Sv: 11-orna
Nja, jag följer nog råden jag fått av stuteriägaren, ser ju på hennes uppfödningar hur lättsamma och trevliga de är!
Hennes råd är att hantera fölen mycket de två första veckorna, då blir de mer lätthanterliga än de som hanteras senare. När man haft grimma, lett hästen, vant den vid att man tar på den de två veckorna, då kan man "släppa och glömma". Så jag kör hennes sätt, har ju sett slutresultaten eller hur man säger!
Hon har även provat att börja hantera mycket senare, de hästarna har inte alls blivit lika lätthanterliga.
Och nej, min häst är inte i stallet "spontant", hon och fölet går på lösdrift/bete, så ska jag pyssla med stoet så måste de in från hagen.
Stoet är lättlastad, varianten som "lastar sig själv". Men det skulle aldrig falla mig in att inte prova hur det funkar att lasta stoet och fölet innan fölvisningen! Att premiärlasta på tävlingsdagen, det är något jag ALDRIG gjort och aldrig kommer att göra!
Jag har sååå många gånger sett hur hästar beter sig när de ska lastas för första gången på tävlingsdagar!