11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

*kl

Nu står russtoet Lime i hagen också. Av sättet hon rör sig så gissar jag att det är många travruss bakom henne. Hon har bara stambokförda ston bakom sig osv. Ville dock inte åka låda men en liten tvååring har inte så mycket ork :devil:

Xanadu adopterade henne direkt :love:

*kl*

Så duktiga allas små elvor är :) Och Balders flätade man :love:

Våra små troll skrotar runt i snön (som aldrig verkar vilja ge sig). Nu hoppas vi att tjälen hinner släppa, så att banan kan öppna för tävling 7e april som planerat (just nu känns det tveksamt).

Tre av barnen är mer eller mindre klockrena i allt, har fattat precis vad de ska göra och verkar tycka det är buskul.
Lilla bruna tjejen är fortsatt lite knepigare, superfin när hon galopperar och sköter sig perfekt då...MEN, när hon skrittas av eller i vissa fall travas fram har hon för sig en massa hyss, kastade av förra veckan.
Säkerligen bara lite tonårsfasoner, men vi går tillbaka ett par steg med henne för att försöka få ordning igen.

Här är grållan tsm med Kurre, en 10a vi har i stallet
http://stallmalmborg.se/2013-03-16 001 008 (880x587).jpg

De andra tjejerna
http://stallmalmborg.se/2013-03-16 001 014 (880x587).jpg

Dressen som Bruna stoets jockey så småningom kommer ha har anlänt till stallet :)
http://stallmalmborg.se/2013-03-18 001 014 (589x880).jpg

Nanook (betyder ju isbjörn) trivs ute i snön i hagen :)
http://stallmalmborg.se/2013-03-19 001 020 (705x880).jpg

9C398A5D-D974-4039-8393-7B8F5D8F397E-9168-00000A27CE135C0F_zpsddfa8a46.jpg

Lilla fröken :love:

Så sööööt :)

Kl: mätte min igår. 161 i mkh, 165 över rumpan. (22 månader) upplever honom dock mindre, men jag ser ju om jag jämför med gammelhästen i hagen att han är så stor, men så bebisaktig i kroppen än. :)

Mätte också min igår :D
160 cm fram och 162 cm bak! Även han är ganska exakt 22 månader.
Fast jag upplever honom större... Kanske för att han går ihop med shettisen :angel:

lil-sis: Åh så söt :D

KL
Iskalla vindar och snö har virvlat ner från skyn denna veckan så nu har skakelträningen lagts på is igen. Dock är Nangijala en energibomb igen så det hade väl ändå blivit för tålamodsprövande för henne gissar jag ;) Igår tog jag med henne på en tur i skogen och jag trodde hon gjorde av med det mesta av energin, men icke! Idag hann jag bara med shettisen vilket Nangijala inte var lycklig över:angel: Hon mötte mig i hagen, jag klappade om henne och gick vidare och då travade hon efter med bakåtstrukna öron och bet efter grimman och ruskade i den när hon fick grepp. Svårt att missuppfatta vad hon ville ;)

Haha. :D "Ta mig, ta mig, ta mig!"

KL
Igår tog vi ett steg till i utbildningen. Inget revolutionerande, men ändock ett steg. Lilleman lyckades nämligen bryta av en skakel. :grin: Han fick följa med på tur och på nåt sätt som jag inte såg lyckades han få skakeln mellan bakbenen, gick och spände sig några steg och sen studsade han till, kickade också small den av. Det var ju en smal stolpe egentligen, en riktig skakel hade inte gått av (tror att han lyckades landa på den så att det var därför den small av). Han blev skraj för smällen och hoppade rakt upp, och lyckades då hamna med frambenet innanför farbrors skaklar, alltså mot hästen, men det redde han ut snabbt med ett skutt tillbaka. Och sen fortsatte vi gå som om ingenting hänt. :grin: Jaja, biten som hängde kvar var ju för kort så den gick jag fram och tog loss, klappade honom med den längs benen både på in- och utsidan för att han skulle få känna, han rörde sig inte en millimeter. Han skötte sig kanonbra på turen förutom den lilla fadäsen.

Tillbaka hemma kopplade jag på en annan lös skakel och körde ett varv på lägdan bara för att han inte skulle ha det negativa kvar i skallen. Det var som om ingenting hade hänt, han knallade på precis som vanligt.

Så ja, ett steg i utbildningen - skaklar kan hamna fel, men det är ingen fara. Synd bara att den första small av, hade varit bättre om det rett ut sig ändå såklart, men jag hann knappt ens reagera förrän det hade hänt. Om han blivit rädd hade det såklart räknats som ett bakslag, men nu blev han inte det. Han hann inte ens stressa upp sig.

Idag vila, imorrn ska han få prova dra riktiga skaklar igen! :laugh:

Vad roligt att se bilder på de fina små galoppisarna! Kul att ni dokumenterar så mycket! :laugh:

KL
Här gick det SUPER idag! :banana: Balder var en riktig stjärna som klarade alla övningar galant! Vi började med att kliva i skaklar och sen fick han dra en lös skakel på höger sida ett varv på banan och lite krumelurer på planen. Sen spände jag om också fick han dra skakeln på vänster sida likadant. Sen hjälpte sambon mig och höll i honom för säkerhets skull när jag spände för med riktiga skaklar - han stod helt still så hade troligtvis inte behövs hjälp men det kändes säkrast. Sen gick sambon med framme vid Balder ett halvt varv, hästen var hur cool som helst! Han går mycket bättre med riktiga skaklar än med en lös, inte så konstigt, de lösa fladdrar ju och far på honom i varje steg, de riktiga behöver han inte ta i förrän han svänger. :laugh:
Efter det halva varvet gick sambon före och filmade, det blev riktig bra film faktiskt, så himla kul att få det dokumenterat! :laugh:

Så här kommer filmbevis på världens bästa Balder! Först lite längs banan och sen lite krumelurer på planen. :laugh:

Balder drar skaklar!

Det här är alltså allra första gången han drar skaklar helt själv utan stöd från farbror nordis, och det kunde ju inte gått bättre! :love: När vi stannade där på slutet plockade jag bort skaklarna och slutade för dagen, duktig duktiga lilla plutten! :love:

HAPPY! :bump::bump:

Senast ändrad:

kl

Idag har vi fixat fötterna. Nu är det nästan vuxenstatus på hästen, står snällt uppbunden i stallgången och får sina fötter verkade :D

Fick inga bra bilder idag heller...pälsen ser om möjligt mer maläten ut nu när han fäller som tusan också..

IMAG0337-1_zps021a75ec.jpg

Igår för 2 år föddes min lilla kille som idag mäter 167cm :)..lite extra pussar och morötter till honom :)

Snygga Dahlia! Hon ser så stor och klar ut!

Kl:

Gårdagen blev en jättebra dag, när jag för första gången tömkörde Calle på egen hand med två lösa skaklar. Nu blir nästa projekt att fästa dem samman med ngt, ett bildäck, ett kortare plaströr eller liknande, så att det blir lite mindre för mig att gå och hålla i. Men han bryr sig verkligen inte ett dugg om skaklarna nu. :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 394
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård