Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna

Alla har olika erfarenhet !

Att ta in stoet för att pyssla och då låta fölungen gå med i snöre är inte att hantera överdrivet.
Överdrivet blir det när hovar skall lyftas varenda dag och nån som till och med lagt på en sadel...eller hålla på med täcken eller benskydd som nån annan hade gjort. Klappa ungen och borsta den då och då är inte att göra för mycket.

Lite bilder från idag..
version-2019f0725c8394dadb3b79184d8a68e8

version-d4119ecec70d44f972923fb003d2f4d2

version-71903f98a4205ea5b05a3361076cd92d

version-8d3ba622c202dfa4b30914f0b9551fa5

Wroooooom wrooom....

Det är fritt fram att göra som det passar var och en bäst. Antingen göra på "ridhästvis" dvs vänja vid grimma, lyfta hovarna och borsta. Ett ridhäst/ponnyföl ska ev gå att visa upp på fölvisning i slutet av sommaren/början på hösten. Då ska det gå att leda i skritt och i trav. Fölet ska vara flätat och tillsnyggat.

Som 1-åring ev visas på premiering på hösten.
För att vara i fas bör man alltså hantera även unga hästar då och då.

På travsidan ställs högre krav tidigare:
3 ettårshingstar hämtades för nån vecka sedan.
Samtliga 3 hade selen på sig dagen efter.
Det fungerade så pass bra att dagen efter det så tömkördes dom.
Tror att samtliga 3 har vagn på sig nu.
Jag tror faktiskt att ni haft både grimma på och borstat, lyft hovar o s v även på era travföl.
Tycker ibland att travuppfödarna låter lite överlägsna här.
Klart att det finns de som "övertränar" sina föl men jag tror det beror mer på att de bara har ett föl åt gången=mer tid.
De som har många föl oavsett ras har mindre tid att lägga på varje föl.
De travföl jag har sett på station är minst lika "gullade med" som ridhästföl.

En dum fråga kanske men vad är det för sele ni har på honom?

En helt vanlig grimma! Har då ett handtag och ta tag i när den rackaren inte vill följa med... Måste nämligen ha med min egen 5 veckors bebis vissa gånger i en bärsele på magen och då är det så att säkerhetsmässigt fungerar bäst om jag helt enkelt kan leda honom så och mammahäst med snöre.
Bra eller dåligt, ja det är upp till var och en hur man vill se det.. men för oss fungerar det bäst.

Grattis alla till fina föl... märks att det varit en fölningsmånad, dyker nästan upp minst en varje dag!!! :banana:

Stallägarens föl fick också gå med sele till hagen första dagarna, då han vägrade gå ut ur boxen, och när han väl kommit ut så vägrade han gå in. :p
Det var lättast att "lyfta" ut och in honom ur box/hage.

baby_a_by_eldfuxen-d3f6ihf.jpg

Vilken härlig fölunge! Så nu behöver inte Blondinen gå och sukta efter Brunettens längre? ;)

KL

Jag brukar hantera mina föl de första veckorna så till vida att de binds upp någon gång, jag lyfter hovarna och leder ut och in till hagen. Sedan är det bete och minimalt med hantering innan det är dags för fölvisning. Brukar inte träna något speciellt innan den eftersom fölisarna får grunden de första veckorna.

Jag har jobbat på ett stort travstuteri. Där började hanteringen av fölungarna vid avvänjningen. Naturligtvis hade de verkats osv tidigare men utan grimma. Vid avvänjning ledtränades ungarna, bands upp och vi borstade och lyfte fötterna på dem. De var precis likadana som halvblodsungarna de första gångerna de bands upp och leddes. Det tog några dagar innan de vande sig och följde med utan att det gick en person bakom. Jag tror heller inte på att man kan vänja vid grimma ena dagen och sele nästa. Det låter lite väl optimistiskt. ;)

Men jag tror inte att det är bra att "överhantera" fölen heller. Gör man inte rätt kan de lätt bli odrägliga. Jag hanterar när jag behöver men håller inte på och gullar en massa däremellan. :)

Nytagna bilder på herr´n... Det är mest full rulle hela tiden:D och ibland så hinner de där långa benen inte alltid med så då blir det väldigt svajjigt!! Lyckades dock få ett par när han var lite stilla...

En fundering, hans högra bakben är mer vinklat utåt än det vänstra.. (se bild) och så trampar han igenom mer. Är det ngt och oroa sig för ännu? Eller kommer det att stabilisera sig den närmaste tiden? Är bara 3 dagar än så länge.

32441013.jpg

32441012.jpg

32441015.jpg

32441014.jpg

Jag tror faktiskt att ni haft både grimma på och borstat, lyft hovar o s v även på era travföl.
Tycker ibland att travuppfödarna låter lite överlägsna här.

Det kan du ju tycka om du vill.

Vi sätter på grimman vid verkning/maskning och tar av den då vi är klara.
Lyfter hovar då dom skall verkas. Eller om dom har fått stenar i fötterna alternativt korrigering.

Vi gullar inte och vi borstar inte.
Vi gör enbart det som är absolut nödvändigt att göra med dom små.

Däremot lägger vi väldigt mycket tid på fölmärrarna. Dom borstas och grejas med.

Kopparberg.
Du har en påäng angående fölvisningarna.
Den stora skillnaden mellan trav och ridhästarna.

Travmärrarna åker ju inte land och rike runt då dom ofta är omseminerade och just p.g.a. smittor hålls mer isolerade. Travmärrar är ju som bekant mammor på heltid :)
Om man nu skall ha nån form av jämförelse så är det ju inte förrän vid dryga ett år som man har "visning" om dom skall till Elit alternativt Kriterieauktionen.

Då tas dom in och badas i flera omgångar, klipps efter alla konstens regler, flätas i pannan och man, friröntgas m.m.
Men sånt tränar man inte för utan det görs då det är dags. :)

Cat_and_rat kanske tycker att jag är en dryg j-el men det struntar jag i för jag tänkte ge ett tips då det gäller att lära ungar att badas.

Många går fram med slangen och börjar dutta på benen. Vilket gör att hästen försöker komma undan och vill smita undan i sidled.
Fel tänkt.
En häst är ju inte rädd för vatten för då skulle alla regniga dagar bli en katastrof.
Så när vi badar ettåringarna första gången så har jag duschmunstycke och börjar uppifrån. Precis som om det skulle regna. Mitt på ryggen och benen allra sist. Ha en borste samtidigt och borsta där vattnet kommer.

Brukar fungera galant. Helst bör man ha tillgång till varm vatten.

AM

Innan jag köpte stoet (mamman till fölisen) så hade jag en valack, och han köpte jag som 1-åring. Den hantering han fått var att han letts i grimma till och från verkning eller när de skulle avmaskas.

Hos mig bestod träningen upp till 2 år bara att vänjas vara uppbunden, bli lätt uppborstad och få hovar lyfta. Det sisådär 1, max 2 gånger i veckan.

Täcke, det fick han sitt första när han var 4 år och hade börjat ridas! Och det var då han fick prova täcke för första gången också. Sadeln introducerades när han skulle ridas in.
Och jag blev SKAPLIGT idiotförklarad av uppfödaren på orten jag bodde när det gick upp för henne att jag ägde inte ens ett föltäcke! :eek: Och herregud, köpte jag inte ens ett täcke till honom innan han var 4 år?! :eek: ;)

Så denna fölunge kommer hanteras likadant om jag har honom kvar! Han kommer få gå på lösdrift när han avvants, och jag kommer inte hantera honom mer än jag gjorde med min 1-åring.
Däremot kommer han att börja "jobba" redan när han är drygt 2 år, jag kommer inte vänta med tömkörning och inridning tills hästen är närmare 4 år som jag gjorde med min förra häst.

Precis som någon nämnt så har jag upplevt hästar som är hanterade som tex "uppfödaren på orten" som rejält trista hästar att hantera! Kaxiga, ouppfostrade och allmänt stökiga. Trots att de hade så fina föltäcken! :angel:

Mitt sto är inte ombetäckt, hade hon varit det hade jag inte vågat åka på fölvisning, hade varit rädd om fölet därinne. Jag VET, i vissa avseenden är jag en fjantig hönsmamma! :o
Jag vete 17 om jag vågat utsätta fölis för alla nya bakterier på seminstationen och betäckt stoet på fölbrunsten heller! :o

Jag hade ju också tänkt att mitt sto skulle få bli mamma på heltid efter avslutad karriär som ridhäst. Nu ville ju ödet annorlunda i och med att hon fick ont i ryggen och behövde lång konvalescens, det samtidigt som jag pluggade som mest och hade mindre med tid över till träning och tävling. Nu är tanken att börja rida igen när fölungen är avvand.

Måste bara fråga, är det Aniara? har fått för mig att du står hos DL..:confused:

Är nyfiken då jag äger Aniaras avkomma född 06, men då med dressyrstam :laugh:

Att de trampar igenom brukar rätta till sig rättså fort :), men det att han är så utåtvriden i sitt ena bakben är jag däremot mer osäker på. Har inte sett en sån markant utåtvridning av ett ben förut.

Bästisar! :love:
253731_10150190968700951_717330950_7453804_2746499_n.jpg

Mammorna är numera i princip bara tankstationer, sen hänger de två ihop hela tiden :D
Linnéa (Bellagio - Topaasch) var igår (1 juni) hela 128,5cm hög bak. Jag har varit hemifrån i nästan 4 dagar (söndag em till onsdag kväll) och märkte en markant höjdskillnad på henne. Är imorgon 1 månad och 3 veckor gammal.
"Viol/Fia" (Connaisseur - Tip Top) är mycket mindre, så henne mätte jag aldrig :p haha. Skiljer bara en vecka dem emellan.

*KL*

Hur höga är/var era föl, en månad gamla?
Försöker jämföra om min är stor eller liten. Jag tycker att han blivit så enormt kraftig, stor rumpa och väldigt kraftiga ben, men tror inte att han är jätte hög. Han är idag 1 månad och är 113 cm vid manken, tänkte inte på att mäta rumpan men han är mycket högre bak.

GRATTIS Gazque! Spännande med Shooting Star fölis... Han ser fin ut och det där med benen brukar ju rätta till sig.
En på stallet fick ett föl för 2 år sen som var så "sne" i bakbenen (båda bak var böjda som en halvmåne åt ena hållet och den trampade igenom på båda bak) och jag hade svårt att se att det skulle rätta till sig men den är helt normal och fin i benen idag... Så jag tycker inte du ska oroa dig för mkt ännu..

Själv så fölvakar jag fortfarande... Trodde det var nära för några dar sen men sen har det stått still... :( och nu är jag trött...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 259
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka