Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Här kommer lite bilder på min från idag.

250385_10150188293513443_746368442_7029257_3289589_n.jpg

248670_10150188275023443_746368442_7028993_2390682_n.jpg

Han har lite svårt att beta när han har så långa ben :D

254037_10150188276198443_746368442_7029032_5693595_n.jpg

Svårt att fota föl som bara vill prata med en hela tiden :love:

Jättesöt:)!

Snälla kan ni inte skriva stammen på ungarna när ni lägger in bilder? Man glömmer och orkar inte gå tillbaka och kolla:p.

Kl:

Nu kan även jag ansluta mig till den här tråden. :)

QUIMERO
e: Galope P
u: Heavenly Dreams - Peace on earth.

version-f6f3d029084c25489b2f8b173b35862f

version-199bdc4c8877b09c6b89c1ac599d8eda

version-e061c0aab38312319f0b014677eaea3f

En rätt så stor hingstunge med långa ben..

Vilken häftig fölunge! :love:
Vad är det för stam på Cosmeo?
Var det inte du som hade ett så jättelångbent Flash Dancer-föl härom året undan samma sto? :) Härligt kvalitetssto isåfall! Vad är där mer bakom än Flemmingh?

Tack snälla för alla era kommentarer :). Lilla Likören är ett litet hjärta. Hon är pigg och kavat men samtidigt snäll och rar :love:.

Stina-Fina som mamma kallas är ett sto f-01 e. Flemmingh - Shogun** - Aderlass och hon kommer ur en stofamilj som producerat några hingstar (dock inga kändisar för mig).

Första fölet föddes 09 e. San Brasil (vid samma ålder):

1247241006_resized.jpg

1247235119_resized.jpg

Andra fölet var förra årets långbenta hingstföl e. Flash Dancer:

1274877858_resized.jpg

1274877838_resized.jpg

Och i år kom årets lilla pärla. :love: Cosmeo är e. Contender - Caletto I - Lord .

Stina är ett fantastiskt avelssto men troligen betäcks hon inte i år. Det kostar mer än det smakar att föda upp halvblodsföl. Vårt andra avelssto har vi sålt. Men jag har några veckor till på mig att ombestämma mig ;). I så fall går Stina till H. Rubin eller Dionysos.

*kl*

Nu är allt på rätt spår med grannens lilla hingstföl e. Totilas u. First Love.

Inte så att det var något fel på fölis när vi väl fick ut honom men han satt så hårt fast att vi fick vara 3 om att dra. Stoet hade nästan inga värkar alls och dagen efter när hon undersöktes mer visade det sig att hovarna från den lille hade perforerat slidan på ett par ställen. :crazy:

Stoet var riktigt dålig under ett par dagar och första antibiotikan visade sig vara fel så den hade ingen effekt. Hon släppte inte heller till fölungen så att han fick äta om det inte fanns en människa i närheten så det var lite panik/ångest i luften när han hade blivit nästan 1 v och ännu inte hade börjat få något hull.
Som tur var hade de haft råmjölk hemma så alla hans värden var bra och när det sen vände på dag 7 så var vi många som drog en lättnadens suck.

Arbetsnamnet på hemmaplan är Ture :laugh:
Ska se om det är ok att fota och lägga ut lite bilder så ni får se underverket. Svart med vit framkota och en lustigt sned stjärn är han i alla fall.

Oj, hoppas mamman återhämtar sig och bilder på underverket hade ju varit toppen att få se ! Hoppas du får tillåtelse att lägga upp några här.

KL:

Då är man stolt uppfödare till en gulbrun :love: hingstunge med 4 vita, stj, snp.
Stammen: Sir Oldenburg - Bernstein.
Jätteglad!!!:bump:

Jodå, nu är hon up and running igen men det var några hemska dagar här i början av veckan. Det blir inga fler föl på den damen (utom möjligtvis embryotransfer) kan vi väl säga. Hon ser dessutom inte det minsta ut som om hon vore nyfölad. Ingen mage alls, tyvärr har hon tappat hela muskulaturen över ryggen och är alldeles för nervös för att beta den tid hon är ute så det är lite trist.

SWB - vad kul med en guling till! Väntar med spänning på bilder om ett par dagar.

Här kommer lite bilder på Imbra Belisia (50) som nu är 19 dagar. E. Belamour-Flamingo-Ralmé Z-Indus-Lansiär
Häromdagen så kratsade jag hovarna för första gången på henne. Gud så fina de är de små hovarna:)
IMG_4038.jpg

IMG_4022.jpg
IMG_4021.jpg

IMG_4009.jpg

är så stolt över min 1 och en halv månaders bäbis i dag, stod uppbunden för första gången, hon prova inte ens att dra loss sig, hon bara stod där och njöt av att bli ryktad. Hon är jätte lätt att flytta fram,bak,sidan. m.m och att lyfta hovarna går bättre för varje gång , idag prova jag faktiskt att krafsa dom och typ slå lite med hovkrafsen och hon brydde sig knapp :P Hon gillar mer att bli hanterad än sin mor, hon bara ville ut hon -.-
Har även faktiskt lagt hennes mammas sadel på henne 2 gånger också , hon bryr sig inte ens.
känns som min accepterar allt jag gör med henne, men de beror nog på tilliten till mig :)

Hur mycket har ni vänjt era föl med? och hur gamla är dom?

Blir förvånad varje år när det verkar finnas en tävling hur mycket ens ungar ska hinna göra. Mitt föl gick bara i hagen, i snöre till och från den. Hade stått uppbunden en gång innan jag sålde honom. Var inte ett dugg besvärligt att fara iväg på mönstring eller klinik med en så pass lite hanterad unge.

Så är det ju. Och året efter kommer trådar om "trotsiga unghästar". Jag hanterar inte mina alls första månaderna, men de är lätthanterliga ändå.

jag vill absolut inte lära dom så mycket som möjligt bara för grejjen skull, men eftersom jag inte bara har hästarna i en hage hela dagarna så blir de ju att man hanterar dom, Alltså, jag tar ju inte in henne just för att träna henne, Jag tränar de andra hästarna och då vill hon vara med :) Så har inte lärt henne speciellt mycket,som jag sa först , hon tillåter det mesta jag gör med henne , alltså har jag inte tjatat in nått, hon har haft grimma på sig 3-4 gånger som mest, har den aldrig i hagen. det enda jag gör är att umgås med mina hästar i hagen väldigt ofta. Så de är de ju lättare att hantera dom sen. Och jag har träffat många föl som inte alls blivit hanterade mycket som unga och de (tycker jag personligen ) har varit mer "rädda" för saker.

Och som du sa så är de ju inte speciellt svårhanterade som små, alltså inte mycket träning behövs. Men man är ju fortfarande väldigt stolta över hur de små är så duktiga ! :) Det kan ni väl hålla med om. Och de är ju det som är de roligast med föl, är ju att de är så personliga när man har de från början.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 259
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar