Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Kl:

Fråga till alla er som har fött upp föl under flera år.. Det är snart dags för avmaskning.. Och som alla vet så gör alla stall inte helt lika..

Mitt sto är testat och avmaskat vid behov. Men hur gör ni med fölen? Axilur är väl det som rekommenderas, för spolmasken? Men man ska ju inte använda olika medel i samma hage.. Använder ni Axilur på stona med?? Eller kör ni olika??:confused:

Jag tycker att detta är supersvårt!!

Ja det blir kanske snyggast så, om jag nu ska ha något alls? Tycker det är jättesvårt, får ju fortsätta med det resten av livet sen om det ska va någo som helst mening med det:p Vad står SY för?

Ja´, stoet är avmaskat vid fölningen, samt 8 veckor därefter. Fölungen är "axlurad" vid 2 månader. Men hur gör ni sedan? Vid 4 månader? Avmaskar ni med ivomectinprep då, eller Axilur igen?

Jag ville också ha mina initialer i uppfödningarnas namn. Gissar att du har initialerna i dina föls namn? Det sket sig, såg på rekommendationerna på ASVH:s sida att om någon annan i distriktet hade samma initialer så skulle man undvika det. Mina initialer är LB, och döm om min förvåning när jag såg att en uppfödare som har initialerna SG, bor på en gård som inte heter något liknande LB har snott LB till sina föl! :confused:

Så nu har jag bestämt att mina föl heter Art B med någonting före. Så nuvarande fölis heter Noble Art B.

Vilken namnvånda jag hade! :crazy: Hade ni andra det också?

Jag hade väldigt svårt att bestämma mig... Hade bestämt temat långt innan och letat upp favoritnamn, men när det väl var dags så var det sååå svårt!! Fick massa balla förslag som inte var på temat, som tex A to Zed (A som i Algot, Z som Zamona) eller All I Got (Algot lite särskrivet med ett extra L och I), men nä, höll fast vid temat och namnet som jag gillat bäst hela tiden :D

Ja´, stoet är avmaskat vid fölningen, samt 8 veckor därefter. Fölungen är "axlurad" vid 2 månader. Men hur gör ni sedan? Vid 4 månader? Avmaskar ni med ivomectinprep då, eller Axilur igen?

Förra året fick vi utskrivet ivomectrinpreparat till de vuxna hästarna som behövde det i vårt stall. Fölungen fick axilur även som 4 månaders;)

Får man skriva ut sånt? Stall och mitt användarnamn här på Buke ;) Så kan vi säga. För så heter stallet. Stall/Stable *användarnamn* för det funkar på både svenska och engelska :)

Som moderator säger jag att du får skriva ut stallnamnet men inte länka till eventuell hemsida.

Hejsan!

Nu var det ett tagsen jag skrev nått i den här tråden. Kan börja med att jag är stormförtjust i mitt hingsföl (e: Cartier) han är helt enkelt en otroligt individ, social, lätthanterlig osv. :love:

Tyvärr är det så att han är hingst och jag kommer att ha svårt att behålla honom här hemma ( hade varit betydligt enklara om det hade varit ett sto, men man får ju inte beställa kön).:cry: Sen är det så att jag är väldigt kort, så han kommer att bli tok för stor för mig. mamman är 164 och hon är tillräckligt stor. Han ser ut att bli betydligt större än henne :( på både gott och ont.

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_37/32650000-32659999/640x480/32655093.jpg?0

På bilden är han endast 1 mån, måste nog ta nyare kort så ni får se vilke ståtlig kille han har blivit. :love:

Du får klicka på den lilla bilden med ett berg på, och skriva in länken med bilden där :) Klipper in honom till dig:

32655093.jpg

Vilken söting!!

Senast ändrad:

Jag hittade på en lista någonstans med upptagna namn. Om jag får tillfälle ska jag fråga hon som har LB varför hon har just det prefixet! Är ju nyfiken! ;)

Åh så fin! :love:
Inte helt olik min Cartierunge! :laugh: Lite intressant att Cartier ger så mycket fuxar!

Så din blir stor? Hur gammal är han och hur stor är han? Min är drygt två månader och 120cm hög. Tyvärr säger höjden min har just nu inget om hur stor han kan tänkas bli som vuxen, men någon kanske har en idé om den saken?

Säger som dig, hade varit betydligt enklare med ett sto, även jag har bryderier vart min lilla grabb ska bo innan han är valack! :p

Nu har vi kört två tredjedelar av allt innehö för vintern! Jobbigt värre, men bra när det är gjort! Sista delen imorrn! Blev mer än jag trodde...

KL
Ikväll upprepade jag proceduren från igår, fast tvärt om. Tog in hästarna och lät dem äta lite gott först, sen tog jag ut mammsen på gången. Inte ett ljud från lilleman som bara stod och tittade på oss över väggen den här gången! Sen när jag var klar gick jag in i boxen och tog av grimman som han fått ha på sig över natten - inte en reaktion! Han fick en massa kli och gos och puss och han såg rätt nöjd ut med sig själv... ;)
Sen skulle grimman på igen, backade honom lite försiktigt från väggen och trädde på över mulen - och han rörde inte en fena! Knäppte runt nacken - alldeles stilla! :laugh:

Så HAHA! Gårdagens slagsmål gjorde visst nytta... ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 253
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka