!
Hemma stod båda hästarna som ljus när jag spände ifrån, underbara nordispojkar! Balder hade blivit svettig, skönt för honom att han var lite klippt, det märks att det gjort skillnad!
Han har blivit väldigt stadig och är totalt obrydd i skaklarna! Jag är alldeles stolt ju!
Imorrn tänkte jag tömköra honom, ska träna på att kliva i skaklar då igen. Om allt går bra får han dra en skakel också.
Apropå mätning, mätte lillen! Han har som misstänkt vuxit ännu mer! 136 över manken och 140 över korset!