Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

KL.

Då bombarderar jag lite med min gulbruna fina lilla hingstunge som föddes idag. På bilderna nyfödd samt 4 timmar. E: Sir Oldenburg - Bernstein.
Han är otroligt ädel och har fina former, jag är mer än nöjd med kombinationen.
nyfdd.jpg
[/IMG]
ljus.jpg
[/IMG]
uppfr.jpg
[/IMG]
framben.jpg
[/IMG]
ronframt.jpg
[/IMG]

Han är jättefin!! Heeeelt perfekt färg och teckning! Nu ska han röra sig riktigt bra också och bli godkänd, vi behöver en ny gul snygging i aveln;)!

Han är jättefin!! Heeeelt perfekt färg och teckning! Nu ska han röra sig riktigt bra också och bli godkänd, vi behöver en ny gul snygging i aveln;)!

Tack! Det blev precis min tanke med när jag såg honom på benen för första gången. ;)
Det lilla jag sett han röra sig igår har sett bra ut, han liksom flyter fram i galoppen med lätta steg, smidigt och fint.
Han är ädlare än vad hans gula storasyster (e: Hohenstaufen II) var när hon föddes, samt har nog längre ben än henne och är högre. Den här blir nog faktiskt riktigt bra, bättre än vad jag hade hoppats. Jag är så glad, så glad.

Jag lyfter hovar (är väldigt noga med hovvården även för de yngsta), tvättar diarré-rumpor och leder i grimma, det är det hela.

De är de saker jag anser nödvändiga och det räcker för att kunna hantera dem i alla lägen utan onödigt bråk, om så skulle behövas (sårvård etc).

Grattis till en fin liten kille!

Han är onekligen ganska unik i kombinationen av färg + tecken (det känns som att de gulbruna sällan har så mycket vitt?), kul!!

Blir förvånad varje år när det verkar finnas en tävling hur mycket ens ungar ska hinna göra. Mitt föl gick bara i hagen, i snöre till och från den. Hade stått uppbunden en gång innan jag sålde honom. Var inte ett dugg besvärligt att fara iväg på mönstring eller klinik med en så pass lite hanterad unge.

Om 10 år så slutar du vara förvånad :D

Idag åkte en ettåring upp till Valla för operation.
Han är en sk lösdriftare. Gått ute sedan hans mamma var dräktig på 42.

Det enda vi gjort är verkat, maskat och vaccinerat.
Denna unge var fram till nyåret en skygg sak som inte gärna ville ta kontakt.
Men vi lät honom vara helt ändå.
Efter nyår så blev han annorlunda och stod främst i ledet då det kom folk.

Men fortfarande alltså inte tränad en enda meter. Hade grimma och leddes sporadiskt under semineringsperioden förra året men annars ingenting.

Idag klev han på släpet och åkte upp till 08 land.
Landade från lösdriften rakt in på en travbana med bussar hästar bilar och allt annat möjligt.
Leddes in på klinik. Efter operation leddes han ut gick på släpet och är nu hemma på box.
Han står helt ensam i kallstallet och är helt lugn.

Hur snäll som helst. Följer i grimskaftet som en hund.
Kan sitta helt fast i repet på en sida. Lyfter alla fyra för hovslagare och öppnar mun då maskmedlet skall ges.

3 ettårshingstar hämtades för nån vecka sedan.
Samtliga 3 hade selen på sig dagen efter.
Det fungerade så pass bra att dagen efter det så tömkördes dom.
Tror att samtliga 3 har vagn på sig nu.

Och som sagt. Vi har inte tränat några alls för någonting.
Dom har mycket stor respekt för folk men litar på oss till 100 procent.

AM

Folk säger alltid att travare är så enkla att ha med att göra för att de hanteras så mycket så tidigt. Börjar tro att dom är så enkla just för att det inte grejas så mycket med dom.

Så är det. Och de hanteras ofta av folk som vet vad de gör. Ska jag sätta på ett föl grimma gör jag det NU, och inte efter att ha "tränat" i 4 dagar. Ska man åka transport får de helt enkelt gå in och åka. Inte stå på lämmen och fundera 7 gånger innan.

Fast jag måste ändå inflika att vi har nu haft 2 ridhästar som sköter sig galant.
Så det har med erfarenhet att göra.
Båda ridhästägarna, varav den ena även håller på med trav, har gjort ett gott jobb med sina pållar.

Supertrevliga märrar!!

AM

Jo men måste hästarna per defult bli jobbiga om ett år om de hanteras mycket som föl? Självkalrt förstår jag att de blir jobbiga om man är obestämd och typ tar 4 dagar för att träna på grimma. Jag har haft inackorderingsstall i dryga 20 år och sett många många som inte kan hantera hästar. Säger de att de tränar NH kan man nästan ge sig på att det är etter värre. Folk är otydliga mot sina hästar och då blir det som det blir. Förr tyckte jag aldrig det var något problem med hästarna men folk kunde ha konstiga ideer, men nu för tiden är det ofta hästar som är svåra av olika skäl. Jag har ingen erfarenhet av föl men vill umgås med mitt föl och vänja henne vid olika situationer. Jag förstår inte riktigt varför hon skulle bli svår av att hon leds fram och tillbaka till hagen, har grimma på sig, får hovarna kratsade och får stå själv en stund i boxen. Jag tänker binda upp henne snart för det är min normala rutin att ta ut en häst från stallet binda den utanför stallet och hämta nästa och sedan leda ut dem till hagen. Nästa vecka släpper vi på heltidsbete och då blir det antagligen minimalt med ledande men däremot visitering. Vi har äckelpäckel mycket fästingar så hon har från dag ett fått stå ut med att stå still så jag får bort dem.

kl
Förstår i ärlighetens namn inte varför man ska låta bli att hantera dem? Ska de aldrig ha lyft en hov när hovslagaren kommer? Ska de aldrig ha varit uppbundna när de ska åka hästtransport första gången?

Nej, jag kommer definitivt fortsätta att hantera mina föl från det att de är små, men jag arbetar dem inte. Men jag har inga mängder med föl så jag har tid att hantera de få jag föder upp. (För det kanske är tid det handlar om egentligen eller...) :angel:

Nu är inte jag CK, men jag tror inte hon menade din form av hantering.
Utan mer detta sk "tävlandet" om vilka föl som kan göra mest saker.

Dessa små krabater brukar förutom då, bli "felhanterade" även direkt bortskämda.

Då dom senare sätter sig på tvären, så ska dom bestraffas för att befästa ledarskap som det så vackert kallas.
När ungen bits och går på bakbenen, bakåt och i sidled så börjar det bli ett problem.

En sådan unge har mycket ofta absolut noll respekt.
När den sedan är ett år så går den bokstavligen över folk.

Allt detta därför att ägarna tror att ungen kommer att bli lätt att ha att göra med senare. Vilket bevisas i kvadrat att så är inte fallet.

Har en ettårs märr hemma sedan i vintras. En korsning halvblod/arab.
Den ungen tillhör den hanterade skaran föl.
Med ett undantag. Ägaren har gjort rätt hela vägen och ungen är riktigt trevlig.

Så summan är att dom som kan, kan hålla på.
Dom som är orutinerade på föl skall helst låta bli.

Föl är föl och stora hästar är stora hästar.
Två skilda saker.

Och att bestraffa ett föl eller åring bevisar att man någonstans har gjort helt fel.

AM

När jag fick mitt första föl hade någon sagt till mig att man måste lära dem att gå i grimma och lyfta fötter de första dagarna, annars vad det kört.
Det gick inget bra och jag struntade i det, tänkte att det fick bli som det blev.

Han blev väldigt okomplicerad och enkel att ha att göra med.

Nu för tiden hanterar jag stoet mycket och fölen bara när det behövs. Fölen blir lätta att ha att göra med och det känns som att jag inte behöver lära dem så mycket, de ser vad mamma gör och accepterar att göra likadant.

Nej, det handlar inte om tid. För skulle fölen bli bättre med daglig hantering så skulle jag ge dem den tiden. Men det blir de ju inte...
När vi raspar fötterna på fölen så har jag inte tränat alls med dom innan. Det går utmärkt ändå.
Man får ändå inte binda föl i transporten, och när de är 1 år har jag lärt den stå uppbundna.

*delvis KL*

Det finns t.o.m. en studie gjord på hur hantering av föl påverkar senare träning.
länk borttagen av moderator

Själv tycker jag det är bra om det går att leda fölet, att man kan lyfta på hovarna och att jag får ta överallt på kroppen. Fungerar det behöver man dock inte nöta på det varje dag. Den mesta av den första tidens uppfostran hoppas jag på att stoet och senare andra hästar sköter.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 259
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka