Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Måste ju visa den gule.. fast han inte är min längre ;) 2010 modell dock men fin:

orvar1.jpg

Mitt föl käkar kraftfoder för fullt! Han äter hela tiden ur sin mammas krubba, så han får i sig en hel del kraftfoder, stoet får 8 kg/dag. Han är så matglad att mamma häst tom puttar bort hans huvud från krubban då och då! :D

Vilka fina fölisar! :laugh:

Jag har provlastat mitt föl två gånger, han vill inte in, och eftersom mamma häst vill ha in honom först och sedan gå in som hon är van vid så har vi lyft in fölis i kärran.

Jag har en Fautras så jag har ingen (slipper... ;) ) ramp. Fölis är inte sugen på att gå in, så vi har hjälpts åt att lyfta in honom med våra armar bakom rumpan och sedan lyft upp en fot i kärran och puttat in honom.
Sista gången tittade jag ner och upptäckte att fölis BÅDA bakfötter var någon dm ovanför backen någon sekund, slutsats = lille raringen SATT på våra armar en stund! :D
Funkade ok med mig men sambon fick ont i ryggen! :o

Negativt på borrelia och anaplasma (skönt). Nya blodprover för att kolla infektionsstatus på måndag - hoppas så att de är bra så att lilleman slipper sprutor och medicin på ett bra tag. Han är fortsatt pigg, glad och feberfri. Idag tyckte han att de andra tjejerna på gården var mycket mer intressanta än mamma så han gick på egen friarrunda. ;)

Va skönt!! Hoppas han fortsätter vara pigg och kry!

kl

Nu behöver jag hjälp igen!
Jag vill att mitt "stuteri" ska heta Joli Sporthorses. Jag vill att det på något sätt ska återges i namnet på hästarna jag föder upp.

Först tänkte jag att alla skulle heta "Joli" före sitt namn, men tycker inte Joli Cloud Connected är så fint. Vad tycker ni? Att sätta det efter namnet blir ju inte alls bra, klingar dåligt liksom. Cloud Connected Joli... Funkar inte... Har ni några andra bra idéer?

Senast ändrad:

går ej. för många tecken! har för mig att max antalet tecken är 11st.

om jag var du skulle jag döpa min hästar till låtnamn rakt igenom. finns flera uppfödare med olika teman, t.ex. öl-namn, städer osv. ganska säker att du blir den första med in flames låtnamn. ;)

Haha ja det är jag kanske:p Men tror du folk fattar att det är ett tema? Jag menar, hur många hästmänniskor är In Flames-fans liksom:p Det är 20 tecken man får ha förresten, så det hade gått precis ;)

man lär sig något nytt varje dag ;)

om du blir framgångsrik tror jag att folk kommer att veta att det är in flames låtar...

Hahaha! Då får jag kanske kräva ersättning från In Flames, de lär ju få ett rejält uppsving isf :D

Förmodligen blir man ju så pass okänd att ingen kommer fatta sammanhanget med Joli ändå :p

Jag klurade på låttexter men jag plockar namn från släkten plus något nytt för anknyta till mig. Sen står det SY i slutet som är uppfödarnamnet :)

Bildbombar lite idag igen ;) Med riktig kamera fotat nu:

nessi25a.jpg

nessi25b.jpg

"Mamma sa att så här ser man ut när man går i form"

nessi25c.jpg

Sen måste jag bjuda på stallets coolaste föl för i år:
Den siste mohikanen!

mohikan.jpg

Annars kan du väl skriva JS framför eller efter? :)

KL
Min kille var halvt hopplös idag... Jag fattar inte vad jag håller på med! Först säljer jag min supersnälla treåring som aldrig gjort en fluga förnär och inte vet vad trots innebär, sen har jag kvar en ettåring som har jordens trotsperiod och nu en fölis som också är trotsig så in :devil: !!!

Idag tog jag in båda två en sväng för att fixa med mammas mugg, under tiden fick Koronn stå i boxen alldeles intill. I början sprang han runt som en tokig och skrek som om Kandi hade gått upp i rök! Hon bara stod där och vilade ett bakben och brydde sig inte om honom alls... Till slut lugnade han ner sig och hängde istället över boxväggen för att försöka nå henne.

När jag var klar med morsan tänkte jag öva på att ta på grimma.......... Det gick... ehm... sådär kan vi väl säga. :crazy: Han har fått nåt jäkla dumt för sig att man inte får röra nacken! Så fort man kommer i närheten av nacken (bakom öronen) slänger han sig undan. Om man kliar och donar runt omkring och sen stryker över nacken går det dock bra.
Så idag fick jag efter en massa kli på grimman, som visade sig vara för stor, den halkade ner på nacken och han fick nåt tokslag och sprang runt som en torped för att få av den... Så alltså skulle jag byta till en annan. Då fick han för sig att jag var ett monster och slängde sig undan och gav mig en rejäl spark på låret! :cool: Jag röt till och gav honom en smäll med grimman jag hade i handen, varpå han flög iväg och försökte hoppa ut ur boxen... :cool:
Sen tog det lååååång tid innan jag lyckades få in honom i ett hörn och fick på grimman. Efter den dusten stod han dock stilla och lät mig klia honom i nacken och på öronen och över hela kroppen. Sen fick mamma komma in och äta lite korn innan de gick ut igen (han snuttade som besatt - snacka om att tröstäta). Men nu får han banne mig ha på sig grimman! De kommer få fortsätta komma in såhär en gång om dagen nu medan jag fixar mammsens ben, och varje dag kommer jag brottas med honom tills jag först får av och sen på grimman. SUCK! Med treåringen var det aldrig några som helst bekymmer! :devil:

Ja det var faktiskt en bra idé! Vilket låter bäst tro? JS Cloud Connected kanske?

Det där med grimman är ju ett gissel! Är glad jag hanterat min fölunge så mycket, för med hans humör hade deti nte varit roligt nu kan jag säga! Han och mammsen står ju inne på natten och är utep å dagen, och har hanterats av lite olika personer varje dag. han är hur snäll och cool som helst, med allt! SKÖÖÖNT!!

Min har alltid varit supersnäll och jättesocial ända till typ... nu! Förut var det ju inga som helst problem att ta på grimman, han stack ju banne mig ner nosen själv! Men inte nu längre... Snart flyttar vi, och då kommer han få komma in nattetid ganska snart så att man kan träna mycket på framför allt grimman...

GAH! Det är ju skitsvårt att bestämma sig :p Får ha överläggning med "chefen" där hemma oxå! Kommer säkert sluta med att jag ångrar mig oavsett vad jag väljer :p haha!

Maja: Va tråkigt att ditt sto fått mugg förresten! Sånt är så drygt! har hört att man ska göra inpackning med vitkål och honung, men vet inte alls om det funkar :p

Haha! :rofl: Det lät som en rolig idé! :D Hon får det varje sommar båda bak... Spelar banne mig ingen roll hur jag gör för att förhindra det! :cool: Hittills har det funkat bra med att först tvätta med lactacyd och sen smörja med salicylsyrevaselin, men nu fick jag nåt annat starkare att smörja på utskrivet på recept. Hon är en fena på att lyckas få rasp och senare lymfangit som ett brev på posten... :crazy: Det har vandrat iväg på ena bak så det ser inte roligt ut alls... Bra att jag fick den här nya, hoppas det funkar!

Har du provat att göra rent karlederna med hibiscrub? Min fick hela tiden mugg på sina framben, men nu tvättar jag
karlederna med hibiscrub så fort det kommer en liten krusta. Så försvinner det direkt!

Ahh! Kanske nåt att prova nästa år! Det brukar ge med sig så snart snön kommer, men det är så jobbigt att hålla på med det varje dag... Tvättade du henne i förebyggande eller bara när hon fick nån krusta? Jag har provat smörja Kandi förebyggande, men det funkade ju uppenbarligen inte... Hon har aldrig fått fram, men båda bak är ju vita och där blir det direkt!
Fick ju nånting som heter socatil utskrivet nu, det ska man smörja med varje dag, bara tvätta bort om det är smutsigt, annars bara smeta på mer... Man kan ju alltid hoppas att hon håller sig borta från de två lerpölarna i hagen då!

Socatyl är jättebra mor ALLT! :devil: Min börjar dock ta slut, och vet inte hur jag ska få någon att skriva ut ny till mig ...

Kanske ska tillägga att man, trotts att det är bra mot allt, inte ska använda det mot allt så man får massa resistenta bakterier.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 253
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka