Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Äntligen får jag vara med i denna tråd!

"Reine" tittade ut på natten den 29/5 och allt gick bara bra. Supersöt och vad jag tycker, ett jättefint uttrycksfullt huvud:love:

Stam: Shooting Star-Bayron-Lambert-Prince Fair XX

250181_10150192069309811_648774810_7135750_2328198_n.jpg

Kl

Ganska färska bilder (dock dålig kvalitet då de är tagna med mobil) på "Valle" Convalmore e. Connaisseur u. Valetta e.Maraton - Felix

Äntligen får jag vara med i denna tråd!

"Reine" tittade ut på natten den 29/5 och allt gick bara bra. Supersöt och vad jag tycker, ett jättefint uttrycksfullt huvud:love:

Stam: Shooting Star-Bayron-Lambert-Prince Fair XX

250181_10150192069309811_648774810_7135750_2328198_n.jpg

En dum fråga kanske men vad är det för sele ni har på honom?

Så otroligt fin han är:love:

*KL*
Nu är min lilla tjej 5 dagar gammal, är väl ca 106 cm hög. Väldigt ädel, mindre och lite mera högrest än vad hennes äldre helsyster var (syster var ca 114 när hon var 5 dagar)
e. Haydn - Feliciano

Bildbomb:love:
Nu_ar_Flisan_lilla_stofol_5_dagar_3.jpg

30478_1306840529.jpg

73234_1306840533.jpg

40809_1306840537.jpg

I natt kom den efterlängtade Celia!

e Lambourgini u Cézanne e Ceylon (full stam i tråden med fölpresentationer
:p), hon har förvånansvärt lite tecken för att ha sabinoanlag från båda föräldrara. Den lustiga teckningen på hennes framben syns men inte de på huvudet. Överläppen är skär och på underläppen har hon två skära fläckar som ser ut som huggtänder:D

DSC00673.jpg

DSC00677.jpg

Hur gör du då om de ska visas på fölvisning? Jag hanterar inte min unge värst mycket, tar in honom och mamma häst i stallet och borstar av mamsen. Ungen får gå lös i gången, jag kliar och klappar lite, husse gör samma sak, och sedan har jag grimman på honom. De går på lösdrift/bete.

Och när jag ska visa dem på fölvisningen så måste jag ju kunna göra rent honom, så jag har börjat försöka vänja honom vid att jag försiktigt tar på honom, bla har han just nu lite lera på benen, och ser han ut så när han ska visas fungerar det ju inte!
Likaså så måste han ju kunna ledas vid visningen, alltså måste han lära sig att ledas i grimma och grimskaft.

Och så måste ju föl och mamma lastas i släp ett par gånger innan fölvisningen, jag är inte den typen av hästmänniska som har premiärturen i transport på tävlingsdagen, även om jag vet att många har det så.

Så även om jag skulle vilja "släppa och glömma" fölungen i hagen tills han ska vänjas av så kan jag ju i så fall glömma fölvisningen!

I morse anlände en mycket efterlängtad hingst e.Mostly Glowing u.KanteborgsLabelCream ue.Golds Rebel Charm

Han är av rasen Quarter och precis som sin mamma Cremello

blondie7.jpg

blondie3.jpg

mvh Eva

Min mentor i hästvärlden var förutom en riktig hästkarl även uppfödare, bla fick han en godkänd hingst.
I allafall så sa han alltid när det gällde unghästar, "är inget gjort med dem så är det inget gjort fel heller".

Jag har många gånger genom åren sett att "ohanterade" hästar är som du beskriver dina unghästar! Och även sett de som uppfödarna/ägarna ansett "välhanterade" vara sådana som saknar respekt för de som hanterar dem, är allmänt odrägliga osv.

Dock tänker jag med mitt föl inte chansa att jag kan skava bort eventuell lera dagen innan fölvisningen, be en bön och ha premiärturen i släpet visningsdagen samt ha en fölunge som om jag har otur hoppar som en hare i grimma och grimskaft på visningen.
Men rykta, vänja vid täcken, vänja vid sadlar och pyssel som jag gör med mamma häst, det får vänta tills han blir vuxen, alltså ska börjas jobba med som 2-åring. Med det inte sagt att de som hanterar mer gör fel, men jag kör racet som min mentor gjorde, där såg jag ju slutresultaten! ;)

Men du behöver inte göra så mycket med ungen NU. Fölvisningarna är ju inte förrän i Augusti.
Pyssla på med mammahäst och låt lillen vara. Borsta nån gång i veckan kanske om de är inne.

Träna att gå i grimma och grimskaft brukar räcka 2-3 gånger innan visning.
Jag minns inte hur det är nu, men du behöver nog bara visa skritt i snöre, trav och galopp gör de löst har jag för mig.

Är mamman lättlastad skulle jag inte hålla på med lastträning alls. Det brukar vara plättlätt att lasta fölungar.

Grattis alla till era underverk. Själv har min gabb hunnit bli 3,5 vecka... tiden bara rusar iväg.

Jag har dock ett litet problem och det är att jag har svårt för att bestämma vad grabben ska heta. :confused:

u: Golden Tara, ue: Chess
e: Cartier ee. Contender

Namnförslag:

Golden Cartiano/Cartaro/Carat
GoCart
WatchOut
24 karat

Hjälp vilket är bäst???

Så himla läcker! Ska han heta I'm in love? Hade varit rätt häftigt namn:D

Görel: hur ska du göra nu när du fick ett sto till? Sälja denna?

Eva: Träffade Mostly Glowing hos min hovis en gång, han var verkligen supervacker och verkade ha ett underbart psyke:)

Grattis till allas fina fölisar!

Nja, jag följer nog råden jag fått av stuteriägaren, ser ju på hennes uppfödningar hur lättsamma och trevliga de är! :laugh:
Hennes råd är att hantera fölen mycket de två första veckorna, då blir de mer lätthanterliga än de som hanteras senare. När man haft grimma, lett hästen, vant den vid att man tar på den de två veckorna, då kan man "släppa och glömma". Så jag kör hennes sätt, har ju sett slutresultaten eller hur man säger! :laugh:
Hon har även provat att börja hantera mycket senare, de hästarna har inte alls blivit lika lätthanterliga.

Och nej, min häst är inte i stallet "spontant", hon och fölet går på lösdrift/bete, så ska jag pyssla med stoet så måste de in från hagen.

Stoet är lättlastad, varianten som "lastar sig själv". Men det skulle aldrig falla mig in att inte prova hur det funkar att lasta stoet och fölet innan fölvisningen! Att premiärlasta på tävlingsdagen, det är något jag ALDRIG gjort och aldrig kommer att göra! :crazy: Jag har sååå många gånger sett hur hästar beter sig när de ska lastas för första gången på tävlingsdagar! :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 259
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka