Sv: 11-orna
Jag tror faktiskt att ni haft både grimma på och borstat, lyft hovar o s v även på era travföl.
Tycker ibland att travuppfödarna låter lite överlägsna här.
Det kan du ju tycka om du vill.
Vi sätter på grimman vid verkning/maskning och tar av den då vi är klara.
Lyfter hovar då dom skall verkas. Eller om dom har fått stenar i fötterna alternativt korrigering.
Vi gullar inte och vi borstar inte.
Vi gör enbart det som är absolut nödvändigt att göra med dom små.
Däremot lägger vi väldigt mycket tid på fölmärrarna. Dom borstas och grejas med.
Kopparberg.
Du har en påäng angående fölvisningarna.
Den stora skillnaden mellan trav och ridhästarna.
Travmärrarna åker ju inte land och rike runt då dom ofta är omseminerade och just p.g.a. smittor hålls mer isolerade. Travmärrar är ju som bekant mammor på heltid
Om man nu skall ha nån form av jämförelse så är det ju inte förrän vid dryga ett år som man har "visning" om dom skall till Elit alternativt Kriterieauktionen.
Då tas dom in och badas i flera omgångar, klipps efter alla konstens regler, flätas i pannan och man, friröntgas m.m.
Men sånt tränar man inte för utan det görs då det är dags.
Cat_and_rat kanske tycker att jag är en dryg j-el men det struntar jag i för jag tänkte ge ett tips då det gäller att lära ungar att badas.
Många går fram med slangen och börjar dutta på benen. Vilket gör att hästen försöker komma undan och vill smita undan i sidled.
Fel tänkt.
En häst är ju inte rädd för vatten för då skulle alla regniga dagar bli en katastrof.
Så när vi badar ettåringarna första gången så har jag duschmunstycke och börjar uppifrån. Precis som om det skulle regna. Mitt på ryggen och benen allra sist. Ha en borste samtidigt och borsta där vattnet kommer.
Brukar fungera galant. Helst bör man ha tillgång till varm vatten.
AM