Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

2 år och 170cm, då blir det ingen ponny där inte! :D

Jag har ju inget att jämföra med när det gäller mitt föl tyvärr! Det är ju stoets första föl, stoet är en import från Tyskland, och hennes stam kan jag inte mycket om! Dessutom har jag inte lyckats hitta några syskon tyvärr! Så suck, jag har ju bara att vänta och se hur stor min pålle blir!

Ingen ponny, nej, fast de växer klart fort, så jag tror inte han blir så mkt större, halvsystern var 165cm som 1,5år, och var 171cm på 3-års, så jag hoppas att Dahlia inte blir över 175 i varje fall:o

Hoppas det är ok med lite större hästar för din del! Jag måste ju ha större modell av häst pga min längd, men det är ju ingen höjdare om man är jättekort och byggd som en älva och får hästar på över 175cm! :crazy:
Lika lite som det funkar med en häst på 160cm till mig när jag är 179cm lång och axelbred som en hockeyspelare med skydd!

Minns när jag var och kollade på en kurs för något halvår sedan. En jättekort tjej (gissningsvis runt 160cm) kom in och klättrade upp på en 3- eller 4-årig häst på 170cm + som skulle vara med på kursen. Någon sa "men har du inte lite STOR häst?!" Stackars tjejen svarar att hon fött upp hästen själv och mamman var typ runt 160cm! Dessutom var hästen inte e: någon av de hingstar som ligger högt i statistiken på mankhöjd om man kollar på blup.se Jobbigt! :crazy:

*lånar knapp*

Nu är Nessi 2 månader gammal och knappt 110 cm hög. Detta mätt mot höft i hage och ja.. högre rumpa än manke ;)

636626.jpg

Ja, jag är själv över 170cm, så jag vill gärna ha en häst på ca 170, jag tänker mest på benen, så de inte växer för fort och mkt...:o

*KL*

Då har man spenderat en dag i Skara med hästarna. Blodproverna som togs förra veckan på fölis visade fortsatt infektion så därför skulle han gås igenom på klinik igen.

Nya blodprov för dagen visar att SAA är lågt, fibronogenet fortsätter stiga och vita blodkroppar ligger fortsatt högt. Inga ljud på lungor eller hjärta, röntgenbilderna på lungorna var bra, man såg ingenting när man gick ner och kollade med endoskop. Lederna är torra och fina, ingen hälta, ingen hosta på retningsprov, inget snor, ingen feber, man kollade navel och buk - ingenting. Fölis är pigg och glad. Veterinären vet inte vad det är som spökar på blodproverna eftersom de tycker att de gått igenom allt som kan tänkas.

Nya blodprover tagna för att kolla anaplasma, svar imorgon. Och ny kur med antibiotika, den här gången doxyferm och så nya blodprover för att kolla infektionsstatus nästa vecka. Stackars lill-killen som måste bli stucken så mycket.

Han fick dock väldigt mycket beröm av all personal på Skara för att han är så cool och juste att hantera. Idag fick vi tex. sedera mamma-hästen när det var dags för lungröntgen, lill-killen stod lugnt "mitt i maskinen" medan den kördes runt för att hamna rätt. :love:

Är det någon som varit med om något liknande, dvs infektionsvärden utan några övriga symtom?

Men stackars liten!:(

Min hade ju tvärtom kan man säga, inga tester visa infektion men symptom fanns:crazy: Idag vet vi ju att det INTE handlade om en infektion.

Jag håller alla tummar för er!!

Tack för hållna tummar.:)

Tänk vilken tur att din hade en cool matte som bad om fler utlåtanden och lät honom få sommaren! Lurigt när man inte kan få ett entydigt svar på proverna som säger vad det är.

Lite likhet tycker man ju att man borde se på syskon, men det är samma med de två killarna e. Bocelli hos oss, inte ett dugg lika till varken sätt eller utseende.

Min e. Sir Oldenburg blev som jag beställde; mörk med bläs och 4 vita strumpor. ;)

Pappa är Bellagio. Hon är snällare nu. Bara nån v sen var hon en riktig liten surfis som helst stod med bakbenen i luften men hon har lugnat sig bra :)

fia-lisa: Håller tummarna!

Nej men stackars liten! Min 07a hade tvärt om mot din. En hel jäkla massa symptom som inte hängde ihop alls, men perfekta provsvar på allt som kollades... Hoppas din blir bra snabbt! Håller tummarna!

Håller oxå tummarna!! Inte kul med dåliga fölisar!!

kl

Min gangster fick vara med om 2 nya saker igår. Dels stå uppbunden för första gången, vilket gick kalasbra! Inga protester alls! Sedan hittade jag et sår på frambenet, hur han nu lyckats få det... men det fick tvättas och sättas på salva, det sved nog lite, för han ville inte ha benet stilla, men jag tog ett reält grepp i nackskinnet, så stod han snällt och jag kunde tvätta helt själv. Duktig fölis!

Har lite frågor ni måste hjälpa mig med.

Nu är CC 3 månader. Han äter av mammas hö, och försöker äta hennes kraftfoder, har fått höja krubban, vill inte han ska få i sig av henens Stud Balancer. Vet inte om det är för kraftigt foder för honom? Vad ger man föl? Ska man ge något alls och i så fall hur mycket?

Vad gäller mamma Zamonas foder, man ska dra ner på det nu ju, men i vilken takt? Ärrädd hon ska få för mycket och få kolik, men oxå rädd att hon ska falla ur... Hur gör ni??

Min har hittills bara gått på bete och gött både sig själv och ungen väl. Men jag vet av erfarenhet att hon brukar kunna tunna ur på hösten, framför allt med fölis på sidan, så jag kommer nog istället börja fodra upp henne, lite tvärt emot dig då alltså... ;) Vi flyttar i nästa vecka, efter det kommer jag börja stödfodra, där finns det kvar hur mycket bete som helst så grovfoder är en baggis, men jag gissar att hon kommer behöva kraftfoder. Ska dock ta mig en funderare på vad jag ska köpa, kanske ska leta mig lite närproducerat korn och havre istället för färdigfoder, vad tror ni om det?
Kommer i vinter fodra med just det, med tillskott av betfor och eventuellt nån proteinskjuts, typ krafft muskel (för att slippa ge så mycket).

Korn/havre/betfor med eventuella tillsatser är det absolut bästa tycker jag :) Nu har jag ju inte haft min på bete alls. De har gått på gräs på dagen, inte insådd vall direkt utan en rätt tråkig hage tyvärr, stått inne på natten. Jag har fått ge henne MASSOR med mat :crazy:

Foderstaten har sett ut som följer:
14kg hö (8,8MJ och 56g smrp)
2kg Lucern
3kg havre
2,5kg Dodson&Horrell Stud Balancer
1kg (torr) betfor
5dl soja
1dl foderjäst
2dl Hippo Grow Mineral

Kvoten har legat på 8,8 och hon är inte tjock direkt. Vågar inte ge henne allt det här när fölis diar mindre. Tänkte minska spannmålsgivorna till hälften och ge samma mängd grovfoder, eller mer om jag får i henne det. Eller hur hade ni gjort? Hon är enormt svårfödd, men jag är livrädd för kolik.

Här hemma får man sära på den knappt fyra månaders gamla ungen och mamman när hon ska
ha kraftfoder då han sätter i sig det mesta själv, ätit av mammas mat har han gjort sedan
en månads ålder. Men han är så jäkla stor och har vuxit så mycket att han inte får äta
något kraftfoder alls längre. Han äter allt han kan få in i munnen. En soptunna. :p

Du kanske kan ge mamma häst mer lucern och olja och ta bort lite spannmål?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 254
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka