Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Varför skulle hon få kolik för att fölet diar mindre?

Bevisligen så klarar ju magen av att hantera fodret hon får nu, annars hade du ju redan haft problem. Om sen mjölkproduktionen minskar så hon får ett energiöverskott så lär det resultera i antingen att stoet blir tjockare, eller att hon gör av med energin på att röra sig mer (vilket om något borde minska kolikrisken). I vilket fall som så handlar det ju om att göra av med energin inne i kroppen, inte i matsmältningskanalen.

Jag ser ingen anledning att dra ner fodret förrens avvänjningen, om du nu inte lyckas få hästen fet (och lyckas du med det med ett digivande fullblod så är du skicklig ;)). Speciellt inte som vi går mot kallare tider.

Nä mängden mat verkar hon ju kunna hantera i nuläget iaf, och finns det ingen risk att hon ska få kolik eller något annat otrevligt av det så är det ju klart fantastiskt bra om hon kan fortsätta få det hon får nu, och kanske lyckas bli tjock:p

När fölet diar behöver hon ju all den här maten, tänkte mest om det kanske kunde bli riskabelt när hon inte omsätter energin? Men då kan jag vara lugn alltså?

När ni skriver lusern är det pelletsen ni tänker på då? Går det lika bra att ge hackad strå?
Hackad strået tycker mina hästar är betydligt godare, men är det lika effektivt om man tycker att stoet har tappat i hull?:confused:
Även fölet gillar hackad strå och äter med god aptit av det.:) Är 2,5 månader.

Det är hack jag ger min iaf :) Hon äter inte pellets alls :p behöver man ge fölet tror ni? När börjar ni ge era föl kraftfoder?

Det är hack jag ger min iaf :) Hon äter inte pellets alls :p behöver man ge fölet tror ni? När börjar ni ge era föl kraftfoder?

Jag ger mitt sto hackat strå lucern och har gjort under hela dräktigheten. Hennes nu 4 månaders föl älskar det och försöker sno åt sig av mammas mat:grin:

Jag frågade min veterinär angående utfodring av fölet, stoet började tunna ur men fölungen blev bara fetare..
Hon tyckte jag absolut kunde börja ge honom fölpellets eller havre så att han blev mätt och inte behövde dia stoet lika ofta.

Men havre var nog bland det äckligaste lilleman skådat! :devil: Enligt honom själv iaf;)

Kl

Min bebis har äntligen fått ett namn! Eller, han hade ett namn, sen visade det sig att där fanns en till hingst dit han flyttade som också hette Hektor, så nu blir det Francesco istället efter mycket velande. Han är cool och busig, upptäcker världen och busar med sina kompisar, vilket inte är helt uppskattat av mamma... Mamma häst har fått mugg för första gången i sitt liv (varför ska man ha hästhagar i sumpmark..?) och dessutom fått en spark på framknät som inte riktigt vill lägga sig, så det är mycket pyssel nu.

Haha okey! Min fölunge är oxå rund och go :p Han vill oxå gärna sno maten från mamma. Kanske ska pröva att ge honom lite fölpellets?

Igår blev plutten här hemma hela två månader gammal! :D

32672802.jpg

Man får så fantastiskt bra bilder på knähundar... :grin:

KL
På onsdag flyttar vi till nya gården! :bump: Har dock lite ångest över liten inför detta... Han är inte alls speciellt mycket ledd och har börjat bli jättekinkig med grimman. Inga problem att klia och gosa men han tycker inte om när man kommer med grimma i handen... Det GÅR ju efter mycket om och men, men det är då banne mig inte speciellt poppis! :devil: Skulle vilja träna honom mer att vara uppbunden och så, men vill samtidigt inte tjata för mycket med grimma och det köret så att han till slut inte vill alls. Hade ju varit bra att träna lite inför transport känner jag. Tur jag har stark hovis på granngården som (bokstavligen) kan lyfta in honom om han vägrar! :D

ett tips kan vara o backa in fölet då de oftast stretar emot o lägger sig annars. Conny har det funkat med att nån lägger grimskaft bakom rumpan, o eventuellt håller upp svansen, o en vinchar in med longerlina, den som håller fölet ser då till att fölet går framåt, o den som håller longerlinan ser till att han inte kommer bakåt. Tar man det lugnt så brukar det funka. Sist leddes conny in utan varken mamma eller lina, så han har fattat snabbt :) MEd honom är allt bra! Hängläppen hänger som vanligt, han blir attackerad av det kaxiga shettisfölet, o svingar sin giraffhals med vidöppen mun i lite halvt slowmotion tillbaka. Han är inte så snabb inte :P

film 1

film 2

Haha okey! Min fölunge är oxå rund och go :p Han vill oxå gärna sno maten från mamma. Kanske ska pröva att ge honom lite fölpellets?

Ja, jag ska iaf testa vad min finsmakare tycker om fölpellets eftersom han dissar havren.
Annars får jag väl hälla det i stoets krubba och hålla i henne medans han äter, för enligt honom är allt som hamnar på mammas tallrik typ JACKPOTT katjiiiing!:laugh:

Hmm! Det har jag aldrig provat... Mina andra två har aldrig blivit såhär anti grimma, och de har varit mycket mer ledda och mer hanterade över lag, så de har jag bara lett på med en hand i rumpan - ibland med ett långt grimskaft bakom rumpan. Men vi får väl se vad det blir för metod... ;)

Idag hälsade jag på min ettåring, passade då på att ta lite bilder på hennes underbara små bebisar!

Sto f. 2011-04-30, e. Don Romantic, u. Briona e. Briar - Bellini, denna rör sig som en gud och blir mörk mörk fux!
32672807.jpg

32672808.jpg

Hingstföl född 17/5 e. Sir Oldenburg, u. Pirona e. Don Primero - Gigolo, lider också av hängläppssyndromet!
32672809.jpg

32672810.jpg

Hingstföl född 13/6 e. Ravell, u. Virona ELIT e. Vivaldi - Herkules, blir ISABELL! :love:
32672812.jpg

32672813.jpg

DR och SO snusar på varandra
32672811.jpg

Skulle kunna ta med allihopa hem! :D

Senast ändrad:

Eller huuur! Han är helt underbar! :love: Ser faktiskt mörkare ut på bilderna än vad han är, man blir riktigt bländad av honom i solen! :D

Lånar knappen. Lyckades fota lite med mobilen idag.. favoritbilden:
nessi3.jpg

Hon är senaste medlemmen i Björnligan ;)

nessi2.jpg

Kom och mötte mig i hagen och gnäggade åt mig :love:

nessi1.jpg

Lite fundersam på den ROSA borsten.

nessi4.jpg

Tack matte för du borstade och kliade :love: (första gången hon pussas)

Tillägg: Jo gula är fiiiina. Sålde min dock så den bor med Fibusen numera :)

Vilken gullunge!

Bellagio ungen hos oss kommer också och gnäggar tillmötes:love: supergo är han!

Min är go han också men han har betydligt mer åsikter en B-ungen!:grin: Häromdagen hittade jag mammahäst med ett öga lika svullet och stort som en tennisboll!!!:eek: Högst troligt har terroristen lyckats få in en fullträff!

Tur för honom att han är vacker och mattes prins ändå:o:love:

Hoppla :o Snyggt.. ehm.. gjort :eek:

Min dam är VÄLDIGT full av åsikter. Men nu har hon lugnat sig. Förut hälsade hon inte, gick undan eller backade upp med bakhovarna och smällde till :crazy:

Men sist var hon lugn, lät mig klappa och smeka utan vända röven till och idag ropade hon när jag hälsa Nessi till henne och kom till mötes. Börjar bli väldigt snäll (bra lugn mamma). När jag borstade på mamma gick hon efter mig runt runt stoet och iaktig mig ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 254
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka