Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

För att gården heter L****B*** och SG har haft dom initialerna i många år ;) Det är många som använder sig av gårdsnamnet/fastighetsnamnet, istället för sina egna initialer, när de döper fölungarna.

Prefix är FÖRE hästens namn, bokstäver eller annat efter är suffix.
Och varför denna uppf o ryttare sen många år har sitt suffix har celu redan svarat på.

För att sent omsider kasta mig in i kraftfoderdebatten, så har min fölis fått fölkrafft, för att inte sno av mammans mat.. Men det duger inte längre.. Hennes lusern är tydligen godare.. Och han har ärvt hennes bordsskick med..
version-a9481ebf991ccd651bc0dd6499030ab9

Vad gör man liksom? :D

Vad bra att det börjar fungera med grimman! :)
Vad jag märkt när det gäller föl och grimma är att det oftast behövs en "brottningsmatch"! Sedan verkar det fungera bra!

Min fölis hade också en mindre brottningsmatch när jag satte på grimman första gången. Det var lite sprattel andra och tredje gången också, men det kom jag på att det berodde på att han trodde han skulle få något i munnen, så fort grimman passerat munnen stod han stilla. Fölis hade diaree när han var ett par dagar gammal och fick pasta insprutat i munnen, säkert därför han reagerade så.

Nu har vi sedn flera veckor kunnat ta av och på grimman hur som helst! I hagen, i boxen, på ridbanan osv. Dock gillar han inte att stå i boxen när mamma står på gången, då ser man hela magen på honom när han växlar stå lugnt med att klättra på gallret! :angel:

Aha! Det är skillnad på om det står före eller efter! :laugh:
I allafall så rekommenderades det att inte använda samma.

Varför ska jag inte fråga uppfödaren varför hon använder LB? Hon är ju trevlig ju, tar gärna en pratstund med henne! Det kan ju leda till avelssnack med någon som är kunnig som hon, prat om fina hästar, hur man väljer ett prefix osv. Dumt att missa en chans till en pratstund med en trevlig hästmänniska! Dessutom "riskerar" man ju att lära sig något! :cool:

Åh så fin! :love:
Inte helt olik min Cartierunge! :laugh: Lite intressant att Cartier ger så mycket fuxar!

Så din blir stor? Hur gammal är han och hur stor är han? Min är drygt två månader och 120cm hög. Tyvärr säger höjden min har just nu inget om hur stor han kan tänkas bli som vuxen, men någon kanske har en idé om den saken?

Säger som dig, hade varit betydligt enklare med ett sto, även jag har bryderier vart min lilla grabb ska bo innan han är valack! :p

Absolut har du rätt, jag kan inte med 100% säga att han kommer att blir stor. Men jag kan "gissa/uppskatta" att han kommer att blir större än sin mor. Alla som har sätt honom gissar oxå att han kommer att bli betydligt störren än 165

Vi har ett annat hingstföl i hagen, som är 1,5 vecka ungre än min, han är betydligt mindre. Jag trode att det hingstfölet skulle växa ikapp mitt föl, men det har han inte gjort. ( iofs har det andra hingstfölet betydligt mindre föräldrar än min). Ska försöka att mät honom ( har inge mätkäpp utan jag få mäta på frihand)

Till saken är att jag är endast 148cm, så att stoet (ca 165)är i största laget för mig. Så om fölis blir över 165 kommer jag inte kunna behålla honom :cry:

Carat är helt underbar :love: och jag hoppas verkligen att nån annan med kunskaper inom avel eller tävligintresserad kan ta fram denna underbara individ :bow: Vi håller på att bygga lösdrift så att de får gå på lösdrift i höst, sen när jag ska sära på dem, så kommer hans kompis hit (som går med honom nu på bete) och håller honom sällskap på lösdriftet. Det är våran plan om jag inte får honom såld.

det är väl klart att du kan prata med henne, jag svarade bara på varför hon har valt just LB efter sin fölnamn. Lycka till imorgon!

Vi är väldigt partiska här ;)

(Undra hur man skulle reagera om någon skrev: Men fy fan va fult föl du har :crazy:)

kl

Grattis till alla igen :D
Blir det riksföl?? (Snälla säg ja! :p)

Min lille gangster har blivit stooor! Igår kväll låg han och mös i boxen nrä jag skulle säga godnatt, han "låg upp" om ni fattar var jag menar, och jag satte mig på den sidan bene inte var, för att undvika sprattel såklart. Började klia honom mellanframbenen, som han älskar, och då tippar han över på sidan och lägger sig i mit knä! :love:

Sitter så en bra stund och han somnar (mina ben oxå, men kan ju inte väcka gullungen), medan mamma-häst letar loppor i mitt hår :love: jag ÄLSKAR mina hästar! Usch vad jobbigt det kommer bli att sälja CC... :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 250
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar